Czy przychody z reklamy na stronie www można rozliczyć ryczałtem?
REKLAMA
REKLAMA
Interpretacja indywidualna z 15 czerwca 2011 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBII/1/415-317/11/BJ) jest przykładem stanowiska organów podatkowych w sprawie braku możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych z udostępniania witryny internetowej pod reklamę. Interpretacja została wydana dla osoby fizycznej nieprowadzącej pozarolniczej działalności gospodarczej.
REKLAMA
Udostępnia ona firmie irlandzkiej (prawdopodobnie Google – dopisek Autora) swoją witrynę internetową pod reklamę. Z tego tytułu uzyskuje dochody, które nie są jej jedynym źródłem dochodu (utrzymania), ponieważ pracuje zawodowo.
Polecamy: Jak wypełnić PIT-28 (przychody z najmu) krok po kroku
Z firmą ma umowę, ale nie jest określona wysokość jej zarobków, gdyż są one uzależnione od ilości odsłon i kliknięć w reklamę na jej stronie. Podatniczka nie ma wpływu na jakość i ilość wyświetlanych reklam.
Zawarta umowa nie jest umową o dzieło, ani umową zlecenie. Jedynym dokumentem potwierdzającym dochody z tytułu reklamy jest wyciąg z konta, na które wpływają pieniądze. Firma nie potrąca zaliczek na podatek.
W styczniu 2011 r. złożyła do urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o zmianie zasad ogólnych opodatkowania na podatek ryczałtowy w zakresie przychodów z najmu powierzchni strony www.
W tej sprawie dyrektor IS w Katowicach stwierdził:„(…) umowę udostępnienia witryny internetowej pod reklamę należy zaliczyć do umów nienazwanych, w przypadku której stosunki prawne regulowane tą umową kreowane są przez strony w sposób dowolny oraz odpowiadający stronom i nie można jej jednoznacznie przypisać cech umowy najmu (dzierżawy) czy umowy zlecenia.”
Polecamy: Jak wypełnić PIT-28 (przychody z działalności gospodarczej) krok po kroku
Dlatego organ podatkowy, przychodów z tego tytułu nie zakwalifikował do źródła najem, dzierżawa (zob. art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT). Przychody te - o ile nie spełniają one przesłanek uznania ich za pozarolniczą działalność gospodarczą – należy zaliczyć do tzw. „innych źródeł”, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.
Wyklucza to w tej interpretacji przepisów możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Według fiskusa dochody uzyskane z tytułu udostępnienia pod reklamę powierzchni na stronie internetowej należy doliczyć do pozostałych dochodów uzyskanych przez podatników w roku podatkowym, wykazać w składanym za rok podatkowy do 30 kwietnia zeznaniu podatkowym na druku PIT-36 i opodatkować na zasadach ogólnych, według skali podatkowej. Formularz PIT-36 jest właściwy także dla podatników nie prowadzących działalności gospodarczej.
Przykładem orzeczenia opartego o odmienną interpretację przepisów jest wyrok WSA w Warszawie z 5 lipca 2010 r. (sygn. akt III SA/Wa 25/10).
Sąd ten uznał, że o ile strony internetowej nie wydzierżawia osoba prowadząca działalność gospodarczą, winna ona opodatkować przychód z tego tytułu według zasad dla umów najmu/dzierżawy i umów podobnego rodzaju, a więc na podstawie art. 10 ust.1 pkt 6 ustawy o PIT. Taka kwalifikacja pozwałaby uznać, że osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej w zakresie najmu ma możliwość wyboru w omawianym zakresie korzystnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (stawka 8,5%).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat