REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup kawy oraz ciastek dla klientów firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przy zakupie kawy i ciastek dla klientów firmy do końca marca 2011 r. nie odliczaliśmy podatku naliczonego z faktur dokumentujących ich zakupy. Czy obecnie (od kwietnia 2011 r.) od zakupów tych możemy odliczać VAT, tj. czy przysługuje nam prawo do odliczania podatku naliczonego? Czy w związku z tym mamy obowiązek wystawiać faktury wewnętrzne z podatkiem należnym?

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim wykonywane przez nich czynności są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Związek między zakupami dokonywanymi przez podatników a czynnościami opodatkowanymi nie musi być bezpośredni - również zakupy pośrednio wykorzystywane przez podatników do wykonywania czynności opodatkowanych pozwalają na odliczanie VAT naliczonego (przykładowo: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 17 września 2010 r., sygn. akt I SA/Kr 1087/10).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odliczenie VAT naliczonego od zakupów związanych z reprezentacją

Na odliczanie podatku naliczonego pozwalają, między innymi, zakupy towarów i usług związane z szeroko pojętą reprezentacją, jeżeli działania reprezentacyjne dotyczą działalności opodatkowanej podatnika.

Odnosi się to m.in. do nabywania artykułów spożywczych (np. ciastek czy kawy), których konsumpcję podatnicy umożliwiają swoim klientom. W zakresie, w jakim zakupy takie dotyczą działalności opodatkowanej podatników (tj. w zakresie, w jakim służą „reprezentowaniu” ich działalności opodatkowanej), pozwalają na odliczanie podatku naliczonego.

Nie ma przy tym znaczenia, czy w związku z konsumpcją takich artykułów spożywczych dojdzie do wystąpienia opodatkowanych czynności nieodpłatnych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy dokonywaniu zakupów, o których mowa, przysługuje ze względu na pośrednie wykorzystanie nabytych artykułów spożywczych w działalności opodatkowanej, nie zaś ze względu na bezpośrednie wykorzystanie do konkretnych czynności nieodpłatnych.

REKLAMA

Podsumowując, zgodnie z obowiązującymi przepisami VAT przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabywaniu kawy czy ciastek dla klientów firmy. Co istotne, nowelizacja ustawy o VAT, która weszła w życie 1 kwietnia 2011 r., nic w tej kwestii nie zmieniła - uprawnienie takie przysługiwało Państwu również na podstawie przepisów obowiązujących do końca marca 2011 r. (błędem było rezygnowanie przez Państwa z odliczania podatku naliczonego od tych zakupów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie czynności nieodpłatnych

W sytuacjach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne czynności podlegają opodatkowaniu VAT. Nie jest jasne, jakie konkretnie czynności nieodpłatne są wykonywane w przypadkach, gdy podatnicy proponują klientom możliwość spożycia drobnych artykułów spożywczych (np. ciastek) czy napicia się napojów (np. kawy). Należy przyjąć, że w takich przypadkach dochodzi albo do przekazywania klientom towarów, albo do świadczenia na ich rzecz usług. Ta druga sytuacja ma miejsce np. w przypadku przyrządzania i podawania kawy czy herbaty na życzenie klientów. W omawianej sytuacji nie dochodzi natomiast do „zużywania towarów przez podatników” (art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT), gdyż towary (np. artykuły spożywcze) są:

1) zużywane przez klientów po przekazaniu im tych towarów (dotyczy to również sytuacji, gdy napoje, artykuły spożywcze czy posiłki są klientom udostępniane do zużycia; wówczas momentem przekazania jest moment pobrania przez pracownika), albo

2) zużycie stanowi element nieodpłatnie świadczonej usługi podania napoju.

Ani jednak przekazanie artykułów spożywczych klientom, ani nieodpłatne świadczenie na ich rzecz usług podania napojów nie podlega opodatkowaniu VAT. Nie wiąże się zatem z obowiązkiem wystawienia faktury wewnętrznej z podatkiem należnym.

 

W przypadku nieodpłatnego przekazania artykułów spożywczych klientom wyłączenie z opodatkowania VAT wynika z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT. Przepis ten wyłącza z opodatkowania VAT przekazanie towarów, które są tzw. prezentami o małej wartości. Prezentami takimi są, między innymi, wszelkie towary, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł (art. 7 ust. 4 ustawy o VAT). Jednostkowa cena nabycia przekazywanych klientom artykułów spożywczych (np. ciastek) w zasadzie nigdy nie przekracza tej kwoty (zakładam, że dotyczy to również omawianego przypadku), a w konsekwencji ich przekazywanie nie podlega opodatkowaniu VAT.

Z kolei nieodpłatne świadczenie usług podawania napojów klientom nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie spełnia warunków opodatkowania wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu VAT podlegają bowiem:

1) nieodpłatne usługi świadczone na cele osobiste osób wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (tj. m.in. na cele osobiste podatnika i jego pracowników), jak również

2) usługi nieodpłatne, które nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika.

W konsekwencji do nieodpłatnego świadczenia takich usług nie ma zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Przy czym brak opodatkowania powyższych czynności nie wpływa w żaden sposób na możliwość odliczania VAT naliczonego przy nabywaniu artykułów spożywczych. Istotny jest bowiem pośredni związek tych zakupów z działalnością opodatkowaną, nie zaś bezpośredni związek między tymi zakupami a czynnościami nieodpłatnymi niepodlegającymi opodatkowaniu. W przypadku przekazywania artykułów spożywczych klientom istnienie prawa do odliczenia wynika zresztą wprost z art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT.

Na podstawie przepisów obowiązujących do końca marca 2010 r. dość powszechna była praktyka polegająca na traktowaniu przekazywania towarów klientom do spożycia jako zużycia tych towarów. Również przyjęcie takiego stanowiska oznacza brak opodatkowania VAT (oraz brak obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej z podatkiem należnym). Opodatkowaniu VAT podlega bowiem wyłącznie zużycie towarów na cele osobiste osób wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Jednocześnie także w tym przypadku brak opodatkowania zużycia towarów nie wpływa na możliwość odliczania podatku naliczonego przy nabywaniu artykułów spożywczych.

Podsumowując, przysługuje Państwu prawo do odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy kawy czy ciastek dla klientów. Nie mają Państwo obowiązku wystawiania w związku z tym faktur wewnętrznych z podatkiem należnym.

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

art. 7 ust. 2-7, art. 8 ust. 2 i art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA