REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roczna korekta VAT odliczonego w 2011 r. - po zmianach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Luty jest miesiącem, w którym niektórzy podatnicy zobowiązani są do dokonania korekty podatku naliczonego od tzw. zakupów „mieszanych”, czyli związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i ze sprzedażą zwolnioną. Sprawdź jak prawidłowo dokonać rocznej korekty VAT za 2011 rok.

 

REKLAMA

Autopromocja

1. Kiedy wystąpi obowiązek przeprowadzenia korekty rocznej

Obowiązek korekty rocznej za 2011 r. może się pojawić, jeżeli:

1) w trakcie 2011 r. podatnik odliczał proporcjonalnie podatek naliczony (ewentualnie jeżeli podatnik odliczał podatek w całości lub nie odliczał podatku w ogóle ze względu na zaokrąglenie proporcji do 0% lub 100% na podstawie przepisów art. 90 ust. 10 ustawy o VAT) oraz

2) w jednym z lat poprzedzających 2011 r. podatnik proporcjonalnie odliczył podatek naliczony przy zakupie (wytworzeniu) środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych (ewentualnie jeżeli przy dokonywaniu takich zakupów podatnik odliczał podatek w całości lub nie odliczał podatku w ogóle ze względu na zaokrąglenie proporcji do 0% lub 100% na podstawie przepisów art. 90 ust. 10 ustawy o VAT),

3) jeżeli w trakcie 2011 r. u podatnika zaczęły występować zakupy wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku (chyba że możliwe było częściowe odliczenie podatku naliczonego od tych zakupów przez wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami dającymi prawo do odliczenia - zob. art. 90 ust. 1 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu: www.zmianyprawa.infor.pl


W wymienionych przypadkach korekta roczna nie będzie konieczna, jeżeli:

• proporcja ostateczna za 2011 r. okaże się taka sama jak proporcja wstępna stosowana w 2011 r.,

• w przypadku składników majątku podlegających korekcie rozłożonej w czasie - proporcja ostateczna za 2011 r. okaże się taka sama jak proporcja wstępna stosowana w roku nabycia tych składników majątku.

UWAGA!

Po raz pierwszy w korekcie rocznej

Jeżeli jednak proporcja ostateczna różni się od proporcji wstępnej choćby o jeden punkt procentowy, konieczne jest dokonanie korekty rocznej za 2011 r. W przypadku składników majątku podlegających korekcie rozłożonej w czasie korekty należy dokonać, gdy proporcja ostateczna za 2011 r. okaże się inna niż proporcja wstępna stosowana w roku nabycia tych składników majątku.

WAŻNE!

Korekta roczna za 2011 r. jest pierwszą korektą, której należy dokonywać również w przypadkach, gdy różnica między proporcją wstępną stosowaną w trakcie roku a proporcją ostateczną obliczoną dla zakończonego roku wynosi 1 lub 2 punkty procentowe.

Jest to zmiana w stosunku do korekty przeprowadzanej w latach poprzednich. Z art. 91 ust. 1 w brzmieniu obowiązującym do końca marca 2011 r. wynikało bowiem, że korekty rocznej nie dokonuje się, gdy różnica między proporcją wstępną stosowaną w trakcie roku a proporcją ostateczną obliczoną dla zakończonego roku nie przekracza 2 punktów procentowych. Przepis ten został jednak zmieniony z dniem 1 kwietnia 2011 r., a art. 91 ust. 1 ustawy o VAT w nowym brzmieniu po raz pierwszy ma zastosowanie do korekt dokonywanych za 2011 r. (art. 8 ustawy z 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach). W konsekwencji korekta roczna za 2011 r. jest pierwszą korektą roczną, której należy dokonywać również w przypadkach, gdy różnica między proporcją wstępną stosowaną w trakcie roku a proporcją ostateczną obliczoną dla zakończonego roku wynosi 1 lub 2 punkty procentowe.

PRZYKŁAD

Podatnik wykonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione, a w konsekwencji obowiązany jest do proporcjonalnego odliczania części podatku naliczonego. Podatnik ten w 2010 r. stosował proporcję wstępną w wysokości 87%, a proporcja ostateczna dla 2010 r. wyniosła 85%. Nie był on zatem obowiązany (ani uprawniony) do dokonania korekty rocznej za 2010 r.

Podatnik, o którym mowa, w trakcie 2011 r. stosował proporcję wstępną w wysokości 85%, a proporcja ostateczna dla 2011 r. wyniosła 83%. W związku ze zmianą przepisów jest on obowiązany dokonać korekty rocznej za 2011 r. (mimo że różnica między proporcją wstępną stosowaną w trakcie 2011 r. a proporcją ostateczną obliczoną dla 2011 r. nie przekroczyła 2 punktów procentowych).

2. Jaka część odliczonego podatku jest objęta korektą roczną za 2011 r.

Korektą roczną za 2011 r. objęta jest ta część podatku odliczonego w 2011 r., który był odliczany od zakupów wykorzystywanych przez podatnika zarówno do wykonywania czynności zwolnionych, jak i opodatkowanych (w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących działalności „mieszanej” - także podatek odliczony we wcześniejszych latach). Korektą roczną nie będzie objęty podatek naliczony od zakupów wykorzystywanych w działalności „mieszanej”, jeżeli podatnik odrębnie określił kwotę podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną (art. 90 ust. 1 ustawy o VAT).

Korektą roczną należy zatem objąć podatek naliczony, który w 2011 r. (a w przypadku niektórych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych także w latach wcześniejszych):

1) był odliczany przez podatnika (a przynajmniej mógł być odliczany) w oparciu o proporcję wstępną (jest to najczęściej spotykana sytuacja),

2) był odliczany przez podatnika (a przynajmniej mógł być odliczany) w całości ze względu na zaokrąglenie proporcji wstępnej do 100% (na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT),

3) był odliczany przez podatnika (a przynajmniej mógł być odliczany) w całości ze względu na rozpoczęcie wykonywania czynności zwolnionych od podatku w trakcie 2011 r. (dotyczy to podatników, którzy przed 2011 r. nie wykonywali czynności zwolnionych od podatku),

4) nie był odliczany (a przynajmniej nie powinien być odliczany) przez podatnika ze względu na zaokrąglenie proporcji wstępnej do 0% (na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT),

5) nie był odliczany (a przynajmniej nie powinien być odliczany) przez podatnika ze względu na rozpoczęcie wykonywania czynności opodatkowanych w trakcie 2011 r. (dotyczy to podatników, którzy przed 2011 r. nie wykonywali czynności opodatkowanych).


Najwięcej na temat VAT w Biuletynie VAT

 

Nie podlega natomiast korekcie rocznej za 2011 r. podatek odliczony w ciągu 2011 r. (w przypadku części środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - także w trakcie wcześniejszych lat) związany z:

1) zakupami towarów i usług wykorzystywanymi przez podatników wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych,

2) zakupami towarów i usług wykorzystywanymi przez podatników wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku,

3) zakupami towarów i usług wykorzystywanymi przez podatników zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych, jeśli podatek ten został przyporządkowany poszczególnym rodzajom czynności (zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT).

PRZYKŁAD

Podatnik jest podmiotem leczniczym prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie ochrony zdrowia. Podatnik świadczy zarówno usługi w zakresie ochrony zdrowia zwolnione od podatku (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT), jak i opodatkowane VAT według stawki podstawowej 23% (w zakresie, w jakim zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, nie znajduje zastosowania).

Podatnik dokonuje zakupów:

• związanych ze świadczeniem obu rodzajów usług (czynsz najmu, koszty mediów, usługi księgowe itp.) oraz

• związanych ze świadczeniem poszczególnych rodzajów usług w zakresie ochrony zdrowia (np. koszty materiałów medycznych wykorzystywanych do wykonywania konkretnych usług).

W tej sytuacji częściowemu odliczeniu (a po zakończeniu roku - korekcie podatku odliczonego) podlega wyłącznie podatek naliczony związany z zakupami dotyczącymi świadczenia obu rodzajów usług.

Natomiast w przypadku zakupów związanych ze świadczeniem poszczególnych rodzajów usług:

• podatek naliczony związany z zakupami dotyczącymi wyłącznie zwolnionych od podatku usług w zakresie ochrony zdrowia nie podlega w ogóle odliczeniu (a po zakończeniu roku - nie podlega korekcie podatku naliczonego),

• podatek naliczony związany z zakupami dotyczącymi wyłącznie opodatkowanych usług w zakresie ochrony zdrowia w całości podlega odliczeniu (a po zakończeniu roku - nie podlega korekcie podatku odliczonego).

Korekcie rocznej za 2011 r. nie podlega także podatek naliczony związany z zakupami towarów i usług wykorzystywanymi przez podatników do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Nawet jeżeli tego rodzaju zakupy są wykorzystywane również do wykonywania czynności opodatkowanych, podatek naliczony nie podlega odliczeniu proporcjonalnemu na podstawie art. 90 ust. 2 i nast. ustawy o VAT (przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 grudnia 2008 r., nr ILPP2/443-850/08-2/EN, czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2 lutego 2009 r., nr IBPP4/443-105/08/JP).

 

Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Roczna korekta VAT odliczonego w 2011 r. - po zmianach

 

 

• art. 90 i 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

• art. 14 ust. 2 pkt 7f i art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1391

• art. 12 ust. 1 pkt 4g, art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1391

• art. 8 ustawy z 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach - Dz.U. Nr 64, poz. 332

• art. 3 ust. 1 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym - Dz.U. Nr 247, poz. 1652; zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 102, poz. 585

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA