REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister Finansów: Można nie płacić podatku od środków transportowych czasowo wycofując pojazd z ruchu

Subskrybuj nas na Youtube
podatek od środków transportowych
podatek od środków transportowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 

W odpowiedzi na interpelację poselską, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Dominik stwierdził (w imieniu Ministra Finansów) co następuje.

REKLAMA

Autopromocja

1. Podatek od środków transportowych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, ze zm.), ciąży generalnie na osobach fizycznych i prawnych będących właścicielami środków transportowych wymienionych w art. 8 ustawy.

Stosownie do art. 11a ustawy podatnikom tego podatku wykorzystującym posiadane pojazdy w transporcie kombinowanym przysługuje zwrot podatku w wysokości od 25% do 100% jego kwoty, w zależności od ilości jazd wykonanych w przewozie koleją w danym roku podatkowym. Powyższy przepis stanowi wdrożenie przepisów Dyrektywy Rady (92/106) z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie stworzenia wspólnych zasad dla pewnych rodzajów kombinowanych przewozów towarów pomiędzy krajami członkowskimi (Dz. U. WE L 368 z 17.12.1992), która obliguje państwa członkowskie do obniżenia lub zwrotu podatku w przypadku przewozów kombinowanych.

Podatek od środków transportowych ma charakter majątkowy, a więc jest związany z samym posiadaniem pojazdu, nie zaś z ewentualnym dochodem, który jest osiągany w związku z jego posiadaniem, dlatego wykorzystywanie pojazdu do działalności gospodarczej nie ma wpływu na obowiązek podatkowy. Preferencje w zakresie przewozów kombinowanych wynikają natomiast z przepisów unijnych.

Podatnik, który okresowo nie wykorzystuje środków transportu, nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku w przypadku ich czasowego wycofania z ruchu na podstawie art. 78a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. nr 108, poz. 908, ze zm.), które zgodnie z art. 9 ust. 5 powoduje wygaśnięcie obowiązku podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz. 694, ze zm.) do środków trwałych zalicza się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Są to m.in. nieruchomości - w tym grunty, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy.

Przedmiotami opodatkowania zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych są więc oprócz środków transportowych również inne środki trwałe, w szczególności grunty, budynki i budowle.

3. Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych, zgodnie z art. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, powstaje w związku z zarejestrowaniem środka transportowego na terytorium RP (z wyjątkiem rejestracji czasowej w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym) oraz w związku z nabyciem środka transportowego zarejestrowanego. Wobec powyższego każdy podmiot (również zagraniczny), który dokonał rejestracji pojazdu w Polsce lub nabył pojazd zarejestrowany, jeśli pojazd ten podlega zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu, zobowiązany jest do zapłaty podatku.

4. Artykuł 12a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych przepisów nie mają zastosowania do podatku od środków transportowych. Przepis ten wyklucza zatem stosowanie ulg i zwolnień w podatku od środków transportowych, jeśli preferencje te wynikają z innych przepisów niż ustawa o podatkach i opłatach lokalnych.

Określenie ˝inne przepisy˝ odnosi się do ustaw pozapodatkowych. Nie dotyczy natomiast ulg i zwolnień udzielonych na podstawie ogólnych przepisów procedury podatkowej tj. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60, ze zm.).

Możliwe jest więc udzielenie przedsiębiorcy indywidualnych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w podatku od środków transportowych na podstawie art. 67a Ordynacji podatkowej polegających na: odroczeniu terminu płatności podatku lub rozłożeniu zapłaty podatku na raty, odroczeniu lub rozłożeniu na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek określonych w decyzji, o której mowa w art. 53a Ordynacji, a także umorzeniu w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej. Powyższego dokonuje organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej.


TREŚĆ INTERPELACJI Interpelacja z 9 lipca 2007 r. (nr 9068) do Ministra Finansów:

Pani Minister! W związku z licznymi pytaniami zgłaszanymi mi przez przedsiębiorców branży transportowej w sprawie interpretacji zapisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Zgodnie z art. 11a przedsiębiorca może uzyskać nawet 100% zwrot zapłaconego podatku od środków transportowych, jeśli stosuje się tzw. transport kombinowany. Zatem czy obowiązujące przepisy należy interpretować w ten sposób, że przedsiębiorstwo, które korzysta z transportu na platformach kolejowych, otrzymuje zwrot podatku, natomiast przedsiębiorca, który w danym roku w ogóle nie wykonuje przewozów transportowych (jego auta stoją w garażu), musi płacić 100% podatku ?
2. Środki transportu są środkiem trwałym i zgodnie z ustawą należy za nie płacić podatek od środków transportu. Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami istnieją inne środki trwałe, które także podlegają dodatkowemu opodatkowaniu? Jeśli nie, to dlaczego obowiązuje taki wyjątek ?
3. Czy obcokrajowiec prowadzący w Polsce działalność transportową, będący właścicielem auta zarejestrowanego w Polsce, również jest zobowiązany do płacenia podatków zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych ?
4. Zgodnie z art. 12a ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie innych przepisów nie mają zastosowania w przypadku podatku od środków transportu. Czy to oznacza, że ustawa jest aktem wyższego rzędu niż ordynacja podatkowa, która zawiera zapisy umożliwiające stosowanie ulg i zwolnień podatkowych? W praktyce przedsiębiorca, który z różnych powodów jest zmuszony do okresowego zawieszenia działalności transportowej musi wyrejestrować firmę albo płacić podatek. Czy istnieje inna możliwość, która ma w takim przypadku zastosowanie ?

Z poważaniem

Poseł Izabela Katarzyna Mrzygłocka
Wałbrzych, dnia 9 lipca 2007 r.





Źródło: Odpowiedź z 22 sierpnia 2007 r. podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Jacka Dominika - z upoważnienia Ministra Finansów - na interpelację nr 9068 w sprawie podatku transportowego - za www.sejm.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA