REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy płatności na konto bankowe należy ewidencjonować na kasie rejestrującej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka prowadzi działalność produkcyjno-handlową. Większość naszych klientów to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Za sprzedawane towary zazwyczaj otrzymujemy zapłatę przelewem na konto. Czasami klient wpłaca zaliczkę, jeśli kwota przekracza 5000 zł. Kiedy powinniśmy ewidencjonować na kasie te przelewy i czy w ogóle powinniśmy je ewidencjonować? Niejednokrotnie zdarza się, że klient przelewa pieniądze jednego dnia wieczorem, natomiast my dowiadujemy się o tym dopiero następnego dnia. Jak ewidencjonować takie przypadki na kasie?

RADA

REKLAMA

Jeśli dokonujecie Państwo sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i nie korzystacie ze zwolnienia, macie obowiązek rejestrować na kasie rejestrującej również otrzymane zaliczki. Zaliczki powinny być ewidencjonowane na kasie w dniu ich wpływu na konto. Jeśli podatnik uzyska informację o wpływie zaliczki na konto następnego dnia lub później, może je zaewidencjonować w dniu uzyskania informacji. Jeżeli takie zdarzenie ma miejsce na przełomie miesiąca, podatnik musi dokonać zapisów w ewidencji korekt, aby prawidłowo ustalić moment powstania obowiązku podatkowego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że sprzedaży dokonujecie Państwo głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zatem bezwzględnie musicie ewidencjonować tę sprzedaż na kasie rejestrującej, chyba że macie prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej. Ponieważ jednak w swoim pytaniu nie podajecie żadnych szczegółów na temat tego, co jest przedmiotem sprzedaży oraz jakie obroty z tej sprzedaży osiągacie, trudno jest stwierdzić, czy macie prawo do takiego zwolnienia przedmiotowego bądź podmiotowego. Jeśli nie macie takiego prawa, wówczas sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej bądź rolników ryczałtowych będzie podlegała ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej. Obowiązek taki wystąpi także wówczas, gdy płatność za kupiony towar zostanie przelana na konto bankowe firmy.

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych kas nakłada na podatników posiadających kasy pewne obowiązki. Muszą oni m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;

• sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym, oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu, jak również prowadzić bieżącą kontrolę w zakresie prawidłowego i terminowego przekazu danych do archiwizowania w przypadku stosowania kas z elektronicznym zapisem kopii;

• dokonywać wydruku wszystkich emitowanych przez kasę dokumentów i ich kopii na taśmie papierowej, jeżeli druk kopii umożliwia konstrukcja kasy i umożliwiają to przepisy rozporządzenia;

• przechowywać kopie dokumentów kasowych.

Zatem obrót zaewidencjonowany na kasie podlega dodatkowo udokumentowaniu poprzez wystawienie paragonu fiskalnego lub faktury.

Obowiązek podatkowy

W rozpatrywanym przypadku możemy mieć do czynienia z trzema możliwościami powstania obowiązku podatkowego w zakresie rejestracji obrotu na kasie rejestrującej.

Otrzymanie zaliczki

Obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania towaru bądź wykonania usługi. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Jeśli jednak przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w tej części.

Jeżeli zatem klient przeleje zaliczkę na poczet dostawy, wówczas należy zaewidencjonować na kasie ten przelew w dniu uznania rachunku bankowego sprzedawcy.

Przykład

Klient zawarł ze sprzedawcą umowę kupna o zakup sprzętu elektronicznego. Sprzedawca zażądał wpłaty zaliczki w wysokości 3000 zł. Po otrzymaniu zaliczki zobowiązał się sprowadzić sprzęt w ciągu 14 dni. Klient dokonał wpłaty zaliczki 14 maja. Tego samego dnia na koncie sprzedawcy zaksięgowano wpłatę. Tego dnia sprzedawca zaewidencjonował wpłatę na kasie rejestrującej.

Otrzymanie wpłaty na konto

Może się zdarzyć także taka sytuacja, że klient dokona przelewu po południu w danym dniu i wieczorem sprzedawca będzie już dysponował pieniędzmi na swoim koncie. Co jednak należy zrobić, jeśli sprzedawca o tym nie wie, ponieważ wieczorem nie sprawdza konta? Zazwyczaj dowiaduje się o tym fakcie następnego dnia rano.

W tym miejscu trzeba zauważyć, że zarówno uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie określają terminu zaewidencjonowania sprzedaży z zastosowaniem kasy fiskalnej w opisanej sytuacji.

 

Ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kasy rejestrującej powinno się odbywać z chwilą dokonania sprzedaży, nie później jednak niż w momencie powstania obowiązku podatkowego, czyli w przedmiotowej sprawie z chwilą otrzymania wpłaty.

Uwzględniając jednak fakt, że o dokonanych wpłatach sprzedawca dowiaduje się dopiero z chwilą otrzymania informacji z banku, należy przyjąć za dopuszczalne zaewidencjonowanie z zastosowaniem kasy rejestrującej wpłaty dokonanej przez klienta na rachunek bankowy w dniu, w którym podatnik pozyskał taką informację z banku. Nie trzeba dokonywać zapisów w ewidencji korekt.

Przykład

Klient zawarł ze sprzedawcą umowę kupna o zakup sprzętu elektronicznego. Sprzedawca zamówił sprzęt w hurtowni. W ciągu dwóch dni od wpływu pieniędzy na konto sprzedawcy klient miał otrzymać towar wraz z dostawą do domu. Klient dokonał wpłaty 15 maja (piątek wieczorem), jednak pieniądze zostały zaksięgowane na koncie sprzedawcy 18 maja (poniedziałek). Tego samego dnia sprzedawca zaewidencjonował wpłatę na kasie rejestrującej. Przygotowując towar do wysyłki, do zamówienia załączył wszelkie dokumenty niezbędne do gwarancji, jaka była przewidziana dla tego rodzaju sprzętu, oraz fakturę VAT, ponieważ takiej zażądał klient.

Otrzymanie zapłaty na przełomie miesiąca

Podobna sytuacja może się zdarzyć na przełomie miesiąca, tzn. o przelewie wykonanym ostatniego dnia miesiąca pracownik dowiaduje się pierwszego dnia następnego miesiąca. Na kasie taką zaliczkę może zaewidencjonować dopiero wtedy, gdy uzyskał taką informację. Należy podkreślić, że techniczne przeszkody w pozyskiwaniu informacji dotyczących dokonanych transakcji nie mogą mieć wpływu na prawidłowe określenie zobowiązania podatkowego. Podatnik jest obowiązany tak zorganizować i prowadzić odpowiednie urządzenia ewidencyjne, aby nie doprowadzić do naruszenia obowiązku podatkowego. Jeżeli opisane okoliczności mają miejsce na przełomie miesiąca, mogą doprowadzić do sytuacji, w której wpłaty nie pokrywają się z miesiącem powstania obowiązku podatkowego. Dlatego podatnik powinien dokonać prawidłowego rozliczenia obrotu i kwot podatku należnego z tej wpłaty w miesiącu, w którym ta płatność miała miejsce (miesiąc powstania obowiązku podatkowego), pomniejszając o te wartości dane wynikające z raportu okresowego za miesiąc, w którym podatnik pozyskał informację o wpłacie. W takim przypadku musi dokonać zapisów w ewidencji korekt.

Takie stanowisko reprezentują także organy podatkowe. Potwierdza je m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji nr ITPP1/443-988/08/AJ z 29 stycznia 2009 r.

• art. 19 ust. 1, 4 i 11, art. 106 ust. 1, art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338

Magdalena Miklewska

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami a optymalizacja kosztów PFRON – case study i obliczenia dla pracodawcy. Ile można zaoszczędzić?

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn 2025: likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA