REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksport leków za granicę a odpowiedzialność za transport

Eksport leków za granicę a odpowiedzialność za transport
Eksport leków za granicę a odpowiedzialność za transport
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak zabezpieczyć prawnie polskiego wytwórcę farmaceutycznego od odpowiedzialności względem zagranicznego kontrahenta za uszkodzenie produktu leczniczego w transporcie międzynarodowym?

Uszkodzenie ładunku w transporcie farmaceutycznym a odpowiedzialność polskiego wytwórcy farmaceutycznego względem zagranicznego kontrahenta

Konkurencyjność polskiego rynku farmaceutyków powoduje, że coraz częściej polskie podmioty z branży farmaceutycznej wchodzą w relacje biznesowe z podmiotami zagranicznymi, oferując im wytworzone w Polsce produkty lecznicze.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W takich przypadkach strony umowy stoją przed wyzwaniem zorganizowania bezpiecznego transportu za granicę wytworzonych w Polsce produktów leczniczych. Niejednokrotnie w grę wchodzi złożone przedsięwzięcie spedycyjne. Bywa i tak, że polscy przedsiębiorcy już na mocy samej umowy sprzedaży lub umowy dystrybucyjnej dostarczają towar do zagranicznego kontrahenta na własne ryzyko. W kontrakcie przyjmują na siebie tzw. „bazę (gestię) transportową”. Tym samym, odpowiadają przed drugą stroną umowy za transport.

Dlatego istotną fazą należytego wykonania zagranicznego kontraktu z perspektywy polskiego podmiotu farmaceutycznego jest zorganizowanie odpowiedniego łańcucha dostawy lub transportu.

Powstaje więc pytanie, czy pod względem prawnym istnieje możliwość wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności kontraktowej producenta za uszkodzenie towaru farmaceutycznego podczas transportu?

REKLAMA

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres odpowiedzialności za transport towaru farmaceutycznego w ramach kontraktu zagranicznego sprzedaży lub dystrybucji produktu leczniczego za granicę zależy od trzech czynników.

Po pierwsze, umowy sprzedaży w obrocie zagranicznym bardzo często regulują odpowiedzialność kontraktową za kwestie transportowe przy pomocy reguł INCOTERMS®. Ich poszczególne schematy (tzw. baza transportowa, np. EXW), mają za zadanie precyzyjnie określić w umowie, która strona kontraktu odpowiada za transport. Tak więc, wybór określonej formuły transportowej uzależnia odpowiedzialność kontraktową za transport towaru, w sytuacji wytworzenia go przez polski podmiot farmaceutyczny celem sprzedaży zagranicznemu nabywcy.

Nowe zasady Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej w prawie farmaceutycznym

Po drugie, sytuacja prawna polskiego wytwórcy farmaceutycznego w przypadku uszkodzenia produktu leczniczego w transporcie międzynarodowym zależeć będzie od treści umowy transportowej lub spedycyjnej. Dostarczenie wyrobów leczniczych wytworzonych w Polsce za granicę wymagać będzie współpracy z podmiotami trzecimi, w postaci spedytorów lub firm transportowych. W tym względzie sytuacja prawna polskiego podmiotu, który zamawia organizację transportu lub tylko jego wykonanie, uzależniona jest od zapisów umowy o przewóz lub umowy spedycyjnej. Niestety, ogólne warunki umowne w przypadku usługi powszechnej lub szczegółowo negocjowane warunki w przypadku transportu dedykowanego, będą raczej faworyzować stronę wykonującą zlecenie transportowe. Dlatego umowa może zawierać szereg zapisów negatywnych z perspektywy zamawiającego transport, ponieważ jej konstrukcja będzie opierać się na różnych przypadkach wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika lub spedytora za uszkodzenie ładunku. Taka sytuacja może mieć miejsce nawet w przypadku przewoźników specjalizujących się w transporcie dedykowanym dla ładunków farmaceutycznych.

Po trzecie, sytuacja prawna polskiego wytwórcy farmaceutycznego w powyższym zakresie może być zależna także od rodzaju ubezpieczenia wykupionego w zakresie ryzyka transportowego. W takim przypadku, umowy ubezpieczenia zawierają wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela za określone ryzyka w transporcie. Tak więc, zawarcie umowy ubezpieczenia nie gwarantuje całkowitego bezpieczeństwa prawnego sprzedawcy farmaceutyków w przypadku uszkodzenia ładunku farmaceutycznego w transporcie międzynarodowym.

Na powyższe trzy płaszczyzny sytuacji prawnej polskiego przedsiębiorcy w branży farmaceutycznej należy nałożyć skutki prawne z przepisów umów międzynarodowych regulujących stosunki prawne i odpowiedzialność cywilnoprawną w transporcie międzynarodowym. Przykładowo, takie przepisy zawiera Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR). Z uwagi na mnogość umów międzynarodowych dedykowanych dla poszczególnych gałęzi transportowych, sytuację prawną polskiego przedsiębiorcy zlecającego transport może komplikować kwestia odpowiedzialności za transport intermodalny (mieszany) i rola spedytora, jako odrębnego ogniwa w złożonym procesie transportowym.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Reasumując, zakres odpowiedzialności za transport towaru farmaceutycznego w ramach kontraktu zagranicznego sprzedaży lub dystrybucji produktu leczniczego za granicę jest problemem bardzo złożonym.

Należyte zabezpieczenie interesów polskiego przedsiębiorcy farmaceutycznego zależy w dużej mierze od właściwych klauzul kontraktowych wyłączających jego odpowiedzialność za gestię transportową, odpowiednio dobranej umowy ubezpieczeniowej i - co ważne - od udokumentowania należytego wydania towaru zgodnego z umową podmiotom odpowiedzialnym za transport.

K. Jakub Gładkowski, radca prawny,

Małgorzata Kiełtyka, radca prawny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA