REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opinia interpretacyjna dotycząca PKWiU i innych klasyfikacji statystycznych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy zainteresowany podmiot (np. przedsiębiorca) samodzielnie klasyfikuje prowadzoną działalność według zasad danej klasyfikacji wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Unii Europejskiej. W razie wątpliwości można uzyskać w urzędzie statystycznym informację (tzw. opinię interpretacyjną) jak odpowiednio zaklasyfikować np. oferowane towary, usługi, czy środki trwałe.

 

REKLAMA

Autopromocja

Aby uzyskać taką opinię interpretacyjną należy złożyć wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Wydaje on informacje obowiązujących standardów w zakresie:

Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),

Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nomenklatury Taryfowej i Statystycznej (CN),

Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) oraz

Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

Klasyfikacje statystyczne są zharmonizowane i ujednolicone z klasyfikacjami UE.

Co powinien zawierać wniosek

Nie ma określonego urzędowo wzoru formularza wniosku, zatem należy go sformułować w zwykłym piśmie z czytelnym podpisem osoby upoważnionej do reprezentowania danego podmiotu (wnioskodawcy).

W przypadku, gdy wniosek podpisuje podmiot trzeci w imieniu wnioskodawcy, należy załączyć upoważnienie lub pełnomocnictwo.

Dokument należy sporządzić precyzyjnie dokładnie opisując przedmiot klasyfikacji, dołączając  rysunki, zdjęcia oraz etykiety.

1. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji PKD należy zamieścić dokładny opis prowadzonej działalności.

2. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji PKWiU należy opisać:

- usługi będące przedmiotem klasyfikacji tzn. na czym polegają, co obejmują, na czyje zlecenie i na podstawie jakiej umowy są świadczone, a także kto jest właścielem wkładu.

- wyroby będące przedmiotem klasyfikacji, tzn. co to są za wyroby, do czego służą, jaka mają budowę lub skład.

3. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji CN należy opisać dokładnie wyrób tzn. jaką ma budowę, do czego służy, jaki ma skład.

4. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji KŚT należy opisać rodzaj, budowę i przeznaczenie środka trwałego.

5. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji PKOB należy zamieścić dokładny opis:

- obiektu inżynierii lądowej lub wodnej,

- budynku ze szczególnym uwzględnieniem powierzchni użytkowej tzn. jaki jest udział procentowy poszczególnych części w zależności od przeznaczenia.

 

Wniosek powinien zawierać adres wnioskodawcy wraz z numerem NIP, numerem telefonu i faxu oraz nazwiskiem i numerem telefonu osoby kontaktowej.

PKWiU 2008 - Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług

Klasyfikacje statystyczne (PKWiU 2008, PKOB, KŚT, PKD)

 

 

Jak złożyć wniosek

 

Można go dostarczyć:

- osobiście w siedzibie Ośrodka w godzinach:

w poniedziałek, środę, czwartek i piątek: 8:15‐16:15

we wtorek:8:15‐18:00

- zwykłą pocztą,

- mailem ( klasyfikacjeUSLDZ@stat.gov.pl ) lub

-  faksem: 42 683 90 10.

 

Adres:

Urząd Statystyczny w Łodzi

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur

ul. Suwalska 29

93-176 Łódź

 

telefony:

42 683 92 70,

42 683 92 72,

42 683 92 74,

fax: 42 683 90 10.

 

Uzyskałeś już kiedyś opinię interpretacyjną z GUS? Podziel się swoimi doświadczeniami na naszym FORUM

Opłata i procedura wydawania informacji

 

Należy pamiętać, że za przygotowanie informacji dotyczącej obowiązujących standardów klasyfikacyjnych Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur pobiera opłatę w wysokości 50 złotych + VAT od jednej pozycji klasyfikacyjnej.

Po przygotowaniu informacji Ośrodek przekazuje informację o kwocie do zapłaty wraz z numerem konta na numer faxu, adres emaliowy, adres korespondencyjny lub numer faxu.

Po dokonaniu opłaty opinia wraz z oryginałem faktury wysyłana jest pocztą.

 

Ośrodek ma 30 dni na przygotowanie informacji. W spawach skomplikowanych termin ten może być przedłużony do 60 dni. Odpowiedź jest przesyłana pocztą.

 

W przypadku opinii statystycznej nie jest przewidziana droga odwoławcza, ponieważ wydana informacja nie stanowi decyzji administracyjnej i nie ma charakteru wiążącego.

 

Przeglądarka opinii interpretacyjnych dotyczących PKWiU i innych klasyfikacji statystycznych

 

Źródło: GUS

*******************

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur wydaje informacje obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, ustalonych na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz.439 z późniejszymi zm.), w zakresie:

PKD - POLSKA KLASYFIKACJA DZIAŁALNOŚCI (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. Dz. U. Nr 251, poz. 1885, z późniejszymi zmianami).

PKWiU - POLSKA KLASYFIKACJA WYROBÓW I USŁUG (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późniejszymi zmianami).

CN - NOMENKLATURA TARYFOWA I STATYSTYCZNA (Określona przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 927/2012 z dnia 9 października 2012 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.

KŚT - KLASYFIKACJA ŚRODKÓW TRWAŁYCH (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. Dz. U. Nr 242, poz. 1622).

PKOB - POLSKA KLASYFIKACJA OBIEKTÓW BUDOWLANYCH (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późniejszymi zmianami).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA