Czy płatności na konto bankowe należy ewidencjonować na kasie rejestrującej
REKLAMA
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Jeśli dokonujecie Państwo sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i nie korzystacie ze zwolnienia, macie obowiązek rejestrować na kasie rejestrującej również otrzymane zaliczki. Zaliczki powinny być ewidencjonowane na kasie w dniu ich wpływu na konto. Jeśli podatnik uzyska informację o wpływie zaliczki na konto następnego dnia lub później, może je zaewidencjonować w dniu uzyskania informacji. Jeżeli takie zdarzenie ma miejsce na przełomie miesiąca, podatnik musi dokonać zapisów w ewidencji korekt, aby prawidłowo ustalić moment powstania obowiązku podatkowego. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Z pytania wynika, że sprzedaży dokonujecie Państwo głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zatem bezwzględnie musicie ewidencjonować tę sprzedaż na kasie rejestrującej, chyba że macie prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej. Ponieważ jednak w swoim pytaniu nie podajecie żadnych szczegółów na temat tego, co jest przedmiotem sprzedaży oraz jakie obroty z tej sprzedaży osiągacie, trudno jest stwierdzić, czy macie prawo do takiego zwolnienia przedmiotowego bądź podmiotowego. Jeśli nie macie takiego prawa, wówczas sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej bądź rolników ryczałtowych będzie podlegała ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej. Obowiązek taki wystąpi także wówczas, gdy płatność za kupiony towar zostanie przelana na konto bankowe firmy.
Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych kas nakłada na podatników posiadających kasy pewne obowiązki. Muszą oni m.in.:
• dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;
• sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym, oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu, jak również prowadzić bieżącą kontrolę w zakresie prawidłowego i terminowego przekazu danych do archiwizowania w przypadku stosowania kas z elektronicznym zapisem kopii;
• dokonywać wydruku wszystkich emitowanych przez kasę dokumentów i ich kopii na taśmie papierowej, jeżeli druk kopii umożliwia konstrukcja kasy i umożliwiają to przepisy rozporządzenia;
• przechowywać kopie dokumentów kasowych.
Zatem obrót zaewidencjonowany na kasie podlega dodatkowo udokumentowaniu poprzez wystawienie paragonu fiskalnego lub faktury.
Obowiązek podatkowy
W rozpatrywanym przypadku możemy mieć do czynienia z trzema możliwościami powstania obowiązku podatkowego w zakresie rejestracji obrotu na kasie rejestrującej.
Otrzymanie zaliczki
Obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania towaru bądź wykonania usługi. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Jeśli jednak przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w tej części.
Jeżeli zatem klient przeleje zaliczkę na poczet dostawy, wówczas należy zaewidencjonować na kasie ten przelew w dniu uznania rachunku bankowego sprzedawcy.
Przykład
Klient zawarł ze sprzedawcą umowę kupna o zakup sprzętu elektronicznego. Sprzedawca zażądał wpłaty zaliczki w wysokości 3000 zł. Po otrzymaniu zaliczki zobowiązał się sprowadzić sprzęt w ciągu 14 dni. Klient dokonał wpłaty zaliczki 14 maja. Tego samego dnia na koncie sprzedawcy zaksięgowano wpłatę. Tego dnia sprzedawca zaewidencjonował wpłatę na kasie rejestrującej.
Otrzymanie wpłaty na konto
Może się zdarzyć także taka sytuacja, że klient dokona przelewu po południu w danym dniu i wieczorem sprzedawca będzie już dysponował pieniędzmi na swoim koncie. Co jednak należy zrobić, jeśli sprzedawca o tym nie wie, ponieważ wieczorem nie sprawdza konta? Zazwyczaj dowiaduje się o tym fakcie następnego dnia rano.
W tym miejscu trzeba zauważyć, że zarówno uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie określają terminu zaewidencjonowania sprzedaży z zastosowaniem kasy fiskalnej w opisanej sytuacji.
Ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kasy rejestrującej powinno się odbywać z chwilą dokonania sprzedaży, nie później jednak niż w momencie powstania obowiązku podatkowego, czyli w przedmiotowej sprawie z chwilą otrzymania wpłaty.
Uwzględniając jednak fakt, że o dokonanych wpłatach sprzedawca dowiaduje się dopiero z chwilą otrzymania informacji z banku, należy przyjąć za dopuszczalne zaewidencjonowanie z zastosowaniem kasy rejestrującej wpłaty dokonanej przez klienta na rachunek bankowy w dniu, w którym podatnik pozyskał taką informację z banku. Nie trzeba dokonywać zapisów w ewidencji korekt.
Przykład
Klient zawarł ze sprzedawcą umowę kupna o zakup sprzętu elektronicznego. Sprzedawca zamówił sprzęt w hurtowni. W ciągu dwóch dni od wpływu pieniędzy na konto sprzedawcy klient miał otrzymać towar wraz z dostawą do domu. Klient dokonał wpłaty 15 maja (piątek wieczorem), jednak pieniądze zostały zaksięgowane na koncie sprzedawcy 18 maja (poniedziałek). Tego samego dnia sprzedawca zaewidencjonował wpłatę na kasie rejestrującej. Przygotowując towar do wysyłki, do zamówienia załączył wszelkie dokumenty niezbędne do gwarancji, jaka była przewidziana dla tego rodzaju sprzętu, oraz fakturę VAT, ponieważ takiej zażądał klient.
Otrzymanie zapłaty na przełomie miesiąca
Podobna sytuacja może się zdarzyć na przełomie miesiąca, tzn. o przelewie wykonanym ostatniego dnia miesiąca pracownik dowiaduje się pierwszego dnia następnego miesiąca. Na kasie taką zaliczkę może zaewidencjonować dopiero wtedy, gdy uzyskał taką informację. Należy podkreślić, że techniczne przeszkody w pozyskiwaniu informacji dotyczących dokonanych transakcji nie mogą mieć wpływu na prawidłowe określenie zobowiązania podatkowego. Podatnik jest obowiązany tak zorganizować i prowadzić odpowiednie urządzenia ewidencyjne, aby nie doprowadzić do naruszenia obowiązku podatkowego. Jeżeli opisane okoliczności mają miejsce na przełomie miesiąca, mogą doprowadzić do sytuacji, w której wpłaty nie pokrywają się z miesiącem powstania obowiązku podatkowego. Dlatego podatnik powinien dokonać prawidłowego rozliczenia obrotu i kwot podatku należnego z tej wpłaty w miesiącu, w którym ta płatność miała miejsce (miesiąc powstania obowiązku podatkowego), pomniejszając o te wartości dane wynikające z raportu okresowego za miesiąc, w którym podatnik pozyskał informację o wpłacie. W takim przypadku musi dokonać zapisów w ewidencji korekt.
Takie stanowisko reprezentują także organy podatkowe. Potwierdza je m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji nr ITPP1/443-988/08/AJ z 29 stycznia 2009 r.
• art. 19 ust. 1, 4 i 11, art. 106 ust. 1, art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11
• § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338
Magdalena Miklewska
ekspert w zakresie VAT
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat