REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga i zwolnienia dla nieruchomości nabytych od 1 stycznia 2007 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Ulga i zwolnienia dla nieruchomości nabytych od 1 stycznia 2007 roku
Ulga i zwolnienia dla nieruchomości nabytych od 1 stycznia 2007 roku

REKLAMA

REKLAMA

Nieruchomości nabyte po 01.01.2007r. trudniej sprzedać bez podatku, niż te zakupione w latach wcześniejszych. Przede wszystkim zwolnieniu podlegają co do zasady same budynki – a nie grunty na których się znajdują.

Zwolnienia bezwarunkowe

REKLAMA

Autopromocja


1. 5 lat własności

Jeśli sprzedający jest:

· właścicielem nieruchomości,

· użytkownikiem wieczystym, lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· właścicielem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu

przez ponad 5 lat – sprzedaż danej nieruchomości nie podlega opodatkowaniu PIT.

To samo dotyczy sprzedaży udziału w ww. prawach.

Sprzedając nieruchomość po upływie 5 lat (patrz niżej) – nie trzeba zawiadamiać urzędu skarbowego.


WAŻNE!

Termin 5 lat de facto jest dłuższy. Nieruchomość może być sprzedać bez podatku, wraz z upływem końca roku podatkowego w którym upłynął termin 5 lat od nabycia nieruchomości.

Przykład: Jan K. kupił mieszkanie w lipcu 2007 roku. Będzie mógł je sprzedać bez podatku dopiero po 01.01.2011r. – Chyba że skorzysta z ulgi meldunkowej.


2. Sprzedaż nieruchomości rolnych


Przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.


Zwolnienie warunkowe – Ulga meldunkowa


Sprzedając nieruchomość MIESZKALNĄ (patrz ramka) można zwolnić się od podatku dochodowego, jeśli sprzedawca był w danym lokalu (budynku) zameldowany na pobyt stały przez 12 miesięcy licząc wstecz od daty sprzedaży.

Nieruchomości objęte ulgą meldunkową:

  • budynek mieszkalny (dom)
  • odrębna własność lokalu
  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
  • prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.

UWAGA!

Ulgą nie są objęte grunty na których jest posadowiony budynek, ani udział w nieruchomości wspólnej w przypadku własności lokalu - kwoty uzyskane z ich sprzedaży są opodatkowane.


Bez gruntów.

Niestety zwolnieniu podlega jedynie dochód osiągnięty ze sprzedaży – samego lokalu, lub budynku. Oznacza to, że sprzedając działkę zabudowaną, należy oddzielnie policzyć dochód osiągnięty ze zbycia działki, a oddzielnie dla budynku.

Tym bardziej, nie da się uniknąć opodatkowania sprzedaży samej nieruchomości gruntowej – posiadanej krócej niż 5 lat.


Wniosek

Aby skorzystać z ulgi należy złożyć odpowiedni wniosek do urzędu skarbowego. Pismo kierujemy do urzędu właściwego dla naszego miejsca zamieszkania. Nie jest wymagane złożenie zawiadomienia na formularzu- ważne jest zachowanie formy pisemnej.


WNIOSEK POWINIEN BYĆ ZŁOŻONY W CIĄGU 14 DNI OD DATY SPRZEDAŻY

Wniosek powinien zawierać:

  • oznaczenie Urzędu Skarbowego
  • Wskazanie naszych danych, oraz danych małżonka: w szczególności: imienia i nazwiska, adresu, numeru NIP.(Jeżeli nie posiadamy numeru NIP- musimy to wskazać, oraz podać dodatkowe dane identyfikujące: nr PESEL, nr i serię dowodu osobistego/paszportu, oraz imiona rodziców.
  • Oznaczenie pisma jako „oświadczenie o uprawnieniu do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.”
  • Wskazanie w piśmie, iż „w związku ze sprzedażą w dniu ……….nieruchomości mieszkalnej (wskazanie typu- patrz ramka) położonej w …., za kwotę ………… , oświadczam, iż jestem uprawniony do zwolnienia od podatku dochodowego z tego tytułu, w oparciu o art. 21 ust.1. p.126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na dowód nieprzerwanego zameldowania przez 12 miesięcy przed sprzedażą ww. nieruchomości (prawa do nieruchomości) załączam zaświadczenie o zameldowaniu.”


WAŻNE!

Do wniosku należy załączyć zaświadczenie z urzędu gminy o zameldowaniu w danym lokalu.


Meldunek

Dla potrzeb ulgi meldunkowej – należy wykazać zameldowanie na pobyt stały w danym lokalu (budynku), przez okres co najmniej 12 miesięcy przed sprzedażą.

Zameldowanie nie musiało jednak być związane z WŁASNOŚCIĄ lokalu.

Przykład : Jan K. był zameldowany w wynajmowanym przez siebie mieszkaniu przez ponad 2 lata. Mieszkanie wykupił od właściciela w lipcu 2007r. Z uwagi na wcześniejsze zameldowanie w tym lokalu, może skorzystać z ulgi meldunkowej.


UWAGA!

W przyszłym roku ulga meldunkowa zostanie prawdopodobnie zniesiona. Prawo do wykorzystania będą miały jedynie osoby które nabyły (lub wybudowały) nieruchomość mieszkalną w okresie 01.01.2007 - 31.12.2008r. Porównaj : koniec z ulgą meldunkową


Adam Kret

Prawnik

https://mojafirma.infor.pl/nieruchomosci/nieruchomosci/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA