REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje procedur uproszczonych w prawie celnym

Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Rodzaje procedur uproszczonych w prawie celnym
Rodzaje procedur uproszczonych w prawie celnym
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Określone w prawie celnym procedury uproszczone wykorzystywane są przy odprawie towarów niewspólnotowych przywożonych na teren Unii Europejskiej. Zastosowanie tych procedur umożliwia przedsiębiorcom uzyskanie oszczędności poprzez szybsze zwolnienie środka transportu oraz skrócenie czasu oczekiwania na wydanie towaru. Dodatkową zaletą ich stosowania jest zwiększenie wiarygodności wobec kontrahentów przez przedsiębiorców, którzy uzyskali odpowiednie pozwolenie organu celnego.

Można wyróżnić trzy formy procedur uproszczonych:

REKLAMA

Autopromocja

- procedura zgłoszenia niekompletnego,

- procedura zgłoszenia uproszczonego,

- odprawa uproszczona na miejscu.

Procedura zgłoszenia niekompletnego polega na złożeniu pisemnego zgłoszenia celnego które nie zawiera niektórych danych lub dokumentów wymaganych przez przepisy prawa celnego. Konieczne jest jednak ścisłe oznaczenie towarów oraz podanie wszelkich danych, które organy celne uznają za niezbędne dla ustalenia tożsamości towarów. Ubieganie się o zgłoszenie niekompletne nie wymaga uzyskania pozwolenia wydanego przez organ celny. Istotą zgłoszenia niekompletnego jest jego niezaplanowanie przez przedsiębiorcę, który zbyt późno zauważył brak odpowiednich danych lub dokumentów. Organ celny wyznacza wtedy termin jednego miesiąca na złożenie zgłoszenia uzupełniającego, które musi zawierać brakujące dane lub dokumenty. Niekompletne zgłoszenie celne może być przyjęte tylko w uzasadnionych przypadkach takich jak ryzyko spowodowania znacznej szkody finansowej wynikającej z niezrealizowania zlecenia w terminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Weryfikacja certyfikatów AEO i pozwoleń celnych po zmianie unijnych przepisów celnych

Unijny Kodeks Celny - procedura odprawy scentralizowanej

Procedura zgłoszenia uproszczonego wymaga podania co najmniej danych niezbędnych do ustalenia tożsamości towarów. Ponadto konieczne jest uzyskania pozwolenia organu celnego, które wydawane jest na wniosek zainteresowanego przedsiębiorcy. Cechą charakterystyczną tej formy procedury uproszczonej jest cykliczność w odróżnieniu od zgłoszenia niekompletnego stosowanego jedynie jednostkowo.

Odprawa uproszczona na miejscu pozwala na objecie towarów daną procedurą celną w pomieszczeniach zainteresowanego przedsiębiorcy lub w innych miejscach wyznaczonych przez organy celne. Stosowanie tej procedury, podobnie jak w przypadku zgłoszenia uproszczonego, wymaga uzyskania pozwolenia wydanego przez organ celny. Miejsce uznane lub wyznaczone przez organ celny pełni rolę oddziału celnego. Funkcjonariusz celny uczestniczy jedynie w kontroli natomiast niezbędne czynności, takie jak poświadczanie dokumentów transportowych, są dokonywane przez upoważnionego pracownika. Przedsiębiorca nie ma obowiązku okazywania towaru w oddziale celnym.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Każda z opisanych procedur uproszczonych może być niezwykle użyteczna. Zgłoszenie niekompletne może być wykorzystane przez przedsiębiorcę który w danym momencie nie posiada niezbędnych dokumentów lub danych a brak czasu uniemożliwia ich uzupełnienie. Procedura zgłoszenia uproszczonego umożliwia wielokrotne i powtarzające się przeprowadzenie odprawy towaru po uprzednim uzyskaniu pozwolenia od organu celnego. Odprawa uproszczona na miejscu sprawia, że przedsiębiorca sam wykonuje niektóre obowiązki do których zobowiązani są funkcjonariusze celni przez co znacząco skraca czas trwania procedury celnej.

Autor: Paweł Kula, Russell Bedford Poland

Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA