REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmanctwo oszustów podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy we współpracy z prokuraturą odkrył, że kilku „przedsiębiorców” działając w zorganizowanej grupie popełniło przestępstwo polegające na doprowadzeniu Skarbu Państwa do niekorzystnego rozporządzenia mieniem poprzez zawyżenie kwot VAT naliczonego.

Jak ustalono, jeden z przedsiębiorców – firmant, w celu ukrycia rzeczywistych rozmiarów prowadzonej działalności gospodarczej posługiwał się imieniem i nazwiskiem innych podmiotów (firmujących) wskutek czego zaniżył łącznie sprzedaż na kwotę netto przekraczającą 3,5 mln zł oraz należny podatek od towarów i usług na kwotę blisko 800 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wykorzystał w tym celu dwa inne podmioty – osoby fizyczne, które zarejestrowały działalność, ale nie wykonywały jej samodzielnie i nie posiadały nad nią kontroli, a tym samym nie miały na nią żadnego wpływu. Ich rola jak ustalono, ograniczała się wyłącznie do wyrażenia zgody na użyczenie imienia i nazwiska dla potrzeb działalności prowadzonej przez firmanta.

Celem takiego działania oprócz ukrycia rozmiarów działalności prowadzonej przez firmanta, było „zalegalizowanie” wprowadzenia do obrotu towaru w postaci złomu i drewnianych palet, których zakup nie był potwierdzony fakturami. Firmujący posługując się fikcyjnymi fakturami zakupu dokonywali obniżenia podatku należnego od dokonywanych transakcji odsprzedaży „legalizowanego” towaru. Środki finansowe uzyskane z tej sprzedaży były przekazywane firmantowi.

REKLAMA

Ponadto stwierdzono, że firmant sam również wystawiał i wprowadzał do obiegu faktury niedokumentujące rzeczywistych czynności, a jedynie je pozorujące. Jak ustalono, posługiwał się także fikcyjnymi fakturami zakupu towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

W przypadku dwóch firmujących ustalono, że wystawili oni blisko 400 tzw. „pustych faktur” sprzedaży głównie złomu i palet, w których łączny wykazany podatek przekroczył kwotę 800 tys. złotych.

Postępowania kontrolne wobec firmanta i dwóch firmujących zakończyły się wydaniem przez Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy decyzji. Firmujący od wydanych rozstrzygnięć nie odwołali się i tym samym decyzje stały się ostateczne. Osoba organizująca cały proceder – firmant złożyła odwołanie, w wyniku rozpatrzenia którego Dyrektor Izby Skarbowej w. Bydgoszczy, wydał rozstrzygnięcie utrzymujące w zasadniczej części w mocy decyzję organu I instancji. Należne z tytułu stwierdzonych nieprawidłowości zobowiązanie firmanta wobec Skarbu Państwa zostało na wniosek tut. Urzędu zabezpieczone na majątku podatnika.

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

W prowadzonym równolegle postępowaniu prokuratury, zapadł już w stosunku do jednego z firmujących wyrok skazujący, natomiast wobec firmanta i drugiej współdziałającej z nim osoby został wniesiony akt oskarżenia.

Źródło: Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

REKLAMA

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA