REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karta podatkowa 2014 - wyższe stawki i nowy wniosek PIT-16

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
stawki karty podatkowej na 2014 rok; podatki 2014
stawki karty podatkowej na 2014 rok; podatki 2014
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Stawki karty podatkowej na 2014 rok będą wyższe od tych obowiązujących w 2013 roku zaledwie o ok. 1%. Od początku 2014 roku ma obowiązywać nowy, uproszczony wzór formularza PIT-16, czyli wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej.

Obwieszczeniem z 14 listopada 2013 r. (opublikowanym w Monitorze Polskim z 28 listopada 2013 r. - poz. 956) Minister Finansów ustalił obowiązujące w 2014 r.:

REKLAMA

- stawki karty podatkowej,
- kwotę rocznego przychodu, do której można wykonywać świadczenia przy prowadzeniu niektórych usług z wyjątkiem świadczeń dla ludności (63 783 zł w 2014 roku), oraz
- kwartalne stawki ryczałtu od przychodów proboszczów i wikariuszy 

REKLAMA

Dla każdego podatnika rozliczającego się w tej formie stawki podatku płaconego w formie karty podatkowej ustala w decyzji właściwy naczelnik urzędu skarbowego:
- na podstawie danych przedstawionych przez podatnika we wniosku PIT-16 i
- kwot określonych w tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

PIT-16 - zmiany 2014


Warto w tym miejscu poinformować, że Ministerstwo Finansów zmienił już istotnie treść i zakres formularza PIT-16.

27 listopada zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie określenia wzoru wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (czyli PIT-16) - opublikowane w Dz. U. z 2013 r. poz. 1501. Ograniczony ma zostać zakres danych identyfikacyjnych (nie trzeba będzie np. wskazywać adresu miejsca zamieszkania lub siedziby podatnika, czy daty urodzenia), bo i tak dane te trzeba zgłaszać i aktualizować zgodnie z przepisami ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Dane te trafiają do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników, do której administracja podatkowa ma stały dostęp. Dotyczy to tak samo danych osób zatrudnionych i wspólników.

Nie trzeba będzie także podawać w PIT-16 wysokości deklarowanej miesięcznej kwoty podatku, bo i tak wysokość podatku w formie karty podatkowej jest ustalana konstytutywnie przez organ podatkowy.

Zamiast oświadczenia o znajomości przepisów Kodeksu karnego skarbowego odnośnie odpowiedzialności karnej za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością - będzie pouczenie.

Nowy wzór PIT-16 ma obowiązywać od początku 2014 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stawki karty podatkowej są każdego roku podwyższane w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Ceny w pierwszych trzech kwartałach 2013 roku wzrosły o 1% w porównaniu do takiego samego okresu roku poprzedniego, zatem o taki sam procent wzrosną stawki karty podatkowej w 2014 roku w porównaniu do stawek z 2013 roku.

Do 30 listopada danego roku Minister Finansów ma obowiązek obwieszczenia tych stawek na rok następny .

Także i w tym roku Minister Finansów obwieścił stawki karty podatkowej na 2014 rok. Stawki wzrosną o ok. 1% w porównaniu do stawek obowiązujących w 2013 roku.

Stawki karty podatkowej 2014

Stawki karty podatkowej w 2013 roku

ABC karty podatkowej

Wybrane stawki karty podatkowej na 2014 rok:

- szewc (naprawiający jedynie obuwie) bez pracowników w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców zapłaci w 2014 roku miesięcznie 120 zł (w 2013 r. płaci 119 zł, w 2012 r. płacił 115 zł, w 2011 r. płacił 111 zł);

- tapicer bez pracowników w miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców zapłaci w 2014 roku miesięcznie 283 zł (w 2013 r. płaci 281 zł,  w 2012 r. płacił 271 zł, w 2011 r. płacił 261 zł);

- złotnik-jubiler bez pracowników w miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców zapłaci w 2014 roku miesięcznie 469 zł (w 2013 r. płaci 465 zł, w 2012 r. płacił 448 zł, w 2011 r. płacił 430 zł);

- krawcowa bez pracowników w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców zapłaci w 2014 roku miesięcznie 140 zł (w 2013 r. płaci 139 zł, w 2012 r. płaciła 134 zł, w 2011 r. płaciła 129 zł);

- fryzjer damski w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców z jednym pracownikiem zapłaci w 2014 roku miesięcznie 365 zł (w 2013 r. płaci 362 zł, w 2012 r. płacił 349 zł, w 2011 r. płacił 335 zł);

- fryzjer męski w takiej samej miejscowości (5-50 tys. mieszkańców) i też z 1 pracownikiem zapłaci w 2014 roku miesięcznie 304 zł (w 2013 r. płaci 301 zł, w 2012 r. płacił 290 zł, w 2011 r. płacił 279 zł);

- osoba świadcząca usługi kosmetyczne (z 1 pracownikiem) w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców zapłaci w 2014 roku miesięcznie 365 zł (w 2013 r. płaci 362 zł, w 2012 r. płaciła 349 zł, w 2011 r. płaciła 335 zł);

- ślusarz bez pracowników w miejscowości do 5 tys. mieszkańców zapłaci w 2014 roku miesięcznie 365 zł (w 2013 r. płaci 362 zł, w 2012 r. płacił 349 zł, w 2011 płacił 335 zł);

- osoba świadcząca usługi w zakresie robót budowlanych: murarskich, ciesielskich, dekarskich, posadzkarskich, malarskich, związanych z wykładaniem i tapetowaniem ścian, izolatorskich, związanych z wznoszeniem i montażem konstrukcji stalowych - dla ludności (również przykładowo w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców z jednym pracownikiem) zapłaci w 2014 roku miesięcznie 596 zł (w 2013 r. płaci 591 zł, w 2012 r. płacił 569 zł, w 2011 płaciła 547 zł).

Wszystkie stawki karty podatkowej w 2014 roku

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA