REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy płatności na konto bankowe należy ewidencjonować na kasie rejestrującej

Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka prowadzi działalność produkcyjno-handlową. Większość naszych klientów to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Za sprzedawane towary zazwyczaj otrzymujemy zapłatę przelewem na konto. Czasami klient wpłaca zaliczkę, jeśli kwota przekracza 5000 zł. Kiedy powinniśmy ewidencjonować na kasie te przelewy i czy w ogóle powinniśmy je ewidencjonować? Niejednokrotnie zdarza się, że klient przelewa pieniądze jednego dnia wieczorem, natomiast my dowiadujemy się o tym dopiero następnego dnia. Jak ewidencjonować takie przypadki na kasie?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli dokonujecie Państwo sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i nie korzystacie ze zwolnienia, macie obowiązek rejestrować na kasie rejestrującej również otrzymane zaliczki. Zaliczki powinny być ewidencjonowane na kasie w dniu ich wpływu na konto. Jeśli podatnik uzyska informację o wpływie zaliczki na konto następnego dnia lub później, może je zaewidencjonować w dniu uzyskania informacji. Jeżeli takie zdarzenie ma miejsce na przełomie miesiąca, podatnik musi dokonać zapisów w ewidencji korekt, aby prawidłowo ustalić moment powstania obowiązku podatkowego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że sprzedaży dokonujecie Państwo głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zatem bezwzględnie musicie ewidencjonować tę sprzedaż na kasie rejestrującej, chyba że macie prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej. Ponieważ jednak w swoim pytaniu nie podajecie żadnych szczegółów na temat tego, co jest przedmiotem sprzedaży oraz jakie obroty z tej sprzedaży osiągacie, trudno jest stwierdzić, czy macie prawo do takiego zwolnienia przedmiotowego bądź podmiotowego. Jeśli nie macie takiego prawa, wówczas sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej bądź rolników ryczałtowych będzie podlegała ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej. Obowiązek taki wystąpi także wówczas, gdy płatność za kupiony towar zostanie przelana na konto bankowe firmy.

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych kas nakłada na podatników posiadających kasy pewne obowiązki. Muszą oni m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;

• sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym, oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu, jak również prowadzić bieżącą kontrolę w zakresie prawidłowego i terminowego przekazu danych do archiwizowania w przypadku stosowania kas z elektronicznym zapisem kopii;

• dokonywać wydruku wszystkich emitowanych przez kasę dokumentów i ich kopii na taśmie papierowej, jeżeli druk kopii umożliwia konstrukcja kasy i umożliwiają to przepisy rozporządzenia;

• przechowywać kopie dokumentów kasowych.

Zatem obrót zaewidencjonowany na kasie podlega dodatkowo udokumentowaniu poprzez wystawienie paragonu fiskalnego lub faktury.

Obowiązek podatkowy

W rozpatrywanym przypadku możemy mieć do czynienia z trzema możliwościami powstania obowiązku podatkowego w zakresie rejestracji obrotu na kasie rejestrującej.

Otrzymanie zaliczki

Obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania towaru bądź wykonania usługi. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Jeśli jednak przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w tej części.

Jeżeli zatem klient przeleje zaliczkę na poczet dostawy, wówczas należy zaewidencjonować na kasie ten przelew w dniu uznania rachunku bankowego sprzedawcy.

Przykład

Klient zawarł ze sprzedawcą umowę kupna o zakup sprzętu elektronicznego. Sprzedawca zażądał wpłaty zaliczki w wysokości 3000 zł. Po otrzymaniu zaliczki zobowiązał się sprowadzić sprzęt w ciągu 14 dni. Klient dokonał wpłaty zaliczki 14 maja. Tego samego dnia na koncie sprzedawcy zaksięgowano wpłatę. Tego dnia sprzedawca zaewidencjonował wpłatę na kasie rejestrującej.

Otrzymanie wpłaty na konto

Może się zdarzyć także taka sytuacja, że klient dokona przelewu po południu w danym dniu i wieczorem sprzedawca będzie już dysponował pieniędzmi na swoim koncie. Co jednak należy zrobić, jeśli sprzedawca o tym nie wie, ponieważ wieczorem nie sprawdza konta? Zazwyczaj dowiaduje się o tym fakcie następnego dnia rano.

W tym miejscu trzeba zauważyć, że zarówno uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie określają terminu zaewidencjonowania sprzedaży z zastosowaniem kasy fiskalnej w opisanej sytuacji.

 

Ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kasy rejestrującej powinno się odbywać z chwilą dokonania sprzedaży, nie później jednak niż w momencie powstania obowiązku podatkowego, czyli w przedmiotowej sprawie z chwilą otrzymania wpłaty.

Uwzględniając jednak fakt, że o dokonanych wpłatach sprzedawca dowiaduje się dopiero z chwilą otrzymania informacji z banku, należy przyjąć za dopuszczalne zaewidencjonowanie z zastosowaniem kasy rejestrującej wpłaty dokonanej przez klienta na rachunek bankowy w dniu, w którym podatnik pozyskał taką informację z banku. Nie trzeba dokonywać zapisów w ewidencji korekt.

Przykład

Klient zawarł ze sprzedawcą umowę kupna o zakup sprzętu elektronicznego. Sprzedawca zamówił sprzęt w hurtowni. W ciągu dwóch dni od wpływu pieniędzy na konto sprzedawcy klient miał otrzymać towar wraz z dostawą do domu. Klient dokonał wpłaty 15 maja (piątek wieczorem), jednak pieniądze zostały zaksięgowane na koncie sprzedawcy 18 maja (poniedziałek). Tego samego dnia sprzedawca zaewidencjonował wpłatę na kasie rejestrującej. Przygotowując towar do wysyłki, do zamówienia załączył wszelkie dokumenty niezbędne do gwarancji, jaka była przewidziana dla tego rodzaju sprzętu, oraz fakturę VAT, ponieważ takiej zażądał klient.

Otrzymanie zapłaty na przełomie miesiąca

Podobna sytuacja może się zdarzyć na przełomie miesiąca, tzn. o przelewie wykonanym ostatniego dnia miesiąca pracownik dowiaduje się pierwszego dnia następnego miesiąca. Na kasie taką zaliczkę może zaewidencjonować dopiero wtedy, gdy uzyskał taką informację. Należy podkreślić, że techniczne przeszkody w pozyskiwaniu informacji dotyczących dokonanych transakcji nie mogą mieć wpływu na prawidłowe określenie zobowiązania podatkowego. Podatnik jest obowiązany tak zorganizować i prowadzić odpowiednie urządzenia ewidencyjne, aby nie doprowadzić do naruszenia obowiązku podatkowego. Jeżeli opisane okoliczności mają miejsce na przełomie miesiąca, mogą doprowadzić do sytuacji, w której wpłaty nie pokrywają się z miesiącem powstania obowiązku podatkowego. Dlatego podatnik powinien dokonać prawidłowego rozliczenia obrotu i kwot podatku należnego z tej wpłaty w miesiącu, w którym ta płatność miała miejsce (miesiąc powstania obowiązku podatkowego), pomniejszając o te wartości dane wynikające z raportu okresowego za miesiąc, w którym podatnik pozyskał informację o wpłacie. W takim przypadku musi dokonać zapisów w ewidencji korekt.

Takie stanowisko reprezentują także organy podatkowe. Potwierdza je m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji nr ITPP1/443-988/08/AJ z 29 stycznia 2009 r.

• art. 19 ust. 1, 4 i 11, art. 106 ust. 1, art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338

Magdalena Miklewska

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA