REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany wprowadził Unijny Kodeks Celny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie zmiany wprowadził Unijny Kodeks Celny/ Fot. Fotolia
Jakie zmiany wprowadził Unijny Kodeks Celny/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 maja 2016 r. obowiązują regulacje wprowadzone przez Unijny Kodeks Celny, które mają istotne znaczenie dla wszystkich podmiotów dokonujących międzynarodowego obrotu towarami. Podmioty te powinny zbadać i dostosować przeprowadzane przez siebie operacje celne do nowych przepisów.

Z dniem 1 maja 2016 r. weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz. U. UE L z dnia 10 października 2013 r., dalej „Unijny Kodeks Celny”). Wejście w życie nowych przepisów podyktowane było koniecznością uproszczenia legalnej wymiany handlowej oraz przeciwdziałania nadużyciom w tym zakresie. W związku z tym niezbędne stało się ujednolicenie oraz przyspieszenie procedur w zakresie postępowania celnego oraz zapewnienie wykorzystania nowoczesnych narzędzi i technologii, które służyłyby wsparciu jednolitego stosowania regulacji celnych w Unii Europejskiej (dalej „UE”). Wraz z wejściem w życie Unijnego Kodeksu Celnego nastąpiło ujednolicenie obsługi obrotu towarowego z zagranicą w całej UE, przejawiające się w m.in. w harmonizacji zasad wymiany informacji i zakresu danych. Wprowadzono uproszczenia dotyczące procedur celnych, tym samym zapewniając ułatwienia zmierzające do wzrostu efektywności transakcji celnych. Nowe regulacje dodatkowo służą wsparciu rzetelnych i godnych zaufania podmiotów gospodarczych, poprzez wprowadzenie instytucji tzw. „upoważnionego przedsiębiorcy”.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wolny obszar celny według Unijnego Kodeksu Celnego

Zgodnie z nowymi przepisami status „upoważnionego przedsiębiorcy” może otrzymać przedsiębiorca posiadający siedzibę w Unii Europejskiej, spełniający określone przepisami prawa warunki i kryteria. Zaliczamy do nich m.in. brak poważnego naruszenia lub powtarzających się naruszeń prawa celnego, wypłacalność, a także  odpowiedni system zarządzania ewidencją handlową, oraz ewidencją transportową (w niektórych przypadkach), co umożliwia właściwą kontrolę celną. Status „upoważnionego przedsiębiorcy” mogą otrzymać zatem przedsiębiorcy wiarygodni i wypłacalni. Ich organizacja, infrastruktura i stosowane zabezpieczenia systemów informatycznych oraz miejsc składowania towarów, czy odpowiednio środków transportu, winny zapewniać bezpieczeństwo zarówno miejsc, jak i towarów. Ponadto ww. zabezpieczenia mają chronić przed nieuprawnionym dostępem do nich. Nowelizacja przewiduje dwa rodzaje upoważnień. Pierwszy rodzaj upoważnienia umożliwia korzystanie z niektórych uproszczeń celnych zgodnie z przepisami prawa celnego, drugi natomiast upoważnia do korzystania z ułatwień dotyczących bezpieczeństwa i ochrony. Przy czym podkreślić należy, że przepisy nie wykluczają możliwości jednoczesnego posiadania dwóch typów upoważnień przez jednego przedsiębiorcę. Jednakże w odniesieniu do pierwszego rodzaju upoważnienia przedsiębiorca musi dodatkowo spełnić praktyczne standardy w zakresie kompetencji lub kwalifikacji zawodowych bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością. W przypadku zaś drugiego rodzaju upoważnienia kryteria przyznania statusu „upoważnionego przedsiębiorcy” obejmują odpowiednie standardy bezpieczeństwa i ochrony.

Nowe regulacje dotyczą także m.in. Wiążącej Informacji Taryfowej (dalej „decyzja WIT”). Jest ona decyzją towaroznawczą, która daje pewność prawną co do klasyfikacji towaru w nomenklaturze taryfy celnej. Decyzje WIT uzyskane przed dniem 1 maja 2016 r. zachowują swoją ważność przez okres, na który zostały wydane, tj. przez 6 lat, o ile nie zajdzie przesłanka utraty ich ważności przed tym okresem. Natomiast decyzje WIT wydane po dniu 1 maja 2016r. będą ważne przez 3 lata, również o ile nie zajdzie przesłanka utraty ich ważności. W świetle nowych przepisów podmiot, który posiada ważną decyzję WIT dla towarów, które mają być objęte zgłoszeniem celnym, ma obowiązek zastosowania w tym zgłoszeniu klasyfikacji określonej w WIT i obowiązek podania w nim numeru decyzji WIT. Obowiązki te odnoszą się zarówno do ważnych decyzji WIT uzyskanych przed dniem 1 maja 2016 r., jak i do decyzji WIT wydanych po tej dacie.

REKLAMA

Wiążąca informacja o pochodzeniu (WIP)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa regulacja wprowadziła także uproszczenia w procedurach specjalnych. Zgodnie z nowym podejściem posiadacz pozwolenia na stosowanie uproszczenia, np. wpisu do rejestru zgłaszającego, będzie mógł dokonywać zgłoszeń celnych przy obejmowaniu i zamykaniu procedury specjalnej na rzecz osoby korzystającej z tej procedury (posiadacza pozwolenia na procedurę specjalną). Możliwość dokonywania zgłoszeń celnych przy obejmowaniu i zamykaniu procedur specjalnych przy wykorzystaniu uproszczeń wymaga spełnienia szeregu warunków.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)


Ponadto, w ramach nowych regulacji, wprowadzono termin na przedstawienie towarów objętych wyprzedzającym zgłoszeniem wywozowym, wynoszący 30 dni od dnia złożenia zgłoszenia. Jeżeli jednak towary nie zostaną przedstawione w ww. terminie od dnia dokonania zgłoszenia, uznaje się, że zgłoszenie nie zostało złożone.

Wprowadzone przez Unijny Kodeks Celny nowe regulacje mają stanowić odzwierciedlenie nowej rzeczywistości gospodarczej oraz nowej roli organów celnych. Powyższe związane jest ze zniesieniem barier w handlu międzynarodowym oraz z wciąż rosnącą potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa na zewnętrznych granicach UE w zakresie międzynarodowego obrotu towarami.

W związku z powyższym zwracamy Państwa uwagę na omówione w niniejszym memorandum nowe regulacje zawarte w Unijnym Kodeksie Celnym, wskazując jednocześnie na konieczność zbadania dokonywanych przez Państwa operacji celnych, pod kątem zmian w prawie celnym wprowadzonych ww. unijnym aktem prawnym.

Uszczelnienie systemu celnego w UE – zmiany dla eksporterów i importerów od 1 maja 2016 r.

Ponadto podkreślić należy, że skutkiem wejścia w życie ww. zmian jest konieczność dostosowania do nich polskich przepisów, zawartych w szeregu aktów prawnych.  Dlatego też zalecamy monitorowanie polskich regulacji w zakresie prawa celnego, które niebawem mogą ulec modyfikacji.

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA