REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy płatności na konto bankowe należy ewidencjonować na kasie rejestrującej

Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka prowadzi działalność produkcyjno-handlową. Większość naszych klientów to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Za sprzedawane towary zazwyczaj otrzymujemy zapłatę przelewem na konto. Czasami klient wpłaca zaliczkę, jeśli kwota przekracza 5000 zł. Kiedy powinniśmy ewidencjonować na kasie te przelewy i czy w ogóle powinniśmy je ewidencjonować? Niejednokrotnie zdarza się, że klient przelewa pieniądze jednego dnia wieczorem, natomiast my dowiadujemy się o tym dopiero następnego dnia. Jak ewidencjonować takie przypadki na kasie?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli dokonujecie Państwo sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i nie korzystacie ze zwolnienia, macie obowiązek rejestrować na kasie rejestrującej również otrzymane zaliczki. Zaliczki powinny być ewidencjonowane na kasie w dniu ich wpływu na konto. Jeśli podatnik uzyska informację o wpływie zaliczki na konto następnego dnia lub później, może je zaewidencjonować w dniu uzyskania informacji. Jeżeli takie zdarzenie ma miejsce na przełomie miesiąca, podatnik musi dokonać zapisów w ewidencji korekt, aby prawidłowo ustalić moment powstania obowiązku podatkowego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że sprzedaży dokonujecie Państwo głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zatem bezwzględnie musicie ewidencjonować tę sprzedaż na kasie rejestrującej, chyba że macie prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej. Ponieważ jednak w swoim pytaniu nie podajecie żadnych szczegółów na temat tego, co jest przedmiotem sprzedaży oraz jakie obroty z tej sprzedaży osiągacie, trudno jest stwierdzić, czy macie prawo do takiego zwolnienia przedmiotowego bądź podmiotowego. Jeśli nie macie takiego prawa, wówczas sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej bądź rolników ryczałtowych będzie podlegała ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej. Obowiązek taki wystąpi także wówczas, gdy płatność za kupiony towar zostanie przelana na konto bankowe firmy.

REKLAMA

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych kas nakłada na podatników posiadających kasy pewne obowiązki. Muszą oni m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;

• sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym, oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu, jak również prowadzić bieżącą kontrolę w zakresie prawidłowego i terminowego przekazu danych do archiwizowania w przypadku stosowania kas z elektronicznym zapisem kopii;

• dokonywać wydruku wszystkich emitowanych przez kasę dokumentów i ich kopii na taśmie papierowej, jeżeli druk kopii umożliwia konstrukcja kasy i umożliwiają to przepisy rozporządzenia;

• przechowywać kopie dokumentów kasowych.

Zatem obrót zaewidencjonowany na kasie podlega dodatkowo udokumentowaniu poprzez wystawienie paragonu fiskalnego lub faktury.

Obowiązek podatkowy

W rozpatrywanym przypadku możemy mieć do czynienia z trzema możliwościami powstania obowiązku podatkowego w zakresie rejestracji obrotu na kasie rejestrującej.

Otrzymanie zaliczki

Obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania towaru bądź wykonania usługi. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Jeśli jednak przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w tej części.

Jeżeli zatem klient przeleje zaliczkę na poczet dostawy, wówczas należy zaewidencjonować na kasie ten przelew w dniu uznania rachunku bankowego sprzedawcy.

Przykład

Klient zawarł ze sprzedawcą umowę kupna o zakup sprzętu elektronicznego. Sprzedawca zażądał wpłaty zaliczki w wysokości 3000 zł. Po otrzymaniu zaliczki zobowiązał się sprowadzić sprzęt w ciągu 14 dni. Klient dokonał wpłaty zaliczki 14 maja. Tego samego dnia na koncie sprzedawcy zaksięgowano wpłatę. Tego dnia sprzedawca zaewidencjonował wpłatę na kasie rejestrującej.

Otrzymanie wpłaty na konto

Może się zdarzyć także taka sytuacja, że klient dokona przelewu po południu w danym dniu i wieczorem sprzedawca będzie już dysponował pieniędzmi na swoim koncie. Co jednak należy zrobić, jeśli sprzedawca o tym nie wie, ponieważ wieczorem nie sprawdza konta? Zazwyczaj dowiaduje się o tym fakcie następnego dnia rano.

W tym miejscu trzeba zauważyć, że zarówno uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie określają terminu zaewidencjonowania sprzedaży z zastosowaniem kasy fiskalnej w opisanej sytuacji.

 

Ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kasy rejestrującej powinno się odbywać z chwilą dokonania sprzedaży, nie później jednak niż w momencie powstania obowiązku podatkowego, czyli w przedmiotowej sprawie z chwilą otrzymania wpłaty.

Uwzględniając jednak fakt, że o dokonanych wpłatach sprzedawca dowiaduje się dopiero z chwilą otrzymania informacji z banku, należy przyjąć za dopuszczalne zaewidencjonowanie z zastosowaniem kasy rejestrującej wpłaty dokonanej przez klienta na rachunek bankowy w dniu, w którym podatnik pozyskał taką informację z banku. Nie trzeba dokonywać zapisów w ewidencji korekt.

Przykład

Klient zawarł ze sprzedawcą umowę kupna o zakup sprzętu elektronicznego. Sprzedawca zamówił sprzęt w hurtowni. W ciągu dwóch dni od wpływu pieniędzy na konto sprzedawcy klient miał otrzymać towar wraz z dostawą do domu. Klient dokonał wpłaty 15 maja (piątek wieczorem), jednak pieniądze zostały zaksięgowane na koncie sprzedawcy 18 maja (poniedziałek). Tego samego dnia sprzedawca zaewidencjonował wpłatę na kasie rejestrującej. Przygotowując towar do wysyłki, do zamówienia załączył wszelkie dokumenty niezbędne do gwarancji, jaka była przewidziana dla tego rodzaju sprzętu, oraz fakturę VAT, ponieważ takiej zażądał klient.

Otrzymanie zapłaty na przełomie miesiąca

Podobna sytuacja może się zdarzyć na przełomie miesiąca, tzn. o przelewie wykonanym ostatniego dnia miesiąca pracownik dowiaduje się pierwszego dnia następnego miesiąca. Na kasie taką zaliczkę może zaewidencjonować dopiero wtedy, gdy uzyskał taką informację. Należy podkreślić, że techniczne przeszkody w pozyskiwaniu informacji dotyczących dokonanych transakcji nie mogą mieć wpływu na prawidłowe określenie zobowiązania podatkowego. Podatnik jest obowiązany tak zorganizować i prowadzić odpowiednie urządzenia ewidencyjne, aby nie doprowadzić do naruszenia obowiązku podatkowego. Jeżeli opisane okoliczności mają miejsce na przełomie miesiąca, mogą doprowadzić do sytuacji, w której wpłaty nie pokrywają się z miesiącem powstania obowiązku podatkowego. Dlatego podatnik powinien dokonać prawidłowego rozliczenia obrotu i kwot podatku należnego z tej wpłaty w miesiącu, w którym ta płatność miała miejsce (miesiąc powstania obowiązku podatkowego), pomniejszając o te wartości dane wynikające z raportu okresowego za miesiąc, w którym podatnik pozyskał informację o wpłacie. W takim przypadku musi dokonać zapisów w ewidencji korekt.

Takie stanowisko reprezentują także organy podatkowe. Potwierdza je m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji nr ITPP1/443-988/08/AJ z 29 stycznia 2009 r.

• art. 19 ust. 1, 4 i 11, art. 106 ust. 1, art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338

Magdalena Miklewska

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA