REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

16 sierpnia 2016 r. startuje system AIS/ICS

Subskrybuj nas na Youtube
16 sierpnia 2016 r. startuje system AIS/ICS
16 sierpnia 2016 r. startuje system AIS/ICS
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak informuje Ministerstwo Finansów system AIS/ICS, którego ogólnopolskie uruchomienie nastąpiło 16 sierpnia 2016 r. o godzinie 7:00, zastąpi dotychczasowy system ICS. System AIS/ICS umożliwia elektroniczne przesyłanie przywozowych deklaracji skróconych dla towarów przywożonych na obszar celny Unii Europejskiej z krajów trzecich.

Wdrożenie systemu AIS/ICS

Z chwilą uruchomienia systemu AIS/ICS, dotychczasowy system ICS został  wyłączony produkcyjnie i przesyłanie do niego komunikatów zostało zablokowane. Komunikaty  PDS i PTW są przyjmowane i obsługiwane wyłącznie w systemie AIS/ICS, będącym częścią środowiska SISC.

REKLAMA

REKLAMA

Zatem od uruchomienia AIS/ICS komunikaty należy przesyłać z wykorzystaniem usług  dostarczanych przez  Portal Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC) .

Służba Celna przypomina, że warunkiem umożliwiającym korzystanie przez przedsiębiorcę z  funkcjonalności systemu AIS/ICS jest:

1. posiadanie aplikacji umożliwiającej przesłanie elektronicznych komunikatów do przedmiotowego  systemu, zbudowanej zgodnie ze specyfikacją techniczną XML dla przedsiębiorców  

REKLAMA

2. dopełnienie formalności związanych z usługą e - Klient Służby Celnej Usługa ta umożliwia uzyskanie dostępu do usług elektronicznych świadczonych przez za  pośrednictwem PUESC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzyskanie przedmiotowego dostępu związane jest z koniecznością:

- założenia przez osobę fizyczną, która będzie przesyłała komunikaty do AIS/ICS konta  użytkownika na PUESC;

- uzyskania przez Użytkownika statusu „osoby zarejestrowanej” poprzez rejestrację jego  danych w SISC lub połączenie konta użytkownika z jego danymi przeniesionymi z  Podsystemu Danych Referencyjnych (PDR);

- rejestracji podmiotu/ firmy zobowiązanego do dopełniania formalności w systemie AIS/ICS (o  ile nie był on dotychczas zarejestrowany w PDR lub w SISC);

- zarejestrowania reprezentacji tj. powiązanie osoby zarejestrowanej z podmiotem, na rzecz  którego będą przesyłane komunikaty oraz zadeklarowanie uprawnień zgodnie z posiadanym  upoważnieniem (w ten sposób osoba zarejestrowana uzyskuje status osoby upoważnionej).

Szczegółowe zasady postępowania mającego na celu uzyskanie dostępu do usług świadczonych zarówno dla nowych klientów Służby Celnej, jak również osoby, które korzystały z systemu ICS przed wdrożeniem usługi e - Klient SC określa dokument  „e - Klient Służby Celnej  - Instrukcja  elektronicznej rejestracji dla potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu  Informacyjnego Służby Celnej”, opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Rejestracja powinna być dokonywana z uwzględnieniem zasad określonych w Rozdziale 6 pkt  6.1 ww. Instrukcji.

3. dysponowanie przez osobę fizyczną, która w imieniu przedsiębiorcy będzie przesyłała komunikaty narzędziem do ich elektronicznego podpisywania.

Osoby, które dla potrzeb podpisywania komunikatów przesyłanych do systemu ICS posługiwały się  kluczem do bezpiecznej transmisji danych wydanym przez CBTD w Izbie Celnej w Krakowie, mogą  nadal używać tego klucza do czasu wygaśnięcia  jego ważności.

Osoby, które nie dysponują ww. kluczem, albo osoby, które dysponowały kluczem do bezpiecznej  transmisji danych, ale jego ważność wygasła, powinny podpisywać komunikaty przesyłane do systemu ICS z wykorzystaniem jednej z form uwierzytelniania dokumentów elektronicznych, o  których mowa w ww. dokumencie  „e - Klient Służby Celnej  - Instrukcja elektronicznej rejestracji dla  potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu Informacyjnego Służby Celnej”.

Uruchomienie systemu AIS/I CS poprzedziła przerwa techniczna związana z koniecznością  przeprowadzenia migracji danych do nowego systemu.  Przerwa oznaczająca niedostępność systemu  ICS została zaplanowana od dnia 15.08.2016 r. godz. 21:00 do dnia 16.08.2016 r. godz.7:00 i oznacza konieczność stosowania w tych godzinach standardowych reguł procedury awaryjnej dla  systemu ICS.

Służba celna udostępniła dla przedsiębiorców instrukcję: „Korzystanie z funkcjonalności systemu AIS/ICS  – Instrukcja dla  przedsiębiorców (wersja 1.0)

W przypadku wystąpienia problemów związanych z funkcjonowaniem systemu AIS/ICS, należy  je zgłaszać z wykorzystaniem HelpDesk dla systemu AIS/ICS:

1. Portal HelpDesk SISC dostępny po zalogowaniu na portalu PUESC (https://puesc.gov.pl/)  zakładka Pomoc  – Help Desk SISC przycisk „Zaloguj do HelpDesk”

2. Telefon/faks: (33) 483 - 20 - 55  – numer ogólny  – całodobowo

3. E - mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl wpisując w temacie wiadomości: Nowe zgłoszenie.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

System AIS/ICS

AIS/ICS umożliwi przedsiębiorcom realizację obowiązków, które wynikają z unijnego prawa celnego.

Dotychczasowy system ICS zostanie wyłączony produkcyjnie i nie będzie można przesyłać do niego komunikatów. Będą one przyjmowane i obsługiwane wyłącznie w systemie AIS/ICS (część środowiska Systemu Informacyjnego Służby Celnej – SISC).

AIS – Automatyczny System Importu to system informatyczny dedykowany do obsługi deklaracji i zgłoszeń celnych, deklaracji statystycznych i innych dokumentów związanych z przywozem towarów, wytworzony w ramach  jednego z projektów „Programu e-Cło" w zakresie 7 Osi Projektu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

AIS obejmuje rozbudowę elektronicznego środowiska do obsługi operacji związanych z przywozem towarów na unijny obszar celny i wkomponowanie ich w architekturę Programu e-Cło, jak również budowę nowych wymagań funkcjonalnych wynikających z wymagań DG TAXUD i pozafunkcjonalnych opracowanych na etapie prac projektowych.

System AIS będzie funkcjonował w oparciu o pojedynczy punkt dostępu do e-usług Służby Celnej. Nowy system usprawni dotychczasowe procesy biznesowe w przywozie oraz statystyce handlu towarami pomiędzy państwami członkowskimi UE.


Na system AIS składają się wymienione poniżej podsystemy:

AIS/IMPORT (wraz z podsystemem TQS zapewniającym obsługę kontyngentów) obejmujący operacje przywozowe, związane z obsługą dokumentów przywozowych takich jak:

  1. Standardowe Zgłoszenie Celne (ZCP),
  2. Niekompletne Zgłoszenie Celne (ZCP-NKP),
  3. Uproszczone Zgłoszenie Celne (ZCP-UPR),
  4. Uzupełniające Zgłoszenie Celne (ZCP-UZP),
  5. Powiadomienie składane w ramach realizacji procedury uproszczonej w miejscu,
  6. Przedstawienie towarów ujętych w przywozowych deklaracjach skróconych z jednoczesnym objęciem ich czasowym składowaniem (IE347-DSK),
  7. Przedstawienie towarów ujętych w przywozowych deklaracjach skróconych oraz zgłoszeniach celnych złożonych przed przedstawieniem towarów
  8. Deklaracja Czasowego Składowania (DSK),

Jednocześnie system AIS/IMPORT daje możliwość przedstawienia towaru w urzędzie celnym innym niż urząd złożenia zgłoszenia celnego (tzw. „krajowa odprawa scentralizowana w uproszczeniach"), posiada interfejsy z systemem tranzytowym NCTS2, akcyzowym EMCS PL2 i Agencją Rynku Rolnego (w zakresie obsługi dokumentu AGRIM).

AIS/ICS (System Kontroli Importu ) jest systemem zbudowanym w oparciu o unijne założenia, umożliwiającym przedsiębiorcom realizację obowiązku wyprzedzającego przesyłania w formie elektronicznej komunikatów przywozowych deklaracji skróconych.

Przywozowe deklaracje skrócone przesyłane są dla towarów, które mają być wprowadzone na obszar celny Unii Europejskiej z krajów trzecich, w celu przeprowadzania przez organy celne analizy ryzyka pod kątem ochrony i bezpieczeństwa, opartej o wspólne dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej kryteria i standardy.

Oprócz obsługi przywozowej deklaracji skróconej system ICS obejmuje swą funkcjonalnością także obsługę komunikatu informującego organy celne o przybyciu środka transportu do pierwszego granicznego urzędu celnego wprowadzenia na obszar celny Unii Europejskiej oraz o przedstawieniu towaru w granicznym pierwszym i kolejnym urzędzie celnym wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej oraz umożliwia weryfikację numeru EORI i świadectwa AEO przedsiębiorcy, deklarowanych w komunikacie przywozowej deklaracji skróconej.

AIS/INTRASTAT system przeznaczony do ewidencjonowania, gromadzenia, kontroli i przetwarzania zgłoszeń INTRASTAT, przekazywanych przez podmioty gospodarcze dokonujące obrotu towarowego z krajami UE, którego wartość przekroczyła określoną przepisami prawa wartość progową. Służy on również do prowadzenia analityki porównawczej danych INTRASTAT z danymi przekazywanymi przez administrację podatkową, a także kontroli jakości danych, weryfikacji obowiązku sprawozdawczego oraz wspierania procesów związanych z realizacją procedury upominawczej.

Podstawowym celem biznesowym systemu jest przygotowanie danych, na podstawie których tworzone są zbiory statystyki handlu zagranicznego, w zakresie obejmującym handel wewnątrzwspólnotowy.

PRZYDATNE LINKI - AIS/IMPORT

PRZYDATNE LINKI - AIS/ICS

PRZYDATNE LINKI - AIS/INTRASTAT

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Portalu Usług Elektronicznych Służby Celnej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA