REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jakie zmiany wprowadził Unijny Kodeks Celny/ Fot. Fotolia
Jakie zmiany wprowadził Unijny Kodeks Celny/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 maja 2016 r. obowiązują regulacje wprowadzone przez Unijny Kodeks Celny, które mają istotne znaczenie dla wszystkich podmiotów dokonujących międzynarodowego obrotu towarami. Podmioty te powinny zbadać i dostosować przeprowadzane przez siebie operacje celne do nowych przepisów.

Z dniem 1 maja 2016 r. weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz. U. UE L z dnia 10 października 2013 r., dalej „Unijny Kodeks Celny”). Wejście w życie nowych przepisów podyktowane było koniecznością uproszczenia legalnej wymiany handlowej oraz przeciwdziałania nadużyciom w tym zakresie. W związku z tym niezbędne stało się ujednolicenie oraz przyspieszenie procedur w zakresie postępowania celnego oraz zapewnienie wykorzystania nowoczesnych narzędzi i technologii, które służyłyby wsparciu jednolitego stosowania regulacji celnych w Unii Europejskiej (dalej „UE”). Wraz z wejściem w życie Unijnego Kodeksu Celnego nastąpiło ujednolicenie obsługi obrotu towarowego z zagranicą w całej UE, przejawiające się w m.in. w harmonizacji zasad wymiany informacji i zakresu danych. Wprowadzono uproszczenia dotyczące procedur celnych, tym samym zapewniając ułatwienia zmierzające do wzrostu efektywności transakcji celnych. Nowe regulacje dodatkowo służą wsparciu rzetelnych i godnych zaufania podmiotów gospodarczych, poprzez wprowadzenie instytucji tzw. „upoważnionego przedsiębiorcy”.

REKLAMA

REKLAMA

Wolny obszar celny według Unijnego Kodeksu Celnego

Zgodnie z nowymi przepisami status „upoważnionego przedsiębiorcy” może otrzymać przedsiębiorca posiadający siedzibę w Unii Europejskiej, spełniający określone przepisami prawa warunki i kryteria. Zaliczamy do nich m.in. brak poważnego naruszenia lub powtarzających się naruszeń prawa celnego, wypłacalność, a także  odpowiedni system zarządzania ewidencją handlową, oraz ewidencją transportową (w niektórych przypadkach), co umożliwia właściwą kontrolę celną. Status „upoważnionego przedsiębiorcy” mogą otrzymać zatem przedsiębiorcy wiarygodni i wypłacalni. Ich organizacja, infrastruktura i stosowane zabezpieczenia systemów informatycznych oraz miejsc składowania towarów, czy odpowiednio środków transportu, winny zapewniać bezpieczeństwo zarówno miejsc, jak i towarów. Ponadto ww. zabezpieczenia mają chronić przed nieuprawnionym dostępem do nich. Nowelizacja przewiduje dwa rodzaje upoważnień. Pierwszy rodzaj upoważnienia umożliwia korzystanie z niektórych uproszczeń celnych zgodnie z przepisami prawa celnego, drugi natomiast upoważnia do korzystania z ułatwień dotyczących bezpieczeństwa i ochrony. Przy czym podkreślić należy, że przepisy nie wykluczają możliwości jednoczesnego posiadania dwóch typów upoważnień przez jednego przedsiębiorcę. Jednakże w odniesieniu do pierwszego rodzaju upoważnienia przedsiębiorca musi dodatkowo spełnić praktyczne standardy w zakresie kompetencji lub kwalifikacji zawodowych bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością. W przypadku zaś drugiego rodzaju upoważnienia kryteria przyznania statusu „upoważnionego przedsiębiorcy” obejmują odpowiednie standardy bezpieczeństwa i ochrony.

Nowe regulacje dotyczą także m.in. Wiążącej Informacji Taryfowej (dalej „decyzja WIT”). Jest ona decyzją towaroznawczą, która daje pewność prawną co do klasyfikacji towaru w nomenklaturze taryfy celnej. Decyzje WIT uzyskane przed dniem 1 maja 2016 r. zachowują swoją ważność przez okres, na który zostały wydane, tj. przez 6 lat, o ile nie zajdzie przesłanka utraty ich ważności przed tym okresem. Natomiast decyzje WIT wydane po dniu 1 maja 2016r. będą ważne przez 3 lata, również o ile nie zajdzie przesłanka utraty ich ważności. W świetle nowych przepisów podmiot, który posiada ważną decyzję WIT dla towarów, które mają być objęte zgłoszeniem celnym, ma obowiązek zastosowania w tym zgłoszeniu klasyfikacji określonej w WIT i obowiązek podania w nim numeru decyzji WIT. Obowiązki te odnoszą się zarówno do ważnych decyzji WIT uzyskanych przed dniem 1 maja 2016 r., jak i do decyzji WIT wydanych po tej dacie.

REKLAMA

Wiążąca informacja o pochodzeniu (WIP)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa regulacja wprowadziła także uproszczenia w procedurach specjalnych. Zgodnie z nowym podejściem posiadacz pozwolenia na stosowanie uproszczenia, np. wpisu do rejestru zgłaszającego, będzie mógł dokonywać zgłoszeń celnych przy obejmowaniu i zamykaniu procedury specjalnej na rzecz osoby korzystającej z tej procedury (posiadacza pozwolenia na procedurę specjalną). Możliwość dokonywania zgłoszeń celnych przy obejmowaniu i zamykaniu procedur specjalnych przy wykorzystaniu uproszczeń wymaga spełnienia szeregu warunków.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)


Ponadto, w ramach nowych regulacji, wprowadzono termin na przedstawienie towarów objętych wyprzedzającym zgłoszeniem wywozowym, wynoszący 30 dni od dnia złożenia zgłoszenia. Jeżeli jednak towary nie zostaną przedstawione w ww. terminie od dnia dokonania zgłoszenia, uznaje się, że zgłoszenie nie zostało złożone.

Wprowadzone przez Unijny Kodeks Celny nowe regulacje mają stanowić odzwierciedlenie nowej rzeczywistości gospodarczej oraz nowej roli organów celnych. Powyższe związane jest ze zniesieniem barier w handlu międzynarodowym oraz z wciąż rosnącą potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa na zewnętrznych granicach UE w zakresie międzynarodowego obrotu towarami.

W związku z powyższym zwracamy Państwa uwagę na omówione w niniejszym memorandum nowe regulacje zawarte w Unijnym Kodeksie Celnym, wskazując jednocześnie na konieczność zbadania dokonywanych przez Państwa operacji celnych, pod kątem zmian w prawie celnym wprowadzonych ww. unijnym aktem prawnym.

Uszczelnienie systemu celnego w UE – zmiany dla eksporterów i importerów od 1 maja 2016 r.

Ponadto podkreślić należy, że skutkiem wejścia w życie ww. zmian jest konieczność dostosowania do nich polskich przepisów, zawartych w szeregu aktów prawnych.  Dlatego też zalecamy monitorowanie polskich regulacji w zakresie prawa celnego, które niebawem mogą ulec modyfikacji.

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA