REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych - czym jest i jak będzie rozwijana

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych - czym jest i jak będzie rozwijana
Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych - czym jest i jak będzie rozwijana

REKLAMA

REKLAMA

30 maja 2017 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się publiczna prezentacja założeń projektu Ministerstwa Finansów Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Do końca stycznia 2021 roku ma zostać wdrożonych 11 e-usług, które znacznie usprawnią przedsiębiorcom i podatnikom realizację ich obowiązków w obszarze celnym i akcyzowym.

Jak informuje Ministerstwo Finansów na stronie https://puesc.gov.pl/  Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) stanowi pojedynczy punkt dostępu do e-usług Krajowej Administracji Skarbowej. Została ona zbudowana w ramach Programu e-Cło. Na PUESC systematycznie są osadzane kolejne usługi dla klientów KAS,  w tym w szczególności przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Docelowo PUESC ma stać się jedynym punktem dostępu do e-usług Krajowej Administracji Skarbowej.

Zasadniczym celem PUESC jest usprawnienie realizowanych przez klientów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) procesów realizowanych w obszarze celnym i akcyzowym w zakresie:

- odprawy granicznej,

- odprawy celnej oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- obrotu wyrobami podlegającymi akcyzie,

jak również i poszerzenie zakresu spraw, które będą oni mogli załatwić w drodze elektronicznej.

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych jest kontynuacja projektów modernizacyjnych realizowanych w resorcie finansów:

- Programu e-Cło i

- Programu Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

PUESC jest odpowiedzią na zidentyfikowane następujące potrzeby klientów KAS. Są to w szczególności:

1) obniżenie kosztów przy przekraczaniu granicy,

2) skrócenie czasu przekraczania granicy,

3) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji, w tym bieżąca informacja o statusie odprawy oraz czasie wjazdu/wyjazdu,

4) skrócenie czasu w związku z dokonywaniem elektronicznej płatności oraz minimalizacja obsługi korespondencji z organami KAS,

5) obniżenie kosztów w związku z ograniczeniem opóźnień w płatnościach,

6) podniesienie poziomu jakości obsługi przez spersonalizowane przygotowanie płatności,

7) brak konieczności przedstawiania decyzji celnych w trakcie odprawy, gdyż wydana decyzja znajduje się w ogólnounijnej bazie wydanych decyzji,

8) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji o statusie obsługi złożonego wniosku,

9) złożenie wniosku o wydanie znaków akcyzy w formie elektronicznej,

10) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji o statusie obsługi przemieszczenia.

Nowe e-usługi będą wprowadzane w czterech obszarach:

- Granicznym,

- Celnym,

- Akcyzowym,

- Rozliczania należności.

E-usługi planowane w Obszarze Granicznym:

- Cyfrowa granica – celem tej e-usługi jest sprawna obsługa klienta na przejściu granicznym z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych;

- Awizacja – celem tej e-usługi jest umożliwienie wyprzedzającego przekazania informacji o zamiarze przekroczenia granicy wraz z zestawem danych pozwalających na przygotowanie odprawy wraz z analizą ryzyka

E-usługi planowane w Obszarze Celnym:

- Pojedyncze okno w obrocie towarowym z zagranicą – celem tej e-usługi jest zapewnienie mechanizmów wymiany i wielokrotnego wykorzystania danych pomiędzy KAS a partnerami oraz klientami wraz z koordynacja wspólnych kontroli w celu przyspieszenia obsługi klienta;

- Cyfrowa odprawa zgodnie z UKC – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości realizacji odprawy celnej zgodnie z nowymi zasadami wynikającymi z przepisów Unijnego Kodeksu Celnego (UKC);

- Rozliczanie procedur specjalnych – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości elektronicznego złożenia rozliczenia procedury specjalnej oraz zapewnienie organom KAS zarządzania rozliczaniem procedur specjalnych z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych;

- E-Decyzje – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości wnioskowania i uzyskania decyzji w formie elektronicznej zgodnie z Unijnym Kodeksem Celnym (UKC);

- E-Dokumenty – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości elektronicznego dostarczenia dokumentów, które będą wykorzystane w procesie odprawy celnej

E-usługi planowane w Obszarze Akcyzowym:

- E-Banderole – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości nabywania i rozliczania znaków akcyzy w formie elektronicznej;

- E-Przemieszczanie – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości przemieszczania wyrobów zwolnionych od akcyzy oraz objętych zerową stawką podatku z wykorzystaniem dokumentów elektronicznych;

- E-wsparcie procesu rejestracji samochodów osobowych – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości rejestracji samochodu osobowego w oparciu o elektroniczne potwierdzenie wypełnienia obowiązku w zakresie podatku akcyzowego.

E-usługa planowana w Obszarze Rozliczania należności:

- E-Płatności – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi Krajowej Administracji Skarbowej możliwości uregulowania należności w formie płatności elektronicznych on-line w czasie rzeczywistym.


Udostępnienie e-usług publicznych dostarczonych przez Projekt PUESC > obsługa systemów/komponentów informatycznych w jednostkach KAS:

- w Izbach Administracji Skarbowej – IAS (16)

- w Urzędach Skarbowych – US (400)

- w Urzędach Celno-Skarbowych – UCS (16), w ich delegaturach (45) i w oddziałach celnych (143);

Procesy, które zostaną usprawnione w wyniku wdrożenia PUESC

1. Obsługa klienta na przejściach granicznych z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych.

2. Usprawnienie procesów odprawy celnej i granicznej dzięki wyprzedzającemu pozyskaniu danych o osobach i towarach.

3. Odprawa celna towarów podlegających ograniczeniom pozataryfowym.

4. Obsługa procesów celnych zgodnie z UKC (w pełni elektronicznie i zgodnie z obowiązującymi przepisami).

5. Umożliwienie elektronicznej obsługi rozliczenia procedury specjalnej.

6. Elektroniczna obsługa procesów związanych z wydawaniem decyzji zgodnie z Unijnym Kodeksem Celnym (UKC).

7. Elektroniczna obsługa klienta w zakresie procesów nabywania i rozliczania znaków akcyzy.

8. Przemieszczanie wyrobów zwolnionych od akcyzy oraz objętych zerową stawką podatku z wykorzystaniem dokumentów elektronicznych.

9. Rejestracja samochodów osobowych w oparciu o elektroniczne potwierdzenie wypełnienia obowiązku w zakresie podatku akcyzowego.

10. Dostarczanie i wykorzystanie dokumentów elektronicznych niezbędnych w procesie odprawy celnej.

11. Elektroniczne płatności należności pobieranych przez organy KAS.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA