REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister Finansów: Można nie płacić podatku od środków transportowych czasowo wycofując pojazd z ruchu

podatek od środków transportowych
podatek od środków transportowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 

W odpowiedzi na interpelację poselską, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Dominik stwierdził (w imieniu Ministra Finansów) co następuje.

REKLAMA

Autopromocja

1. Podatek od środków transportowych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, ze zm.), ciąży generalnie na osobach fizycznych i prawnych będących właścicielami środków transportowych wymienionych w art. 8 ustawy.

Stosownie do art. 11a ustawy podatnikom tego podatku wykorzystującym posiadane pojazdy w transporcie kombinowanym przysługuje zwrot podatku w wysokości od 25% do 100% jego kwoty, w zależności od ilości jazd wykonanych w przewozie koleją w danym roku podatkowym. Powyższy przepis stanowi wdrożenie przepisów Dyrektywy Rady (92/106) z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie stworzenia wspólnych zasad dla pewnych rodzajów kombinowanych przewozów towarów pomiędzy krajami członkowskimi (Dz. U. WE L 368 z 17.12.1992), która obliguje państwa członkowskie do obniżenia lub zwrotu podatku w przypadku przewozów kombinowanych.

Podatek od środków transportowych ma charakter majątkowy, a więc jest związany z samym posiadaniem pojazdu, nie zaś z ewentualnym dochodem, który jest osiągany w związku z jego posiadaniem, dlatego wykorzystywanie pojazdu do działalności gospodarczej nie ma wpływu na obowiązek podatkowy. Preferencje w zakresie przewozów kombinowanych wynikają natomiast z przepisów unijnych.

REKLAMA

Podatnik, który okresowo nie wykorzystuje środków transportu, nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku w przypadku ich czasowego wycofania z ruchu na podstawie art. 78a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. nr 108, poz. 908, ze zm.), które zgodnie z art. 9 ust. 5 powoduje wygaśnięcie obowiązku podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz. 694, ze zm.) do środków trwałych zalicza się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Są to m.in. nieruchomości - w tym grunty, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy.

Przedmiotami opodatkowania zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych są więc oprócz środków transportowych również inne środki trwałe, w szczególności grunty, budynki i budowle.

3. Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych, zgodnie z art. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, powstaje w związku z zarejestrowaniem środka transportowego na terytorium RP (z wyjątkiem rejestracji czasowej w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym) oraz w związku z nabyciem środka transportowego zarejestrowanego. Wobec powyższego każdy podmiot (również zagraniczny), który dokonał rejestracji pojazdu w Polsce lub nabył pojazd zarejestrowany, jeśli pojazd ten podlega zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu, zobowiązany jest do zapłaty podatku.

4. Artykuł 12a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych przepisów nie mają zastosowania do podatku od środków transportowych. Przepis ten wyklucza zatem stosowanie ulg i zwolnień w podatku od środków transportowych, jeśli preferencje te wynikają z innych przepisów niż ustawa o podatkach i opłatach lokalnych.

Określenie ˝inne przepisy˝ odnosi się do ustaw pozapodatkowych. Nie dotyczy natomiast ulg i zwolnień udzielonych na podstawie ogólnych przepisów procedury podatkowej tj. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60, ze zm.).

Możliwe jest więc udzielenie przedsiębiorcy indywidualnych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w podatku od środków transportowych na podstawie art. 67a Ordynacji podatkowej polegających na: odroczeniu terminu płatności podatku lub rozłożeniu zapłaty podatku na raty, odroczeniu lub rozłożeniu na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek określonych w decyzji, o której mowa w art. 53a Ordynacji, a także umorzeniu w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej. Powyższego dokonuje organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej.


TREŚĆ INTERPELACJI Interpelacja z 9 lipca 2007 r. (nr 9068) do Ministra Finansów:

Pani Minister! W związku z licznymi pytaniami zgłaszanymi mi przez przedsiębiorców branży transportowej w sprawie interpretacji zapisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Zgodnie z art. 11a przedsiębiorca może uzyskać nawet 100% zwrot zapłaconego podatku od środków transportowych, jeśli stosuje się tzw. transport kombinowany. Zatem czy obowiązujące przepisy należy interpretować w ten sposób, że przedsiębiorstwo, które korzysta z transportu na platformach kolejowych, otrzymuje zwrot podatku, natomiast przedsiębiorca, który w danym roku w ogóle nie wykonuje przewozów transportowych (jego auta stoją w garażu), musi płacić 100% podatku ?
2. Środki transportu są środkiem trwałym i zgodnie z ustawą należy za nie płacić podatek od środków transportu. Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami istnieją inne środki trwałe, które także podlegają dodatkowemu opodatkowaniu? Jeśli nie, to dlaczego obowiązuje taki wyjątek ?
3. Czy obcokrajowiec prowadzący w Polsce działalność transportową, będący właścicielem auta zarejestrowanego w Polsce, również jest zobowiązany do płacenia podatków zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych ?
4. Zgodnie z art. 12a ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie innych przepisów nie mają zastosowania w przypadku podatku od środków transportu. Czy to oznacza, że ustawa jest aktem wyższego rzędu niż ordynacja podatkowa, która zawiera zapisy umożliwiające stosowanie ulg i zwolnień podatkowych? W praktyce przedsiębiorca, który z różnych powodów jest zmuszony do okresowego zawieszenia działalności transportowej musi wyrejestrować firmę albo płacić podatek. Czy istnieje inna możliwość, która ma w takim przypadku zastosowanie ?

Z poważaniem

Poseł Izabela Katarzyna Mrzygłocka
Wałbrzych, dnia 9 lipca 2007 r.





Źródło: Odpowiedź z 22 sierpnia 2007 r. podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Jacka Dominika - z upoważnienia Ministra Finansów - na interpelację nr 9068 w sprawie podatku transportowego - za www.sejm.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA