REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) od 1 stycznia 2018 r.

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) od 1 stycznia 2018 r.
Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) od 1 stycznia 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Jeden urząd dla największych podatników, czyli Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) zacznie funkcjonować w 2018 r. i będzie się zajmować około 1200 firmami, a docelowo oferta COKP skierowana będzie do trzech tysięcy największych podmiotów w kraju, które zapewniają około 60 proc. wpływów podatkowych budżetu państwa. Chodzi o firmy osiągające przychody powyżej 50 mln euro.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 3 lipca br. centrum działa w ramach Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie i obejmie swoim zakresem blisko 200 podmiotów będących we właściwości naczelnika tego urzędu. Są to podatnicy, którzy w 2014 lub 2015 r. osiągnęli przychody w wysokości powyżej 400 mln zł.

Zwiększyć zaufanie na linii urząd – przedsiębiorca

Pilotaż przeprowadzany jest w ramach projektu, który ma doprowadzić do utworzenia wyodrębnionej jednostki COKP podległej szefowi Krajowej Administracji Skarbowej. Najpierw, z początkiem 2018 r., ma powstać Czwarty Mazowiecki Urząd Skarbowy, aby rok później przekształcić się w centrum. Będzie ono działało jak organ pierwszej instancji. W tym wypadku organem odwoławczym nie będzie Izba Administracji Skarbowej w Warszawie, ale szef KAS.

Jako że różne branże mają charakterystyczne tylko dla siebie specyfikę i problemy, każdym z podmiotów ma się zajmować zespół branżowy z wyznaczonym opiekunem – to będą osoby przypisane do danej firmy. Dzięki takiemu podejściu obsługa dużych podatników będzie kompleksowa i jednolita, będą one miały szczególny nadzór oraz merytoryczną opiekę. Intencją rządu jest to, aby dzięki indywidualnemu podejściu do kluczowych podmiotów zwiększyło się obopólne zaufanie i poprawiły relacje urząd – przedsiębiorca. A także aby obowiązki podatników były lepiej wypełniane.

REKLAMA

Pomocą w tym ma służyć strona internetowa, na której będą poruszane krajowe i międzynarodowe kwestie podatkowe. A także przygotowywany przez resort finansów biuletyn. Mają być także organizowane warsztaty branżowe oraz wideokonferencje, przewidywane jest utworzenie indywidualnego kanału komunikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobra zmiana. Teraz czas na podatki

Nowe rozwiązanie popierają eksperci.

– Z punktu widzenia interesu Skarbu Państwa wydzielenie dużych podatników jest absolutnie zasadne – podkreśla Tomasz Socha, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego EY w Gdańsku. Jego zdaniem stworzenie centrum jest jednym z elementów reformy Krajowej Administracji Skarbowej, która ma poprawić efektywność obsługi i doprowadzić do spójnego podejścia wobec niektórych zagadnień. Takie rozwiązanie funkcjonuje także w innych krajach, m.in.: w Holandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Hiszpanii, a nawet w Kenii, Ghanie i Malezji.

– Na pewno pojawią się głosy, że nowa instytucja ma służyć gnębieniu podatników kolejnymi kontrolami oraz ich szczegółowej inwigilacji w ramach poszukiwania dochodów budżetowych – twierdzi Dominik Szczygieł, doradca podatkowy i radca prawny w MSDS „Legal” Szczotka Szczygieł i MSDS „Tax”. Uważa jednak, że jeżeli Polska ma się stać państwem, gdzie wszyscy podatnicy, i duzi, i mali, ponoszą proporcjonalnie jednakowe obciążenia podatkowe, zaproponowane zmiany są niezbędne.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury (książka)

Według Tomasza Sochy dla części przedsiębiorstw, szczególnie tych korzystających z agresywnych struktur planowania podatkowego bądź niemających spójnej strategii podatkowej, znalezienie się w gronie podatników COKP może być swego rodzaju rewolucją. A ta i tak została odroczona w czasie, gdyż koncepcja obsługi największych podatników przez jeden urząd miała być wdrożona już z początkiem 2016 r. ⒸⓅ

infoRgrafika

Agnieszka Pokojska

Łukasz Zalewski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA