REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych - czym jest i jak będzie rozwijana

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych - czym jest i jak będzie rozwijana
Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych - czym jest i jak będzie rozwijana

REKLAMA

REKLAMA

30 maja 2017 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się publiczna prezentacja założeń projektu Ministerstwa Finansów Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Do końca stycznia 2021 roku ma zostać wdrożonych 11 e-usług, które znacznie usprawnią przedsiębiorcom i podatnikom realizację ich obowiązków w obszarze celnym i akcyzowym.

Jak informuje Ministerstwo Finansów na stronie https://puesc.gov.pl/  Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) stanowi pojedynczy punkt dostępu do e-usług Krajowej Administracji Skarbowej. Została ona zbudowana w ramach Programu e-Cło. Na PUESC systematycznie są osadzane kolejne usługi dla klientów KAS,  w tym w szczególności przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Docelowo PUESC ma stać się jedynym punktem dostępu do e-usług Krajowej Administracji Skarbowej.

Zasadniczym celem PUESC jest usprawnienie realizowanych przez klientów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) procesów realizowanych w obszarze celnym i akcyzowym w zakresie:

- odprawy granicznej,

- odprawy celnej oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- obrotu wyrobami podlegającymi akcyzie,

jak również i poszerzenie zakresu spraw, które będą oni mogli załatwić w drodze elektronicznej.

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych jest kontynuacja projektów modernizacyjnych realizowanych w resorcie finansów:

- Programu e-Cło i

- Programu Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

PUESC jest odpowiedzią na zidentyfikowane następujące potrzeby klientów KAS. Są to w szczególności:

1) obniżenie kosztów przy przekraczaniu granicy,

2) skrócenie czasu przekraczania granicy,

3) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji, w tym bieżąca informacja o statusie odprawy oraz czasie wjazdu/wyjazdu,

4) skrócenie czasu w związku z dokonywaniem elektronicznej płatności oraz minimalizacja obsługi korespondencji z organami KAS,

5) obniżenie kosztów w związku z ograniczeniem opóźnień w płatnościach,

6) podniesienie poziomu jakości obsługi przez spersonalizowane przygotowanie płatności,

7) brak konieczności przedstawiania decyzji celnych w trakcie odprawy, gdyż wydana decyzja znajduje się w ogólnounijnej bazie wydanych decyzji,

8) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji o statusie obsługi złożonego wniosku,

9) złożenie wniosku o wydanie znaków akcyzy w formie elektronicznej,

10) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji o statusie obsługi przemieszczenia.

Nowe e-usługi będą wprowadzane w czterech obszarach:

- Granicznym,

- Celnym,

- Akcyzowym,

- Rozliczania należności.

E-usługi planowane w Obszarze Granicznym:

- Cyfrowa granica – celem tej e-usługi jest sprawna obsługa klienta na przejściu granicznym z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych;

- Awizacja – celem tej e-usługi jest umożliwienie wyprzedzającego przekazania informacji o zamiarze przekroczenia granicy wraz z zestawem danych pozwalających na przygotowanie odprawy wraz z analizą ryzyka

E-usługi planowane w Obszarze Celnym:

- Pojedyncze okno w obrocie towarowym z zagranicą – celem tej e-usługi jest zapewnienie mechanizmów wymiany i wielokrotnego wykorzystania danych pomiędzy KAS a partnerami oraz klientami wraz z koordynacja wspólnych kontroli w celu przyspieszenia obsługi klienta;

- Cyfrowa odprawa zgodnie z UKC – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości realizacji odprawy celnej zgodnie z nowymi zasadami wynikającymi z przepisów Unijnego Kodeksu Celnego (UKC);

- Rozliczanie procedur specjalnych – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości elektronicznego złożenia rozliczenia procedury specjalnej oraz zapewnienie organom KAS zarządzania rozliczaniem procedur specjalnych z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych;

- E-Decyzje – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości wnioskowania i uzyskania decyzji w formie elektronicznej zgodnie z Unijnym Kodeksem Celnym (UKC);

- E-Dokumenty – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości elektronicznego dostarczenia dokumentów, które będą wykorzystane w procesie odprawy celnej

E-usługi planowane w Obszarze Akcyzowym:

- E-Banderole – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości nabywania i rozliczania znaków akcyzy w formie elektronicznej;

- E-Przemieszczanie – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości przemieszczania wyrobów zwolnionych od akcyzy oraz objętych zerową stawką podatku z wykorzystaniem dokumentów elektronicznych;

- E-wsparcie procesu rejestracji samochodów osobowych – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości rejestracji samochodu osobowego w oparciu o elektroniczne potwierdzenie wypełnienia obowiązku w zakresie podatku akcyzowego.

E-usługa planowana w Obszarze Rozliczania należności:

- E-Płatności – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi Krajowej Administracji Skarbowej możliwości uregulowania należności w formie płatności elektronicznych on-line w czasie rzeczywistym.


Udostępnienie e-usług publicznych dostarczonych przez Projekt PUESC > obsługa systemów/komponentów informatycznych w jednostkach KAS:

- w Izbach Administracji Skarbowej – IAS (16)

- w Urzędach Skarbowych – US (400)

- w Urzędach Celno-Skarbowych – UCS (16), w ich delegaturach (45) i w oddziałach celnych (143);

Procesy, które zostaną usprawnione w wyniku wdrożenia PUESC

1. Obsługa klienta na przejściach granicznych z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych.

2. Usprawnienie procesów odprawy celnej i granicznej dzięki wyprzedzającemu pozyskaniu danych o osobach i towarach.

3. Odprawa celna towarów podlegających ograniczeniom pozataryfowym.

4. Obsługa procesów celnych zgodnie z UKC (w pełni elektronicznie i zgodnie z obowiązującymi przepisami).

5. Umożliwienie elektronicznej obsługi rozliczenia procedury specjalnej.

6. Elektroniczna obsługa procesów związanych z wydawaniem decyzji zgodnie z Unijnym Kodeksem Celnym (UKC).

7. Elektroniczna obsługa klienta w zakresie procesów nabywania i rozliczania znaków akcyzy.

8. Przemieszczanie wyrobów zwolnionych od akcyzy oraz objętych zerową stawką podatku z wykorzystaniem dokumentów elektronicznych.

9. Rejestracja samochodów osobowych w oparciu o elektroniczne potwierdzenie wypełnienia obowiązku w zakresie podatku akcyzowego.

10. Dostarczanie i wykorzystanie dokumentów elektronicznych niezbędnych w procesie odprawy celnej.

11. Elektroniczne płatności należności pobieranych przez organy KAS.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA