REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorca, który korzystał z faktoringu i windykacji ma prawo korekty VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Próba odzyskania wierzytelności przez przedsiębiorcę nie przekreśla prawa do korekty VAT. Przedsiębiorca, który chcąc uzyskać zapłatę za wystawione faktury, korzystał z usług faktoringu i windykacji, nie traci prawa do skorygowania rozliczonego VAT-u jeśli działania te okazałyby się nieskuteczne.

Godzina z VAT 2013. Słuchaj codziennie o godz. 12.00 w Radio INFOR.PL

REKLAMA

Autopromocja

Od stycznia obowiązują nowe zasady korzystania z tzw. ulgi na złe długi, która pozwala skorygować rozliczony wcześniej podatek z faktur, które nie zostały opłacone przez kontrahenta. Teraz przedsiębiorca może szybciej o 30 dni skorygować rozliczenie z fiskusem z tytułu nieuregulowanych faktur (czyli po 150 dniach od upływu terminu płatności). Dotyczy to także faktur, które zostały uregulowane w części oraz faktur, które były przedmiotem faktoringu i windykacji (o ile oczywiście, mimo podjętych działań, kontrahent nie dokonał zapłaty a wierzyciel ostatecznie nie dokonał ich zbycia).

 

Dwa rodzaje faktoringu

Faktoring to rodzaj usługi finansowej. Może mieć dwie formy - faktoringu pełnego (bez regresu) i faktoringu niepełnego (z regresem). W pierwszym przypadku wraz z wierzytelnością przechodzi na faktora (czyli instytucję oferującą taki produkt) ryzyko niewypłacalności dłużnika. Jeżeli dłużnik nie wywiąże się ze swojego zobowiązania, faktor nie ma prawa regresu w stosunku do wierzyciela. Oznacza to, że wierzyciel otrzymuje środki finansowe od faktora i problem nieuregulowanej faktury już do niego nie wraca.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku faktoringu niepełnego. Cesja wierzytelności nie wiąże się tu z przejęciem ryzyka związanego z nieuregulowaniem faktury. Jeżeli więc, po określonym w umowie czasie, dłużnik nie ureguluje należności, „wraca” ona do wierzyciela. Nie oznacza to jednak, że taki faktoring nie ma zalet - dzięki niemu przedsiębiorca może poprawić swoją płynność finansową. Po podpisaniu umowy, może w bardzo krótkim czasie otrzymać zaliczkę, stanowiącą zwykle od 50% do 90% kwoty ujętej na fakturze. Dodatkowo faktor monitoruje wierzytelności, jakie są przez niego finansowane. Korzystając z faktoringu firma może zaproponować dłuższe terminy płatności swoim kontrahentom, zaś otrzymując środki w zasadzie od ręki po wykonaniu usługi bądź dostarczeniu towaru, ma możliwość terminowego regulowania swoich zobowiązań.

 

Korzystanie z usługi faktoringu niepełnego nie przekreśla możliwości skorzystania przez przedsiębiorcę z ulgi na złe długi. Temat nie istnieje w przypadku gdy kontrahent zapłaci wierzytelność w terminie płatności lub w dodatkowym okresie, jaki wyznacza faktor po terminie płatności (np. miesiąca). Jeśli jednak przedsiębiorca nie otrzyma zapłaty, nadal ma możliwość skorzystania z ulgi na złe długi. Co więcej, takiej możliwość nie straci, jeśli w kolejnym kroku odda niezapłaconą fakturę do windykacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wierzytelności nieściągalne a VAT


Wierzytelność nie może być zbyta


Aby przedsiębiorca mógł skorzystać z „ulgi na złe długi” wierzytelność nie może zostać uregulowana lub zbyta „w jakiejkolwiek formie” w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze - wynika ze znowelizowanej ustawy o VAT. O tym, że warunku tego nie narusza skorzystanie przez wierzyciela z faktoringu (niepełnego), świadczą liczne interpretacje organów podatkowych np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9.11.2010 r., nr IBPP2/443-653/10/RSz (i interpretacje w niej powołane). Interpretacje te zostały co prawda wydane na gruncie regulacji we wcześniej obowiązującym brzmieniu, jednak w tym zakresie powinny zachować swoją aktualność - zastrzeżenie dotyczące zbycia wierzytelności, choć inaczej zredagowane, obowiązywało również wcześniej (szersze wyjaśnienia poniżej). W interpretacji z 9.11.2010 r. organ podatkowy wskazał: „Mając na uwadze powyższe stwierdza się, że na czas prowadzenia windykacji to Faktor był właścicielem wierzytelności, lecz na skutek nieskutecznej windykacji, po zwrocie wierzytelności Wnioskodawcy ponownie stanie się on właścicielem tychże wierzytelności. Innymi słowy, zawarcie umowy cesji zwrotnej skutkuje powrotem do stanu pierwotnego, bowiem przedmiotowa cesja wierzytelności obejmowała należności pieniężne wraz z wszelkimi prawami z nich wynikającymi.

Wobec powyższego należy uznać, iż zostanie wypełniony warunek wynikający z przepisu art. 89a ust. 2 pkt 4 ustawy VAT, tzn. wierzytelność nie zostanie zbyta a Wnioskodawca zachował prawo do skorygowania podatku należnego z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona”.

 


Zasady dotyczące zbycia nie zmieniły się


Nowe regulacje wskazują, że korekta może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną (czyli minęło 150 dni od terminu płatności i wierzytelność nie została zbyta) pod warunkiem, że do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie. Te warunki zostały doprecyzowane. Wcześniej ustawa nie zawierała sformułowania, że wierzytelności nie mogą być uregulowane lub zbyte do dnia złożenia korekty i nie było dookreślenia „w jakiejkolwiek formie”. Nie można jednak uznać, że sformułowanie „wierzytelność nie została zbyta w jakiejkolwiek formie” jest szersze niż „wierzytelność nie została zbyta”, co stanowi z założenia katalog otwarty dla wszelkich form zbycia. Nie wynika to również z uzasadnienia projektu, w którym nowe regulacje zostały opracowane. Wydaje się więc, że to dookreślenie ma jedynie na celu rozwianie wątpliwości, jakie mogą pojawiać się w związku z różnymi formami płatności, jakie oferuje obecnie rynek i podkreślenie, że forma uregulowania lub zbycia nie ma tu znaczenia. Dlatego wcześniejsze skorzystanie przez przedsiębiorcę z faktoringu (niepełnego) lub windykacji nie powinno być traktowane jako okoliczność pozbawiająca prawa do skorzystania z ulgi na złe długi.


O chęci skorzystania z ulgi trzeba powiadomić fiskusa


Przedsiębiorca korzystający z „ulgi na złe długi” zobowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty, zawiadomić o tym urząd skarbowy wraz z podaniem kwot korekty oraz danych dłużnika. Natomiast w przypadku gdy po złożeniu deklaracji, w której dokonano korekty, należność zastała uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie, wierzyciel obowiązany jest do zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta. W przypadku częściowego uregulowania należności, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego zwiększa się w odniesieniu do tej części.

 

Kontrahent nie może ogłosić upadłości

 

Choć dzięki nowelizacji ilość warunków formalnych została ograniczona (nie trzeba m. in. informować dłużnika o zamiarze skorzystania z tego rozwiązania, jeżeli ten nie ureguluje należności w ciągu 14 dni), trzeba jednak sprawdzić, czy zostały spełnione inne warunki określone w ustawie:

1) dostawa towaru lub świadczenie usług powinna być dokonana na rzecz podatnika VAT, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny;

2) dłużnik nie może być w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji - jest to nowo dodany warunek. Jego spełnienie można sprawdzić w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub Krajowym Rejestrze Sądowym udostępnianych w internecie;

3) na dzień  poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty:

a) wierzyciel i dłużnik muszą być podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

b) dłużnik nie może być w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

4) od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie może upłynąć 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

 

Kiedy NIP, a kiedy PESEL w deklaracji lub informacji podatkowej?

Jak uzyskać przesunięcie terminu płatności podatku

 

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA