Przekazanie kontrahentom kalendarzy z logo firmy - rozliczenie VAT
REKLAMA
REKLAMA
Zamówiliśmy 50 sztuk kalendarzy ściennych z logo naszej firmy. Cena netto wynosi 15,54 zł/szt. Część z nich (20 sztuk) wydamy pracownikom, a resztę kontrahentom (bez prowadzenia ewidencji obdarowanych). Czy dobrze rozliczamy VAT: VAT naliczony - odliczamy w całości, VAT należny - wystawiamy fakturę wewnętrzną na 30 sztuk kalendarzy i naliczamy VAT. VAT należny jest kosztem.
REKLAMA
Nie, w przedstawionej w pytaniu sytuacji nie ma konieczności opodatkowania VAT przekazywanych kontrahentom kalendarzy opatrzonych logo firmy, ponieważ spełniają one przesłanki dla uznania ich za drukowane materiały reklamowe wyłączone z tego opodatkowania.
Dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, w aktualnym stanie prawnym muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:
- podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa, na własne cele osobiste lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, lub innym podmiotom, oraz
- podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2013 r.
Oznacza to, że cel takiego przekazania pozostaje bez znaczenia, podobnie jak podmiot, na rzecz którego jest ono dokonywane. Podstawą opodatkowania jest wówczas cena nabycia towarów (bez podatku) albo koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania. Od powyższej zasady istnieją jednak wyjątki, dotyczące:
- drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych - bez względu na ich wartość jednostkową,
- prezentów o małej wartości i próbek.
W omawianej sytuacji można zatem przyjąć, że kalendarze, które zawierają logo firmy, pełnią funkcję materiału o charakterze reklamowo-informacyjnym, niezależnie od ich charakteru użytkowego. Pogląd taki potwierdza wyrok WSA w Warszawie z 19 października 2012 r. (sygn. III SA/Wa 272/12). Zdaniem sądu, aby z przedmiotowego wyłączenia skorzystać, muszą być spełnione dwie cechy łącznie, a mianowicie:
- musi to być materiał drukowany oraz
- musi spełniać funkcję reklamową lub informacyjną.
Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie z 17 czerwca 2009 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP1/443-423/09-2/AT) czytamy: Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przekazywanie kalendarzy klientom firmy ma charakter reklamowy, o czym przesądza umieszczenie na nich logo marki firmy (graficzny znak towarowy, symbol firmy). Ponadto, wydrukowane przy użyciu technik drukarskich na papierze, ww. kalendarze zawierają informacje dotyczące firmy i jej działalności (miejsca i rodzaju świadczonych usług i oferowanych produktów). W związku z powyższym, przedmiotowe kalendarze spełniają przesłanki do uznania ich za drukowane materiały reklamowe i informacyjne.
Przekazywane zatem kontrahentom kalendarze opatrzone logo firmy spełniają obie wymienione przesłanki dla uznania tej czynności za wyłączoną z opodatkowania VAT, bez względu na ich jednostkową wartość. Jednocześnie będą one stanowić koszt podatkowy.
Zasady opodatkowania drukowanych materiałów reklamowych zmienią się dopiero od 1 kwietnia 2013 r. Ich przekazanie nie będzie mogło być wyłączone z opodatkowania VAT. Tak będzie tylko wtedy, gdy będą spełniać definicję prezentów o małej wartości i będą przekazane na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.
• art. 7 ust. 2 i 3, art. 29 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1530
Anna Potocka
ekspert w zakresie VAT
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat