REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzekucja z wynagrodzenia za pracę w egzekucyjnym postępowaniu administracyjnym

Kornelia Ksieniewicz
Ekspert z dziedziny postępowania egzekucyjnego
Egzekucja z wynagrodzenia za pracę w egzekucyjnym postępowaniu administracyjnym
Egzekucja z wynagrodzenia za pracę w egzekucyjnym postępowaniu administracyjnym
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W systemie polskim administracja publiczna tj. ZUS czy Naczelnik Urzędu Skarbowego - ma uprawnienia do realizacji obowiązków o charakterze publicznoprawnym, bez potrzeby zwracania się do organów sądowych o zastosowanie środków egzekucyjnych.

W momencie, kiedy zobowiązany uchyla się od wykonywania ciążących na nim obowiązków np. nie opłacił podatku czy nie uiścił nałożonej na niego grzywny, wierzyciel zgodnie z ustawą o postępowaniu egzekucyjnym w administracji winien przesłać zobowiązanemu pisemnego upomnienie o zaległościach. W przypadku, gdy upomnienie nie odniesie skutku wierzyciel wystawia tytuł wykonawczy i składa wniosek o wszczęcie egzekucji oraz wskazuje środki egzekucyjne. Jednym ze sposobów egzekucji jakie organ egzekucyjny może podjąć jest egzekucja z wynagrodzenia za pracę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zajęcie wynagrodzenia za pracę

Zgodnie z art. 72 Ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji organ egzekucyjny dokonuje zajęcia wynagrodzenia za pracę przez przesłanie do pracodawcy oraz dłużnika informacji o zajęciu tego składnika majątkowego oraz wzywa pracodawcę do nieprzekazywania całkowitej kwoty wynagrodzenia dłużnikowi, lecz nakazuje przekazywanie jej części bezpośrednio organowi egzekucyjnemu. Tym samym pismem dłużnik jest informowany o zakazie rozporządzania swoim wynagrodzeniem.

W 2007 roku NSA wydał wyrok (II FSK 607/06), w którym rozstrzygnięto kwestię momentu zajęcia wynagrodzenia za pracę. Dłużniczce doręczono zawiadomienie o zajęciu poprzez podwójne awizowanie, jednakże zobowiązana nie podjęła korespondencji. W skardze na czynności egzekucyjne dłużniczka podniosła, że dopiero doręczenie zajęcia wynagrodzenia dłużniczce wywiera skutek prawny. Naczelny Sąd Administracyjny jednoznacznie wskazał, że zajęcie wynagrodzenia za pracę jest dokonane z chwilą doręczenia pracodawcy zawiadomienia o zajęciu, nie zaś od momentu pierwszego potrącenia czy odbioru pisma przed dłużnika.

Z powyższego orzeczenia jasno wynika, że wszelkiego rodzaju umyślne powstrzymywanie organu egzekucyjnego przez dłużnika, nie będą miały żadnego wpływu na przebieg czynności egzekucyjnych.

REKLAMA

Podatki 2015 - komplet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaka część wynagrodzenia pozostaje dłużnikowi?

Otóż umowa o pracę oparta o zasady kodeksu pracy jest uposażona w ochronę prawną przed egzekucją. Zajęciu nie podlega kwota wolna od potrąceń, gdyż ustawodawca przewidział, że kwota minimalnego miesięcznego wynagrodzenia jest pracownikowi niezbędna i nie powinna być zajmowana na poczet spłaty zadłużenia tak jak to wynika z art. 871 k.p.

Samo zajęcie jest dokonane z chwilą doręczenia pracodawcy zawiadomienia o zajęciu. Co więcej, zachowuje ono ważność również w sytuacji, gdy stosunek pracy lub zlecenia zostanie zmieniony, a nawet, gdy w jego miejsce zostanie zawarty nowy stosunek. Ponadto, czynność zajęcia zachowuje moc, także w przypadku przejęcia pracodawcy przez innego pracodawcę. Jednym słowem zajęcie wynagrodzenia za pracę zachowuje moc aż do momentu zaspokojenia egzekwowanej należności pieniężnej wraz z odsetkami oraz kosztami egzekucyjnymi.

W związku z tym administracyjny organ egzekucyjny jedną czynnością zajmuje wszelkie wynagrodzenia w zakresie jednego zakładu pracy. Bez znaczenia jest czy będą zmieniane szczegóły umowy, cała ich treść. Zajęcie to zakończy się w momencie, kiedy pracownik zakończy świadczenie pracy w dotychczasowym zakresie u danego podmiotu, zaś podejmie pracę gdzieś indziej.

Jeżeli pracownik ma zajęte wynagrodzenie w firmie X, to gdy przeniesie się do firmy Y zajęcie będzie nieaktualne.

Jednakże, ustawodawca zastrzegł, że jeżeli nowe miejsce pracy zobowiązanego jest znane dotychczasowemu pracodawcy, przesyła on niezwłocznie dokumenty dotyczące zajęcia wynagrodzenia zobowiązanego nowemu pracodawcy i zawiadamia o tym organ egzekucyjny. Doręczenie tych dokumentów nowemu pracodawcy ma skutki prawne zajęcia wynagrodzenia zobowiązanego u tego pracodawcy. W związku z tym, nawet jeżeli zobowiązany zmieni miejsce pracy powinien liczyć się z tym, że informacja o zajęciu wynagrodzenia za pracę przejdzie tuż za nim do nowego pracodawcy. Ma to na celu ochronę wierzyciela przed umyślnym uchylaniem się od dokonania spłaty zadłużenia.

Komplet Kodeks pracy 2015 z komentarzem + CD + PDF

Pozostając w ramach zajęcia, zobowiązany powinien pamiętać, że nieważne są rozporządzenia wynagrodzeniem przekraczające część wolną od zajęcia, dokonane po jego zajęciu, a także przed tym zajęciem, jeżeli są wymagalne po zajęciu. Co to dokładnie oznacza ? Otóż jeżeli pracownik rozporządził swoim wynagrodzeniem w ten sposób, że przekaże je dla kogoś innego po upływie określonego terminu, zaś termin ten minął po dacie zajęcie wynagrodzenia, to takie rozporządzenie mimo wszystko będzie uznane za niewywierające skutków prawnych co do samej egzekucji – czyli w dalszym ciągu będzie podlegało egzekucji.

Zajęciu podlega nie tylko kwota podstawy wynagrodzenia, ale również pensja wypłaca na przepracowane nadgodziny, dodatki dla pracownika, premie czy nagrody uznaniowe.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Należy pamiętać, że organy egzekucyjne mają bieżące informacje, na temat miejsca pracy zobowiązanych ze względu na składane przez pracodawców zeznania podatkowe czy odprowadzanie składek od każdego pracownika, w związku z czym egzekucja z wynagrodzenia za pracę jest jednym z najpopularniejszych sposobów egzekucji. Jednocześnie jest to bardzo skuteczny środek egzekucji, na który organy egzekucyjne z chęcią się decydują, gdyż pracodawca ma ustawowy obowiązek zastosować się do zaleceń zawartych w zajęciu. Pracodawca chcąc uniknąć kary ze strony organu egzekucyjnego będzie dokonywał potrąceń i udzieli wszelkich informacji o dłużniku, aby uchylić się od ewentualnych konsekwencji.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA