Dostosowanie ustawy Prawo Celne do Unijnego Kodeksu Celnego

REKLAMA
REKLAMA
Na jakim etapie są zmiany?
Prace nad zmianą ustawy Prawo Celne rozpoczęły się odpowiednio 10 maja 2016 r., kiedy to do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 513). Po I jak i II czytaniu projektu stawy przez posłów w Sejmie postanowiono skierować wniosek do Komisji Finansów Publicznych, która odpowiednio weryfikowała i opiniowała proponowane przez posłów zmiany. Ostatecznie po III czytaniu projekt ustawy został przekazany do Prezydenta RP i Marszałka Senatu.
REKLAMA
Dnia 6 lipca br. Senat ustosunkował się do przesłanego projektu i zadecydował nie wprowadzać do niego żadnych zmian. Aktualnie mamy niezakończone prace nad ustawą o zmianie ustawy Prawo Celne oraz niektórych innych ustaw, ale w związku z brakiem wniesienia poprawek do projektu ustawy przez Senat jesteśmy coraz bliżej jej opublikowania w wersji, jaką ją przyjął Marszałek Senatu i Prezydent RP.
Jakie zmiany wprowadził Unijny Kodeks Celny
Unijny Kodeks Celny - pochodzenie towarów
Najważniejsze proponowane zmiany w ustawie Prawo Celne
Jak możemy zapoznać się z projektem ustawy (druk nr 637) daje on przede wszystkim podstawę do wydania nowych wzorców formularzy, jakie są stosowane w sprawach celnych. Dodatkowo m.in:
- Zachowano możliwość wydawania świadectw pochodzenia przez podmioty do tego upoważnione inne niż organy celne doprecyzowując, że mogą one wystawiać świadectwa potwierdzające niepreferencyjne pochodzenie towarów, o którym mowa w tytule II w rozdziale 2 w sekcji 1 unijnego kodeksu celnego, dotyczące towarów wywożonych z terytorium kraju, zastępując tym samym sformułowanie „uniwersalne świadectwa pochodzenia” w dotychczasowym brzmieniu ustawy (proponowany art. 10);
- dodano art. 10a, który wskazuje, że wymiana informacji z organami celnymi drogą elektroniczną, w szczególności deklaracji lub zgłoszeń, będzie dokonywana przez Platformę Usług Elektronicznych Służby Celnej (tzw. „PUESC”). Wymagane przy tym będzie, aby organ celny posługiwał się w sytuacji wydawania decyzji czy innych dokumentów podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu niekwalifikowanego Służby Celnej;
- dodano art. 17a, który przewiduje możliwość wydawania przez organy celne osobie mającej siedzibę na terytorium kraju i posiadającej możliwość wykonywania regularnych przewozów międzynarodowych pozwoleń na korzystanie z procedury TIR. Dodatkowo może on udzielić pozwolenia na uproszczenie przy obejmowaniu towarów procedurą TIR, które polega na umożliwieniu przedstawiania towaru i karnetu TIR organowi celnemu w urzędzie celnym wyjścia;
- w przypadku pozwoleń na prowadzenie samoobsługi celnej doprecyzowano, że są one udzielane przedsiębiorcom dokonującym zgłoszeń celnych w swoim imieniu i na swoją rzecz;
- w stosunku do składającego rozliczenie zamknięcia procedury uszlachetniania czynnego IM/EX lub EX/IM narzucono obowiązek zawarcia w dokumencie klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy, że w przypadku nieuiszczenia w terminie w całości lub w części należności pieniężnej wynikającej z rozliczenia zamknięcia, rozliczenie niniejsze stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.” Klauzula ta zastępuje pouczenie, że rozliczenie zamknięcia stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego (art. 35b);
- w przypadku INTRASTAT – wprowadzono w proponowanym art. 99 możliwość dokonywania przedmiotowych zgłoszeń przez przedstawiciela, przy czym przedstawicielem może być osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, ale która została uznana z mocy prawa unijnego lub krajowego za mającą zdolność prawną. Taką osobą może być w szczególności przedstawiciel celny;
Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)
Jakie inne ustawy podlegają zmianie w związku z nowelizacją ustawy Prawo Celne?
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw wpływa nie tylko na zmianę przepisów w Prawie Celnym, ale zmienia także przepisy w innych, powiązanych z prawem celnym aktach prawnych. Możemy tu wymienić m.in.:
- Ustawę z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- Ustawę z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych;
- Ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa;
- Ustawę z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy;
- Ustawę z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych;
- Ustawę z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym;
- Ustawę z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności;
- Ustawę z dnia 27 sierpnia 2003 r. o weterynaryjnej kontroli granicznej;
- Ustawę z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów;
- Ustawę z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin;
- czy ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Rewolucyjne zmiany w prawie celnym od 1 maja 2016 r.
Wydawanie decyzji celnych na podstawie Unijnego Kodeksu Celnego
Jak się przygotować do zmian?
Oczywiście, przedstawione wyżej wyliczenie proponowanych zmian w ustawie Prawo Celne nie wyczerpuje wszystkich uregulowań wprowadzonych do projektu ustawy, dlatego warto, aby przedsiębiorca, który działa w obszarze wymiany międzynarodowej przeanalizował treść proponowanych zmian, ponieważ mogą one znacząco wpłynąć na jego działalność biznesową, a prawidłowa analiza treści ustawy może uchronić go przed konsekwencją niedostosowania swoich procesów do proponowanych zmian.
Autor: Anna Zakrzewska
Źródło: Prawo i Logistyka
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne (Dz.U. 2004 nr 68 poz. 622);
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw – Druk nr 513
REKLAMA
REKLAMA