REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksport leków za granicę a odpowiedzialność za transport

Eksport leków za granicę a odpowiedzialność za transport
Eksport leków za granicę a odpowiedzialność za transport
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak zabezpieczyć prawnie polskiego wytwórcę farmaceutycznego od odpowiedzialności względem zagranicznego kontrahenta za uszkodzenie produktu leczniczego w transporcie międzynarodowym?

Uszkodzenie ładunku w transporcie farmaceutycznym a odpowiedzialność polskiego wytwórcy farmaceutycznego względem zagranicznego kontrahenta

Konkurencyjność polskiego rynku farmaceutyków powoduje, że coraz częściej polskie podmioty z branży farmaceutycznej wchodzą w relacje biznesowe z podmiotami zagranicznymi, oferując im wytworzone w Polsce produkty lecznicze.

REKLAMA

Autopromocja

W takich przypadkach strony umowy stoją przed wyzwaniem zorganizowania bezpiecznego transportu za granicę wytworzonych w Polsce produktów leczniczych. Niejednokrotnie w grę wchodzi złożone przedsięwzięcie spedycyjne. Bywa i tak, że polscy przedsiębiorcy już na mocy samej umowy sprzedaży lub umowy dystrybucyjnej dostarczają towar do zagranicznego kontrahenta na własne ryzyko. W kontrakcie przyjmują na siebie tzw. „bazę (gestię) transportową”. Tym samym, odpowiadają przed drugą stroną umowy za transport.

Dlatego istotną fazą należytego wykonania zagranicznego kontraktu z perspektywy polskiego podmiotu farmaceutycznego jest zorganizowanie odpowiedniego łańcucha dostawy lub transportu.

Powstaje więc pytanie, czy pod względem prawnym istnieje możliwość wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności kontraktowej producenta za uszkodzenie towaru farmaceutycznego podczas transportu?

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres odpowiedzialności za transport towaru farmaceutycznego w ramach kontraktu zagranicznego sprzedaży lub dystrybucji produktu leczniczego za granicę zależy od trzech czynników.

Po pierwsze, umowy sprzedaży w obrocie zagranicznym bardzo często regulują odpowiedzialność kontraktową za kwestie transportowe przy pomocy reguł INCOTERMS®. Ich poszczególne schematy (tzw. baza transportowa, np. EXW), mają za zadanie precyzyjnie określić w umowie, która strona kontraktu odpowiada za transport. Tak więc, wybór określonej formuły transportowej uzależnia odpowiedzialność kontraktową za transport towaru, w sytuacji wytworzenia go przez polski podmiot farmaceutyczny celem sprzedaży zagranicznemu nabywcy.

Nowe zasady Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej w prawie farmaceutycznym

Po drugie, sytuacja prawna polskiego wytwórcy farmaceutycznego w przypadku uszkodzenia produktu leczniczego w transporcie międzynarodowym zależeć będzie od treści umowy transportowej lub spedycyjnej. Dostarczenie wyrobów leczniczych wytworzonych w Polsce za granicę wymagać będzie współpracy z podmiotami trzecimi, w postaci spedytorów lub firm transportowych. W tym względzie sytuacja prawna polskiego podmiotu, który zamawia organizację transportu lub tylko jego wykonanie, uzależniona jest od zapisów umowy o przewóz lub umowy spedycyjnej. Niestety, ogólne warunki umowne w przypadku usługi powszechnej lub szczegółowo negocjowane warunki w przypadku transportu dedykowanego, będą raczej faworyzować stronę wykonującą zlecenie transportowe. Dlatego umowa może zawierać szereg zapisów negatywnych z perspektywy zamawiającego transport, ponieważ jej konstrukcja będzie opierać się na różnych przypadkach wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika lub spedytora za uszkodzenie ładunku. Taka sytuacja może mieć miejsce nawet w przypadku przewoźników specjalizujących się w transporcie dedykowanym dla ładunków farmaceutycznych.

Po trzecie, sytuacja prawna polskiego wytwórcy farmaceutycznego w powyższym zakresie może być zależna także od rodzaju ubezpieczenia wykupionego w zakresie ryzyka transportowego. W takim przypadku, umowy ubezpieczenia zawierają wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela za określone ryzyka w transporcie. Tak więc, zawarcie umowy ubezpieczenia nie gwarantuje całkowitego bezpieczeństwa prawnego sprzedawcy farmaceutyków w przypadku uszkodzenia ładunku farmaceutycznego w transporcie międzynarodowym.

Na powyższe trzy płaszczyzny sytuacji prawnej polskiego przedsiębiorcy w branży farmaceutycznej należy nałożyć skutki prawne z przepisów umów międzynarodowych regulujących stosunki prawne i odpowiedzialność cywilnoprawną w transporcie międzynarodowym. Przykładowo, takie przepisy zawiera Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR). Z uwagi na mnogość umów międzynarodowych dedykowanych dla poszczególnych gałęzi transportowych, sytuację prawną polskiego przedsiębiorcy zlecającego transport może komplikować kwestia odpowiedzialności za transport intermodalny (mieszany) i rola spedytora, jako odrębnego ogniwa w złożonym procesie transportowym.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Reasumując, zakres odpowiedzialności za transport towaru farmaceutycznego w ramach kontraktu zagranicznego sprzedaży lub dystrybucji produktu leczniczego za granicę jest problemem bardzo złożonym.

Należyte zabezpieczenie interesów polskiego przedsiębiorcy farmaceutycznego zależy w dużej mierze od właściwych klauzul kontraktowych wyłączających jego odpowiedzialność za gestię transportową, odpowiednio dobranej umowy ubezpieczeniowej i - co ważne - od udokumentowania należytego wydania towaru zgodnego z umową podmiotom odpowiedzialnym za transport.

K. Jakub Gładkowski, radca prawny,

Małgorzata Kiełtyka, radca prawny

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA