REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzekucja z wynagrodzenia za pracę w egzekucyjnym postępowaniu administracyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kornelia Ksieniewicz
Ekspert z dziedziny postępowania egzekucyjnego
Egzekucja z wynagrodzenia za pracę w egzekucyjnym postępowaniu administracyjnym
Egzekucja z wynagrodzenia za pracę w egzekucyjnym postępowaniu administracyjnym
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W systemie polskim administracja publiczna tj. ZUS czy Naczelnik Urzędu Skarbowego - ma uprawnienia do realizacji obowiązków o charakterze publicznoprawnym, bez potrzeby zwracania się do organów sądowych o zastosowanie środków egzekucyjnych.

W momencie, kiedy zobowiązany uchyla się od wykonywania ciążących na nim obowiązków np. nie opłacił podatku czy nie uiścił nałożonej na niego grzywny, wierzyciel zgodnie z ustawą o postępowaniu egzekucyjnym w administracji winien przesłać zobowiązanemu pisemnego upomnienie o zaległościach. W przypadku, gdy upomnienie nie odniesie skutku wierzyciel wystawia tytuł wykonawczy i składa wniosek o wszczęcie egzekucji oraz wskazuje środki egzekucyjne. Jednym ze sposobów egzekucji jakie organ egzekucyjny może podjąć jest egzekucja z wynagrodzenia za pracę.

REKLAMA

Zajęcie wynagrodzenia za pracę

Zgodnie z art. 72 Ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji organ egzekucyjny dokonuje zajęcia wynagrodzenia za pracę przez przesłanie do pracodawcy oraz dłużnika informacji o zajęciu tego składnika majątkowego oraz wzywa pracodawcę do nieprzekazywania całkowitej kwoty wynagrodzenia dłużnikowi, lecz nakazuje przekazywanie jej części bezpośrednio organowi egzekucyjnemu. Tym samym pismem dłużnik jest informowany o zakazie rozporządzania swoim wynagrodzeniem.

W 2007 roku NSA wydał wyrok (II FSK 607/06), w którym rozstrzygnięto kwestię momentu zajęcia wynagrodzenia za pracę. Dłużniczce doręczono zawiadomienie o zajęciu poprzez podwójne awizowanie, jednakże zobowiązana nie podjęła korespondencji. W skardze na czynności egzekucyjne dłużniczka podniosła, że dopiero doręczenie zajęcia wynagrodzenia dłużniczce wywiera skutek prawny. Naczelny Sąd Administracyjny jednoznacznie wskazał, że zajęcie wynagrodzenia za pracę jest dokonane z chwilą doręczenia pracodawcy zawiadomienia o zajęciu, nie zaś od momentu pierwszego potrącenia czy odbioru pisma przed dłużnika.

Z powyższego orzeczenia jasno wynika, że wszelkiego rodzaju umyślne powstrzymywanie organu egzekucyjnego przez dłużnika, nie będą miały żadnego wpływu na przebieg czynności egzekucyjnych.

Podatki 2015 - komplet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaka część wynagrodzenia pozostaje dłużnikowi?

Otóż umowa o pracę oparta o zasady kodeksu pracy jest uposażona w ochronę prawną przed egzekucją. Zajęciu nie podlega kwota wolna od potrąceń, gdyż ustawodawca przewidział, że kwota minimalnego miesięcznego wynagrodzenia jest pracownikowi niezbędna i nie powinna być zajmowana na poczet spłaty zadłużenia tak jak to wynika z art. 871 k.p.

Samo zajęcie jest dokonane z chwilą doręczenia pracodawcy zawiadomienia o zajęciu. Co więcej, zachowuje ono ważność również w sytuacji, gdy stosunek pracy lub zlecenia zostanie zmieniony, a nawet, gdy w jego miejsce zostanie zawarty nowy stosunek. Ponadto, czynność zajęcia zachowuje moc, także w przypadku przejęcia pracodawcy przez innego pracodawcę. Jednym słowem zajęcie wynagrodzenia za pracę zachowuje moc aż do momentu zaspokojenia egzekwowanej należności pieniężnej wraz z odsetkami oraz kosztami egzekucyjnymi.

W związku z tym administracyjny organ egzekucyjny jedną czynnością zajmuje wszelkie wynagrodzenia w zakresie jednego zakładu pracy. Bez znaczenia jest czy będą zmieniane szczegóły umowy, cała ich treść. Zajęcie to zakończy się w momencie, kiedy pracownik zakończy świadczenie pracy w dotychczasowym zakresie u danego podmiotu, zaś podejmie pracę gdzieś indziej.

Jeżeli pracownik ma zajęte wynagrodzenie w firmie X, to gdy przeniesie się do firmy Y zajęcie będzie nieaktualne.

Jednakże, ustawodawca zastrzegł, że jeżeli nowe miejsce pracy zobowiązanego jest znane dotychczasowemu pracodawcy, przesyła on niezwłocznie dokumenty dotyczące zajęcia wynagrodzenia zobowiązanego nowemu pracodawcy i zawiadamia o tym organ egzekucyjny. Doręczenie tych dokumentów nowemu pracodawcy ma skutki prawne zajęcia wynagrodzenia zobowiązanego u tego pracodawcy. W związku z tym, nawet jeżeli zobowiązany zmieni miejsce pracy powinien liczyć się z tym, że informacja o zajęciu wynagrodzenia za pracę przejdzie tuż za nim do nowego pracodawcy. Ma to na celu ochronę wierzyciela przed umyślnym uchylaniem się od dokonania spłaty zadłużenia.

Komplet Kodeks pracy 2015 z komentarzem + CD + PDF

Pozostając w ramach zajęcia, zobowiązany powinien pamiętać, że nieważne są rozporządzenia wynagrodzeniem przekraczające część wolną od zajęcia, dokonane po jego zajęciu, a także przed tym zajęciem, jeżeli są wymagalne po zajęciu. Co to dokładnie oznacza ? Otóż jeżeli pracownik rozporządził swoim wynagrodzeniem w ten sposób, że przekaże je dla kogoś innego po upływie określonego terminu, zaś termin ten minął po dacie zajęcie wynagrodzenia, to takie rozporządzenie mimo wszystko będzie uznane za niewywierające skutków prawnych co do samej egzekucji – czyli w dalszym ciągu będzie podlegało egzekucji.

Zajęciu podlega nie tylko kwota podstawy wynagrodzenia, ale również pensja wypłaca na przepracowane nadgodziny, dodatki dla pracownika, premie czy nagrody uznaniowe.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Należy pamiętać, że organy egzekucyjne mają bieżące informacje, na temat miejsca pracy zobowiązanych ze względu na składane przez pracodawców zeznania podatkowe czy odprowadzanie składek od każdego pracownika, w związku z czym egzekucja z wynagrodzenia za pracę jest jednym z najpopularniejszych sposobów egzekucji. Jednocześnie jest to bardzo skuteczny środek egzekucji, na który organy egzekucyjne z chęcią się decydują, gdyż pracodawca ma ustawowy obowiązek zastosować się do zaleceń zawartych w zajęciu. Pracodawca chcąc uniknąć kary ze strony organu egzekucyjnego będzie dokonywał potrąceń i udzieli wszelkich informacji o dłużniku, aby uchylić się od ewentualnych konsekwencji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA