REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić formę prowadzonej działalności, aby nie płacić VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność jednoosobowo. Zamierzam jednak z moim dotychczasowym współpracownikiem założyć spółkę. On ma wnieść do spółki budynek, a ja swoje przedsiębiorstwo. Prowadzę działalność usługową i mam na stanie kilka środków trwałych. Czy bardziej opłaca się wnieść aport przed likwidacją działalności, czy może najpierw zlikwidować działalność? Czy dokonując aportu, muszę skorygować odliczony VAT?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Dla podatnika bardziej opłacalne jest wniesienie aportem przedsiębiorstwa, a następnie likwidacja działalności.

uzasadnienie

W Państwa przypadku możliwe są dwa scenariusze postępowania. Pierwszy z nich jest najbardziej korzystny.

1. Wniesienie aportem przedsiębiorstwa do nowo powstałej spółki i następnie likwidacja działalności

Jeżeli przed zaprzestaniem prowadzenia działalności wniósłby Pan aportem całe przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część do nowo powstałej spółki, to czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy: Przepisów ustawy nie stosuje się do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Nie wykazujemy tej czynności w deklaracji i nie dokumentujemy jej fakturą. Jeżeli przedmiotem aportu jest całe przedsiębiorstwo, nie ma obowiązku zapłaty VAT od remanentu, gdyż wynosi on 0 zł. Podatnik powinien tylko dołączyć do deklaracji za okres, w którym zaprzestał działalności, informację, że VAT należny z remanentu wyniósł 0 zł, gdyż nie było towarów objętych obowiązkiem umieszczenia ich w spisie.

Nie ma również obowiązku korygowania wcześniej odliczonego podatku. Taki obowiązek będzie istniał u nabywcy przedsiębiorstwa lub nabywcy zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ale tylko wówczas, gdy:

• wniesione aportem przedsiębiorstwo rozliczało podatek naliczony na podstawie proporcji sprzedaży,

• zmieniło się przeznaczenie wniesionych aportem towarów, np. były do tej pory wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych lub opodatkowanych i zwolnionych.

Podatnik ma również obowiązek złożyć do naczelnika urzędu skarbowego formularz VAT-Z.

Aktywny formularz jest dostępny na stronie www.bv.infor.pl.

2. Likwidacja działalności i następnie wniesienie składników majątku przedsiębiorstwa do spółki

REKLAMA

Ponieważ prowadzi Pan działalność jako osoba fizyczna, więc zaprzestając jej prowadzenia, musi Pan sporządzić remanent i opodatkować pozostały towary (art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy). W remanencie powinien Pan wykazać towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, pod warunkiem że od ich zakupu przysługiwało Panu prawo do odliczenia VAT, zarówno w całości, jak i w części. Remanentem muszą być objęte również środki trwałe, gdyż spełniają definicję towaru. Towarem są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle i ich części.

Obecnie nie ma już wątpliwości, że ustalając podstawę opodatkowania wykazanych towarów, bierzemy pod uwagę ich aktualną cenę. W przypadku remanentu przepisy nie określają specjalnych zasad ustalania podstawy opodatkowania, ale odwołują się do zasad przewidzianych dla czynności nieodpłatnych określonych w art. 29 ust. 10 ustawy. Jest to cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jest to koszt wytworzenia, ustalone w momencie dostawy. Oznacza to, że podatnik sporządzający spis z natury koryguje cenę nabycia in plus lub in minus, w zależności od tego, czy wartość rynkowa wykazanego towaru zmniejszyła się, czy nie. Powinna to być cena rynkowa, czyli cena, którą podatnik otrzymałby, sprzedając towar. W tym przypadku nie ma odwołania do definicji ceny rynkowej określonej w ustawie.

Tak też uznają organy podatkowe: Ustawodawca w art. 29 ust. 10 ww. ustawy wskazał, że w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 (nieodpłatne przekazanie), podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż w przypadku towarów przekazywanych nieodpłatnie, podstawą opodatkowania jest cena nabycia tych towarów określona w momencie dostawy, tj. w momencie ich przekazania. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia towaru, lecz skorygowana na dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania przedmiotowych towarów, czyli wartość rynkowa (pismo z 12 stycznia 2009 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, nr ILPP1/443-1034/08-3/BD).

 

Nie zawsze będzie to niższa cena. Tak może być w przypadku np. nieruchomości. Jednak w takiej sytuacji część ekspertów uznaje, że powinna to być cena nabycia lub wytworzenia, niekorygowana o wskaźnik wzrostu cen. Organy podatkowe nie popierają tego stanowiska. Nawet gdy dochodzi do wzrostu ceny, nakazują stosowanie ceny rynkowej.

Obowiązki osoby fizycznej, która zaprzestaje prowadzenia działalności

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opodatkowując towary wykazane w remanencie, będzie Pan stosował stawki, jakie obowiązywałyby przy ich sprzedaży.

Przykład

Jan Kowalski likwiduje działalność. Był zobowiązany sporządzić spis z natury. Wykazał w nim lokal użytkowy i trzy komputery. Lokal kupił za cenę netto 50 000 zł. Obecnie jego cena rynkowa (bez VAT) wynosi 120 000 zł. Natomiast komputery kupił za cenę 4500 zł każdy. Obecnie ich wartość wynosi 700 zł netto. VAT należny będzie więc wynosił:

• wartość netto - 120 000 zł, VAT - 26 400,

• wartość netto - 2100 zł, VAT - 462 zł.

Razem pan Kowalski musi zapłacić 26 862 zł.

Gdyby była stosowana cena nabycia bez korekty, zapłaciłby:

• wartość netto - 50 000 zł, VAT - 11 000 zł,

• wartość netto - 13 500 zł, VAT - 2970 zł.

Razem do zapłaty byłoby 13 970 zł.

W tym przypadku obowiązek korekty ceny nabycia o aktualną wartość nie jest korzystny.

REKLAMA

Przez okres 12 miesięcy od dnia zaprzestania działalności sprzedaż towarów wykazana w remanencie jest zwolniona z VAT pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury. VAT należny z remanentu podatnik wykazuje w deklaracji za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli za miesiąc zaprzestania prowadzenia działalności (art. 14 ust. 6 ustawy). Na ten dzień musi być również sporządzony spis. Informację o sporządzonym spisie oraz o wartości i kwocie ustalonego na jego podstawie podatku należnego dołącza się do deklaracji składanej za okres, kiedy zaprzestano działalności. Wykazany VAT może być obniżony o podatek naliczony rozliczany w tej deklaracji, a powstała nadwyżka podatku naliczonego może być wykazana do zwrotu.

Podatnik, który zaprzestaje prowadzenia działalności, musi pamiętać, że może być zobowiązany do korekty podatku, gdy odliczał go według proporcji i nie skończył się okres korekty na towary wykazane w remanencie lub podatnik odliczył VAT (np. samochody), a w remanencie zastosował zwolnienie (art. 91 ust. 4 ustawy).

Podatnik musi również zgłosić zaprzestanie prowadzenia działalności, składając VAT-Z (art. 96 ust. 6 ustawy).

Jak z powyższego wynika, likwidacja działalności, a następnie wniesienie majątku przedsiębiorstwa do nowo powstałej spółki jest mniej korzystne dla podatników, niż wniesienie aportem przedsiębiorstwa, a następnie zgłoszenie zaprzestania prowadzenia działalności.

• art. 6 pkt 1, art. 14, art. 91 ust. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Katarzyna Wojciechowska

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA