REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karta podatkowa 2014 - wyższe stawki i nowy wniosek PIT-16

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
stawki karty podatkowej na 2014 rok; podatki 2014
stawki karty podatkowej na 2014 rok; podatki 2014
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Stawki karty podatkowej na 2014 rok będą wyższe od tych obowiązujących w 2013 roku zaledwie o ok. 1%. Od początku 2014 roku ma obowiązywać nowy, uproszczony wzór formularza PIT-16, czyli wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej.

Obwieszczeniem z 14 listopada 2013 r. (opublikowanym w Monitorze Polskim z 28 listopada 2013 r. - poz. 956) Minister Finansów ustalił obowiązujące w 2014 r.:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- stawki karty podatkowej,
- kwotę rocznego przychodu, do której można wykonywać świadczenia przy prowadzeniu niektórych usług z wyjątkiem świadczeń dla ludności (63 783 zł w 2014 roku), oraz
- kwartalne stawki ryczałtu od przychodów proboszczów i wikariuszy 

Dla każdego podatnika rozliczającego się w tej formie stawki podatku płaconego w formie karty podatkowej ustala w decyzji właściwy naczelnik urzędu skarbowego:
- na podstawie danych przedstawionych przez podatnika we wniosku PIT-16 i
- kwot określonych w tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

REKLAMA

PIT-16 - zmiany 2014


Warto w tym miejscu poinformować, że Ministerstwo Finansów zmienił już istotnie treść i zakres formularza PIT-16.

27 listopada zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie określenia wzoru wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (czyli PIT-16) - opublikowane w Dz. U. z 2013 r. poz. 1501. Ograniczony ma zostać zakres danych identyfikacyjnych (nie trzeba będzie np. wskazywać adresu miejsca zamieszkania lub siedziby podatnika, czy daty urodzenia), bo i tak dane te trzeba zgłaszać i aktualizować zgodnie z przepisami ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Dane te trafiają do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników, do której administracja podatkowa ma stały dostęp. Dotyczy to tak samo danych osób zatrudnionych i wspólników.

Nie trzeba będzie także podawać w PIT-16 wysokości deklarowanej miesięcznej kwoty podatku, bo i tak wysokość podatku w formie karty podatkowej jest ustalana konstytutywnie przez organ podatkowy.

Zamiast oświadczenia o znajomości przepisów Kodeksu karnego skarbowego odnośnie odpowiedzialności karnej za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością - będzie pouczenie.

Nowy wzór PIT-16 ma obowiązywać od początku 2014 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stawki karty podatkowej są każdego roku podwyższane w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Ceny w pierwszych trzech kwartałach 2013 roku wzrosły o 1% w porównaniu do takiego samego okresu roku poprzedniego, zatem o taki sam procent wzrosną stawki karty podatkowej w 2014 roku w porównaniu do stawek z 2013 roku.

Do 30 listopada danego roku Minister Finansów ma obowiązek obwieszczenia tych stawek na rok następny .

Także i w tym roku Minister Finansów obwieścił stawki karty podatkowej na 2014 rok. Stawki wzrosną o ok. 1% w porównaniu do stawek obowiązujących w 2013 roku.

Stawki karty podatkowej 2014

Stawki karty podatkowej w 2013 roku

ABC karty podatkowej

Wybrane stawki karty podatkowej na 2014 rok:

- szewc (naprawiający jedynie obuwie) bez pracowników w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców zapłaci w 2014 roku miesięcznie 120 zł (w 2013 r. płaci 119 zł, w 2012 r. płacił 115 zł, w 2011 r. płacił 111 zł);

- tapicer bez pracowników w miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców zapłaci w 2014 roku miesięcznie 283 zł (w 2013 r. płaci 281 zł,  w 2012 r. płacił 271 zł, w 2011 r. płacił 261 zł);

- złotnik-jubiler bez pracowników w miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców zapłaci w 2014 roku miesięcznie 469 zł (w 2013 r. płaci 465 zł, w 2012 r. płacił 448 zł, w 2011 r. płacił 430 zł);

- krawcowa bez pracowników w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców zapłaci w 2014 roku miesięcznie 140 zł (w 2013 r. płaci 139 zł, w 2012 r. płaciła 134 zł, w 2011 r. płaciła 129 zł);

- fryzjer damski w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców z jednym pracownikiem zapłaci w 2014 roku miesięcznie 365 zł (w 2013 r. płaci 362 zł, w 2012 r. płacił 349 zł, w 2011 r. płacił 335 zł);

- fryzjer męski w takiej samej miejscowości (5-50 tys. mieszkańców) i też z 1 pracownikiem zapłaci w 2014 roku miesięcznie 304 zł (w 2013 r. płaci 301 zł, w 2012 r. płacił 290 zł, w 2011 r. płacił 279 zł);

- osoba świadcząca usługi kosmetyczne (z 1 pracownikiem) w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców zapłaci w 2014 roku miesięcznie 365 zł (w 2013 r. płaci 362 zł, w 2012 r. płaciła 349 zł, w 2011 r. płaciła 335 zł);

- ślusarz bez pracowników w miejscowości do 5 tys. mieszkańców zapłaci w 2014 roku miesięcznie 365 zł (w 2013 r. płaci 362 zł, w 2012 r. płacił 349 zł, w 2011 płacił 335 zł);

- osoba świadcząca usługi w zakresie robót budowlanych: murarskich, ciesielskich, dekarskich, posadzkarskich, malarskich, związanych z wykładaniem i tapetowaniem ścian, izolatorskich, związanych z wznoszeniem i montażem konstrukcji stalowych - dla ludności (również przykładowo w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców z jednym pracownikiem) zapłaci w 2014 roku miesięcznie 596 zł (w 2013 r. płaci 591 zł, w 2012 r. płacił 569 zł, w 2011 płaciła 547 zł).

Wszystkie stawki karty podatkowej w 2014 roku

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA