REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostosowanie ustawy Prawo Celne do Unijnego Kodeksu Celnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Prawo i Logistyka
PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.
Nowelizacja ustawy Prawo Celne
Nowelizacja ustawy Prawo Celne
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na terenie całej Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2016 r. obowiązuje Unijny Kodeks Celny, a także wydane w celu jego wykonania rozporządzenie wykonawcze i delegowane. Nowe regulacje wprowadzone w unijnym prawie celnym spowodowały potrzebę aktualizacji dotychczasowych krajowych aktów prawnych, w tym m.in. ustawy Prawo Celne.

Na jakim etapie są zmiany?

Prace nad zmianą ustawy Prawo Celne rozpoczęły się odpowiednio 10 maja 2016 r., kiedy to do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 513). Po I jak i II czytaniu projektu stawy przez posłów w Sejmie postanowiono skierować wniosek do Komisji Finansów Publicznych, która odpowiednio weryfikowała i opiniowała proponowane przez posłów zmiany. Ostatecznie po III czytaniu projekt ustawy został przekazany do Prezydenta RP i Marszałka Senatu.

REKLAMA

Dnia 6 lipca br. Senat ustosunkował się do przesłanego projektu i zadecydował nie wprowadzać do niego żadnych zmian. Aktualnie mamy niezakończone prace nad ustawą o zmianie ustawy Prawo Celne oraz niektórych innych ustaw, ale w związku z brakiem wniesienia poprawek do projektu ustawy przez Senat jesteśmy coraz bliżej jej opublikowania w wersji, jaką ją przyjął Marszałek Senatu i Prezydent RP.

Jakie zmiany wprowadził Unijny Kodeks Celny

Unijny Kodeks Celny - pochodzenie towarów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze proponowane zmiany w ustawie Prawo Celne

Jak możemy zapoznać się z projektem ustawy (druk nr 637) daje on przede wszystkim podstawę do wydania nowych wzorców formularzy, jakie są stosowane w sprawach celnych. Dodatkowo m.in:

  • Zachowano możliwość wydawania świadectw pochodzenia przez podmioty do tego upoważnione inne niż organy celne doprecyzowując, że mogą one wystawiać świadectwa potwierdzające niepreferencyjne pochodzenie towarów, o którym mowa w tytule II w rozdziale 2 w sekcji 1 unijnego kodeksu celnego, dotyczące towarów wywożonych z terytorium kraju, zastępując tym samym sformułowanie „uniwersalne świadectwa pochodzenia” w dotychczasowym brzmieniu ustawy (proponowany art. 10);

  • dodano art. 10a, który wskazuje, że wymiana informacji z organami celnymi drogą elektroniczną, w szczególności deklaracji lub zgłoszeń, będzie dokonywana przez Platformę Usług Elektronicznych Służby Celnej (tzw. „PUESC”). Wymagane przy tym będzie, aby organ celny posługiwał się w sytuacji wydawania decyzji czy innych dokumentów podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu niekwalifikowanego Służby Celnej;

  • dodano art. 17a, który przewiduje możliwość wydawania przez organy celne osobie mającej siedzibę na terytorium kraju i posiadającej możliwość wykonywania regularnych przewozów międzynarodowych pozwoleń na korzystanie z procedury TIR. Dodatkowo może on udzielić pozwolenia na uproszczenie przy obejmowaniu towarów procedurą TIR, które polega na umożliwieniu przedstawiania towaru i karnetu TIR organowi celnemu w urzędzie celnym wyjścia;

  • w przypadku pozwoleń na prowadzenie samoobsługi celnej doprecyzowano, że są one udzielane przedsiębiorcom dokonującym zgłoszeń celnych w swoim imieniu i na swoją rzecz;

  • w stosunku do składającego rozliczenie zamknięcia procedury uszlachetniania czynnego IM/EX lub EX/IM narzucono obowiązek zawarcia w dokumencie klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy, że w przypadku nieuiszczenia w terminie w całości lub w części należności pieniężnej wynikającej z rozliczenia zamknięcia, rozliczenie niniejsze stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.” Klauzula ta zastępuje pouczenie, że rozliczenie zamknięcia stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego (art. 35b);

  • w przypadku INTRASTAT – wprowadzono w proponowanym art. 99 możliwość dokonywania przedmiotowych zgłoszeń przez przedstawiciela, przy czym przedstawicielem może być osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, ale która została uznana z mocy prawa unijnego lub krajowego za mającą zdolność prawną. Taką osobą może być w szczególności przedstawiciel celny;

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)


Jakie inne ustawy podlegają zmianie w związku z nowelizacją ustawy Prawo Celne?

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw wpływa nie tylko na zmianę przepisów w Prawie Celnym, ale zmienia także przepisy w innych, powiązanych z prawem celnym aktach prawnych. Możemy tu wymienić m.in.:

  • Ustawę z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
  • Ustawę z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych;
  • Ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa;
  • Ustawę z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy;
  • Ustawę z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych;
  • Ustawę z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym;
  • Ustawę z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności;
  • Ustawę z dnia 27 sierpnia 2003 r. o weterynaryjnej kontroli granicznej;
  • Ustawę z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów;
  • Ustawę z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin;
  • czy ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Rewolucyjne zmiany w prawie celnym od 1 maja 2016 r.

Wydawanie decyzji celnych na podstawie Unijnego Kodeksu Celnego

Jak się przygotować do zmian?

Oczywiście,  przedstawione wyżej wyliczenie proponowanych zmian w ustawie Prawo Celne nie wyczerpuje wszystkich uregulowań wprowadzonych do projektu ustawy, dlatego warto, aby przedsiębiorca, który działa w obszarze wymiany międzynarodowej przeanalizował treść proponowanych zmian, ponieważ mogą one znacząco wpłynąć na jego działalność biznesową, a prawidłowa analiza treści ustawy może uchronić go przed konsekwencją niedostosowania swoich procesów do proponowanych zmian.

Autor: Anna Zakrzewska

Źródło: Prawo i Logistyka

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne (Dz.U. 2004 nr 68 poz. 622);

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw – Druk nr 513

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw – Druk 637

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA