REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roczna korekta VAT odliczonego w 2011 r. - po zmianach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Luty jest miesiącem, w którym niektórzy podatnicy zobowiązani są do dokonania korekty podatku naliczonego od tzw. zakupów „mieszanych”, czyli związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i ze sprzedażą zwolnioną. Sprawdź jak prawidłowo dokonać rocznej korekty VAT za 2011 rok.

 

REKLAMA

Autopromocja

1. Kiedy wystąpi obowiązek przeprowadzenia korekty rocznej

Obowiązek korekty rocznej za 2011 r. może się pojawić, jeżeli:

1) w trakcie 2011 r. podatnik odliczał proporcjonalnie podatek naliczony (ewentualnie jeżeli podatnik odliczał podatek w całości lub nie odliczał podatku w ogóle ze względu na zaokrąglenie proporcji do 0% lub 100% na podstawie przepisów art. 90 ust. 10 ustawy o VAT) oraz

2) w jednym z lat poprzedzających 2011 r. podatnik proporcjonalnie odliczył podatek naliczony przy zakupie (wytworzeniu) środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych (ewentualnie jeżeli przy dokonywaniu takich zakupów podatnik odliczał podatek w całości lub nie odliczał podatku w ogóle ze względu na zaokrąglenie proporcji do 0% lub 100% na podstawie przepisów art. 90 ust. 10 ustawy o VAT),

3) jeżeli w trakcie 2011 r. u podatnika zaczęły występować zakupy wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku (chyba że możliwe było częściowe odliczenie podatku naliczonego od tych zakupów przez wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami dającymi prawo do odliczenia - zob. art. 90 ust. 1 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu: www.zmianyprawa.infor.pl


W wymienionych przypadkach korekta roczna nie będzie konieczna, jeżeli:

• proporcja ostateczna za 2011 r. okaże się taka sama jak proporcja wstępna stosowana w 2011 r.,

• w przypadku składników majątku podlegających korekcie rozłożonej w czasie - proporcja ostateczna za 2011 r. okaże się taka sama jak proporcja wstępna stosowana w roku nabycia tych składników majątku.

UWAGA!

Po raz pierwszy w korekcie rocznej

Jeżeli jednak proporcja ostateczna różni się od proporcji wstępnej choćby o jeden punkt procentowy, konieczne jest dokonanie korekty rocznej za 2011 r. W przypadku składników majątku podlegających korekcie rozłożonej w czasie korekty należy dokonać, gdy proporcja ostateczna za 2011 r. okaże się inna niż proporcja wstępna stosowana w roku nabycia tych składników majątku.

WAŻNE!

REKLAMA

Korekta roczna za 2011 r. jest pierwszą korektą, której należy dokonywać również w przypadkach, gdy różnica między proporcją wstępną stosowaną w trakcie roku a proporcją ostateczną obliczoną dla zakończonego roku wynosi 1 lub 2 punkty procentowe.

Jest to zmiana w stosunku do korekty przeprowadzanej w latach poprzednich. Z art. 91 ust. 1 w brzmieniu obowiązującym do końca marca 2011 r. wynikało bowiem, że korekty rocznej nie dokonuje się, gdy różnica między proporcją wstępną stosowaną w trakcie roku a proporcją ostateczną obliczoną dla zakończonego roku nie przekracza 2 punktów procentowych. Przepis ten został jednak zmieniony z dniem 1 kwietnia 2011 r., a art. 91 ust. 1 ustawy o VAT w nowym brzmieniu po raz pierwszy ma zastosowanie do korekt dokonywanych za 2011 r. (art. 8 ustawy z 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach). W konsekwencji korekta roczna za 2011 r. jest pierwszą korektą roczną, której należy dokonywać również w przypadkach, gdy różnica między proporcją wstępną stosowaną w trakcie roku a proporcją ostateczną obliczoną dla zakończonego roku wynosi 1 lub 2 punkty procentowe.

PRZYKŁAD

Podatnik wykonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione, a w konsekwencji obowiązany jest do proporcjonalnego odliczania części podatku naliczonego. Podatnik ten w 2010 r. stosował proporcję wstępną w wysokości 87%, a proporcja ostateczna dla 2010 r. wyniosła 85%. Nie był on zatem obowiązany (ani uprawniony) do dokonania korekty rocznej za 2010 r.

Podatnik, o którym mowa, w trakcie 2011 r. stosował proporcję wstępną w wysokości 85%, a proporcja ostateczna dla 2011 r. wyniosła 83%. W związku ze zmianą przepisów jest on obowiązany dokonać korekty rocznej za 2011 r. (mimo że różnica między proporcją wstępną stosowaną w trakcie 2011 r. a proporcją ostateczną obliczoną dla 2011 r. nie przekroczyła 2 punktów procentowych).

2. Jaka część odliczonego podatku jest objęta korektą roczną za 2011 r.

REKLAMA

Korektą roczną za 2011 r. objęta jest ta część podatku odliczonego w 2011 r., który był odliczany od zakupów wykorzystywanych przez podatnika zarówno do wykonywania czynności zwolnionych, jak i opodatkowanych (w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących działalności „mieszanej” - także podatek odliczony we wcześniejszych latach). Korektą roczną nie będzie objęty podatek naliczony od zakupów wykorzystywanych w działalności „mieszanej”, jeżeli podatnik odrębnie określił kwotę podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną (art. 90 ust. 1 ustawy o VAT).

Korektą roczną należy zatem objąć podatek naliczony, który w 2011 r. (a w przypadku niektórych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych także w latach wcześniejszych):

1) był odliczany przez podatnika (a przynajmniej mógł być odliczany) w oparciu o proporcję wstępną (jest to najczęściej spotykana sytuacja),

2) był odliczany przez podatnika (a przynajmniej mógł być odliczany) w całości ze względu na zaokrąglenie proporcji wstępnej do 100% (na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT),

3) był odliczany przez podatnika (a przynajmniej mógł być odliczany) w całości ze względu na rozpoczęcie wykonywania czynności zwolnionych od podatku w trakcie 2011 r. (dotyczy to podatników, którzy przed 2011 r. nie wykonywali czynności zwolnionych od podatku),

4) nie był odliczany (a przynajmniej nie powinien być odliczany) przez podatnika ze względu na zaokrąglenie proporcji wstępnej do 0% (na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT),

5) nie był odliczany (a przynajmniej nie powinien być odliczany) przez podatnika ze względu na rozpoczęcie wykonywania czynności opodatkowanych w trakcie 2011 r. (dotyczy to podatników, którzy przed 2011 r. nie wykonywali czynności opodatkowanych).


Najwięcej na temat VAT w Biuletynie VAT

 

Nie podlega natomiast korekcie rocznej za 2011 r. podatek odliczony w ciągu 2011 r. (w przypadku części środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - także w trakcie wcześniejszych lat) związany z:

1) zakupami towarów i usług wykorzystywanymi przez podatników wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych,

2) zakupami towarów i usług wykorzystywanymi przez podatników wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku,

3) zakupami towarów i usług wykorzystywanymi przez podatników zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych, jeśli podatek ten został przyporządkowany poszczególnym rodzajom czynności (zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT).

PRZYKŁAD

Podatnik jest podmiotem leczniczym prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie ochrony zdrowia. Podatnik świadczy zarówno usługi w zakresie ochrony zdrowia zwolnione od podatku (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT), jak i opodatkowane VAT według stawki podstawowej 23% (w zakresie, w jakim zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, nie znajduje zastosowania).

Podatnik dokonuje zakupów:

• związanych ze świadczeniem obu rodzajów usług (czynsz najmu, koszty mediów, usługi księgowe itp.) oraz

• związanych ze świadczeniem poszczególnych rodzajów usług w zakresie ochrony zdrowia (np. koszty materiałów medycznych wykorzystywanych do wykonywania konkretnych usług).

W tej sytuacji częściowemu odliczeniu (a po zakończeniu roku - korekcie podatku odliczonego) podlega wyłącznie podatek naliczony związany z zakupami dotyczącymi świadczenia obu rodzajów usług.

Natomiast w przypadku zakupów związanych ze świadczeniem poszczególnych rodzajów usług:

• podatek naliczony związany z zakupami dotyczącymi wyłącznie zwolnionych od podatku usług w zakresie ochrony zdrowia nie podlega w ogóle odliczeniu (a po zakończeniu roku - nie podlega korekcie podatku naliczonego),

• podatek naliczony związany z zakupami dotyczącymi wyłącznie opodatkowanych usług w zakresie ochrony zdrowia w całości podlega odliczeniu (a po zakończeniu roku - nie podlega korekcie podatku odliczonego).

Korekcie rocznej za 2011 r. nie podlega także podatek naliczony związany z zakupami towarów i usług wykorzystywanymi przez podatników do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Nawet jeżeli tego rodzaju zakupy są wykorzystywane również do wykonywania czynności opodatkowanych, podatek naliczony nie podlega odliczeniu proporcjonalnemu na podstawie art. 90 ust. 2 i nast. ustawy o VAT (przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 grudnia 2008 r., nr ILPP2/443-850/08-2/EN, czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2 lutego 2009 r., nr IBPP4/443-105/08/JP).

 

Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Roczna korekta VAT odliczonego w 2011 r. - po zmianach

 

 

• art. 90 i 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

• art. 14 ust. 2 pkt 7f i art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1391

• art. 12 ust. 1 pkt 4g, art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1391

• art. 8 ustawy z 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach - Dz.U. Nr 64, poz. 332

• art. 3 ust. 1 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym - Dz.U. Nr 247, poz. 1652; zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 102, poz. 585

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA