REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roczna korekta VAT odliczonego w 2011 r. - po zmianach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Luty jest miesiącem, w którym niektórzy podatnicy zobowiązani są do dokonania korekty podatku naliczonego od tzw. zakupów „mieszanych”, czyli związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i ze sprzedażą zwolnioną. Sprawdź jak prawidłowo dokonać rocznej korekty VAT za 2011 rok.

 

REKLAMA

Autopromocja

1. Kiedy wystąpi obowiązek przeprowadzenia korekty rocznej

Obowiązek korekty rocznej za 2011 r. może się pojawić, jeżeli:

1) w trakcie 2011 r. podatnik odliczał proporcjonalnie podatek naliczony (ewentualnie jeżeli podatnik odliczał podatek w całości lub nie odliczał podatku w ogóle ze względu na zaokrąglenie proporcji do 0% lub 100% na podstawie przepisów art. 90 ust. 10 ustawy o VAT) oraz

2) w jednym z lat poprzedzających 2011 r. podatnik proporcjonalnie odliczył podatek naliczony przy zakupie (wytworzeniu) środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych (ewentualnie jeżeli przy dokonywaniu takich zakupów podatnik odliczał podatek w całości lub nie odliczał podatku w ogóle ze względu na zaokrąglenie proporcji do 0% lub 100% na podstawie przepisów art. 90 ust. 10 ustawy o VAT),

3) jeżeli w trakcie 2011 r. u podatnika zaczęły występować zakupy wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku (chyba że możliwe było częściowe odliczenie podatku naliczonego od tych zakupów przez wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami dającymi prawo do odliczenia - zob. art. 90 ust. 1 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu: www.zmianyprawa.infor.pl


W wymienionych przypadkach korekta roczna nie będzie konieczna, jeżeli:

• proporcja ostateczna za 2011 r. okaże się taka sama jak proporcja wstępna stosowana w 2011 r.,

• w przypadku składników majątku podlegających korekcie rozłożonej w czasie - proporcja ostateczna za 2011 r. okaże się taka sama jak proporcja wstępna stosowana w roku nabycia tych składników majątku.

UWAGA!

Po raz pierwszy w korekcie rocznej

Jeżeli jednak proporcja ostateczna różni się od proporcji wstępnej choćby o jeden punkt procentowy, konieczne jest dokonanie korekty rocznej za 2011 r. W przypadku składników majątku podlegających korekcie rozłożonej w czasie korekty należy dokonać, gdy proporcja ostateczna za 2011 r. okaże się inna niż proporcja wstępna stosowana w roku nabycia tych składników majątku.

WAŻNE!

REKLAMA

Korekta roczna za 2011 r. jest pierwszą korektą, której należy dokonywać również w przypadkach, gdy różnica między proporcją wstępną stosowaną w trakcie roku a proporcją ostateczną obliczoną dla zakończonego roku wynosi 1 lub 2 punkty procentowe.

Jest to zmiana w stosunku do korekty przeprowadzanej w latach poprzednich. Z art. 91 ust. 1 w brzmieniu obowiązującym do końca marca 2011 r. wynikało bowiem, że korekty rocznej nie dokonuje się, gdy różnica między proporcją wstępną stosowaną w trakcie roku a proporcją ostateczną obliczoną dla zakończonego roku nie przekracza 2 punktów procentowych. Przepis ten został jednak zmieniony z dniem 1 kwietnia 2011 r., a art. 91 ust. 1 ustawy o VAT w nowym brzmieniu po raz pierwszy ma zastosowanie do korekt dokonywanych za 2011 r. (art. 8 ustawy z 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach). W konsekwencji korekta roczna za 2011 r. jest pierwszą korektą roczną, której należy dokonywać również w przypadkach, gdy różnica między proporcją wstępną stosowaną w trakcie roku a proporcją ostateczną obliczoną dla zakończonego roku wynosi 1 lub 2 punkty procentowe.

PRZYKŁAD

Podatnik wykonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione, a w konsekwencji obowiązany jest do proporcjonalnego odliczania części podatku naliczonego. Podatnik ten w 2010 r. stosował proporcję wstępną w wysokości 87%, a proporcja ostateczna dla 2010 r. wyniosła 85%. Nie był on zatem obowiązany (ani uprawniony) do dokonania korekty rocznej za 2010 r.

Podatnik, o którym mowa, w trakcie 2011 r. stosował proporcję wstępną w wysokości 85%, a proporcja ostateczna dla 2011 r. wyniosła 83%. W związku ze zmianą przepisów jest on obowiązany dokonać korekty rocznej za 2011 r. (mimo że różnica między proporcją wstępną stosowaną w trakcie 2011 r. a proporcją ostateczną obliczoną dla 2011 r. nie przekroczyła 2 punktów procentowych).

2. Jaka część odliczonego podatku jest objęta korektą roczną za 2011 r.

REKLAMA

Korektą roczną za 2011 r. objęta jest ta część podatku odliczonego w 2011 r., który był odliczany od zakupów wykorzystywanych przez podatnika zarówno do wykonywania czynności zwolnionych, jak i opodatkowanych (w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących działalności „mieszanej” - także podatek odliczony we wcześniejszych latach). Korektą roczną nie będzie objęty podatek naliczony od zakupów wykorzystywanych w działalności „mieszanej”, jeżeli podatnik odrębnie określił kwotę podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną (art. 90 ust. 1 ustawy o VAT).

Korektą roczną należy zatem objąć podatek naliczony, który w 2011 r. (a w przypadku niektórych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych także w latach wcześniejszych):

1) był odliczany przez podatnika (a przynajmniej mógł być odliczany) w oparciu o proporcję wstępną (jest to najczęściej spotykana sytuacja),

2) był odliczany przez podatnika (a przynajmniej mógł być odliczany) w całości ze względu na zaokrąglenie proporcji wstępnej do 100% (na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT),

3) był odliczany przez podatnika (a przynajmniej mógł być odliczany) w całości ze względu na rozpoczęcie wykonywania czynności zwolnionych od podatku w trakcie 2011 r. (dotyczy to podatników, którzy przed 2011 r. nie wykonywali czynności zwolnionych od podatku),

4) nie był odliczany (a przynajmniej nie powinien być odliczany) przez podatnika ze względu na zaokrąglenie proporcji wstępnej do 0% (na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT),

5) nie był odliczany (a przynajmniej nie powinien być odliczany) przez podatnika ze względu na rozpoczęcie wykonywania czynności opodatkowanych w trakcie 2011 r. (dotyczy to podatników, którzy przed 2011 r. nie wykonywali czynności opodatkowanych).


Najwięcej na temat VAT w Biuletynie VAT

 

Nie podlega natomiast korekcie rocznej za 2011 r. podatek odliczony w ciągu 2011 r. (w przypadku części środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - także w trakcie wcześniejszych lat) związany z:

1) zakupami towarów i usług wykorzystywanymi przez podatników wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych,

2) zakupami towarów i usług wykorzystywanymi przez podatników wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku,

3) zakupami towarów i usług wykorzystywanymi przez podatników zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych, jeśli podatek ten został przyporządkowany poszczególnym rodzajom czynności (zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT).

PRZYKŁAD

Podatnik jest podmiotem leczniczym prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie ochrony zdrowia. Podatnik świadczy zarówno usługi w zakresie ochrony zdrowia zwolnione od podatku (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT), jak i opodatkowane VAT według stawki podstawowej 23% (w zakresie, w jakim zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, nie znajduje zastosowania).

Podatnik dokonuje zakupów:

• związanych ze świadczeniem obu rodzajów usług (czynsz najmu, koszty mediów, usługi księgowe itp.) oraz

• związanych ze świadczeniem poszczególnych rodzajów usług w zakresie ochrony zdrowia (np. koszty materiałów medycznych wykorzystywanych do wykonywania konkretnych usług).

W tej sytuacji częściowemu odliczeniu (a po zakończeniu roku - korekcie podatku odliczonego) podlega wyłącznie podatek naliczony związany z zakupami dotyczącymi świadczenia obu rodzajów usług.

Natomiast w przypadku zakupów związanych ze świadczeniem poszczególnych rodzajów usług:

• podatek naliczony związany z zakupami dotyczącymi wyłącznie zwolnionych od podatku usług w zakresie ochrony zdrowia nie podlega w ogóle odliczeniu (a po zakończeniu roku - nie podlega korekcie podatku naliczonego),

• podatek naliczony związany z zakupami dotyczącymi wyłącznie opodatkowanych usług w zakresie ochrony zdrowia w całości podlega odliczeniu (a po zakończeniu roku - nie podlega korekcie podatku odliczonego).

Korekcie rocznej za 2011 r. nie podlega także podatek naliczony związany z zakupami towarów i usług wykorzystywanymi przez podatników do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Nawet jeżeli tego rodzaju zakupy są wykorzystywane również do wykonywania czynności opodatkowanych, podatek naliczony nie podlega odliczeniu proporcjonalnemu na podstawie art. 90 ust. 2 i nast. ustawy o VAT (przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 grudnia 2008 r., nr ILPP2/443-850/08-2/EN, czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2 lutego 2009 r., nr IBPP4/443-105/08/JP).

 

Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Roczna korekta VAT odliczonego w 2011 r. - po zmianach

 

 

• art. 90 i 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

• art. 14 ust. 2 pkt 7f i art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1391

• art. 12 ust. 1 pkt 4g, art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1391

• art. 8 ustawy z 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach - Dz.U. Nr 64, poz. 332

• art. 3 ust. 1 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym - Dz.U. Nr 247, poz. 1652; zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 102, poz. 585

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA