REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

16 sierpnia 2016 r. startuje system AIS/ICS

Subskrybuj nas na Youtube
16 sierpnia 2016 r. startuje system AIS/ICS
16 sierpnia 2016 r. startuje system AIS/ICS
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak informuje Ministerstwo Finansów system AIS/ICS, którego ogólnopolskie uruchomienie nastąpiło 16 sierpnia 2016 r. o godzinie 7:00, zastąpi dotychczasowy system ICS. System AIS/ICS umożliwia elektroniczne przesyłanie przywozowych deklaracji skróconych dla towarów przywożonych na obszar celny Unii Europejskiej z krajów trzecich.

Wdrożenie systemu AIS/ICS

Z chwilą uruchomienia systemu AIS/ICS, dotychczasowy system ICS został  wyłączony produkcyjnie i przesyłanie do niego komunikatów zostało zablokowane. Komunikaty  PDS i PTW są przyjmowane i obsługiwane wyłącznie w systemie AIS/ICS, będącym częścią środowiska SISC.

REKLAMA

Zatem od uruchomienia AIS/ICS komunikaty należy przesyłać z wykorzystaniem usług  dostarczanych przez  Portal Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC) .

Służba Celna przypomina, że warunkiem umożliwiającym korzystanie przez przedsiębiorcę z  funkcjonalności systemu AIS/ICS jest:

1. posiadanie aplikacji umożliwiającej przesłanie elektronicznych komunikatów do przedmiotowego  systemu, zbudowanej zgodnie ze specyfikacją techniczną XML dla przedsiębiorców  

2. dopełnienie formalności związanych z usługą e - Klient Służby Celnej Usługa ta umożliwia uzyskanie dostępu do usług elektronicznych świadczonych przez za  pośrednictwem PUESC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzyskanie przedmiotowego dostępu związane jest z koniecznością:

- założenia przez osobę fizyczną, która będzie przesyłała komunikaty do AIS/ICS konta  użytkownika na PUESC;

- uzyskania przez Użytkownika statusu „osoby zarejestrowanej” poprzez rejestrację jego  danych w SISC lub połączenie konta użytkownika z jego danymi przeniesionymi z  Podsystemu Danych Referencyjnych (PDR);

- rejestracji podmiotu/ firmy zobowiązanego do dopełniania formalności w systemie AIS/ICS (o  ile nie był on dotychczas zarejestrowany w PDR lub w SISC);

REKLAMA

- zarejestrowania reprezentacji tj. powiązanie osoby zarejestrowanej z podmiotem, na rzecz  którego będą przesyłane komunikaty oraz zadeklarowanie uprawnień zgodnie z posiadanym  upoważnieniem (w ten sposób osoba zarejestrowana uzyskuje status osoby upoważnionej).

Szczegółowe zasady postępowania mającego na celu uzyskanie dostępu do usług świadczonych zarówno dla nowych klientów Służby Celnej, jak również osoby, które korzystały z systemu ICS przed wdrożeniem usługi e - Klient SC określa dokument  „e - Klient Służby Celnej  - Instrukcja  elektronicznej rejestracji dla potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu  Informacyjnego Służby Celnej”, opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Rejestracja powinna być dokonywana z uwzględnieniem zasad określonych w Rozdziale 6 pkt  6.1 ww. Instrukcji.

3. dysponowanie przez osobę fizyczną, która w imieniu przedsiębiorcy będzie przesyłała komunikaty narzędziem do ich elektronicznego podpisywania.

Osoby, które dla potrzeb podpisywania komunikatów przesyłanych do systemu ICS posługiwały się  kluczem do bezpiecznej transmisji danych wydanym przez CBTD w Izbie Celnej w Krakowie, mogą  nadal używać tego klucza do czasu wygaśnięcia  jego ważności.

REKLAMA

Osoby, które nie dysponują ww. kluczem, albo osoby, które dysponowały kluczem do bezpiecznej  transmisji danych, ale jego ważność wygasła, powinny podpisywać komunikaty przesyłane do systemu ICS z wykorzystaniem jednej z form uwierzytelniania dokumentów elektronicznych, o  których mowa w ww. dokumencie  „e - Klient Służby Celnej  - Instrukcja elektronicznej rejestracji dla  potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu Informacyjnego Służby Celnej”.

Uruchomienie systemu AIS/I CS poprzedziła przerwa techniczna związana z koniecznością  przeprowadzenia migracji danych do nowego systemu.  Przerwa oznaczająca niedostępność systemu  ICS została zaplanowana od dnia 15.08.2016 r. godz. 21:00 do dnia 16.08.2016 r. godz.7:00 i oznacza konieczność stosowania w tych godzinach standardowych reguł procedury awaryjnej dla  systemu ICS.

Służba celna udostępniła dla przedsiębiorców instrukcję: „Korzystanie z funkcjonalności systemu AIS/ICS  – Instrukcja dla  przedsiębiorców (wersja 1.0)

W przypadku wystąpienia problemów związanych z funkcjonowaniem systemu AIS/ICS, należy  je zgłaszać z wykorzystaniem HelpDesk dla systemu AIS/ICS:

1. Portal HelpDesk SISC dostępny po zalogowaniu na portalu PUESC (https://puesc.gov.pl/)  zakładka Pomoc  – Help Desk SISC przycisk „Zaloguj do HelpDesk”

2. Telefon/faks: (33) 483 - 20 - 55  – numer ogólny  – całodobowo

3. E - mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl wpisując w temacie wiadomości: Nowe zgłoszenie.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

System AIS/ICS

AIS/ICS umożliwi przedsiębiorcom realizację obowiązków, które wynikają z unijnego prawa celnego.

Dotychczasowy system ICS zostanie wyłączony produkcyjnie i nie będzie można przesyłać do niego komunikatów. Będą one przyjmowane i obsługiwane wyłącznie w systemie AIS/ICS (część środowiska Systemu Informacyjnego Służby Celnej – SISC).

AIS – Automatyczny System Importu to system informatyczny dedykowany do obsługi deklaracji i zgłoszeń celnych, deklaracji statystycznych i innych dokumentów związanych z przywozem towarów, wytworzony w ramach  jednego z projektów „Programu e-Cło" w zakresie 7 Osi Projektu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

AIS obejmuje rozbudowę elektronicznego środowiska do obsługi operacji związanych z przywozem towarów na unijny obszar celny i wkomponowanie ich w architekturę Programu e-Cło, jak również budowę nowych wymagań funkcjonalnych wynikających z wymagań DG TAXUD i pozafunkcjonalnych opracowanych na etapie prac projektowych.

System AIS będzie funkcjonował w oparciu o pojedynczy punkt dostępu do e-usług Służby Celnej. Nowy system usprawni dotychczasowe procesy biznesowe w przywozie oraz statystyce handlu towarami pomiędzy państwami członkowskimi UE.


Na system AIS składają się wymienione poniżej podsystemy:

AIS/IMPORT (wraz z podsystemem TQS zapewniającym obsługę kontyngentów) obejmujący operacje przywozowe, związane z obsługą dokumentów przywozowych takich jak:

  1. Standardowe Zgłoszenie Celne (ZCP),
  2. Niekompletne Zgłoszenie Celne (ZCP-NKP),
  3. Uproszczone Zgłoszenie Celne (ZCP-UPR),
  4. Uzupełniające Zgłoszenie Celne (ZCP-UZP),
  5. Powiadomienie składane w ramach realizacji procedury uproszczonej w miejscu,
  6. Przedstawienie towarów ujętych w przywozowych deklaracjach skróconych z jednoczesnym objęciem ich czasowym składowaniem (IE347-DSK),
  7. Przedstawienie towarów ujętych w przywozowych deklaracjach skróconych oraz zgłoszeniach celnych złożonych przed przedstawieniem towarów
  8. Deklaracja Czasowego Składowania (DSK),

Jednocześnie system AIS/IMPORT daje możliwość przedstawienia towaru w urzędzie celnym innym niż urząd złożenia zgłoszenia celnego (tzw. „krajowa odprawa scentralizowana w uproszczeniach"), posiada interfejsy z systemem tranzytowym NCTS2, akcyzowym EMCS PL2 i Agencją Rynku Rolnego (w zakresie obsługi dokumentu AGRIM).

AIS/ICS (System Kontroli Importu ) jest systemem zbudowanym w oparciu o unijne założenia, umożliwiającym przedsiębiorcom realizację obowiązku wyprzedzającego przesyłania w formie elektronicznej komunikatów przywozowych deklaracji skróconych.

Przywozowe deklaracje skrócone przesyłane są dla towarów, które mają być wprowadzone na obszar celny Unii Europejskiej z krajów trzecich, w celu przeprowadzania przez organy celne analizy ryzyka pod kątem ochrony i bezpieczeństwa, opartej o wspólne dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej kryteria i standardy.

Oprócz obsługi przywozowej deklaracji skróconej system ICS obejmuje swą funkcjonalnością także obsługę komunikatu informującego organy celne o przybyciu środka transportu do pierwszego granicznego urzędu celnego wprowadzenia na obszar celny Unii Europejskiej oraz o przedstawieniu towaru w granicznym pierwszym i kolejnym urzędzie celnym wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej oraz umożliwia weryfikację numeru EORI i świadectwa AEO przedsiębiorcy, deklarowanych w komunikacie przywozowej deklaracji skróconej.

AIS/INTRASTAT system przeznaczony do ewidencjonowania, gromadzenia, kontroli i przetwarzania zgłoszeń INTRASTAT, przekazywanych przez podmioty gospodarcze dokonujące obrotu towarowego z krajami UE, którego wartość przekroczyła określoną przepisami prawa wartość progową. Służy on również do prowadzenia analityki porównawczej danych INTRASTAT z danymi przekazywanymi przez administrację podatkową, a także kontroli jakości danych, weryfikacji obowiązku sprawozdawczego oraz wspierania procesów związanych z realizacją procedury upominawczej.

Podstawowym celem biznesowym systemu jest przygotowanie danych, na podstawie których tworzone są zbiory statystyki handlu zagranicznego, w zakresie obejmującym handel wewnątrzwspólnotowy.

PRZYDATNE LINKI - AIS/IMPORT

PRZYDATNE LINKI - AIS/ICS

PRZYDATNE LINKI - AIS/INTRASTAT

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Portalu Usług Elektronicznych Służby Celnej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA