REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga i zwolnienia dla nieruchomości nabytych od 1 stycznia 2007 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Ulga i zwolnienia dla nieruchomości nabytych od 1 stycznia 2007 roku
Ulga i zwolnienia dla nieruchomości nabytych od 1 stycznia 2007 roku

REKLAMA

REKLAMA

Nieruchomości nabyte po 01.01.2007r. trudniej sprzedać bez podatku, niż te zakupione w latach wcześniejszych. Przede wszystkim zwolnieniu podlegają co do zasady same budynki – a nie grunty na których się znajdują.

Zwolnienia bezwarunkowe

REKLAMA


1. 5 lat własności

Jeśli sprzedający jest:

· właścicielem nieruchomości,

· użytkownikiem wieczystym, lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· właścicielem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu

przez ponad 5 lat – sprzedaż danej nieruchomości nie podlega opodatkowaniu PIT.

To samo dotyczy sprzedaży udziału w ww. prawach.

Sprzedając nieruchomość po upływie 5 lat (patrz niżej) – nie trzeba zawiadamiać urzędu skarbowego.


WAŻNE!

Termin 5 lat de facto jest dłuższy. Nieruchomość może być sprzedać bez podatku, wraz z upływem końca roku podatkowego w którym upłynął termin 5 lat od nabycia nieruchomości.

Przykład: Jan K. kupił mieszkanie w lipcu 2007 roku. Będzie mógł je sprzedać bez podatku dopiero po 01.01.2011r. – Chyba że skorzysta z ulgi meldunkowej.


2. Sprzedaż nieruchomości rolnych


Przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.


Zwolnienie warunkowe – Ulga meldunkowa


Sprzedając nieruchomość MIESZKALNĄ (patrz ramka) można zwolnić się od podatku dochodowego, jeśli sprzedawca był w danym lokalu (budynku) zameldowany na pobyt stały przez 12 miesięcy licząc wstecz od daty sprzedaży.

Nieruchomości objęte ulgą meldunkową:

  • budynek mieszkalny (dom)
  • odrębna własność lokalu
  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
  • prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.

UWAGA!

Ulgą nie są objęte grunty na których jest posadowiony budynek, ani udział w nieruchomości wspólnej w przypadku własności lokalu - kwoty uzyskane z ich sprzedaży są opodatkowane.


Bez gruntów.

Niestety zwolnieniu podlega jedynie dochód osiągnięty ze sprzedaży – samego lokalu, lub budynku. Oznacza to, że sprzedając działkę zabudowaną, należy oddzielnie policzyć dochód osiągnięty ze zbycia działki, a oddzielnie dla budynku.

Tym bardziej, nie da się uniknąć opodatkowania sprzedaży samej nieruchomości gruntowej – posiadanej krócej niż 5 lat.


Wniosek

Aby skorzystać z ulgi należy złożyć odpowiedni wniosek do urzędu skarbowego. Pismo kierujemy do urzędu właściwego dla naszego miejsca zamieszkania. Nie jest wymagane złożenie zawiadomienia na formularzu- ważne jest zachowanie formy pisemnej.


WNIOSEK POWINIEN BYĆ ZŁOŻONY W CIĄGU 14 DNI OD DATY SPRZEDAŻY

Wniosek powinien zawierać:

  • oznaczenie Urzędu Skarbowego
  • Wskazanie naszych danych, oraz danych małżonka: w szczególności: imienia i nazwiska, adresu, numeru NIP.(Jeżeli nie posiadamy numeru NIP- musimy to wskazać, oraz podać dodatkowe dane identyfikujące: nr PESEL, nr i serię dowodu osobistego/paszportu, oraz imiona rodziców.
  • Oznaczenie pisma jako „oświadczenie o uprawnieniu do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.”
  • Wskazanie w piśmie, iż „w związku ze sprzedażą w dniu ……….nieruchomości mieszkalnej (wskazanie typu- patrz ramka) położonej w …., za kwotę ………… , oświadczam, iż jestem uprawniony do zwolnienia od podatku dochodowego z tego tytułu, w oparciu o art. 21 ust.1. p.126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na dowód nieprzerwanego zameldowania przez 12 miesięcy przed sprzedażą ww. nieruchomości (prawa do nieruchomości) załączam zaświadczenie o zameldowaniu.”


WAŻNE!

Do wniosku należy załączyć zaświadczenie z urzędu gminy o zameldowaniu w danym lokalu.


Meldunek

Dla potrzeb ulgi meldunkowej – należy wykazać zameldowanie na pobyt stały w danym lokalu (budynku), przez okres co najmniej 12 miesięcy przed sprzedażą.

Zameldowanie nie musiało jednak być związane z WŁASNOŚCIĄ lokalu.

Przykład : Jan K. był zameldowany w wynajmowanym przez siebie mieszkaniu przez ponad 2 lata. Mieszkanie wykupił od właściciela w lipcu 2007r. Z uwagi na wcześniejsze zameldowanie w tym lokalu, może skorzystać z ulgi meldunkowej.


UWAGA!

W przyszłym roku ulga meldunkowa zostanie prawdopodobnie zniesiona. Prawo do wykorzystania będą miały jedynie osoby które nabyły (lub wybudowały) nieruchomość mieszkalną w okresie 01.01.2007 - 31.12.2008r. Porównaj : koniec z ulgą meldunkową


Adam Kret

Prawnik

https://mojafirma.infor.pl/nieruchomosci/nieruchomosci/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA