REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wycofanie samochodu z działalności skutkuje obowiązkiem korekty VAT

Mariusz Darecki
Czy wycofanie samochodu z działalności skutkuje obowiązkiem korekty VAT
Czy wycofanie samochodu z działalności skutkuje obowiązkiem korekty VAT

REKLAMA

REKLAMA

Chcę wycofać samochód z działalności gospodarczej i przeznaczyć go na własne prywatne potrzeby. Czy po takiej zmianie wystąpi obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego ? Samochód był wykorzystywany do działalności opodatkowanej.

Tak, konieczność korekty powstanie wówczas, gdy czynność przekazania będzie podlegała zwolnieniu z VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Na początku należy odpowiedzieć na pytanie, kiedy nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu. Jest to uzależnione od tego, czy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia VAT (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).

Jeśli nie przysługiwało, takie przekazanie nie podlega w ogóle opodatkowaniu, nie rozlicza się tej transakcji w deklaracji VAT-7.

Nie ma również obowiązku dokonywania żadnej korekty, gdyż nie odliczono VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT 2011 – czy nieodpłatne przekazania towarów są opodatkowane?

Nieodpłatne świadczenia w VAT po 1 kwietnia 2011 r.

Jan Kowalski zakupił samochód używany za kwotę 20 000 zł. Zakup ten został udokumentowany fakturą VAT marża. Dlatego nie odliczył VAT. Przekazując samochód, nie opodatkowuje tego przekazania.

Gdy odliczyliśmy VAT, w całości lub w części, takie przekazanie samochodu na cele osobiste będzie miało skutki w rozliczeniu VAT. Z pytania nie wynika, czy przekazanie dotyczy samochodu osobowego, czy innego pojazdu samochodowego, od którego nabycia przysługiwało firmie częściowe odliczenie VAT na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, czy też samochodu ciężarowego, od którego Pańska firma była uprawniona do odliczenia VAT w 100%. Rodzaj przekazanego samochodu ma decydujące znaczenie na obowiązek korekty odliczonego VAT, jeżeli przekazanie następuje w okresie 5-letniego okresu korekty. Rozważmy te dwie sytuacje odrębnie.

Przekazanie samochodu, gdy odliczyliśmy VAT w części

Jeżeli na przekazywany na własne potrzeby samochód (wycofany z działalności) firmie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia VAT przy jego nabyciu, jego przekazanie (dostawa) również będzie korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie VAT.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z VAT dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych dokonywaną przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Zwolnienie ma zastosowanie zatem do dostawy samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, od których przysługiwało częściowe prawo odliczenia VAT, tj.:

• w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 sierpnia 2005 r. w wysokości 50% kwoty podatku naliczonego i nie więcej niż 5000 zł,

• w okresie od 22 sierpnia 2005 r. w wysokości 60% tej kwoty i nie więcej niż 6000 zł, a wystarczającym warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest wyłącznie półroczny okres ich używania do prowadzonej działalności.

Ponieważ jednak od momentu jego przekazania do użytkowania a wycofania z działalności nie upłynął okres 5 lat, jest on objęty okresem korekty odliczonego przy jego nabyciu VAT. Skoro jego przekazanie korzystać będzie ze zwolnienia z VAT, a zakupiony został na potrzeby działalności opodatkowanej z prawem do odliczenia VAT, nastąpi zmiana jego przeznaczenia. Do zaistniałej sytuacji zastosowanie będzie miał art. 91 ust. 7 (w związku z art. 91 ust. 4-6) ustawy o VAT.

Przepis ten stanowi, iż korekta odliczonego podatku naliczonego obowiązuje odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Ponieważ czynność przekazania na potrzeby osobiste samochodu używanego w okresie dłuższym niż pół roku i krótszym niż 5 lat podlegać będzie zwolnieniu z VAT, należy uznać, że dalsze jego wykorzystanie służyć będzie czynnościom zwolnionym z VAT (a nie czynnościom opodatkowanym). Zaistniała sytuacja zmienia prawo firmy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionego samochodu osobowego i na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT rodzi obowiązek dokonania korekty pierwotnie odliczonej kwoty podatku naliczonego. Firma zachowa prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego tylko w części dotyczącej okresu, w którym wykorzystywała samochód do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Polecamy: Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?

Polecamy: Co grozi za brak kasy fiskalnej?

VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Stanowisko takie potwierdzają również pisma organów skarbowych. Przykładowo: Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim z 5 stycznia 2007 r. nr PP/443-1/2007, Urzędu Skarbowego Warszawa-Wawer z 23 marca 2006 r. nr US 1439/ZV/P/Pr/25/2006, Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie z 30 września 2005 r. nr PP/443-77/2/05, Urzędu Skarbowego we Włodawie z 22 września 2005 r. nr NPV-443-13/NO 20/05.

Załóżmy, że przekazanie ma miejsce w trzecim roku od daty przekazania samochodu do użytkowania. Ponieważ samochód został zakupiony wyłącznie do działalności opodatkowanej, przy nabyciu firma odliczyła VAT w kwocie 6000 zł. Przy przekazaniu firma zastosuje zwolnienie z VAT i jednocześnie dokona korekty 3/5 odliczonej uprzednio kwoty podatku naliczonego. Kwota korekty będzie następująca: 6000 zł × 3/5 = 3600 zł. Wyliczoną kwotę firma powinna wykazać ze znakiem minus w poz. 48 deklaracji VAT-7 w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokona przekazania.

Korekta nie byłaby konieczna, gdyby dotyczyła samochodu niewprowadzonego do środków trwałych firmy lub samochód zostałby nabyty po 1 czerwca 2005 r. za wartość nie wyższą niż 15 000 zł (nie dotyczyłby go 5-letni okres korekty).

Przekazanie samochodu ciężarowego

REKLAMA

Korekta odliczonego VAT nie będzie konieczna, jeżeli firma wycofa z prowadzonej działalności samochód ciężarowy i przekaże go na cele osobiste. W takiej sytuacji nie nastąpi zmiana przeznaczenia samochodu, z tego względu, że czynność przekazania będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Samochód nie spełnia w tej sytuacji przesłanek uprawniających do uznania go za towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, objęty zwolnieniem z VAT.

Jego przekazanie nie może korzystać również ze zwolnienia na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie VAT. Skoro zatem samochód nabyty został na cele opodatkowane VAT z prawem do odliczenia VAT (w pełnej wysokości) i jego przekazanie również podlega opodatkowaniu, nie zachodzi konieczność korekty odliczonego VAT. W miejsce tej korekty firma zobowiązana jest określić kwotę VAT należnego od przekazania i rozliczyć ją w deklaracji. Za podstawę opodatkowania firma powinna przyjąć w tym przypadku cenę nabycia samochodu bez podatku (art. 29 ust. 10 ustawy).

• art. 7 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 91 ust. 4-7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 249, poz. 1861

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA