REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister Finansów: Można nie płacić podatku od środków transportowych czasowo wycofując pojazd z ruchu

podatek od środków transportowych
podatek od środków transportowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 

W odpowiedzi na interpelację poselską, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Dominik stwierdził (w imieniu Ministra Finansów) co następuje.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1. Podatek od środków transportowych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, ze zm.), ciąży generalnie na osobach fizycznych i prawnych będących właścicielami środków transportowych wymienionych w art. 8 ustawy.

Stosownie do art. 11a ustawy podatnikom tego podatku wykorzystującym posiadane pojazdy w transporcie kombinowanym przysługuje zwrot podatku w wysokości od 25% do 100% jego kwoty, w zależności od ilości jazd wykonanych w przewozie koleją w danym roku podatkowym. Powyższy przepis stanowi wdrożenie przepisów Dyrektywy Rady (92/106) z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie stworzenia wspólnych zasad dla pewnych rodzajów kombinowanych przewozów towarów pomiędzy krajami członkowskimi (Dz. U. WE L 368 z 17.12.1992), która obliguje państwa członkowskie do obniżenia lub zwrotu podatku w przypadku przewozów kombinowanych.

Podatek od środków transportowych ma charakter majątkowy, a więc jest związany z samym posiadaniem pojazdu, nie zaś z ewentualnym dochodem, który jest osiągany w związku z jego posiadaniem, dlatego wykorzystywanie pojazdu do działalności gospodarczej nie ma wpływu na obowiązek podatkowy. Preferencje w zakresie przewozów kombinowanych wynikają natomiast z przepisów unijnych.

REKLAMA

Podatnik, który okresowo nie wykorzystuje środków transportu, nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku w przypadku ich czasowego wycofania z ruchu na podstawie art. 78a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. nr 108, poz. 908, ze zm.), które zgodnie z art. 9 ust. 5 powoduje wygaśnięcie obowiązku podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz. 694, ze zm.) do środków trwałych zalicza się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Są to m.in. nieruchomości - w tym grunty, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy.

Przedmiotami opodatkowania zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych są więc oprócz środków transportowych również inne środki trwałe, w szczególności grunty, budynki i budowle.

3. Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych, zgodnie z art. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, powstaje w związku z zarejestrowaniem środka transportowego na terytorium RP (z wyjątkiem rejestracji czasowej w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym) oraz w związku z nabyciem środka transportowego zarejestrowanego. Wobec powyższego każdy podmiot (również zagraniczny), który dokonał rejestracji pojazdu w Polsce lub nabył pojazd zarejestrowany, jeśli pojazd ten podlega zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu, zobowiązany jest do zapłaty podatku.

4. Artykuł 12a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych przepisów nie mają zastosowania do podatku od środków transportowych. Przepis ten wyklucza zatem stosowanie ulg i zwolnień w podatku od środków transportowych, jeśli preferencje te wynikają z innych przepisów niż ustawa o podatkach i opłatach lokalnych.

Określenie ˝inne przepisy˝ odnosi się do ustaw pozapodatkowych. Nie dotyczy natomiast ulg i zwolnień udzielonych na podstawie ogólnych przepisów procedury podatkowej tj. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60, ze zm.).

Możliwe jest więc udzielenie przedsiębiorcy indywidualnych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w podatku od środków transportowych na podstawie art. 67a Ordynacji podatkowej polegających na: odroczeniu terminu płatności podatku lub rozłożeniu zapłaty podatku na raty, odroczeniu lub rozłożeniu na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek określonych w decyzji, o której mowa w art. 53a Ordynacji, a także umorzeniu w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej. Powyższego dokonuje organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej.


TREŚĆ INTERPELACJI Interpelacja z 9 lipca 2007 r. (nr 9068) do Ministra Finansów:

Pani Minister! W związku z licznymi pytaniami zgłaszanymi mi przez przedsiębiorców branży transportowej w sprawie interpretacji zapisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Zgodnie z art. 11a przedsiębiorca może uzyskać nawet 100% zwrot zapłaconego podatku od środków transportowych, jeśli stosuje się tzw. transport kombinowany. Zatem czy obowiązujące przepisy należy interpretować w ten sposób, że przedsiębiorstwo, które korzysta z transportu na platformach kolejowych, otrzymuje zwrot podatku, natomiast przedsiębiorca, który w danym roku w ogóle nie wykonuje przewozów transportowych (jego auta stoją w garażu), musi płacić 100% podatku ?
2. Środki transportu są środkiem trwałym i zgodnie z ustawą należy za nie płacić podatek od środków transportu. Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami istnieją inne środki trwałe, które także podlegają dodatkowemu opodatkowaniu? Jeśli nie, to dlaczego obowiązuje taki wyjątek ?
3. Czy obcokrajowiec prowadzący w Polsce działalność transportową, będący właścicielem auta zarejestrowanego w Polsce, również jest zobowiązany do płacenia podatków zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych ?
4. Zgodnie z art. 12a ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie innych przepisów nie mają zastosowania w przypadku podatku od środków transportu. Czy to oznacza, że ustawa jest aktem wyższego rzędu niż ordynacja podatkowa, która zawiera zapisy umożliwiające stosowanie ulg i zwolnień podatkowych? W praktyce przedsiębiorca, który z różnych powodów jest zmuszony do okresowego zawieszenia działalności transportowej musi wyrejestrować firmę albo płacić podatek. Czy istnieje inna możliwość, która ma w takim przypadku zastosowanie ?

Z poważaniem

Poseł Izabela Katarzyna Mrzygłocka
Wałbrzych, dnia 9 lipca 2007 r.





Źródło: Odpowiedź z 22 sierpnia 2007 r. podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Jacka Dominika - z upoważnienia Ministra Finansów - na interpelację nr 9068 w sprawie podatku transportowego - za www.sejm.gov.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA