REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż powypadkowego pojazdu przez ubezpieczyciela

Mateusz Wachowski
Aplikant radcowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy ubezpieczyciel ma obowiązek zwrotu kwoty podatku VAT w przypadku zbycia pozostałości pojazdu wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej?

Zwrot kosztów naprawy w kwocie netto

REKLAMA

REKLAMA

Zasadą jest, iż w przypadku uszkodzenia pojazdu wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej, odszkodowanie z tytułu zwrotu kosztów naprawy następuje w kwocie netto.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ustawy o podatku VAT, do skutecznego odliczenia kwoty podatku VAT konieczne jest ziszczenie się dwóch przesłanek.

Po pierwsze prawo do odliczenia kwoty naliczonego podatku VAT mają tylko czynni podatnicy podatku VAT.

REKLAMA

Jak opodatkowana jest sprzedaż samochodu osobowego używanego w działalności?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie, kwota podatku VAT wynikająca z usługi naprawy uszkodzonego pojazdu musi pozostawać w ścisłym związku z czynnościami opodatkowanymi. Innymi słowy, uszkodzony pojazd musi być wpisany do ewidencji środków trwałych i wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach której podatnik wykonuje czynności opodatkowane.

Zatem, w przypadku spełnienia powyższych warunków, wypłacone przez ubezpieczyciela odszkodowanie z tytułu zwrotu kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu w kwocie netto jest w pełni prawidłowe. Poszkodowany ma bowiem prawo do odliczenia kwoty naliczonego podatku VAT.

Wypłacone odszkodowanie w kwocie netto czyni zadość regulacji zawartej w art. 361 § 1 k.c., która stanowi, iż zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego szkoda wynikła.

Utracone korzyści a odszkodowanie

Rozliczanie w wypadku szkody całkowitej

W praktyce ubezpieczeniowej można się spotkać z sytuacją, gdy przedstawiony powyżej schemat jest również wykorzystywany przy rozliczaniu odszkodowania z tytułu tzw. szkody całkowitej.

Mianowicie, zgodnie z przyjętym poglądem w doktrynie, gdy wartość kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu przekracza wartość pojazdu w stanie nieuszkodzonym, następuje wypłata odszkodowania w wysokości wartości pojazdu w stanie nieuszkodzonym, pomniejszona o wartość pozostałości.

W przypadku szkody całkowitej zdarza się, iż ubezpieczyciele przyjmują za zasadne wypłatę odszkodowania również w kwocie netto. Stanowisko takie nie w każdym przypadku jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z podatku VAT zwalnia się dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu.

Z kolei za towar używany (w myśl postanowień art. 43 ust. 2 ustawy o VAT), uważa się pojazdy, których okres użytkowania przez podatnika wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nimi jako właściciel.

O zwolnieniu dostawy pojazdów używanych jednoznacznie przesądza przepis, który stanowi, iż zwalnia się z podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 50% lub 60%, jednak nie więcej niż odpowiednio 5 tys. zł lub 6 tys. zł. (§ 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2011 roku, nr 73, poz. 392)

 

Powyższe oznacza dla poszkodowanego, iż w przypadku zbycia pozostałości używanego pojazdu wykorzystywanego w działalności, dostawa będzie korzystała ze zwolnienia. Tym samym ubezpieczyciel, ustalając wysokość należnego odszkodowania, powinien uwzględnić kwotę podatku nieodliczoną w momencie nabycia pojazdu. 

 

Korekta odliczonego podatku VAT

 

Inną kwestią, którą musi mieć na uwadze ubezpieczyciel przy ustalaniu wysokości należnego odszkodowania z tytułu szkody całkowitej, jest korekta odliczonego podatku VAT. Przy sprzedaży pojazdu uszkodzonego, zgodnie z treścią art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, poszkodowany jest zobowiązany do korekty odliczonego podatku VAT, który został odliczony przy nabyciu pojazdu.

Dla pojazdów, obowiązek korekty wynosi pięć lat, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekraczała 15 tys. zł. Zbycie pozostałości pojazdu powoduje obowiązek zwrotu odliczonego podatku VAT proporcjonalnie do liczby lat, jaka została do upływu koniecznych pięciu lat.

 

Czy wycofanie samochodu z działalności skutkuje obowiązkiem korekty VAT

Na przykład, jeśli poszkodowany nabył auto w kwietniu 2011 roku, a szkoda całkowita i zbycie pozostałości nastąpiło w czerwcu 2012 roku, to poszkodowany ma obowiązek zwrotu 4/5 kwoty odliczonego podatku VAT. Zatem ubezpieczyciel ma obowiązek również zwrotu poszkodowanemu tej kwoty. 

Reasumując:  przy ustalaniu należnej poszkodowanemu kwoty odszkodowania z tytułu szkody całkowitej i zbycia pozostałości, powinna ona obejmować wartość netto oraz uwzględniać nieodliczony podatek VAT. Ubezpieczyciel powinien w pierwszej kolejności ustalić, czy w momencie sprzedaży pozostałości pojazdu przysługiwało poszkodowanemu prawo do zastosowania zwolnienia z VAT.

Sprzedaż pozostałości pojazdu, wykorzystywanego do prowadzenia działalności, będzie zwolniona z VAT, jeśli był on wykorzystywany do prowadzenia działalności przez okres co najmniej pół roku przez poszkodowanego, który miał prawo do odliczenia częściowego lub nie posiadał prawa do odliczenia.

Jeśli podatnik dokonał zbycia pojazdu, od którego wcześniej odliczył całość VAT-u, ubezpieczyciel powinien wypłacić odszkodowanie w kwocie netto. Jeśli poszkodowany odliczył tylko część VAT-u przy uwzględnianiu wysokości należnego odszkodowania, należy uwzględnić kwotę podatku VAT nieodliczoną przy nabyciu pojazdu.

Ponadto, w przypadku zbycia pozostałości przed upływem 5 lat od nabycia pojazdu, ubezpieczyciel przy wypłacie odszkodowania powinien również uwzględnić kwotę podatku VAT wynikającą z obowiązku dokonania korekty odliczenia.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA