REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister Finansów: Można nie płacić podatku od środków transportowych czasowo wycofując pojazd z ruchu

Subskrybuj nas na Youtube
podatek od środków transportowych
podatek od środków transportowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 

W odpowiedzi na interpelację poselską, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Dominik stwierdził (w imieniu Ministra Finansów) co następuje.

REKLAMA

REKLAMA

1. Podatek od środków transportowych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, ze zm.), ciąży generalnie na osobach fizycznych i prawnych będących właścicielami środków transportowych wymienionych w art. 8 ustawy.

Stosownie do art. 11a ustawy podatnikom tego podatku wykorzystującym posiadane pojazdy w transporcie kombinowanym przysługuje zwrot podatku w wysokości od 25% do 100% jego kwoty, w zależności od ilości jazd wykonanych w przewozie koleją w danym roku podatkowym. Powyższy przepis stanowi wdrożenie przepisów Dyrektywy Rady (92/106) z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie stworzenia wspólnych zasad dla pewnych rodzajów kombinowanych przewozów towarów pomiędzy krajami członkowskimi (Dz. U. WE L 368 z 17.12.1992), która obliguje państwa członkowskie do obniżenia lub zwrotu podatku w przypadku przewozów kombinowanych.

Podatek od środków transportowych ma charakter majątkowy, a więc jest związany z samym posiadaniem pojazdu, nie zaś z ewentualnym dochodem, który jest osiągany w związku z jego posiadaniem, dlatego wykorzystywanie pojazdu do działalności gospodarczej nie ma wpływu na obowiązek podatkowy. Preferencje w zakresie przewozów kombinowanych wynikają natomiast z przepisów unijnych.

REKLAMA

Podatnik, który okresowo nie wykorzystuje środków transportu, nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku w przypadku ich czasowego wycofania z ruchu na podstawie art. 78a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. nr 108, poz. 908, ze zm.), które zgodnie z art. 9 ust. 5 powoduje wygaśnięcie obowiązku podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz. 694, ze zm.) do środków trwałych zalicza się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Są to m.in. nieruchomości - w tym grunty, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy.

Przedmiotami opodatkowania zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych są więc oprócz środków transportowych również inne środki trwałe, w szczególności grunty, budynki i budowle.

3. Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych, zgodnie z art. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, powstaje w związku z zarejestrowaniem środka transportowego na terytorium RP (z wyjątkiem rejestracji czasowej w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym) oraz w związku z nabyciem środka transportowego zarejestrowanego. Wobec powyższego każdy podmiot (również zagraniczny), który dokonał rejestracji pojazdu w Polsce lub nabył pojazd zarejestrowany, jeśli pojazd ten podlega zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu, zobowiązany jest do zapłaty podatku.

4. Artykuł 12a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych przepisów nie mają zastosowania do podatku od środków transportowych. Przepis ten wyklucza zatem stosowanie ulg i zwolnień w podatku od środków transportowych, jeśli preferencje te wynikają z innych przepisów niż ustawa o podatkach i opłatach lokalnych.

Określenie ˝inne przepisy˝ odnosi się do ustaw pozapodatkowych. Nie dotyczy natomiast ulg i zwolnień udzielonych na podstawie ogólnych przepisów procedury podatkowej tj. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60, ze zm.).

Możliwe jest więc udzielenie przedsiębiorcy indywidualnych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w podatku od środków transportowych na podstawie art. 67a Ordynacji podatkowej polegających na: odroczeniu terminu płatności podatku lub rozłożeniu zapłaty podatku na raty, odroczeniu lub rozłożeniu na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek określonych w decyzji, o której mowa w art. 53a Ordynacji, a także umorzeniu w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej. Powyższego dokonuje organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej.


TREŚĆ INTERPELACJI Interpelacja z 9 lipca 2007 r. (nr 9068) do Ministra Finansów:

Pani Minister! W związku z licznymi pytaniami zgłaszanymi mi przez przedsiębiorców branży transportowej w sprawie interpretacji zapisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Zgodnie z art. 11a przedsiębiorca może uzyskać nawet 100% zwrot zapłaconego podatku od środków transportowych, jeśli stosuje się tzw. transport kombinowany. Zatem czy obowiązujące przepisy należy interpretować w ten sposób, że przedsiębiorstwo, które korzysta z transportu na platformach kolejowych, otrzymuje zwrot podatku, natomiast przedsiębiorca, który w danym roku w ogóle nie wykonuje przewozów transportowych (jego auta stoją w garażu), musi płacić 100% podatku ?
2. Środki transportu są środkiem trwałym i zgodnie z ustawą należy za nie płacić podatek od środków transportu. Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami istnieją inne środki trwałe, które także podlegają dodatkowemu opodatkowaniu? Jeśli nie, to dlaczego obowiązuje taki wyjątek ?
3. Czy obcokrajowiec prowadzący w Polsce działalność transportową, będący właścicielem auta zarejestrowanego w Polsce, również jest zobowiązany do płacenia podatków zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych ?
4. Zgodnie z art. 12a ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie innych przepisów nie mają zastosowania w przypadku podatku od środków transportu. Czy to oznacza, że ustawa jest aktem wyższego rzędu niż ordynacja podatkowa, która zawiera zapisy umożliwiające stosowanie ulg i zwolnień podatkowych? W praktyce przedsiębiorca, który z różnych powodów jest zmuszony do okresowego zawieszenia działalności transportowej musi wyrejestrować firmę albo płacić podatek. Czy istnieje inna możliwość, która ma w takim przypadku zastosowanie ?

Z poważaniem

Poseł Izabela Katarzyna Mrzygłocka
Wałbrzych, dnia 9 lipca 2007 r.





Źródło: Odpowiedź z 22 sierpnia 2007 r. podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Jacka Dominika - z upoważnienia Ministra Finansów - na interpelację nr 9068 w sprawie podatku transportowego - za www.sejm.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA