REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki 2022 - zmiany w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych

MDDP Outsourcing
Jedna z największych firm w kraju świadczących usługi outsourcingu księgowości, kadr i płac.
Podatki 2022 - zmiany w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych
Podatki 2022 - zmiany w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych pomimo prostej i niezbyt skomplikowanej formuły nie cieszył się dotąd zbyt dużą popularnością wśród podatników prowadzących działalność gospodarczą. Zmieni się to zapewne istotnie od 1 stycznia 2022 r., kiedy to przedsiębiorcy chętniej i częściej będą wybierać ryczałt, bo będzie on po prostu bardziej opłacalny. W niniejszym artykule zaprezentujemy istotne zmiany w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2022 r.

Zmiany w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych w 2022 r.

Rządowy program zwany Polskim Ładem to niewątpliwie jedna z największych reform podatkowych w ostatnich 30 latach. Podatkowa część Polskiego Ładu, tj. ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. z 2021 r., poz. 2105, przynosi także szereg istotnych zmian w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych.
W ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych pojawią się nowe stawki ryczałtu, została zmodyfikowana definicja wolnego zawodu, jak również zostały dołożone na podatników nowe obowiązki w postaci przesyłania ewidencji przychodów oraz ewidencji środków trwałych w ustrukturyzowanej formie, niemniej jednak na przygotowanie się do tych ostatnich obowiązków podatnicy mają jeszcze rok.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Ryczałt ewidencjonowany

Zmiana stawek ryczałtu

Do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym zostały dodane dwie nowe stawki ryczałtu, będą one miały zastosowanie do podatników z określonych branż, bądź świadczących określone usługi.

I tak też z obniżonej stawki 14% ryczałtu skorzystają ci podatnicy, którzy osiągają przychody ze świadczenia usług:

REKLAMA

    • w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86),
    • architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
    • w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).

Drugą obniżoną stawką – jest stawka 12% ryczałtu, która jest skierowana do informatyków i programistów, będzie miała zastosowanie do przychodów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. związanych z wydawaniem:
    1. pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
    2. pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
    3. pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
    4. oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
  2. związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Jak ustalić właściwą stawkę ryczałtu?

Stawka ryczałtu zależy od rodzaju świadczonych usług oraz przyporządkowania ich do właściwej pozycji PKWiU.

Przedsiębiorcy, którzy będą mieć trudność w określeniu właściwego symbolu PKWiU mogą uzyskać interpretację statystyczną.

Koszt przygotowania informacji to 61,50 zł brutto. Po przygotowaniu informacji Urząd Statystyczny przekazuje informacje o kwocie do zapłaty wraz z numerem konta na który należy wpłacić opłatę za wydanie opinii.

Po dokonaniu opłaty opinia wraz z oryginałem faktury jest wysyłana pocztą.

Urząd statystyczny ma 30 dni na wydanie opinii.

Poniżej znajduje się link za pośrednictwem którego można złożyć przedmiotowy wniosek.

https://lodz.stat.gov.pl/osrodki/osrodek-klasyfikacji-i-nomenklatur-urzedu-statystycznego-w-lodzi/formularz/?fbclid=IwAR25PRrpzFy7x1MXmYBDXfoWyqC1I0OODLeytpT-dRgtdVyZlHDaVDB_2mM

Wydaje się, że uzyskanie opinii statystycznej pozwala zabezpieczyć interesy przedsiębiorcy i uchronić go przed potencjalnym błędem w zakresie ustalenia stawki a co za tym idzie zminimalizować ryzyko zapłaty odsetek od zaległości podatkowych powstałych na wskutek błędu w określeniu stawi.

Polecamy: Komplet PODATKI 2022

Ryczałt a składka zdrowotna w 2022 roku

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż podatnicy wybierający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, nie odliczą zapłaconej składki zdrowotnej. Uchylony został bowiem art. 13 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym zezwalający na jej odliczenie od podatku.

Pomimo powyższego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będzie formą opodatkowania, która zdecydowanie zyska na popularności od Nowego 2022 Roku, z uwagi na dosyć korzystne i przejrzyste zasady rozliczania składki zdrowotnej. O ile przy pozostałych formach opodatkowania tj. skali podatkowej czy podatku liniowym składka zdrowotna jest progresywna i jej wysokość wzrasta wraz z dochodami podatnika, tak decydując się na ryczałt, podatnik w dalszym ciągu będzie miał progresywną składkę, jednak będzie się ona kształtowała na bardziej przewidywalnym poziomie, niż w przypadku skali i podatku liniowego.

I tak też ustawa wyróżnia trzy progi przychodów, od których będzie uzależniona zdrowotna:

  • Pierwszy do 60.000 zł;
  • Drugi od 60.000 zł do 300.000 zł
  • Trzeci powyżej 300.000 zł.

Poniższe zestawienie przedstawia wysokość składki zdrowotnej w zależności od wysokości generowanych przychodów.

Co istotne, przy określeniu wysokości przychodów, które determinują wysokość należnej składki zdrowotnej podatnik ma prawo pomniejszyć je o kwoty opłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub odliczone od dochodu.

Składka zdrowotna przedsiębiorcy w 2022 roku - PRZYKŁAD

Dla zobrazowania preferencji wynikających z wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania warto posłużyć się przykładem

Programista osiągający miesięcznie przychody na poziomie 30 000 zł, rozliczający w kosztach działalności następujące koszty:

  • Rata leasingu 2500 zł
  • Usługa księgowa 300 zł
  • Abonament za telefon 200 zł

Dla powyższych parametrów składka zdrowotna będzie wynosić:

  • 2430 zł miesięcznie - w przypadku wyboru opodatkowania na zasadzie skali podatkowej;
  • 1323 zł miesięcznie - w przypadku korzystania z opodatkowania 19% podatkiem liniowym
  • W przypadku ryczałtu ewidencjonowanego - będzie to 317, 83 zł za styczeń i luty, 529,72 za miesiące od marca do października, oraz 953,49 zł za listopad-grudzień.

Możliwość przyjęcia innej podstawy składki zdrowotnej - ryczałt

Przedsiębiorcy korzystający ze zryczałtowanej formy opodatkowania powinni zwrócić uwagę na mechanizm opłacania składki zdrowotnej w oparciu o przychody z roku poprzedniego. Podstawa składki zdrowotnej ustalona w oparciu o przychody roku poprzedniego musi być stosowana konsekwentnie przez cały rok.

Z możliwości tej skorzystać jednak mogą tylko tacy przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku podatkowym prowadzili działalność gospodarczą przez cały rok i jednocześnie w roku 2022 zdecydowali się na wybór zryczałtowanej formy opodatkowania.

Czy może to być opłacalne ?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna i wszystko zależy od indywidualnych okoliczności. Jeśli przedsiębiorca odnotuje niespodziewany spadek przychodów pozwalający mu na skorzystanie z niższej podstawy nie będzie możliwe opłacanie składki według realnej podstawy przez co dojdzie do zamrożenia środków do końca maja kolejnego roku. Przedsiębiorca będzie mógł odzyskać nadpłacone środki pod warunkiem złożenia wniosku o zwrot w określonym w przepisach terminie.

Zmiana definicji wolnego zawodu

W znowelizowanej ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym zmienia się definicja wolnego zawodu. W myśl nowej definicji wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez:

  • tłumaczy,
  • adwokatów,
  • notariuszy,
  • radców prawnych,
  • biegłych rewidentów,
  • księgowych,
  • agentów ubezpieczeniowych,
  • agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych,
  • brokerów ubezpieczeniowych,
  • doradców podatkowych,
  • doradców restrukturyzacyjnych,
  • maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych,
  • agentów firm inwestycyjnych,
  • rzeczników patentowych.

Zatem można zauważyć, że ustawodawca wykreślił z obowiązującej uprzednio definicji:

  • lekarzy,
  • lekarzy dentystów,
  • lekarzy weterynarii,
  • techników dentystycznych,
  • felczerów,
  • położne,
  • pielęgniarki,
  • psychologów,
  • fizjoterapeutów oraz
  • nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny.

Warto podkreślić, że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Nowe obowiązki od 1 stycznia 2023 roku

Podatnicy od 1 stycznia 2023 roku, będą zobowiązani do prowadzenia ewidencji przychodów oraz wykazu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych za pomocą programów komputerowych. Zatem nie będzie już możliwości prowadzenia papierowych ewidencji i wykazów.

Dodatkowo podatnicy będą zobowiązani do przesyłania do urzędu skarbowego ewidencji przychodów oraz wykazu środków trwałych miesięcznie, kwartalnie (w zależności od przyjętej częstotliwości rozliczania się z podatku) do 20 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni oraz w terminie złożenia zeznania rocznego.

Ewidencje te będą przygotowywane w odpowiedniej strukturze logicznej i wysyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Podsumowując, podatnicy osiągający stosunkowo wysokie przychody przy jednoczesnych niskich kosztach prowadzenia działalności gospodarczej powinni poważnie zastanowić się nad skorzystaniem z tej formy opodatkowania, nie bez znaczenia dla podatników powinny być również kwestie ewidencyjno-dokumentacyjne, które przy ryczałcie są zdecydowanie prostsze, niż w przypadku podatkowej książki przychodów i rozchodów czy ksiąg rachunkowych.

Agnieszka Piętak, Manager obszaru Księgowości w MDDP Outsourcing

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA