REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opinia interpretacyjna dotycząca PKWiU i innych klasyfikacji statystycznych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy zainteresowany podmiot (np. przedsiębiorca) samodzielnie klasyfikuje prowadzoną działalność według zasad danej klasyfikacji wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Unii Europejskiej. W razie wątpliwości można uzyskać w urzędzie statystycznym informację (tzw. opinię interpretacyjną) jak odpowiednio zaklasyfikować np. oferowane towary, usługi, czy środki trwałe.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby uzyskać taką opinię interpretacyjną należy złożyć wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Wydaje on informacje obowiązujących standardów w zakresie:

Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),

REKLAMA

Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nomenklatury Taryfowej i Statystycznej (CN),

Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) oraz

Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

Klasyfikacje statystyczne są zharmonizowane i ujednolicone z klasyfikacjami UE.

Co powinien zawierać wniosek

Nie ma określonego urzędowo wzoru formularza wniosku, zatem należy go sformułować w zwykłym piśmie z czytelnym podpisem osoby upoważnionej do reprezentowania danego podmiotu (wnioskodawcy).

W przypadku, gdy wniosek podpisuje podmiot trzeci w imieniu wnioskodawcy, należy załączyć upoważnienie lub pełnomocnictwo.

Dokument należy sporządzić precyzyjnie dokładnie opisując przedmiot klasyfikacji, dołączając  rysunki, zdjęcia oraz etykiety.

1. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji PKD należy zamieścić dokładny opis prowadzonej działalności.

2. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji PKWiU należy opisać:

- usługi będące przedmiotem klasyfikacji tzn. na czym polegają, co obejmują, na czyje zlecenie i na podstawie jakiej umowy są świadczone, a także kto jest właścielem wkładu.

- wyroby będące przedmiotem klasyfikacji, tzn. co to są za wyroby, do czego służą, jaka mają budowę lub skład.

3. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji CN należy opisać dokładnie wyrób tzn. jaką ma budowę, do czego służy, jaki ma skład.

4. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji KŚT należy opisać rodzaj, budowę i przeznaczenie środka trwałego.

5. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji PKOB należy zamieścić dokładny opis:

- obiektu inżynierii lądowej lub wodnej,

- budynku ze szczególnym uwzględnieniem powierzchni użytkowej tzn. jaki jest udział procentowy poszczególnych części w zależności od przeznaczenia.

 

Wniosek powinien zawierać adres wnioskodawcy wraz z numerem NIP, numerem telefonu i faxu oraz nazwiskiem i numerem telefonu osoby kontaktowej.

PKWiU 2008 - Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług

Klasyfikacje statystyczne (PKWiU 2008, PKOB, KŚT, PKD)

 

 

Jak złożyć wniosek

 

Można go dostarczyć:

- osobiście w siedzibie Ośrodka w godzinach:

w poniedziałek, środę, czwartek i piątek: 8:15‐16:15

we wtorek:8:15‐18:00

- zwykłą pocztą,

- mailem ( klasyfikacjeUSLDZ@stat.gov.pl ) lub

-  faksem: 42 683 90 10.

 

Adres:

Urząd Statystyczny w Łodzi

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur

ul. Suwalska 29

93-176 Łódź

 

telefony:

42 683 92 70,

42 683 92 72,

42 683 92 74,

fax: 42 683 90 10.

 

Uzyskałeś już kiedyś opinię interpretacyjną z GUS? Podziel się swoimi doświadczeniami na naszym FORUM

Opłata i procedura wydawania informacji

 

Należy pamiętać, że za przygotowanie informacji dotyczącej obowiązujących standardów klasyfikacyjnych Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur pobiera opłatę w wysokości 50 złotych + VAT od jednej pozycji klasyfikacyjnej.

Po przygotowaniu informacji Ośrodek przekazuje informację o kwocie do zapłaty wraz z numerem konta na numer faxu, adres emaliowy, adres korespondencyjny lub numer faxu.

Po dokonaniu opłaty opinia wraz z oryginałem faktury wysyłana jest pocztą.

 

Ośrodek ma 30 dni na przygotowanie informacji. W spawach skomplikowanych termin ten może być przedłużony do 60 dni. Odpowiedź jest przesyłana pocztą.

 

W przypadku opinii statystycznej nie jest przewidziana droga odwoławcza, ponieważ wydana informacja nie stanowi decyzji administracyjnej i nie ma charakteru wiążącego.

 

Przeglądarka opinii interpretacyjnych dotyczących PKWiU i innych klasyfikacji statystycznych

 

Źródło: GUS

*******************

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur wydaje informacje obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, ustalonych na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz.439 z późniejszymi zm.), w zakresie:

PKD - POLSKA KLASYFIKACJA DZIAŁALNOŚCI (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. Dz. U. Nr 251, poz. 1885, z późniejszymi zmianami).

PKWiU - POLSKA KLASYFIKACJA WYROBÓW I USŁUG (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późniejszymi zmianami).

CN - NOMENKLATURA TARYFOWA I STATYSTYCZNA (Określona przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 927/2012 z dnia 9 października 2012 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.

KŚT - KLASYFIKACJA ŚRODKÓW TRWAŁYCH (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. Dz. U. Nr 242, poz. 1622).

PKOB - POLSKA KLASYFIKACJA OBIEKTÓW BUDOWLANYCH (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późniejszymi zmianami).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA