REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki 2022 - zmiany w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych

MDDP Outsourcing
Jedna z największych firm w kraju świadczących usługi outsourcingu księgowości, kadr i płac.
Podatki 2022 - zmiany w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych
Podatki 2022 - zmiany w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych pomimo prostej i niezbyt skomplikowanej formuły nie cieszył się dotąd zbyt dużą popularnością wśród podatników prowadzących działalność gospodarczą. Zmieni się to zapewne istotnie od 1 stycznia 2022 r., kiedy to przedsiębiorcy chętniej i częściej będą wybierać ryczałt, bo będzie on po prostu bardziej opłacalny. W niniejszym artykule zaprezentujemy istotne zmiany w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2022 r.

Zmiany w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych w 2022 r.

Rządowy program zwany Polskim Ładem to niewątpliwie jedna z największych reform podatkowych w ostatnich 30 latach. Podatkowa część Polskiego Ładu, tj. ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. z 2021 r., poz. 2105, przynosi także szereg istotnych zmian w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych.
W ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych pojawią się nowe stawki ryczałtu, została zmodyfikowana definicja wolnego zawodu, jak również zostały dołożone na podatników nowe obowiązki w postaci przesyłania ewidencji przychodów oraz ewidencji środków trwałych w ustrukturyzowanej formie, niemniej jednak na przygotowanie się do tych ostatnich obowiązków podatnicy mają jeszcze rok.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Ryczałt ewidencjonowany

Zmiana stawek ryczałtu

Do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym zostały dodane dwie nowe stawki ryczałtu, będą one miały zastosowanie do podatników z określonych branż, bądź świadczących określone usługi.

I tak też z obniżonej stawki 14% ryczałtu skorzystają ci podatnicy, którzy osiągają przychody ze świadczenia usług:

REKLAMA

    • w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86),
    • architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
    • w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).

Drugą obniżoną stawką – jest stawka 12% ryczałtu, która jest skierowana do informatyków i programistów, będzie miała zastosowanie do przychodów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. związanych z wydawaniem:
    1. pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
    2. pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
    3. pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
    4. oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
  2. związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Jak ustalić właściwą stawkę ryczałtu?

Stawka ryczałtu zależy od rodzaju świadczonych usług oraz przyporządkowania ich do właściwej pozycji PKWiU.

Przedsiębiorcy, którzy będą mieć trudność w określeniu właściwego symbolu PKWiU mogą uzyskać interpretację statystyczną.

Koszt przygotowania informacji to 61,50 zł brutto. Po przygotowaniu informacji Urząd Statystyczny przekazuje informacje o kwocie do zapłaty wraz z numerem konta na który należy wpłacić opłatę za wydanie opinii.

Po dokonaniu opłaty opinia wraz z oryginałem faktury jest wysyłana pocztą.

Urząd statystyczny ma 30 dni na wydanie opinii.

Poniżej znajduje się link za pośrednictwem którego można złożyć przedmiotowy wniosek.

https://lodz.stat.gov.pl/osrodki/osrodek-klasyfikacji-i-nomenklatur-urzedu-statystycznego-w-lodzi/formularz/?fbclid=IwAR25PRrpzFy7x1MXmYBDXfoWyqC1I0OODLeytpT-dRgtdVyZlHDaVDB_2mM

Wydaje się, że uzyskanie opinii statystycznej pozwala zabezpieczyć interesy przedsiębiorcy i uchronić go przed potencjalnym błędem w zakresie ustalenia stawki a co za tym idzie zminimalizować ryzyko zapłaty odsetek od zaległości podatkowych powstałych na wskutek błędu w określeniu stawi.

Polecamy: Komplet PODATKI 2022

Ryczałt a składka zdrowotna w 2022 roku

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż podatnicy wybierający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, nie odliczą zapłaconej składki zdrowotnej. Uchylony został bowiem art. 13 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym zezwalający na jej odliczenie od podatku.

Pomimo powyższego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będzie formą opodatkowania, która zdecydowanie zyska na popularności od Nowego 2022 Roku, z uwagi na dosyć korzystne i przejrzyste zasady rozliczania składki zdrowotnej. O ile przy pozostałych formach opodatkowania tj. skali podatkowej czy podatku liniowym składka zdrowotna jest progresywna i jej wysokość wzrasta wraz z dochodami podatnika, tak decydując się na ryczałt, podatnik w dalszym ciągu będzie miał progresywną składkę, jednak będzie się ona kształtowała na bardziej przewidywalnym poziomie, niż w przypadku skali i podatku liniowego.

I tak też ustawa wyróżnia trzy progi przychodów, od których będzie uzależniona zdrowotna:

  • Pierwszy do 60.000 zł;
  • Drugi od 60.000 zł do 300.000 zł
  • Trzeci powyżej 300.000 zł.

Poniższe zestawienie przedstawia wysokość składki zdrowotnej w zależności od wysokości generowanych przychodów.

Co istotne, przy określeniu wysokości przychodów, które determinują wysokość należnej składki zdrowotnej podatnik ma prawo pomniejszyć je o kwoty opłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub odliczone od dochodu.

Składka zdrowotna przedsiębiorcy w 2022 roku - PRZYKŁAD

Dla zobrazowania preferencji wynikających z wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania warto posłużyć się przykładem

Programista osiągający miesięcznie przychody na poziomie 30 000 zł, rozliczający w kosztach działalności następujące koszty:

  • Rata leasingu 2500 zł
  • Usługa księgowa 300 zł
  • Abonament za telefon 200 zł

Dla powyższych parametrów składka zdrowotna będzie wynosić:

  • 2430 zł miesięcznie - w przypadku wyboru opodatkowania na zasadzie skali podatkowej;
  • 1323 zł miesięcznie - w przypadku korzystania z opodatkowania 19% podatkiem liniowym
  • W przypadku ryczałtu ewidencjonowanego - będzie to 317, 83 zł za styczeń i luty, 529,72 za miesiące od marca do października, oraz 953,49 zł za listopad-grudzień.

Możliwość przyjęcia innej podstawy składki zdrowotnej - ryczałt

Przedsiębiorcy korzystający ze zryczałtowanej formy opodatkowania powinni zwrócić uwagę na mechanizm opłacania składki zdrowotnej w oparciu o przychody z roku poprzedniego. Podstawa składki zdrowotnej ustalona w oparciu o przychody roku poprzedniego musi być stosowana konsekwentnie przez cały rok.

Z możliwości tej skorzystać jednak mogą tylko tacy przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku podatkowym prowadzili działalność gospodarczą przez cały rok i jednocześnie w roku 2022 zdecydowali się na wybór zryczałtowanej formy opodatkowania.

Czy może to być opłacalne ?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna i wszystko zależy od indywidualnych okoliczności. Jeśli przedsiębiorca odnotuje niespodziewany spadek przychodów pozwalający mu na skorzystanie z niższej podstawy nie będzie możliwe opłacanie składki według realnej podstawy przez co dojdzie do zamrożenia środków do końca maja kolejnego roku. Przedsiębiorca będzie mógł odzyskać nadpłacone środki pod warunkiem złożenia wniosku o zwrot w określonym w przepisach terminie.

Zmiana definicji wolnego zawodu

W znowelizowanej ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym zmienia się definicja wolnego zawodu. W myśl nowej definicji wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez:

  • tłumaczy,
  • adwokatów,
  • notariuszy,
  • radców prawnych,
  • biegłych rewidentów,
  • księgowych,
  • agentów ubezpieczeniowych,
  • agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych,
  • brokerów ubezpieczeniowych,
  • doradców podatkowych,
  • doradców restrukturyzacyjnych,
  • maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych,
  • agentów firm inwestycyjnych,
  • rzeczników patentowych.

Zatem można zauważyć, że ustawodawca wykreślił z obowiązującej uprzednio definicji:

  • lekarzy,
  • lekarzy dentystów,
  • lekarzy weterynarii,
  • techników dentystycznych,
  • felczerów,
  • położne,
  • pielęgniarki,
  • psychologów,
  • fizjoterapeutów oraz
  • nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny.

Warto podkreślić, że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Nowe obowiązki od 1 stycznia 2023 roku

Podatnicy od 1 stycznia 2023 roku, będą zobowiązani do prowadzenia ewidencji przychodów oraz wykazu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych za pomocą programów komputerowych. Zatem nie będzie już możliwości prowadzenia papierowych ewidencji i wykazów.

Dodatkowo podatnicy będą zobowiązani do przesyłania do urzędu skarbowego ewidencji przychodów oraz wykazu środków trwałych miesięcznie, kwartalnie (w zależności od przyjętej częstotliwości rozliczania się z podatku) do 20 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni oraz w terminie złożenia zeznania rocznego.

Ewidencje te będą przygotowywane w odpowiedniej strukturze logicznej i wysyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Podsumowując, podatnicy osiągający stosunkowo wysokie przychody przy jednoczesnych niskich kosztach prowadzenia działalności gospodarczej powinni poważnie zastanowić się nad skorzystaniem z tej formy opodatkowania, nie bez znaczenia dla podatników powinny być również kwestie ewidencyjno-dokumentacyjne, które przy ryczałcie są zdecydowanie prostsze, niż w przypadku podatkowej książki przychodów i rozchodów czy ksiąg rachunkowych.

Agnieszka Piętak, Manager obszaru Księgowości w MDDP Outsourcing

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA