REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Weryfikacja certyfikatów AEO i pozwoleń celnych po zmianie unijnych przepisów celnych

 Prawo i Logistyka
PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.
Weryfikacja certyfikatów AEO i pozwoleń celnych po zmianie unijnych przepisów celnych /Fot. Fotolia
Weryfikacja certyfikatów AEO i pozwoleń celnych po zmianie unijnych przepisów celnych /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na wejście w życie nowych unijnych przepisów celnych organy celne dokonają ponownej weryfikacji wszystkich certyfikatów AEO wydanych przed 1 maja 2016 r. wraz z innymi pozwoleniami wydanymi na podstawie Wspólnotowego Kodeksu Celnego. Kontrola pozwoleń zostanie przeprowadzona przez właściwe jednostki Służby Celnej.

Co będzie podlegać ponownej weryfikacji?

Zgodnie z art. 250 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. pozwolenia udzielone na podstawie rozporządzenia (EWG) nr 2913/92 lub rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, które obowiązują w dniu 1 maja 2016 r. i nie są objęte ograniczonym okresem ważności, podlegają ponownej ocenie. Na podstawie art. 345 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. weryfikacja ta ma zostać przeprowadzona do 1 maja 2019 r.

REKLAMA

Autopromocja

Zakresem ponownej kontroli zatem zostaną objęte przedsiębiorstwa w zakresie następujących pozwoleń, które przyznano im przed 1 maja 2016:

- Świadectwo AEO bez względu na rodzaj, tj. AEO(C), AEO(S) oraz AEO(F);

- Pozwolenie na prowadzenie składu celnego;

- Pozwolenie na prowadzenie magazynu tymczasowego składowania;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonego zgłoszenia celnego;

- Pozwolenie na stosowanie uproszczonej procedury w miejscu;

- Zwolnienie ze składania zabezpieczenia w tranzycie;

- Pozwolenie wystawiania dokumentów potwierdzających wspólnotowy status towarów przez upoważnionego wystawcę, tj. dokument T2L oraz T2LF;

- Pozwolenie na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym;

- Pozwolenie dla upoważnionego nadawcy i upoważnionego odbiorcy w tranzycie wspólnotowym;

- Pozwolenie dla upoważnionego odbiorcy lub nadawcy w procedurze TIR

- Pozwolenie na stosowanie zabezpieczenia generalnego;

- Pozwolenie na stosowanie zabezpieczenia generalnego w tranzycie w stawkach obniżonych 100%, 50% i 30%;

- Pozwolenie na ustanowienie regularnej linii żeglugowej;

- Pozwolenie na tzw. ryczałtowe określenie niektórych elementów formułujących wartość celną, wydane na podstawie art. 156a RWKC.

Rewolucyjne zmiany w prawie celnym od 1 maja 2016 r.

Czego nie obejmą ponowne kontrole organów celnych?

Zgodnie z art. 250 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. z obowiązku ponownej weryfikacji zostaną zwolnione pozwolenia:

- udzielone eksporterom na sporządzanie deklaracji na fakturze, o których mowa w art. 97v i 117 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93;

- na gospodarowanie materiałami z wykorzystaniem metody rozróżnienia księgowego, o której mowa w art. 88 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.

Szczególne regulacje dotyczą również pojedynczych pozwoleń na procedurę uproszczoną (SASP). Zgodnie bowiem z art. 345 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. pozostaje ono do dnia wdrożenia centralizowanej odprawy dla importu oraz automatycznego systemu eksportu, o których mowa w załączniku do decyzji wykonawczej 2014/255/UE.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)


Podobna sytuacja dotyczy pozwoleń na odroczenie płatności należności w odniesieniu do decyzji wydanych zgodnie z art. 224 WKC przyznających odroczenie płatności łącznie dla wszystkich należności, które podlegają jednemu zaksięgowaniu. Zgodnie z art. 110 Unijnego Kodeksu Celnego jeżeli w wyniku ponownej oceny pozwolenia na korzystanie z zabezpieczenia generalnego powiązanego z taką decyzją udzielono nowego pozwolenia na korzystanie z zabezpieczenia generalnego, nowe pozwolenie na odroczenie płatności wydaje się automatycznie w tym samym czasie.

Przebieg kontroli

Kontrole organów celnych będą odbywać się z urzędu. O planowanej weryfikacji pozwoleń celnych przedsiębiorca zostanie odpowiednio wcześniej poinformowany. Po przeprowadzeniu ponownej oceny organ celny cofa pozwolenie wydane przed 1 maja 2016 r., a następnie wydaje nowe pozwolenie w sytuacji, gdy wynik kontroli potwierdza spełnienie przez przedsiębiorcę wszystkich warunków przewidzianych nowym Unijnym Kodeksie Celnym do wydania przedmiotowego pozwolenia.

Upoważniony przedsiębiorca AEO – zmiany 2016

Kontrola AEO – na co zwrócić uwagę?

 W przypadku certyfikatu AEO ważnym jest zweryfikowanie przez przedsiębiorcę nowych kryteriów przewidzianych przez Unijny Kodeks Celny zwłaszcza w zakresie AEO(C). Uległy bowiem one znacznym rozszerzeniu i aktualne przepisy wymagają od firm jeszcze większego zaangażowania w zapewnieniu przejrzystości w swoich procesach jak i zapewnieniu, że działania w firmie są wykonywane przez wykwalifikowanych pracowników. W związku z tym przedsiębiorca powinien zrewidować swoje procesy i procedury z tym związane adaptując się do nowych wymagań kodeksu celnego.

Autor: Anna Zakrzewska

Źródło: Prawo i Logistyka

Podstawa prawna:

- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny

- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego

- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA