REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System zarejestrowanych eksporterów REX

Prawo i Logistyka
PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.
System zarejestrowanych eksporterów REX /Fot. Fotolia
System zarejestrowanych eksporterów REX /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku tego roku uruchomiony został system zarejestrowanych eksporterów REX. Po rejestracji w tym systemie eksporter może wystawić oświadczenie o pochodzeniu umożliwiające skorzystanie z preferencji celnych dla towarów importowanych do Unii Europejskiej. Natomiast eksporterzy, którzy nie zarejestrują się w systemie mogą potwierdzać preferencyjne poprzez oświadczenia do przesyłek o wartości do 6000 euro.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od dnia 1 stycznia 2017 r. w ramach Ogólnego Systemu Preferencji (GSP) został uruchomiony System zarejestrowanych eksporterów (REX). Żadne zmiany w zakresie zasad ustalania pochodzenia towarów nie uległy jednak zmianom; zmieniła się jedynie metoda ich dokumentowania.

Czym jest system REX?

System REX, tj. zarejestrowanych eksporterów jest systemem dokumentowania pochodzenia towarów za pomocą oświadczeń o pochodzeniu towaru, które mogą być sporządzanych przez eksporterów i ponownych nadawców właściwie zarejestrowanych w systemie.

Podstawą do wprowadzenia systemu REX jest Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) nr 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (dalej RW), które reguluje szczegółowe informacje na temat oświadczeń o pochodzeniu towarów m.in ich formę, ważność, zastępowanie, wystawianie retrospektywne itp. (art. 92-93 i art. 99-105 RW).

REKLAMA

Cel wprowadzenia systemu REX

Celem wprowadzenia systemu REX jest stopniowe eliminowanie stosowanych dotychczasowo dowodów pochodzenia w postaci deklaracji na fakturze oraz świadectwa na formularzu A (tzw. Form A). Polegać to ma na tym, że eksporter z tzw. kraju korzystającego GSP (tj. kraju ujętego w załączniku II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012, tj. m.in. Afganistan, Burundi, Kostaryka, Etiopia itp.), który zarejestrowany jest w systemie REX i posiada unijny nr REX może wystawić oświadczenie o pochodzeniu, które umożliwi skorzystanie z preferencji celnych dla towarów importowanych do UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten sam sposób ma mieć zastosowanie także przy potwierdzaniu unijnego pochodzenia towarów korzystających z preferencji taryfowych na mocy umów zawartych przez UE z krajami trzecimi. Już w lutym system ten obejmie wywóz towarów do Kanady, a następnie najprawdopodobniej do Wietnamu. Od 1 stycznia 2020 r. planowane jest ujęcie również przywozów towarów z krajów i terytoriów zamorskich.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

Kiedy rozpocznie się rejestracja dla eksporterów?

Kraje korzystające już od dnia 1 stycznia 2017 r. mogą rozpocząć rejestrację eksporterów w systemie REX. W przypadku, gdy nie są w stanie tego dokonać we wskazanym terminie, termin ten został odroczony do 1 stycznia 2018 r. lub do 1 stycznia 2019 r.

Jak informuje Ministerstwo Finansów w wydanych wytycznych dot. Systemu REX najprawdopodobniej z dniem 1 stycznia 2017 r. rejestrację do systemu REX mogą rozpocząć Indie, Laos, Kenia, Zambia, Komory oraz Gwinea Bissau (aktualizacje listy tych krajów dostępne są na stronie internetowej KE pod adresem: http://ec.europa.eu/taxation_customs/registered-exporter-system_en).

Przesyłka do 6000 EUR

Eksporterzy z krajów korzystających, które rozpoczęły proces rejestracji swoich przedsiębiorców, ale nie uzyskały jeszcze unijnego nr REX mogą potwierdzać preferencyjne pochodzenie wywożonych towarów przy pomocy oświadczeń sporządzonych jedynie dla produktów wchodzących w skład przesyłki, gdy ich całkowita wartość nie przekracza 6000 EUR. Dodatkowo w okresie 12 miesięcy licząc od dnia, w którym kraj korzystający rozpoczyna rejestrację eksporterów, jego właściwe organy są uprawnione do wystawiania świadectw pochodzenia Form A na wniosek eksporterów, którzy w chwili składania wniosku nie są jeszcze zarejestrowani w systemie REX, a wywożone przez nich towary przekraczają określony wcześniej limit. Oznacza to, że w okresie przejściowym możemy spotkać się zarówno z dokumentem Form A jak i oświadczenie o pochodzeniu do produktów importowanych do UE. Świadectwa Form A będą nadal honorowane przez organy unijne jako dowód pochodzenia, jeśli zostały wystawione przed dniem rejestracji danego eksportera, a oświadczenia o pochodzeniu – jeśli zostały sporządzone przez eksportera w dniu lub po dniu jego rejestracji.

Numery zarejestrowanych eksporterów wraz z datą rozpoczęcia ważności upoważnienia do sporządzania oświadczeń o pochodzeniu będą publikowane na ogólnodostępnej stronie internetowej Komisji Europejskiej (http://ec.europa.eu/taxation_customs/index_en.htm).


Obowiązki unijnych importerów

Importer unijny posługujący się oświadczeniem o pochodzeniu, które zostało wystawione przez zarejestrowanego eksportera z kraju GSP zobowiązany jest do sprawdzenia na ogólnodostępnej stronie internetowej następujących informacji zaraz przed wprowadzeniem towaru do obrotu:

- czy eksporter jest zarejestrowany w systemie REX, gdy całkowita wartość wchodzących w skład przesyłki produktów pochodzących przekracza 6 000 EUR

- oraz czy oświadczenie o pochodzeniu zostało sporządzone zgodnie z załącznikiem 22-07 do RW.

Dodatkowo przedsiębiorca będący importerem unijnym, który otrzyma świadectwo Form A powinien upewnić się czy nie zostało ono wystawione po dniu rejestracji eksportera. Warto zaznaczyć, że eksportera będzie można znaleźć na ww. stronie tylko wówczas, gdy wyrazi on na to zgodę. W pozostałych przypadkach sprawdzenie tej informacji będzie wymagało bezpośredniego kontaktu z samym eksporterem.

Oświadczenie o pochodzeniu towarów

W sytuacji, gdy importer zgłosi preferencyjne pochodzenie w ramach systemu GSP na podstawie oświadczenia o pochodzeniu towaru, zobowiązany jest do umieszczenia kodu dokumentu i dokonania odniesienia do oświadczenia o pochodzeniu w zgłoszeniu celnym do dopuszczenia do obrotu (dana 2/3 – pole 44 SAD). Poprzez odniesienie do oświadczenia o pochodzeniu rozumie się datę jego sporządzenia w formacie rrrrmmdd. Jeśli oświadczenie pochodzi od zarejestrowanego eksportera i gdy całkowita wartość wchodzących w skład przesyłki produktów pochodzących przekracza 6 000 EUR, zgłaszający podaje również numer zarejestrowanego eksportera (art. 102 ust.1 RW).

PRZYKŁAD 1

U165 – rrrrmmdd, C100 – INREX000001ABC00,

gdzie:

  • U165 – oświadczenie o pochodzeniu sporządzone przez zarejestrowanego eksportera w

ramach GSP, w przypadku gdy całkowita wartość wchodzących w skład przesyłki produktów

pochodzących przekracza 6000 EUR,

  • rrrrmmdd – data wystawienia oświadczenia o pochodzeniu,
  • C100 – numer zarejestrowanego eksportera,
  • INREX000001ABC00 – numer nadany zarejestrowanemu eksporterowi

PRZYKŁAD 2

U166 – rrrrmmdd

gdzie:

  • U166 – oświadczenie o pochodzeniu sporządzone przez niezarejestrowanego eksportera w

ramach GSP, w przypadku gdy całkowita wartość wchodzących w skład przesyłki produktów

pochodzących nie przekracza 6000 EUR,

  • rrrrmmdd– data wystawienia oświadczenia o pochodzeniu.

Wykaz wspólnotowych kodów dokumentów i pozwoleń wykorzystywanych przy wypełnianiu Pola 44 SAD został rozszerzony o kody dla oświadczeń o pochodzeniu i dla numeru zarejestrowanego eksportera (http://www.finanse.mf.gov.pl/c/document_library/get_file?uuid=cdb78bcc-dabb-47d1-a4f1-1d0527650ed6&groupId=766655). Aktualizacje dostępne są na stronie internetowej MF/Służba celna).

Podstawa prawna:

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 z dnia 25 października 2012 r. wprowadzające ogólny system preferencji taryfowych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 732/2008

REX Wytyczne dla przedsiębiorców opublikowane przez Ministerstwo Finansów

Autor: Anna Zakrzewska

Źródło: Prawo i Logistyka

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA