REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie kontrahentom kalendarzy z logo firmy - rozliczenie VAT

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podpowiadamy, jak rozliczyć VAT w przypadku przekazania przez podatników kalendarzy z logo firmy swoim kontrahentom i pracownikom.

Zamówiliśmy 50 sztuk kalendarzy ściennych z logo naszej firmy. Cena netto wynosi 15,54 zł/szt. Część z nich (20 sztuk) wydamy pracownikom, a resztę kontrahentom (bez prowadzenia ewidencji obdarowanych). Czy dobrze rozliczamy VAT: VAT naliczony - odliczamy w całości, VAT należny - wystawiamy fakturę wewnętrzną na 30 sztuk kalendarzy i naliczamy VAT. VAT należny jest kosztem.

REKLAMA

Autopromocja

Nie, w przedstawionej w pytaniu sytuacji nie ma konieczności opodatkowania VAT przekazywanych kontrahentom kalendarzy opatrzonych logo firmy, ponieważ spełniają one przesłanki dla uznania ich za drukowane materiały reklamowe wyłączone z tego opodatkowania.

Dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, w aktualnym stanie prawnym muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

- podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa, na własne cele osobiste lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, lub innym podmiotom, oraz

- podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2013 r.

Limity podatkowe 2013

Oznacza to, że cel takiego przekazania pozostaje bez znaczenia, podobnie jak podmiot, na rzecz którego jest ono dokonywane. Podstawą opodatkowania jest wówczas cena nabycia towarów (bez podatku) albo koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania. Od powyższej zasady istnieją jednak wyjątki, dotyczące:

- drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych - bez względu na ich wartość jednostkową,

- prezentów o małej wartości i próbek.

 

W omawianej sytuacji można zatem przyjąć, że kalendarze, które zawierają logo firmy, pełnią funkcję materiału o charakterze reklamowo-informacyjnym, niezależnie od ich charakteru użytkowego. Pogląd taki potwierdza wyrok WSA w Warszawie z 19 października 2012 r. (sygn. III SA/Wa 272/12). Zdaniem sądu, aby z przedmiotowego wyłączenia skorzystać, muszą być spełnione dwie cechy łącznie, a mianowicie:

- musi to być materiał drukowany oraz

- musi spełniać funkcję reklamową lub informacyjną.

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie z 17 czerwca 2009 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP1/443-423/09-2/AT) czytamy: Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przekazywanie kalendarzy klientom firmy ma charakter reklamowy, o czym przesądza umieszczenie na nich logo marki firmy (graficzny znak towarowy, symbol firmy). Ponadto, wydrukowane przy użyciu technik drukarskich na papierze, ww. kalendarze zawierają informacje dotyczące firmy i jej działalności (miejsca i rodzaju świadczonych usług i oferowanych produktów). W związku z powyższym, przedmiotowe kalendarze spełniają przesłanki do uznania ich za drukowane materiały reklamowe i informacyjne.

Przekazywane zatem kontrahentom kalendarze opatrzone logo firmy spełniają obie wymienione przesłanki dla uznania tej czynności za wyłączoną z opodatkowania VAT, bez względu na ich jednostkową wartość. Jednocześnie będą one stanowić koszt podatkowy.

Zasady opodatkowania drukowanych materiałów reklamowych zmienią się dopiero od 1 kwietnia 2013 r. Ich przekazanie nie będzie mogło być wyłączone z opodatkowania VAT. Tak będzie tylko wtedy, gdy będą spełniać definicję prezentów o małej wartości i będą przekazane na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.


• art. 7 ust. 2 i 3, art. 29 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1530

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

REKLAMA

W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

REKLAMA

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA