REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) od 1 stycznia 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) od 1 stycznia 2018 r.
Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) od 1 stycznia 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Jeden urząd dla największych podatników, czyli Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) zacznie funkcjonować w 2018 r. i będzie się zajmować około 1200 firmami, a docelowo oferta COKP skierowana będzie do trzech tysięcy największych podmiotów w kraju, które zapewniają około 60 proc. wpływów podatkowych budżetu państwa. Chodzi o firmy osiągające przychody powyżej 50 mln euro.

REKLAMA

Od 3 lipca br. centrum działa w ramach Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie i obejmie swoim zakresem blisko 200 podmiotów będących we właściwości naczelnika tego urzędu. Są to podatnicy, którzy w 2014 lub 2015 r. osiągnęli przychody w wysokości powyżej 400 mln zł.

Zwiększyć zaufanie na linii urząd – przedsiębiorca

REKLAMA

Pilotaż przeprowadzany jest w ramach projektu, który ma doprowadzić do utworzenia wyodrębnionej jednostki COKP podległej szefowi Krajowej Administracji Skarbowej. Najpierw, z początkiem 2018 r., ma powstać Czwarty Mazowiecki Urząd Skarbowy, aby rok później przekształcić się w centrum. Będzie ono działało jak organ pierwszej instancji. W tym wypadku organem odwoławczym nie będzie Izba Administracji Skarbowej w Warszawie, ale szef KAS.

Jako że różne branże mają charakterystyczne tylko dla siebie specyfikę i problemy, każdym z podmiotów ma się zajmować zespół branżowy z wyznaczonym opiekunem – to będą osoby przypisane do danej firmy. Dzięki takiemu podejściu obsługa dużych podatników będzie kompleksowa i jednolita, będą one miały szczególny nadzór oraz merytoryczną opiekę. Intencją rządu jest to, aby dzięki indywidualnemu podejściu do kluczowych podmiotów zwiększyło się obopólne zaufanie i poprawiły relacje urząd – przedsiębiorca. A także aby obowiązki podatników były lepiej wypełniane.

Pomocą w tym ma służyć strona internetowa, na której będą poruszane krajowe i międzynarodowe kwestie podatkowe. A także przygotowywany przez resort finansów biuletyn. Mają być także organizowane warsztaty branżowe oraz wideokonferencje, przewidywane jest utworzenie indywidualnego kanału komunikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobra zmiana. Teraz czas na podatki

Nowe rozwiązanie popierają eksperci.

REKLAMA

– Z punktu widzenia interesu Skarbu Państwa wydzielenie dużych podatników jest absolutnie zasadne – podkreśla Tomasz Socha, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego EY w Gdańsku. Jego zdaniem stworzenie centrum jest jednym z elementów reformy Krajowej Administracji Skarbowej, która ma poprawić efektywność obsługi i doprowadzić do spójnego podejścia wobec niektórych zagadnień. Takie rozwiązanie funkcjonuje także w innych krajach, m.in.: w Holandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Hiszpanii, a nawet w Kenii, Ghanie i Malezji.

– Na pewno pojawią się głosy, że nowa instytucja ma służyć gnębieniu podatników kolejnymi kontrolami oraz ich szczegółowej inwigilacji w ramach poszukiwania dochodów budżetowych – twierdzi Dominik Szczygieł, doradca podatkowy i radca prawny w MSDS „Legal” Szczotka Szczygieł i MSDS „Tax”. Uważa jednak, że jeżeli Polska ma się stać państwem, gdzie wszyscy podatnicy, i duzi, i mali, ponoszą proporcjonalnie jednakowe obciążenia podatkowe, zaproponowane zmiany są niezbędne.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury (książka)

Według Tomasza Sochy dla części przedsiębiorstw, szczególnie tych korzystających z agresywnych struktur planowania podatkowego bądź niemających spójnej strategii podatkowej, znalezienie się w gronie podatników COKP może być swego rodzaju rewolucją. A ta i tak została odroczona w czasie, gdyż koncepcja obsługi największych podatników przez jeden urząd miała być wdrożona już z początkiem 2016 r. ⒸⓅ

infoRgrafika

Agnieszka Pokojska

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA