REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pisemna umowa najmu pozwala uniknąć ewidencji

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasady opłacania ryczałtu w wypadku najmu mogą być o wiele prostsze niż ma to miejsce w wypadku opodatkowania w ten sam sposób pozarolniczej działalności gospodarczej. Warto w tym celu zadbać chociażby odpowiednio wcześnie o sporządzenie pisemnej umowy.

Ogólną zasadą jest, iż w celu prawidłowego określenia wielkości przychodów podatnicy stosujący opodatkowanie ryczałtem zobowiązani są prowadzić ewidencję przychodów. W wypadku umowy najmu, podnajmu itp. podatnicy są jednak zwolnieni z tego kłopotliwego obowiązku jeżeli wysokość przychodów wynika z umowy zawartej w formie pisemnej. 

REKLAMA

Autopromocja

W naszym interesie leży więc, aby stosowna umowa została sporządzona. Nie tylko oszczędzi nam to pracy przy prowadzeniu ewidencji, ale również uchroni od negatywnych konsekwencji związanych z niedopełnieniem obowiązku jej prowadzenia. 

W tym ostatnim przypadku, jak również wtedy gdy ewidencja prowadzona jest niezgodnie z warunkami wymaganymi do uznania jej za dowód w postępowaniu podatkowym, organ podatkowy może sam określić wartość niezewidencjonowanego przychodu i opodatkować go stawkami pięciokrotnie wyższymi niż normalnie. Maksymalna ich wysokość została przy tym określona na 75%.

Podatnicy stosujący ryczałt w odniesieniu do przychodów z najmu, nie muszą również prowadzić ewidencji wyposażenia. Jeżeli równocześnie opodatkowują ryczałtem dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej, wówczas ewidencją wyposażenia obejmuje się jedynie wyposażenie związane z jej prowadzeniem. 

Podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczyć ryczałt od przychodów i wpłacić go na rachunek urzędu skarbowego do dnia 20 następnego miesiąca. Podatek należny za grudzień wpłaca się w terminie złożenia zeznania rocznego. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wypadku opodatkowania najmu ryczałtem, wielu podatników może skorzystać z możliwości kwartalnego wpłacania należności do urzędu skarbowego. Wystarczy aby przychody w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość 25 000 euro.
Aby skorzystać z opłacania ryczałtu co kwartał należy zawiadomić o tym do 20 stycznia naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania. Zawiadomienia takiego nie trzeba składać co roku, gdyż zakłada się, iż podatnik chce korzystać z takiego sposobu opłacania podatku, dopóki nie zgłosi on zamiaru jego zmiany.

Regulowanie należności podatkowych z tytułu ryczałtu kwartalnie polega na obliczaniu i wpłacaniu go na rachunek urzędu skarbowego do dnia 20 następnego miesiąca po upływie kwartału, za który ma być opłacony. Wpłaty za ostatni kwartał dokonuje się w terminie złożenia zeznania rocznego.
W trakcie roku podatkowego podatnicy ryczałtu nie składają żadnych deklaracji, natomiast po zakończeniu roku podatkowego wykazują wysokość uzyskanych przychodów w składanym do końca stycznia formularz PIT-28. 

Jeżeli podatnik dodatkowo uzyskuje dochody opodatkowane na zasadach ogólnych, wówczas zobowiązany jest złożyć dwa zeznania roczne. Podatnicy opłacający ryczałt od wykazanych w zeznaniu rocznym przychodów z najmu lub dzierżawy mają prawo odliczyć poniesione wydatki na własne ubezpieczenie społeczne. 

W pierwszej kolejności ryczałt ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, jeżeli nie została odliczona od podatku dochodowego i tylko do wysokości stanowiącej 7,75 proc. podstawy jej wymiaru.
Podobnie jak ma to miejsce w wypadku podatku od osób fizycznych, przy korzystaniu z ryczałtu, 1% należnego podatku może zostać przekazany na rzecz wskazanej przez podatnika organizacji pożytku publicznego. 

Nazwę stosownej organizacji, numer jej wpisu do Krajowego Rejestru Sadowego oraz wysokość kwoty należy umieścić w zeznaniu podatkowym lub w jego korekcie, pod warunkiem, że została złożona nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od upływu terminu do złożenia zeznania podatkowego. Naturalnie konieczna jest również zapłata w pełnej wysokości należnego podatku, stanowiącego podstawę obliczenia kwoty.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA