REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostosowanie ustawy Prawo Celne do Unijnego Kodeksu Celnego

 Prawo i Logistyka
PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.
Nowelizacja ustawy Prawo Celne
Nowelizacja ustawy Prawo Celne
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na terenie całej Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2016 r. obowiązuje Unijny Kodeks Celny, a także wydane w celu jego wykonania rozporządzenie wykonawcze i delegowane. Nowe regulacje wprowadzone w unijnym prawie celnym spowodowały potrzebę aktualizacji dotychczasowych krajowych aktów prawnych, w tym m.in. ustawy Prawo Celne.

Na jakim etapie są zmiany?

Prace nad zmianą ustawy Prawo Celne rozpoczęły się odpowiednio 10 maja 2016 r., kiedy to do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 513). Po I jak i II czytaniu projektu stawy przez posłów w Sejmie postanowiono skierować wniosek do Komisji Finansów Publicznych, która odpowiednio weryfikowała i opiniowała proponowane przez posłów zmiany. Ostatecznie po III czytaniu projekt ustawy został przekazany do Prezydenta RP i Marszałka Senatu.

REKLAMA

Autopromocja

Dnia 6 lipca br. Senat ustosunkował się do przesłanego projektu i zadecydował nie wprowadzać do niego żadnych zmian. Aktualnie mamy niezakończone prace nad ustawą o zmianie ustawy Prawo Celne oraz niektórych innych ustaw, ale w związku z brakiem wniesienia poprawek do projektu ustawy przez Senat jesteśmy coraz bliżej jej opublikowania w wersji, jaką ją przyjął Marszałek Senatu i Prezydent RP.

Jakie zmiany wprowadził Unijny Kodeks Celny

Unijny Kodeks Celny - pochodzenie towarów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze proponowane zmiany w ustawie Prawo Celne

Jak możemy zapoznać się z projektem ustawy (druk nr 637) daje on przede wszystkim podstawę do wydania nowych wzorców formularzy, jakie są stosowane w sprawach celnych. Dodatkowo m.in:

  • Zachowano możliwość wydawania świadectw pochodzenia przez podmioty do tego upoważnione inne niż organy celne doprecyzowując, że mogą one wystawiać świadectwa potwierdzające niepreferencyjne pochodzenie towarów, o którym mowa w tytule II w rozdziale 2 w sekcji 1 unijnego kodeksu celnego, dotyczące towarów wywożonych z terytorium kraju, zastępując tym samym sformułowanie „uniwersalne świadectwa pochodzenia” w dotychczasowym brzmieniu ustawy (proponowany art. 10);

  • dodano art. 10a, który wskazuje, że wymiana informacji z organami celnymi drogą elektroniczną, w szczególności deklaracji lub zgłoszeń, będzie dokonywana przez Platformę Usług Elektronicznych Służby Celnej (tzw. „PUESC”). Wymagane przy tym będzie, aby organ celny posługiwał się w sytuacji wydawania decyzji czy innych dokumentów podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu niekwalifikowanego Służby Celnej;

  • dodano art. 17a, który przewiduje możliwość wydawania przez organy celne osobie mającej siedzibę na terytorium kraju i posiadającej możliwość wykonywania regularnych przewozów międzynarodowych pozwoleń na korzystanie z procedury TIR. Dodatkowo może on udzielić pozwolenia na uproszczenie przy obejmowaniu towarów procedurą TIR, które polega na umożliwieniu przedstawiania towaru i karnetu TIR organowi celnemu w urzędzie celnym wyjścia;

  • w przypadku pozwoleń na prowadzenie samoobsługi celnej doprecyzowano, że są one udzielane przedsiębiorcom dokonującym zgłoszeń celnych w swoim imieniu i na swoją rzecz;

  • w stosunku do składającego rozliczenie zamknięcia procedury uszlachetniania czynnego IM/EX lub EX/IM narzucono obowiązek zawarcia w dokumencie klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy, że w przypadku nieuiszczenia w terminie w całości lub w części należności pieniężnej wynikającej z rozliczenia zamknięcia, rozliczenie niniejsze stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.” Klauzula ta zastępuje pouczenie, że rozliczenie zamknięcia stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego (art. 35b);

  • w przypadku INTRASTAT – wprowadzono w proponowanym art. 99 możliwość dokonywania przedmiotowych zgłoszeń przez przedstawiciela, przy czym przedstawicielem może być osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, ale która została uznana z mocy prawa unijnego lub krajowego za mającą zdolność prawną. Taką osobą może być w szczególności przedstawiciel celny;

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)


Jakie inne ustawy podlegają zmianie w związku z nowelizacją ustawy Prawo Celne?

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw wpływa nie tylko na zmianę przepisów w Prawie Celnym, ale zmienia także przepisy w innych, powiązanych z prawem celnym aktach prawnych. Możemy tu wymienić m.in.:

  • Ustawę z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
  • Ustawę z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych;
  • Ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa;
  • Ustawę z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy;
  • Ustawę z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych;
  • Ustawę z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym;
  • Ustawę z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności;
  • Ustawę z dnia 27 sierpnia 2003 r. o weterynaryjnej kontroli granicznej;
  • Ustawę z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów;
  • Ustawę z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin;
  • czy ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Rewolucyjne zmiany w prawie celnym od 1 maja 2016 r.

Wydawanie decyzji celnych na podstawie Unijnego Kodeksu Celnego

Jak się przygotować do zmian?

Oczywiście,  przedstawione wyżej wyliczenie proponowanych zmian w ustawie Prawo Celne nie wyczerpuje wszystkich uregulowań wprowadzonych do projektu ustawy, dlatego warto, aby przedsiębiorca, który działa w obszarze wymiany międzynarodowej przeanalizował treść proponowanych zmian, ponieważ mogą one znacząco wpłynąć na jego działalność biznesową, a prawidłowa analiza treści ustawy może uchronić go przed konsekwencją niedostosowania swoich procesów do proponowanych zmian.

Autor: Anna Zakrzewska

Źródło: Prawo i Logistyka

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne (Dz.U. 2004 nr 68 poz. 622);

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw – Druk nr 513

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw – Druk 637

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA