REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać kasową metodę rozliczania VAT

Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek

REKLAMA

Osoby prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli chcą wybrać kasową metodę rozliczania VAT, mają w roku 2013 na to czas do 15 stycznia.

Kasowe rozliczenie dotyczy zarówno obowiązku uiszczania VAT-u należnego, jak i prawa do odliczenia kwoty VAT-u naliczonego. Kasowa forma oznacza, że rozliczenie następuje dopiero po faktycznym wpływie środków pieniężnych do firmy. A zatem podatek należny przedsiębiorca zapłaci dopiero wtedy, gdy kontrahent ureguluje należność (w niektórych przypadkach nie później jednak niż 180 dni 180 od upływu terminu płatności), natomiast podatek naliczony odliczy tylko po dokonaniu zapłaty za zakupione towary i usługi.

REKLAMA

Autopromocja


Wyłączny przywilej małego podatnika


Wyboru kasowej metody rozliczeń w 2013 r. może dokonać podatnik, u którego wartość sprzedaży w 2012 r. nie przekroczyła 4 922 000 zł (wraz z kwotą należnego podatku VAT). Dodatkowo, w przypadku maklerów, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, oraz zleceniobiorców i innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze, wartość otrzymywanych prowizji (wraz z kwotą podatku) nie może w poprzednim roku podatkowym wynieść więcej niż 185 000 zł.


Faktyczna zapłata oraz rozliczenie co kwartał


Kasowe rozliczenie determinuje późniejszy moment powstania obowiązku podatkowego, a także rozliczanie podatku co kwartał. W przypadku, gdy sprzedaż świadczona jest na rzecz zarejestrowanego czynnego podatnika VAT, obowiązek podatkowy po stronie małego podatnika sprzedającego towary bądź usługi powstanie w dniu całościowego lub częściowego otrzymania zapłaty. Sprzedaż na rzecz każdego innego podmiotu oznacza natomiast, że przedsiębiorca rozliczy VAT z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, z tym że nie później niż 180 - tego dnia od momentu wydania towaru bądź wykonania usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany VAT dotyczące fakturowania

W 2013 r. więcej podatników zamontuje kasy fiskalne

Nowe wzory deklaracji podatkowych VAT

Częściowa zapłata uprawnia do rozliczenia podatku tylko w odpowiadającej tej zapłacie części.

 


Dobre i złe strony metody kasowej


Korzystanie z rozliczania kasowego pozwala regulować zobowiązania podatkowe bez konieczności korzystania z zewnętrznych źródeł finansowania. Pozwala bowiem nie płacić podatku w sytuacji, gdy kontrahent nie uregulował zobowiązania. Wybór metody kasowej oznacza jednak, że nabywca będzie mógł odliczyć podatek zawarty w cenie nabywanych towarów czy usług dopiero wtedy, gdy sam zapłaci. Stawia to takich przedsiębiorców więc w gorszej sytuacji, niż gdy nabywają od przedsiębiorcy niekorzystającego z metody kasowej (wtedy z zasady prawo do odliczenia powstaje od razu w okresie, w którym otrzymali fakturę). Z jednej więc strony wybór metody kasowej może oznaczać, że część podmiotów nie będzie chciała współpracować z takim przedsiębiorcą. Z drugiej jednak strony ma to też swoje dobre strony - pozwala zweryfikować rzetelność kontrahenta już na samym początku. Można bowiem przyjąć, że dla przedsiębiorcy, który zamierza regulować w terminie swoje zobowiązania, uzależnienie prawa do odliczenia od zapłaty należności z faktury nie będzie stanowił z reguły problemu.

Warto mieć także na uwadze, że rozliczanie kasowe wymaga prowadzenia dodatkowych ewidencji dotyczących terminów wydania towaru oraz terminów płatności za konkretne faktury w części lub w całości.


Na decyzję czas do 15 stycznia


Dla kogo zatem kasowe rozliczenie podatku VAT może okazać się korzystne? Przede wszystkim dla przedsiębiorców, których działalność jest niewielka - wystawiają mało dokumentów sprzedaży (która dodatkowo jest dość nieregularna) i robią małe zakupy.

Jeśli spełniający warunki małego podatnika przedsiębiorca zdecyduje się na wybór metody kasowej, zobowiązany jest odpowiednio wcześniej pisemnie powiadomić o tym urząd skarbowy. Co do zasady, jeśli podatnik chciałby skorzystać z tej metody rozliczeń od 1 stycznia 2013 r., musiałby zawiadomienie złożyć do 31 grudnia 2012 roku. Ustawodawca jednak, z uwagi na ostatnią zmianę przepisów, wydłużył termin poinformowana o wyborze kasowego rozliczenia do 15 stycznia. Termin ten obowiązuje także dla rezygnacji z tego rozliczenia.


Katarzyna Miazek

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA