REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System Intrastat - zasady związane ze zgłoszeniem Intrastat

Anna Piątek-Wilkos

REKLAMA

Intrastat to system służący do rejestracji danych dotyczących obrotu towarowego między podmiotami gospodarczymi funkcjonującymi w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Zgłoszeniu do systemu Intrastat podlega fizyczny przepływ towarów wspólnotowych z jednego państwa członkowskiego UE do innego państwa członkowskiego UE.

Od 1 maja 2004 roku w wymianie towarowej z krajami należącymi do Wspólnoty, dla firm przekraczających progi obrotów określone przez Główny Urząd Statystyczny, powstał wymóg tworzenia deklaracji Intrastat - raportów statystycznych informujących o przemieszczeniach towarów między krajami Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odbiorcą informacji statystycznych jest Główny Urząd Statystyczny. Podmiot składający deklaracje Intrastat jest zobowiązany do ich przekazywania do właściwego dla siebie Urzędu Celnego. To właśnie Służba Celna RP ma za zadanie zorganizowanie procedury gromadzenia, przetwarzania, kontroli deklaracji Intrastat oraz tworzenia zbioru statystycznego dla Głównego Urzędu Statystycznego.

Na deklaracji Intrastat podmioty rejestrują fakt przemieszczenia towaru do lub z innego kraju Wspólnoty, przy czym nie ma wymogu przeniesienia prawa własności do towaru, jak w przypadku dostawy dla celów podatku VAT. Zgłoszenie Intrastat nie dotyczy również przemieszczenia towarów poza Wspólnotę oraz do Wspólnoty spoza jej granic. Deklaracji Intrastat podlegają towary przemieszczane w ramach:

- kupna i sprzedaży,

REKLAMA

- leasingu finansowego, pożyczki i najmu na czas określony,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przemieszczane w ramach tej samej osoby prawnej,

- naprawy i przetwarzania, w tym w ramach uszlachetnienia,

- dostarczenia w ramach umowy o świadczeniu usług,

- instalowania i stosowania w pracach budowlanych,

- nieodpłatnej dostawy i nabycia.

Zgodnie z art. 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zgłoszeń Intrastat, zgłoszenia Intrastat za dany okres sprawozdawczy dokonuje się nie później niż do 10. dnia miesiąca następującego po tym okresie. Okres sprawozdawczy obejmuje miesiąc kalendarzowy. Dopuszczalne jest również składanie deklaracji częściowych. Jednakże i w tym przypadku okres sprawozdawczy obejmuje wspomniany już miesiąc kalendarzowy.

W myśl przepisów art. 97 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne, osobą zobowiązaną do przekazywania informacji w ramach systemu Intrastat jest osoba fizyczna lub osoba prawna, a także jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która jest podatnikiem VAT i realizuje wymianę towarową z krajami Unii Europejskiej.

Podmiot zobowiązany do dostarczania danych może wypełnić ten obowiązek osobiście lub upoważnić osobę trzecią do dokonywania w jej imieniu zgłoszeń Intrastat. Upoważnienie powinno zostać sporządzone w formie pisemnej. W przypadku, gdy zgłoszenie Intrastat jest dokonywane przez osobę trzecią, pisemne upoważnienie, o którym mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne, jest składane organowi celnemu najpóźniej wraz z pierwszym zgłoszeniem Intrastat.

Przedstawicielem takim może być: pracownik podmiotu zobowiązanego lub jego prokurent, agent celny (lub osoba, w imieniu której czynności przed organem celnym dokonuje upoważniony pracownik wpisany na listę agentów celnych), adwokat, radca prawny oraz doradca podatkowy. Jednak zawsze odpowiedzialność za kompletność i poprawność składanych deklaracji Intrastat spoczywa na podmiocie zobowiązanym.

Obowiązek przekazywania informacji dotyczy tych podmiotów, których wartość przywozu lub wywozu przekracza ustalone i ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wartości tzw. progów statystycznych publikowanych corocznie w programie badań statystycznych statystyki publicznej wprowadzanym w formie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów.

Na 2011 r. ustalono następujące wartości progów statystycznych dla podmiotów realizujących obroty z krajami Unii Europejskiej:

- próg podstawowy:

dla przywozu 1.000.000 zł

dla wywozu 1.000.000 zł

- próg szczegółowy:

dla przywozu 33.000.000 zł

dla wywozu 60.000.000 zł

 

Podmiot jest zobowiązany do wypełniania deklaracji Intrastat, jeśli:

- wartość dokonanych przez ten podmiot przywozów lub wywozów towarów w roku poprzedzającym rok sprawozdawczy przekroczyła wartość określoną odpowiednio dla ustalonego na aktualny rok sprawozdawczy progu podstawowego w przywozie lub w wywozie,

- wartość dokonanych przez ten podmiot przywozów lub wywozów towarów przekroczyła w danym roku sprawozdawczym wartość określoną dla ustalonego na dany rok sprawozdawczy progu podstawowego w przywozie lub w wywozie. W tym przypadku osoba zobowiązana dokonuje zgłoszeń Intrastat poczynając od zgłoszenia Intrastat za okres sprawozdawczy, w którym wartość dokonanych przywozów albo wywozów towarów przekroczyła wartość określoną dla odpowiedniego statystycznego progu podstawowego.

Próg podstawowy to pierwszy próg statystyczny, którego przekroczenie wyznacza obowiązek sprawozdawczości w ramach systemu Intrastat. Firma, która przekroczyła ten próg obrotów automatycznie staje się zobowiązana do składania deklaracji Intrastat począwszy od następnego miesiąca sprawozdawczego.

Próg szczegółowy wyznaczony jest na znacznie wyższym poziomie niż próg podstawowy. Jego przekroczenie związane jest z koniecznością składania bardziej szczegółowych deklaracji Intrastat (wymagany bardziej szczegółowy zakres danych np. dodatkowych kosztów transakcji).

Firmy, których wartości obrotów towarowych z krajami UE nie przekroczą w roku kalendarzowym (sprawozdawczym) lub w roku poprzedzającym rok sprawozdawczy progów, są zwolnione z obowiązku przekazywania informacji dla potrzeb systemu Intrastat.

Deklaracje Intrastat z informacjami dotyczącymi obrotów towarowych do/z Polski (przywozu i wywozu towarów) z/na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej podmiot zobowiązany jest przekazywać do Izby Celnej w Szczecinie www.ic-szczecin.pl

Informacje przekazane przez podmiot zobowiązany do składania deklaracji Intrastat mogą okazać się błędne (nieprawidłowości może zauważyć sam podmiot lub mogą one zostać wykryte w trakcie kontroli danych w systemie informatycznym). W takiej sytuacji istnieje konieczność dokonania korekty przesłanej uprzednio informacji. Korekta musi być zgodna z przyjętymi wymogami.

Organ celny, zgodnie z art. 100 prawa celnego, nie więcej niż trzykrotnie, upomina pisemnie osobę zobowiązaną o konieczności złożenia zgłoszenia Intrastat lub dokonania korekty zgłoszenia już dokonanego. Organ celny, przed skierowaniem pisemnego upomnienia o konieczności dokonania korekty zgłoszenia Intrastat, może wezwać telefonicznie, telefaksem lub za pomocą innego środka łączności, osobę zobowiązaną do dokonania korekty zgłoszenia lub złożenia wyjaśnień w tym zakresie. Uchylanie się od składania korekt podlega sankcjom karnym.

Na osobę zobowiązaną, która pomimo trzykrotnego pisemnego upomnienia, za okres sprawozdawczy nie dokonała zgłoszenia Intrastat lub nie dokonała korekty złożonego uprzednio zgłoszenia Intrastat, organ celny może nałożyć karę pieniężną w wysokości 3.000 zł.

1 lutego 2011 roku nastąpiła zasadnicza zmiana w ramach systemu Intrastat. Tego dnia weszło w życie podpisane 3 listopada 2010 roku rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zgłoszeń Intrastat (Dz.U. z 2010 roku Nr 216, poz. 1422). Wprowadza ono kilka istotnych zmian w dotychczasowym trybie składania deklaracji.

Najważniejsze z nich to:

- zmiana właściwości miejscowej organów celnych poprzez wskazanie Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie jako organu celnego właściwego w sprawach zgłoszeń Intrastat www.ic-szczecin.pl,

- wprowadzenie, co do zasady, obowiązku składania zgłoszeń INTRASTAT w formie elektronicznej, z zachowaniem formy pisemnej jedynie w uzasadnionych przypadkach po wcześniejszym poinformowaniu organu celnego,

- zmiana terminu na dokonanie korekty danych zawartych w deklaracji z 2 lat na 1 rok licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystąpił okres sprawozdawczy zawierający nieprawidłowe wartości.

 

Podstawa prawna:

- Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zgłoszeń Intrastat (Dz.U. z 2010 roku Nr 216, poz. 1422)

- Ustawa z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622, z późn. zm.)

Anna Piątek-Wilkos

Senior Konsultant

Departament Outsourcingu Rachunkowości

 

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA