REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można rozliczyć podatek dochodowy razem z samotnie wychowywanym dzieckiem mimo braku orzeczenia rozwodu

Czy można rozliczyć podatek dochodowy razem z samotnie wychowywanym dzieckiem mimo braku orzeczenia rozwodu
Czy można rozliczyć podatek dochodowy razem z samotnie wychowywanym dzieckiem mimo braku orzeczenia rozwodu

REKLAMA

REKLAMA

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO – GŁÓWNA TEZA
Podatniczka nie spełnia przesłanek wymienionych w art. 6 ust. 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawniających do skorzystania z preferencyjnego opodatkowania swoich dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko. Podatniczka formalnie nadal pozostaje bowiem w związku małżeńskim mimo stwierdzonego sądownie trwałego i zupełnego rozkładu pożycia małżeńskiego oraz ustania więzi gospodarczych pomiędzy Podatniczką i jej mężem.

Osoba pozostająca w związku małżeńskim może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania jedynie w sytuacji, gdy jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, co w przedmiotowej sprawie nie ma miejsca.

*komentarz*KOMENTARZ EKSPERTAInterpretacje organów podatkowych są prawidłowe. Skorzystać z preferencyjnego sposobu rozliczenia podatku może osoba samotnie wychowująca dzieci, która jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.

Wnioskodawczyni przedstawiła dowody (wyroki sądów), że samotnie wychowuje dzieci, ale według prawa podatkowego nie może być uznana za osobę samotnie wychowującą dzieci, gdyż nie jest rozwódką.
Przepisy dotyczące korzystnego sposobu rozliczania podatku nie mogą być interpretowane rozszerzająco, zarówno co do zakresu przedmiotowego, podmiotowego, jak i czasu ich trwania.

Tożsame stanowisko prezentuje również Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście w postanowieniu (sygn. PB2/4150-8/07/AK) z dnia 27 kwietnia 2007 r. Ten sam organ podatkowy, wskazuje również, że gdy wobec jednego z rodziców sąd orzeknie wyłącznie ograniczenie praw rodzicielskich, a nie pozbawi ich całkowicie to brak jest podstaw do rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dzieci (postanowienie sygn. PD-3/415-154/07/L z dnia 30 kwietnia 2007 r.).

Warto wskazać, że przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego czy przez cały rok podatkowy był osobą samotnie wychowującą dzieci. Taki stan powinien zaistnieć w ciągu roku, a nie musi trwać przez cały rok. Z dniem 1 stycznia 2007 r. ustawodawca nie zmienił przepisów będących przedmiotem komentarza.

Interpretację skomentował
Leszek Sygułaekspert podatkowy, prawnik,
doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu*/komentarz*

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKAJak wynika z akt sprawy – wnioskiem z 28 lutego 2007r., uzupełnionym 27 marca 2007 r. Podatniczka wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa. Zapytanie dotyczyło możliwości skorzystania z preferencyjnego opodatkowania swoich dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku – pomimo braku orzeczenia rozwodu, od czterech lat Podatniczka nie mieszka z mężem i samotnie wychowuje dwóch synów. Orzeczenie zarówno Sądu Okręgowego w Warszawie z 14 marca 2006 r. jak i orzeczenie Sądu Apelacyjnego z 6 grudnia 2006 r. jednoznacznie potwierdza trwały i zupełny rozkład pożycia małżeńskiego oraz ustanie więzi gospodarczych pomiędzy Podatniczką i jej mężem. Sądy nie mogły jednak orzec rozwodu, ponieważ ucierpiałoby na tym dobro dzieci Podatniczki. Podatniczka zostałaby również pozbawiona prawa do zamieszkiwania w służbowym lokalu wojskowym. Zdaniem Podatniczki z uwagi na powyższe okoliczności prośba o zgodę na wspólne rozliczanie się z dzieckiem jest jak najbardziej uzasadniona i poparta przepisami prawnymi.

Dokonując oceny stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek po rozpatrzeniu powyższego wniosku postanowieniem z dnia 5 czerwca 2007r. Nr 1437/ZDF/423/28/07/LJ nie potwierdził stanowiska Podatniczki zawartego we wniosku z dnia 28 lutego 2007 r., uzupełnionym w dniu 27 marca 2007 r.. W uzasadnieniu swojego postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek wyjaśnił, że Podatniczka nie spełnia łącznie przesłanek wymienionych w art. 6 ust. 4, 5 i 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i z tego względu nie przysługuje jej prawo do wspólnego rozliczenia się z dzieckiem.

Na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek pismem z 18 czerwca 2007 r. Podatniczka złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. W zażaleniu Podatniczka wnosiła o zmianę stanowiska Naczelnika Urzędu Skarbowego w Warszawa Targówek zawartego w postanowieniu z 5 czerwca 2007 r. podtrzymując swoje dotychczasowe argumenty zawarte we wniosku z 28 lutego 2007 r., uzupełnionym 27 marca 2007 r..

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO – ARGUMENTACJANa podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 20 czerwca 2007r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek) na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek z dnia 5 czerwca 2007 r. Nr 1437/ZDF/423/28/07/LJ uznające stanowisko oraz argumenty przedstawione we wniosku Podatniczki z dnia 28 lutego 2007 r., uzupełnionym w dniu 27 marca 2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącej skorzystania z preferencyjnego opodatkowania swoich dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko jako nieprawidłowe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odmówił zmiany zaskarżonego postanowienia.

W uzasadnieniu swej decyzji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził co następuje.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) od osób samotnie wychowujących w roku podatkowym:
1) dzieci małoletnie,
2) dzieci, bez względu na wiek, na które zgodnie z odrębnymi przepisami, pobierany był zasiłek pielęgnacyjny,
3) dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach – Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości nie powodującej obowiązku zapłaty podatku
- podatek może być określony z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7; z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Zgodnie z art. 6 ust. 5 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności. Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Z akt sprawy wynika, że wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 14 marca 2006 r. sygn. akt XXIV C 888/05 sąd oddalił powództwo męża Podatniczki o orzeczenie rozwodu z jego winy uznając, iż po rozwodzie Podatniczka zostałaby pozbawiona prawa do zamieszkiwania w służbowym lokalu wojskowym. Od powyższego wyroku mąż Podatniczki wniósł apelację do Sądu Apelacyjnego. Sąd Apelacyjny wyrokiem z dnia 6 grudnia 2006 r. sygn. Akt I ACa 672/06 oddalił apelację podnosząc w uzasadnieniu, iż orzeczenie rozwodu byłoby sprzeczne z dobrem małoletnich dzieci.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że Podatniczka nie spełnia przesłanek wymienionych w art. 6 ust. 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawniających do skorzystania z preferencyjnego opodatkowania swoich dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko. Osoba pozostająca w związku małżeńskim może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania jedynie w sytuacji, gdy jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, co w przedmiotowej sprawie nie ma miejsca. Z tych wszystkich względów Dyrektor Izby Skarbowej orzekł jak w sentencji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne konsekwencje. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

REKLAMA

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA