REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

16 sierpnia 2016 r. startuje system AIS/ICS

Subskrybuj nas na Youtube
16 sierpnia 2016 r. startuje system AIS/ICS
16 sierpnia 2016 r. startuje system AIS/ICS
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak informuje Ministerstwo Finansów system AIS/ICS, którego ogólnopolskie uruchomienie nastąpiło 16 sierpnia 2016 r. o godzinie 7:00, zastąpi dotychczasowy system ICS. System AIS/ICS umożliwia elektroniczne przesyłanie przywozowych deklaracji skróconych dla towarów przywożonych na obszar celny Unii Europejskiej z krajów trzecich.

Wdrożenie systemu AIS/ICS

Z chwilą uruchomienia systemu AIS/ICS, dotychczasowy system ICS został  wyłączony produkcyjnie i przesyłanie do niego komunikatów zostało zablokowane. Komunikaty  PDS i PTW są przyjmowane i obsługiwane wyłącznie w systemie AIS/ICS, będącym częścią środowiska SISC.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zatem od uruchomienia AIS/ICS komunikaty należy przesyłać z wykorzystaniem usług  dostarczanych przez  Portal Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC) .

Służba Celna przypomina, że warunkiem umożliwiającym korzystanie przez przedsiębiorcę z  funkcjonalności systemu AIS/ICS jest:

1. posiadanie aplikacji umożliwiającej przesłanie elektronicznych komunikatów do przedmiotowego  systemu, zbudowanej zgodnie ze specyfikacją techniczną XML dla przedsiębiorców  

REKLAMA

2. dopełnienie formalności związanych z usługą e - Klient Służby Celnej Usługa ta umożliwia uzyskanie dostępu do usług elektronicznych świadczonych przez za  pośrednictwem PUESC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzyskanie przedmiotowego dostępu związane jest z koniecznością:

- założenia przez osobę fizyczną, która będzie przesyłała komunikaty do AIS/ICS konta  użytkownika na PUESC;

- uzyskania przez Użytkownika statusu „osoby zarejestrowanej” poprzez rejestrację jego  danych w SISC lub połączenie konta użytkownika z jego danymi przeniesionymi z  Podsystemu Danych Referencyjnych (PDR);

- rejestracji podmiotu/ firmy zobowiązanego do dopełniania formalności w systemie AIS/ICS (o  ile nie był on dotychczas zarejestrowany w PDR lub w SISC);

- zarejestrowania reprezentacji tj. powiązanie osoby zarejestrowanej z podmiotem, na rzecz  którego będą przesyłane komunikaty oraz zadeklarowanie uprawnień zgodnie z posiadanym  upoważnieniem (w ten sposób osoba zarejestrowana uzyskuje status osoby upoważnionej).

Szczegółowe zasady postępowania mającego na celu uzyskanie dostępu do usług świadczonych zarówno dla nowych klientów Służby Celnej, jak również osoby, które korzystały z systemu ICS przed wdrożeniem usługi e - Klient SC określa dokument  „e - Klient Służby Celnej  - Instrukcja  elektronicznej rejestracji dla potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu  Informacyjnego Służby Celnej”, opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Rejestracja powinna być dokonywana z uwzględnieniem zasad określonych w Rozdziale 6 pkt  6.1 ww. Instrukcji.

3. dysponowanie przez osobę fizyczną, która w imieniu przedsiębiorcy będzie przesyłała komunikaty narzędziem do ich elektronicznego podpisywania.

Osoby, które dla potrzeb podpisywania komunikatów przesyłanych do systemu ICS posługiwały się  kluczem do bezpiecznej transmisji danych wydanym przez CBTD w Izbie Celnej w Krakowie, mogą  nadal używać tego klucza do czasu wygaśnięcia  jego ważności.

Osoby, które nie dysponują ww. kluczem, albo osoby, które dysponowały kluczem do bezpiecznej  transmisji danych, ale jego ważność wygasła, powinny podpisywać komunikaty przesyłane do systemu ICS z wykorzystaniem jednej z form uwierzytelniania dokumentów elektronicznych, o  których mowa w ww. dokumencie  „e - Klient Służby Celnej  - Instrukcja elektronicznej rejestracji dla  potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu Informacyjnego Służby Celnej”.

Uruchomienie systemu AIS/I CS poprzedziła przerwa techniczna związana z koniecznością  przeprowadzenia migracji danych do nowego systemu.  Przerwa oznaczająca niedostępność systemu  ICS została zaplanowana od dnia 15.08.2016 r. godz. 21:00 do dnia 16.08.2016 r. godz.7:00 i oznacza konieczność stosowania w tych godzinach standardowych reguł procedury awaryjnej dla  systemu ICS.

Służba celna udostępniła dla przedsiębiorców instrukcję: „Korzystanie z funkcjonalności systemu AIS/ICS  – Instrukcja dla  przedsiębiorców (wersja 1.0)

W przypadku wystąpienia problemów związanych z funkcjonowaniem systemu AIS/ICS, należy  je zgłaszać z wykorzystaniem HelpDesk dla systemu AIS/ICS:

1. Portal HelpDesk SISC dostępny po zalogowaniu na portalu PUESC (https://puesc.gov.pl/)  zakładka Pomoc  – Help Desk SISC przycisk „Zaloguj do HelpDesk”

2. Telefon/faks: (33) 483 - 20 - 55  – numer ogólny  – całodobowo

3. E - mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl wpisując w temacie wiadomości: Nowe zgłoszenie.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

System AIS/ICS

AIS/ICS umożliwi przedsiębiorcom realizację obowiązków, które wynikają z unijnego prawa celnego.

Dotychczasowy system ICS zostanie wyłączony produkcyjnie i nie będzie można przesyłać do niego komunikatów. Będą one przyjmowane i obsługiwane wyłącznie w systemie AIS/ICS (część środowiska Systemu Informacyjnego Służby Celnej – SISC).

AIS – Automatyczny System Importu to system informatyczny dedykowany do obsługi deklaracji i zgłoszeń celnych, deklaracji statystycznych i innych dokumentów związanych z przywozem towarów, wytworzony w ramach  jednego z projektów „Programu e-Cło" w zakresie 7 Osi Projektu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

AIS obejmuje rozbudowę elektronicznego środowiska do obsługi operacji związanych z przywozem towarów na unijny obszar celny i wkomponowanie ich w architekturę Programu e-Cło, jak również budowę nowych wymagań funkcjonalnych wynikających z wymagań DG TAXUD i pozafunkcjonalnych opracowanych na etapie prac projektowych.

System AIS będzie funkcjonował w oparciu o pojedynczy punkt dostępu do e-usług Służby Celnej. Nowy system usprawni dotychczasowe procesy biznesowe w przywozie oraz statystyce handlu towarami pomiędzy państwami członkowskimi UE.


Na system AIS składają się wymienione poniżej podsystemy:

AIS/IMPORT (wraz z podsystemem TQS zapewniającym obsługę kontyngentów) obejmujący operacje przywozowe, związane z obsługą dokumentów przywozowych takich jak:

  1. Standardowe Zgłoszenie Celne (ZCP),
  2. Niekompletne Zgłoszenie Celne (ZCP-NKP),
  3. Uproszczone Zgłoszenie Celne (ZCP-UPR),
  4. Uzupełniające Zgłoszenie Celne (ZCP-UZP),
  5. Powiadomienie składane w ramach realizacji procedury uproszczonej w miejscu,
  6. Przedstawienie towarów ujętych w przywozowych deklaracjach skróconych z jednoczesnym objęciem ich czasowym składowaniem (IE347-DSK),
  7. Przedstawienie towarów ujętych w przywozowych deklaracjach skróconych oraz zgłoszeniach celnych złożonych przed przedstawieniem towarów
  8. Deklaracja Czasowego Składowania (DSK),

Jednocześnie system AIS/IMPORT daje możliwość przedstawienia towaru w urzędzie celnym innym niż urząd złożenia zgłoszenia celnego (tzw. „krajowa odprawa scentralizowana w uproszczeniach"), posiada interfejsy z systemem tranzytowym NCTS2, akcyzowym EMCS PL2 i Agencją Rynku Rolnego (w zakresie obsługi dokumentu AGRIM).

AIS/ICS (System Kontroli Importu ) jest systemem zbudowanym w oparciu o unijne założenia, umożliwiającym przedsiębiorcom realizację obowiązku wyprzedzającego przesyłania w formie elektronicznej komunikatów przywozowych deklaracji skróconych.

Przywozowe deklaracje skrócone przesyłane są dla towarów, które mają być wprowadzone na obszar celny Unii Europejskiej z krajów trzecich, w celu przeprowadzania przez organy celne analizy ryzyka pod kątem ochrony i bezpieczeństwa, opartej o wspólne dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej kryteria i standardy.

Oprócz obsługi przywozowej deklaracji skróconej system ICS obejmuje swą funkcjonalnością także obsługę komunikatu informującego organy celne o przybyciu środka transportu do pierwszego granicznego urzędu celnego wprowadzenia na obszar celny Unii Europejskiej oraz o przedstawieniu towaru w granicznym pierwszym i kolejnym urzędzie celnym wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej oraz umożliwia weryfikację numeru EORI i świadectwa AEO przedsiębiorcy, deklarowanych w komunikacie przywozowej deklaracji skróconej.

AIS/INTRASTAT system przeznaczony do ewidencjonowania, gromadzenia, kontroli i przetwarzania zgłoszeń INTRASTAT, przekazywanych przez podmioty gospodarcze dokonujące obrotu towarowego z krajami UE, którego wartość przekroczyła określoną przepisami prawa wartość progową. Służy on również do prowadzenia analityki porównawczej danych INTRASTAT z danymi przekazywanymi przez administrację podatkową, a także kontroli jakości danych, weryfikacji obowiązku sprawozdawczego oraz wspierania procesów związanych z realizacją procedury upominawczej.

Podstawowym celem biznesowym systemu jest przygotowanie danych, na podstawie których tworzone są zbiory statystyki handlu zagranicznego, w zakresie obejmującym handel wewnątrzwspólnotowy.

PRZYDATNE LINKI - AIS/IMPORT

PRZYDATNE LINKI - AIS/ICS

PRZYDATNE LINKI - AIS/INTRASTAT

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Portalu Usług Elektronicznych Służby Celnej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA