REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wycofanie samochodu z działalności skutkuje obowiązkiem korekty VAT

Mariusz Darecki
Czy wycofanie samochodu z działalności skutkuje obowiązkiem korekty VAT
Czy wycofanie samochodu z działalności skutkuje obowiązkiem korekty VAT

REKLAMA

REKLAMA

Chcę wycofać samochód z działalności gospodarczej i przeznaczyć go na własne prywatne potrzeby. Czy po takiej zmianie wystąpi obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego ? Samochód był wykorzystywany do działalności opodatkowanej.

Tak, konieczność korekty powstanie wówczas, gdy czynność przekazania będzie podlegała zwolnieniu z VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Na początku należy odpowiedzieć na pytanie, kiedy nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu. Jest to uzależnione od tego, czy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia VAT (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).

Jeśli nie przysługiwało, takie przekazanie nie podlega w ogóle opodatkowaniu, nie rozlicza się tej transakcji w deklaracji VAT-7.

REKLAMA

Nie ma również obowiązku dokonywania żadnej korekty, gdyż nie odliczono VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT 2011 – czy nieodpłatne przekazania towarów są opodatkowane?

Nieodpłatne świadczenia w VAT po 1 kwietnia 2011 r.

Jan Kowalski zakupił samochód używany za kwotę 20 000 zł. Zakup ten został udokumentowany fakturą VAT marża. Dlatego nie odliczył VAT. Przekazując samochód, nie opodatkowuje tego przekazania.

Gdy odliczyliśmy VAT, w całości lub w części, takie przekazanie samochodu na cele osobiste będzie miało skutki w rozliczeniu VAT. Z pytania nie wynika, czy przekazanie dotyczy samochodu osobowego, czy innego pojazdu samochodowego, od którego nabycia przysługiwało firmie częściowe odliczenie VAT na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, czy też samochodu ciężarowego, od którego Pańska firma była uprawniona do odliczenia VAT w 100%. Rodzaj przekazanego samochodu ma decydujące znaczenie na obowiązek korekty odliczonego VAT, jeżeli przekazanie następuje w okresie 5-letniego okresu korekty. Rozważmy te dwie sytuacje odrębnie.

Przekazanie samochodu, gdy odliczyliśmy VAT w części

Jeżeli na przekazywany na własne potrzeby samochód (wycofany z działalności) firmie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia VAT przy jego nabyciu, jego przekazanie (dostawa) również będzie korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie VAT.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z VAT dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych dokonywaną przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Zwolnienie ma zastosowanie zatem do dostawy samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, od których przysługiwało częściowe prawo odliczenia VAT, tj.:

• w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 sierpnia 2005 r. w wysokości 50% kwoty podatku naliczonego i nie więcej niż 5000 zł,

• w okresie od 22 sierpnia 2005 r. w wysokości 60% tej kwoty i nie więcej niż 6000 zł, a wystarczającym warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest wyłącznie półroczny okres ich używania do prowadzonej działalności.

Ponieważ jednak od momentu jego przekazania do użytkowania a wycofania z działalności nie upłynął okres 5 lat, jest on objęty okresem korekty odliczonego przy jego nabyciu VAT. Skoro jego przekazanie korzystać będzie ze zwolnienia z VAT, a zakupiony został na potrzeby działalności opodatkowanej z prawem do odliczenia VAT, nastąpi zmiana jego przeznaczenia. Do zaistniałej sytuacji zastosowanie będzie miał art. 91 ust. 7 (w związku z art. 91 ust. 4-6) ustawy o VAT.

Przepis ten stanowi, iż korekta odliczonego podatku naliczonego obowiązuje odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Ponieważ czynność przekazania na potrzeby osobiste samochodu używanego w okresie dłuższym niż pół roku i krótszym niż 5 lat podlegać będzie zwolnieniu z VAT, należy uznać, że dalsze jego wykorzystanie służyć będzie czynnościom zwolnionym z VAT (a nie czynnościom opodatkowanym). Zaistniała sytuacja zmienia prawo firmy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionego samochodu osobowego i na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT rodzi obowiązek dokonania korekty pierwotnie odliczonej kwoty podatku naliczonego. Firma zachowa prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego tylko w części dotyczącej okresu, w którym wykorzystywała samochód do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Polecamy: Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?

Polecamy: Co grozi za brak kasy fiskalnej?

VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Stanowisko takie potwierdzają również pisma organów skarbowych. Przykładowo: Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim z 5 stycznia 2007 r. nr PP/443-1/2007, Urzędu Skarbowego Warszawa-Wawer z 23 marca 2006 r. nr US 1439/ZV/P/Pr/25/2006, Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie z 30 września 2005 r. nr PP/443-77/2/05, Urzędu Skarbowego we Włodawie z 22 września 2005 r. nr NPV-443-13/NO 20/05.

Załóżmy, że przekazanie ma miejsce w trzecim roku od daty przekazania samochodu do użytkowania. Ponieważ samochód został zakupiony wyłącznie do działalności opodatkowanej, przy nabyciu firma odliczyła VAT w kwocie 6000 zł. Przy przekazaniu firma zastosuje zwolnienie z VAT i jednocześnie dokona korekty 3/5 odliczonej uprzednio kwoty podatku naliczonego. Kwota korekty będzie następująca: 6000 zł × 3/5 = 3600 zł. Wyliczoną kwotę firma powinna wykazać ze znakiem minus w poz. 48 deklaracji VAT-7 w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokona przekazania.

Korekta nie byłaby konieczna, gdyby dotyczyła samochodu niewprowadzonego do środków trwałych firmy lub samochód zostałby nabyty po 1 czerwca 2005 r. za wartość nie wyższą niż 15 000 zł (nie dotyczyłby go 5-letni okres korekty).

Przekazanie samochodu ciężarowego

Korekta odliczonego VAT nie będzie konieczna, jeżeli firma wycofa z prowadzonej działalności samochód ciężarowy i przekaże go na cele osobiste. W takiej sytuacji nie nastąpi zmiana przeznaczenia samochodu, z tego względu, że czynność przekazania będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Samochód nie spełnia w tej sytuacji przesłanek uprawniających do uznania go za towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, objęty zwolnieniem z VAT.

Jego przekazanie nie może korzystać również ze zwolnienia na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie VAT. Skoro zatem samochód nabyty został na cele opodatkowane VAT z prawem do odliczenia VAT (w pełnej wysokości) i jego przekazanie również podlega opodatkowaniu, nie zachodzi konieczność korekty odliczonego VAT. W miejsce tej korekty firma zobowiązana jest określić kwotę VAT należnego od przekazania i rozliczyć ją w deklaracji. Za podstawę opodatkowania firma powinna przyjąć w tym przypadku cenę nabycia samochodu bez podatku (art. 29 ust. 10 ustawy).

• art. 7 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 91 ust. 4-7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 249, poz. 1861

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA