REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System zarejestrowanych eksporterów REX

Prawo i Logistyka
PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.
System zarejestrowanych eksporterów REX /Fot. Fotolia
System zarejestrowanych eksporterów REX /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku tego roku uruchomiony został system zarejestrowanych eksporterów REX. Po rejestracji w tym systemie eksporter może wystawić oświadczenie o pochodzeniu umożliwiające skorzystanie z preferencji celnych dla towarów importowanych do Unii Europejskiej. Natomiast eksporterzy, którzy nie zarejestrują się w systemie mogą potwierdzać preferencyjne poprzez oświadczenia do przesyłek o wartości do 6000 euro.

REKLAMA

REKLAMA

Od dnia 1 stycznia 2017 r. w ramach Ogólnego Systemu Preferencji (GSP) został uruchomiony System zarejestrowanych eksporterów (REX). Żadne zmiany w zakresie zasad ustalania pochodzenia towarów nie uległy jednak zmianom; zmieniła się jedynie metoda ich dokumentowania.

Czym jest system REX?

System REX, tj. zarejestrowanych eksporterów jest systemem dokumentowania pochodzenia towarów za pomocą oświadczeń o pochodzeniu towaru, które mogą być sporządzanych przez eksporterów i ponownych nadawców właściwie zarejestrowanych w systemie.

Podstawą do wprowadzenia systemu REX jest Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) nr 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (dalej RW), które reguluje szczegółowe informacje na temat oświadczeń o pochodzeniu towarów m.in ich formę, ważność, zastępowanie, wystawianie retrospektywne itp. (art. 92-93 i art. 99-105 RW).

REKLAMA

Cel wprowadzenia systemu REX

Celem wprowadzenia systemu REX jest stopniowe eliminowanie stosowanych dotychczasowo dowodów pochodzenia w postaci deklaracji na fakturze oraz świadectwa na formularzu A (tzw. Form A). Polegać to ma na tym, że eksporter z tzw. kraju korzystającego GSP (tj. kraju ujętego w załączniku II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012, tj. m.in. Afganistan, Burundi, Kostaryka, Etiopia itp.), który zarejestrowany jest w systemie REX i posiada unijny nr REX może wystawić oświadczenie o pochodzeniu, które umożliwi skorzystanie z preferencji celnych dla towarów importowanych do UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten sam sposób ma mieć zastosowanie także przy potwierdzaniu unijnego pochodzenia towarów korzystających z preferencji taryfowych na mocy umów zawartych przez UE z krajami trzecimi. Już w lutym system ten obejmie wywóz towarów do Kanady, a następnie najprawdopodobniej do Wietnamu. Od 1 stycznia 2020 r. planowane jest ujęcie również przywozów towarów z krajów i terytoriów zamorskich.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

Kiedy rozpocznie się rejestracja dla eksporterów?

Kraje korzystające już od dnia 1 stycznia 2017 r. mogą rozpocząć rejestrację eksporterów w systemie REX. W przypadku, gdy nie są w stanie tego dokonać we wskazanym terminie, termin ten został odroczony do 1 stycznia 2018 r. lub do 1 stycznia 2019 r.

Jak informuje Ministerstwo Finansów w wydanych wytycznych dot. Systemu REX najprawdopodobniej z dniem 1 stycznia 2017 r. rejestrację do systemu REX mogą rozpocząć Indie, Laos, Kenia, Zambia, Komory oraz Gwinea Bissau (aktualizacje listy tych krajów dostępne są na stronie internetowej KE pod adresem: http://ec.europa.eu/taxation_customs/registered-exporter-system_en).

Przesyłka do 6000 EUR

Eksporterzy z krajów korzystających, które rozpoczęły proces rejestracji swoich przedsiębiorców, ale nie uzyskały jeszcze unijnego nr REX mogą potwierdzać preferencyjne pochodzenie wywożonych towarów przy pomocy oświadczeń sporządzonych jedynie dla produktów wchodzących w skład przesyłki, gdy ich całkowita wartość nie przekracza 6000 EUR. Dodatkowo w okresie 12 miesięcy licząc od dnia, w którym kraj korzystający rozpoczyna rejestrację eksporterów, jego właściwe organy są uprawnione do wystawiania świadectw pochodzenia Form A na wniosek eksporterów, którzy w chwili składania wniosku nie są jeszcze zarejestrowani w systemie REX, a wywożone przez nich towary przekraczają określony wcześniej limit. Oznacza to, że w okresie przejściowym możemy spotkać się zarówno z dokumentem Form A jak i oświadczenie o pochodzeniu do produktów importowanych do UE. Świadectwa Form A będą nadal honorowane przez organy unijne jako dowód pochodzenia, jeśli zostały wystawione przed dniem rejestracji danego eksportera, a oświadczenia o pochodzeniu – jeśli zostały sporządzone przez eksportera w dniu lub po dniu jego rejestracji.

Numery zarejestrowanych eksporterów wraz z datą rozpoczęcia ważności upoważnienia do sporządzania oświadczeń o pochodzeniu będą publikowane na ogólnodostępnej stronie internetowej Komisji Europejskiej (http://ec.europa.eu/taxation_customs/index_en.htm).


Obowiązki unijnych importerów

Importer unijny posługujący się oświadczeniem o pochodzeniu, które zostało wystawione przez zarejestrowanego eksportera z kraju GSP zobowiązany jest do sprawdzenia na ogólnodostępnej stronie internetowej następujących informacji zaraz przed wprowadzeniem towaru do obrotu:

- czy eksporter jest zarejestrowany w systemie REX, gdy całkowita wartość wchodzących w skład przesyłki produktów pochodzących przekracza 6 000 EUR

- oraz czy oświadczenie o pochodzeniu zostało sporządzone zgodnie z załącznikiem 22-07 do RW.

Dodatkowo przedsiębiorca będący importerem unijnym, który otrzyma świadectwo Form A powinien upewnić się czy nie zostało ono wystawione po dniu rejestracji eksportera. Warto zaznaczyć, że eksportera będzie można znaleźć na ww. stronie tylko wówczas, gdy wyrazi on na to zgodę. W pozostałych przypadkach sprawdzenie tej informacji będzie wymagało bezpośredniego kontaktu z samym eksporterem.

Oświadczenie o pochodzeniu towarów

W sytuacji, gdy importer zgłosi preferencyjne pochodzenie w ramach systemu GSP na podstawie oświadczenia o pochodzeniu towaru, zobowiązany jest do umieszczenia kodu dokumentu i dokonania odniesienia do oświadczenia o pochodzeniu w zgłoszeniu celnym do dopuszczenia do obrotu (dana 2/3 – pole 44 SAD). Poprzez odniesienie do oświadczenia o pochodzeniu rozumie się datę jego sporządzenia w formacie rrrrmmdd. Jeśli oświadczenie pochodzi od zarejestrowanego eksportera i gdy całkowita wartość wchodzących w skład przesyłki produktów pochodzących przekracza 6 000 EUR, zgłaszający podaje również numer zarejestrowanego eksportera (art. 102 ust.1 RW).

PRZYKŁAD 1

U165 – rrrrmmdd, C100 – INREX000001ABC00,

gdzie:

  • U165 – oświadczenie o pochodzeniu sporządzone przez zarejestrowanego eksportera w

ramach GSP, w przypadku gdy całkowita wartość wchodzących w skład przesyłki produktów

pochodzących przekracza 6000 EUR,

  • rrrrmmdd – data wystawienia oświadczenia o pochodzeniu,
  • C100 – numer zarejestrowanego eksportera,
  • INREX000001ABC00 – numer nadany zarejestrowanemu eksporterowi

PRZYKŁAD 2

U166 – rrrrmmdd

gdzie:

  • U166 – oświadczenie o pochodzeniu sporządzone przez niezarejestrowanego eksportera w

ramach GSP, w przypadku gdy całkowita wartość wchodzących w skład przesyłki produktów

pochodzących nie przekracza 6000 EUR,

  • rrrrmmdd– data wystawienia oświadczenia o pochodzeniu.

Wykaz wspólnotowych kodów dokumentów i pozwoleń wykorzystywanych przy wypełnianiu Pola 44 SAD został rozszerzony o kody dla oświadczeń o pochodzeniu i dla numeru zarejestrowanego eksportera (http://www.finanse.mf.gov.pl/c/document_library/get_file?uuid=cdb78bcc-dabb-47d1-a4f1-1d0527650ed6&groupId=766655). Aktualizacje dostępne są na stronie internetowej MF/Służba celna).

Podstawa prawna:

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 z dnia 25 października 2012 r. wprowadzające ogólny system preferencji taryfowych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 732/2008

REX Wytyczne dla przedsiębiorców opublikowane przez Ministerstwo Finansów

Autor: Anna Zakrzewska

Źródło: Prawo i Logistyka

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA