REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć świadczenie usług na rzecz rolnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy przy rozliczaniu świadczenia usług na rzecz rolnika, który nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT, obowiązują mnie zasady ogólne? Jestem podatnikiem VAT.

RADA

REKLAMA

Tak. Świadczenie usług na rzecz rolnika (w tym ryczałtowego) podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych właściwych dla danego rodzaju usługi.

UZASADNIENIE

Ustawodawca określił szczególne zasady rozliczania VAT, ale tylko odnośnie do nabywanych przez czynnego podatnika VAT produktów rolnych oraz usług rolniczych od rolnika ryczałtowego. Polegają one na umożliwieniu rolnikowi odzyskania zryczałtowanego zwrotu podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych VAT. Kwota tego podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę ww. produktów i usług w formie zryczałtowanego zwrotu podatku. Transakcja jest dokumentowana wystawioną przez nabywcę fakturą VAT RR, która powinna zawierać dodatkowe, wymagane dla niej informacje, a wyszczególniona na niej kwota należności powinna zawierać zryczałtowany zwrot podatku w wysokości 7% kwoty należnej netto. Kwota tego podatku stanowi u nabywcy podatek naliczony podlegający odliczeniu na zasadach ogólnych.

Status rolnika ryczałtowego na potrzeby VAT posiada rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze - korzystające ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Rolnik ryczałtowy może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego pochodzące z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

 

Jeżeli rolnik ryczałtowy, oprócz dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej produkcji rolnej oraz świadczenia usług w zakresie rolnictwa (objętych zwolnieniem przedmiotowym z VAT), świadczy również inne usługi, może wybrać jedną z trzech opcji rozliczania się z VAT:

• może korzystać ze zwolnienia jako rolnik ryczałtowy w zakresie własnej produkcji rolnej oraz korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT z tytułu pozostałych dostaw i świadczenia usług do chwili przekroczenia limitu obrotu uprawniającego do tego zwolnienia (tj. określonego w art. 113 ust. 1 ustawy);

• może korzystać ze zwolnienia jako rolnik ryczałtowy i równocześnie rozliczać VAT z tytułu dostaw innych produktów niż własne produkty rolne oraz świadczenia usług innych niż usługi rolnicze;

• może zrezygnować ze statusu rolnika ryczałtowego i zarejestrować się jako czynny podatnik VAT; cała prowadzona przez niego działalność będzie wówczas podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

Przedstawione zasady nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług przez czynnego podatnika VAT na rzecz rolnika ryczałtowego lub rolnika rozliczającego VAT. W tym przypadku obowiązują zasady ogólne rozliczenia VAT od dokonanej transakcji. Firma powinna zatem rozliczyć VAT od usługi świadczonej na rzecz rolnika w taki sam sposób jak przy jej świadczeniu na rzecz każdego innego nabywcy, odnośnie do:

• udokumentowania fakturą VAT,

• ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego od usługi - właściwego dla rodzaju świadczonej usługi, np. świadczenia usług budowlanych,

• ustalenia podstawy opodatkowania i zastosowania właściwej stawki opodatkowania VAT (np. 23%, 8%),

• wykazania obrotu i należnej kwoty VAT w deklaracji.

WAŻNE!

Przy dostawie towarów lub świadczeniu usług na rzecz rolnika zastosowanie mają zasady ogólne rozliczenia VAT odnośnie do: dokumentowania, ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania oraz stawki opodatkowania VAT, z uwzględnieniem szczególnych uregulowań przewidzianych dla danego rodzaju świadczonej usługi.

Należy jednak pamiętać, że obrót z tytułu świadczenia usług na rzecz rolnika ryczałtowego podlega obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej, chyba że podatnik może korzystać ze zwolnienia z tego obowiązku.

• art. 2 pkt 20 i 21, art. 19, art. 29, art. 43 ust. 1 pkt 3 i ust. 3, art. 43 ust. 1 pkt 3 i ust. 3, art. 96 ust. 1-3, art. 109 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. Nr 177, poz. 1054

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Więcej na ten temat w Biuletynie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA