REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister Finansów: Można nie płacić podatku od środków transportowych czasowo wycofując pojazd z ruchu

Subskrybuj nas na Youtube
podatek od środków transportowych
podatek od środków transportowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 

W odpowiedzi na interpelację poselską, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Dominik stwierdził (w imieniu Ministra Finansów) co następuje.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

1. Podatek od środków transportowych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, ze zm.), ciąży generalnie na osobach fizycznych i prawnych będących właścicielami środków transportowych wymienionych w art. 8 ustawy.

Stosownie do art. 11a ustawy podatnikom tego podatku wykorzystującym posiadane pojazdy w transporcie kombinowanym przysługuje zwrot podatku w wysokości od 25% do 100% jego kwoty, w zależności od ilości jazd wykonanych w przewozie koleją w danym roku podatkowym. Powyższy przepis stanowi wdrożenie przepisów Dyrektywy Rady (92/106) z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie stworzenia wspólnych zasad dla pewnych rodzajów kombinowanych przewozów towarów pomiędzy krajami członkowskimi (Dz. U. WE L 368 z 17.12.1992), która obliguje państwa członkowskie do obniżenia lub zwrotu podatku w przypadku przewozów kombinowanych.

Podatek od środków transportowych ma charakter majątkowy, a więc jest związany z samym posiadaniem pojazdu, nie zaś z ewentualnym dochodem, który jest osiągany w związku z jego posiadaniem, dlatego wykorzystywanie pojazdu do działalności gospodarczej nie ma wpływu na obowiązek podatkowy. Preferencje w zakresie przewozów kombinowanych wynikają natomiast z przepisów unijnych.

REKLAMA

Podatnik, który okresowo nie wykorzystuje środków transportu, nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku w przypadku ich czasowego wycofania z ruchu na podstawie art. 78a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. nr 108, poz. 908, ze zm.), które zgodnie z art. 9 ust. 5 powoduje wygaśnięcie obowiązku podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz. 694, ze zm.) do środków trwałych zalicza się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Są to m.in. nieruchomości - w tym grunty, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy.

Przedmiotami opodatkowania zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych są więc oprócz środków transportowych również inne środki trwałe, w szczególności grunty, budynki i budowle.

3. Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych, zgodnie z art. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, powstaje w związku z zarejestrowaniem środka transportowego na terytorium RP (z wyjątkiem rejestracji czasowej w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym) oraz w związku z nabyciem środka transportowego zarejestrowanego. Wobec powyższego każdy podmiot (również zagraniczny), który dokonał rejestracji pojazdu w Polsce lub nabył pojazd zarejestrowany, jeśli pojazd ten podlega zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu, zobowiązany jest do zapłaty podatku.

4. Artykuł 12a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych przepisów nie mają zastosowania do podatku od środków transportowych. Przepis ten wyklucza zatem stosowanie ulg i zwolnień w podatku od środków transportowych, jeśli preferencje te wynikają z innych przepisów niż ustawa o podatkach i opłatach lokalnych.

Określenie ˝inne przepisy˝ odnosi się do ustaw pozapodatkowych. Nie dotyczy natomiast ulg i zwolnień udzielonych na podstawie ogólnych przepisów procedury podatkowej tj. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60, ze zm.).

Możliwe jest więc udzielenie przedsiębiorcy indywidualnych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w podatku od środków transportowych na podstawie art. 67a Ordynacji podatkowej polegających na: odroczeniu terminu płatności podatku lub rozłożeniu zapłaty podatku na raty, odroczeniu lub rozłożeniu na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek określonych w decyzji, o której mowa w art. 53a Ordynacji, a także umorzeniu w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej. Powyższego dokonuje organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej.


TREŚĆ INTERPELACJI Interpelacja z 9 lipca 2007 r. (nr 9068) do Ministra Finansów:

Pani Minister! W związku z licznymi pytaniami zgłaszanymi mi przez przedsiębiorców branży transportowej w sprawie interpretacji zapisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Zgodnie z art. 11a przedsiębiorca może uzyskać nawet 100% zwrot zapłaconego podatku od środków transportowych, jeśli stosuje się tzw. transport kombinowany. Zatem czy obowiązujące przepisy należy interpretować w ten sposób, że przedsiębiorstwo, które korzysta z transportu na platformach kolejowych, otrzymuje zwrot podatku, natomiast przedsiębiorca, który w danym roku w ogóle nie wykonuje przewozów transportowych (jego auta stoją w garażu), musi płacić 100% podatku ?
2. Środki transportu są środkiem trwałym i zgodnie z ustawą należy za nie płacić podatek od środków transportu. Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami istnieją inne środki trwałe, które także podlegają dodatkowemu opodatkowaniu? Jeśli nie, to dlaczego obowiązuje taki wyjątek ?
3. Czy obcokrajowiec prowadzący w Polsce działalność transportową, będący właścicielem auta zarejestrowanego w Polsce, również jest zobowiązany do płacenia podatków zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych ?
4. Zgodnie z art. 12a ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie innych przepisów nie mają zastosowania w przypadku podatku od środków transportu. Czy to oznacza, że ustawa jest aktem wyższego rzędu niż ordynacja podatkowa, która zawiera zapisy umożliwiające stosowanie ulg i zwolnień podatkowych? W praktyce przedsiębiorca, który z różnych powodów jest zmuszony do okresowego zawieszenia działalności transportowej musi wyrejestrować firmę albo płacić podatek. Czy istnieje inna możliwość, która ma w takim przypadku zastosowanie ?

Z poważaniem

Poseł Izabela Katarzyna Mrzygłocka
Wałbrzych, dnia 9 lipca 2007 r.





Źródło: Odpowiedź z 22 sierpnia 2007 r. podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Jacka Dominika - z upoważnienia Ministra Finansów - na interpelację nr 9068 w sprawie podatku transportowego - za www.sejm.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA