REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ostatni rok zwrotu VAT za materiały budowlane [nieruchomości]

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tylko do końca 2013 roku osoby budujące lub remontujące swoje domy lub mieszkania będą mogły uzyskać zwrot części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. Od 2014 roku system zwrotu VAT za materiały budowlane ma być zlikwidowany ale z zachowaniem praw nabytych osób, które do końca 2013 roku złożą wniosek o zwrot VAT. Te osoby będą miały 5 lat na wyczerpanie limitu zwrotu.

Już od lipca 2013 r. ma pojawić się nowy (w miejsce programu „Rodzina na Swoim”) program wsparcia (dofinansowania) rodzin w zakresie nabywania mieszkań - Mieszkanie dla Młodych.

REKLAMA

REKLAMA


Aby sfinansować programu Mieszkanie dla Młodych proponuje się uchylenie ustawy  z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z  budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).  


Dokument pt. „Główne problemy, cele i kierunki programu  wspierania rozwoju budownictwa mieszkaniowego do 2020 roku” (uchwalony przez Radę Ministrów w 30  listopada 2010 r. i przyjęty przez Sejm 4 marca 2011 r.) przewiduje kontynuację systemu zwrotu VAT za materiały budowlane do końca 2013 roku, a następnie jego zamknięcie z zachowaniem praw nabytych.  


Obecnie przewidziane w ustawie limity kwot zwrotu VAT dotyczą okresów pięcioletnich, od daty  złożenia pierwszego wniosku. W związku z tym proponuje się zachowanie tej zasady dla  podatników, którzy rozpoczęli odliczanie zwrotu w okresie do końca 2013 roku. W związku z  tym realnie wydatki z tytułu funkcjonowania systemu będą ponoszone jeszcze do końca 2018  roku, chociaż z roku na rok powinny być coraz niższe.

REKLAMA


Zwrot VAT za materiały budowlane 2012 / 2013 - limity zwrotu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Zwrot VAT za materiały budowlane 2012 / 2013 - wykaz materiałów budowlanych


Limit na 5 lat - wysokość limitu zmienia się co kwartał


Limit zwrotu VAT za materiały budowlane obowiązuje przez 5 lat, począwszy od dnia złożenia pierwszego wniosku. Oznacza to, że w każdym kolejnym wniosku, kwotę przysługującego nam limitu musimy pomniejszyć o kwotę zwróconego nam już wcześniej podatku VAT w oparciu o poprzednie decyzje Urzędu Skarbowego.


Limity zwrotu VAT za materiały budowlane dotyczą okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku od momentu obowiązywania przepisów ustawy, tj. od 1 stycznia 2006 r. Przykładowo jeżeli pierwszy wniosek został złożony w dniu 1 lipca 2006 r., to pięcioletni okres trwa do 30 czerwca 2011 r. Złożenie kolejnego wniosku po 30 czerwca 2011 r. wszczyna nowy pięcioletni okres, dla którego ustala się odrębne limity.


Co kwartał jednak zmienia się cena 1m2 i wylicza się nowe limity. Tak więc składając kolejny wniosek limit wyliczamy od nowa w oparciu o aktualną cenę 1m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego - aktualną, czyli ogłoszoną przez Prezesa GUS w kwartale poprzedzającym kwartał, w którym składamy wniosek.


Limit zwrotu VAT może wzrosnąć ...


Gdy składamy zatem drugi wniosek i wyliczyliśmy wyższy limit, niż przy składaniu pierwszego wniosku (co np. w latach 2008-2010 było niemal regułą, bo rosła cena 1m2), to otrzymać możemy jako zwrot VAT maksymalnie kwotę równą temu nowemu, wyższemu limitowi minus kwota zwrotu otrzyma w związku ze złożeniem pierwszego wniosku. Nie ma tu znaczenia, czy przy pierwszym wniosku wykorzystaliśmy cały wyliczony wtedy limit zwrotu VAT, czy nie.


Limit kwotowy podlega więc waloryzacji gdy rośnie cena 1m2.


... albo się obniżyć


Jednak limit zwrotu niekoniecznie musi wzrosnąć - cena 1m2 może równie dobrze spaść - tym samym nowy limit będzie niższy. Wtedy jeżeli wykorzystaliśmy limit zwrotu przy pierwszym wniosku może się okazać niemożliwe złożenie kolejnych wniosków, jeżeli przez 5 lat od złożenia pierwszego wniosku cena 1m2 nie wzrośnie ponad kwotę użytą do wyliczenia limitu przy pierwszym wniosku.


Kwota zwrotu (ale nie ww. limity !) podlega zaokrągleniu do pełnych złotych.


W przypadku osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim w dniu poniesienia wydatków, kwota zwrotu dotyczy łącznie obojga małżonków.


Jeżeli:

1) przed zawarciem związku małżeńskiego, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, to kwotę zwrotu pomniejsza się o kwoty uprzednio otrzymane;


2) w czasie trwania związku małżeńskiego lub do momentu orzeczenia przez sąd separacji, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, a następnie związek małżeński ustał lub sąd orzekł separację, przysługującą jej kwotę zwrotu pomniejsza się o 50 % kwoty uprzednio otrzymanej, jeżeli składany był wspólny wniosek małżonków, lub o kwotę otrzymanego zwrotu, jeżeli składany był odrębny wniosek.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA