REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga i zwolnienia dla nieruchomości nabytych od 1 stycznia 2007 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Ulga i zwolnienia dla nieruchomości nabytych od 1 stycznia 2007 roku
Ulga i zwolnienia dla nieruchomości nabytych od 1 stycznia 2007 roku

REKLAMA

REKLAMA

Nieruchomości nabyte po 01.01.2007r. trudniej sprzedać bez podatku, niż te zakupione w latach wcześniejszych. Przede wszystkim zwolnieniu podlegają co do zasady same budynki – a nie grunty na których się znajdują.

Zwolnienia bezwarunkowe

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


1. 5 lat własności

Jeśli sprzedający jest:

· właścicielem nieruchomości,

REKLAMA

· użytkownikiem wieczystym, lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· właścicielem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu

przez ponad 5 lat – sprzedaż danej nieruchomości nie podlega opodatkowaniu PIT.

To samo dotyczy sprzedaży udziału w ww. prawach.

Sprzedając nieruchomość po upływie 5 lat (patrz niżej) – nie trzeba zawiadamiać urzędu skarbowego.


WAŻNE!

Termin 5 lat de facto jest dłuższy. Nieruchomość może być sprzedać bez podatku, wraz z upływem końca roku podatkowego w którym upłynął termin 5 lat od nabycia nieruchomości.

Przykład: Jan K. kupił mieszkanie w lipcu 2007 roku. Będzie mógł je sprzedać bez podatku dopiero po 01.01.2011r. – Chyba że skorzysta z ulgi meldunkowej.


2. Sprzedaż nieruchomości rolnych


Przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.


Zwolnienie warunkowe – Ulga meldunkowa


Sprzedając nieruchomość MIESZKALNĄ (patrz ramka) można zwolnić się od podatku dochodowego, jeśli sprzedawca był w danym lokalu (budynku) zameldowany na pobyt stały przez 12 miesięcy licząc wstecz od daty sprzedaży.

Nieruchomości objęte ulgą meldunkową:

  • budynek mieszkalny (dom)
  • odrębna własność lokalu
  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
  • prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.

UWAGA!

Ulgą nie są objęte grunty na których jest posadowiony budynek, ani udział w nieruchomości wspólnej w przypadku własności lokalu - kwoty uzyskane z ich sprzedaży są opodatkowane.


Bez gruntów.

Niestety zwolnieniu podlega jedynie dochód osiągnięty ze sprzedaży – samego lokalu, lub budynku. Oznacza to, że sprzedając działkę zabudowaną, należy oddzielnie policzyć dochód osiągnięty ze zbycia działki, a oddzielnie dla budynku.

Tym bardziej, nie da się uniknąć opodatkowania sprzedaży samej nieruchomości gruntowej – posiadanej krócej niż 5 lat.


Wniosek

Aby skorzystać z ulgi należy złożyć odpowiedni wniosek do urzędu skarbowego. Pismo kierujemy do urzędu właściwego dla naszego miejsca zamieszkania. Nie jest wymagane złożenie zawiadomienia na formularzu- ważne jest zachowanie formy pisemnej.


WNIOSEK POWINIEN BYĆ ZŁOŻONY W CIĄGU 14 DNI OD DATY SPRZEDAŻY

Wniosek powinien zawierać:

  • oznaczenie Urzędu Skarbowego
  • Wskazanie naszych danych, oraz danych małżonka: w szczególności: imienia i nazwiska, adresu, numeru NIP.(Jeżeli nie posiadamy numeru NIP- musimy to wskazać, oraz podać dodatkowe dane identyfikujące: nr PESEL, nr i serię dowodu osobistego/paszportu, oraz imiona rodziców.
  • Oznaczenie pisma jako „oświadczenie o uprawnieniu do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.”
  • Wskazanie w piśmie, iż „w związku ze sprzedażą w dniu ……….nieruchomości mieszkalnej (wskazanie typu- patrz ramka) położonej w …., za kwotę ………… , oświadczam, iż jestem uprawniony do zwolnienia od podatku dochodowego z tego tytułu, w oparciu o art. 21 ust.1. p.126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na dowód nieprzerwanego zameldowania przez 12 miesięcy przed sprzedażą ww. nieruchomości (prawa do nieruchomości) załączam zaświadczenie o zameldowaniu.”


WAŻNE!

Do wniosku należy załączyć zaświadczenie z urzędu gminy o zameldowaniu w danym lokalu.


Meldunek

Dla potrzeb ulgi meldunkowej – należy wykazać zameldowanie na pobyt stały w danym lokalu (budynku), przez okres co najmniej 12 miesięcy przed sprzedażą.

Zameldowanie nie musiało jednak być związane z WŁASNOŚCIĄ lokalu.

Przykład : Jan K. był zameldowany w wynajmowanym przez siebie mieszkaniu przez ponad 2 lata. Mieszkanie wykupił od właściciela w lipcu 2007r. Z uwagi na wcześniejsze zameldowanie w tym lokalu, może skorzystać z ulgi meldunkowej.


UWAGA!

W przyszłym roku ulga meldunkowa zostanie prawdopodobnie zniesiona. Prawo do wykorzystania będą miały jedynie osoby które nabyły (lub wybudowały) nieruchomość mieszkalną w okresie 01.01.2007 - 31.12.2008r. Porównaj : koniec z ulgą meldunkową


Adam Kret

Prawnik

https://mojafirma.infor.pl/nieruchomosci/nieruchomosci/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie będą trafiały do KSeF. Czy to oznacza, że wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

REKLAMA

Darowizna samochodu żonie po wycofaniu z firmy. Czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA