REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opinia interpretacyjna dotycząca PKWiU i innych klasyfikacji statystycznych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy zainteresowany podmiot (np. przedsiębiorca) samodzielnie klasyfikuje prowadzoną działalność według zasad danej klasyfikacji wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Unii Europejskiej. W razie wątpliwości można uzyskać w urzędzie statystycznym informację (tzw. opinię interpretacyjną) jak odpowiednio zaklasyfikować np. oferowane towary, usługi, czy środki trwałe.

 

REKLAMA

REKLAMA

Aby uzyskać taką opinię interpretacyjną należy złożyć wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Wydaje on informacje obowiązujących standardów w zakresie:

Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),

REKLAMA

Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nomenklatury Taryfowej i Statystycznej (CN),

Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) oraz

Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

Klasyfikacje statystyczne są zharmonizowane i ujednolicone z klasyfikacjami UE.

Co powinien zawierać wniosek

Nie ma określonego urzędowo wzoru formularza wniosku, zatem należy go sformułować w zwykłym piśmie z czytelnym podpisem osoby upoważnionej do reprezentowania danego podmiotu (wnioskodawcy).

W przypadku, gdy wniosek podpisuje podmiot trzeci w imieniu wnioskodawcy, należy załączyć upoważnienie lub pełnomocnictwo.

Dokument należy sporządzić precyzyjnie dokładnie opisując przedmiot klasyfikacji, dołączając  rysunki, zdjęcia oraz etykiety.

1. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji PKD należy zamieścić dokładny opis prowadzonej działalności.

2. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji PKWiU należy opisać:

- usługi będące przedmiotem klasyfikacji tzn. na czym polegają, co obejmują, na czyje zlecenie i na podstawie jakiej umowy są świadczone, a także kto jest właścielem wkładu.

- wyroby będące przedmiotem klasyfikacji, tzn. co to są za wyroby, do czego służą, jaka mają budowę lub skład.

3. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji CN należy opisać dokładnie wyrób tzn. jaką ma budowę, do czego służy, jaki ma skład.

4. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji KŚT należy opisać rodzaj, budowę i przeznaczenie środka trwałego.

5. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji PKOB należy zamieścić dokładny opis:

- obiektu inżynierii lądowej lub wodnej,

- budynku ze szczególnym uwzględnieniem powierzchni użytkowej tzn. jaki jest udział procentowy poszczególnych części w zależności od przeznaczenia.

 

Wniosek powinien zawierać adres wnioskodawcy wraz z numerem NIP, numerem telefonu i faxu oraz nazwiskiem i numerem telefonu osoby kontaktowej.

PKWiU 2008 - Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług

Klasyfikacje statystyczne (PKWiU 2008, PKOB, KŚT, PKD)

 

 

Jak złożyć wniosek

 

Można go dostarczyć:

- osobiście w siedzibie Ośrodka w godzinach:

w poniedziałek, środę, czwartek i piątek: 8:15‐16:15

we wtorek:8:15‐18:00

- zwykłą pocztą,

- mailem ( klasyfikacjeUSLDZ@stat.gov.pl ) lub

-  faksem: 42 683 90 10.

 

Adres:

Urząd Statystyczny w Łodzi

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur

ul. Suwalska 29

93-176 Łódź

 

telefony:

42 683 92 70,

42 683 92 72,

42 683 92 74,

fax: 42 683 90 10.

 

Uzyskałeś już kiedyś opinię interpretacyjną z GUS? Podziel się swoimi doświadczeniami na naszym FORUM

Opłata i procedura wydawania informacji

 

Należy pamiętać, że za przygotowanie informacji dotyczącej obowiązujących standardów klasyfikacyjnych Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur pobiera opłatę w wysokości 50 złotych + VAT od jednej pozycji klasyfikacyjnej.

Po przygotowaniu informacji Ośrodek przekazuje informację o kwocie do zapłaty wraz z numerem konta na numer faxu, adres emaliowy, adres korespondencyjny lub numer faxu.

Po dokonaniu opłaty opinia wraz z oryginałem faktury wysyłana jest pocztą.

 

Ośrodek ma 30 dni na przygotowanie informacji. W spawach skomplikowanych termin ten może być przedłużony do 60 dni. Odpowiedź jest przesyłana pocztą.

 

W przypadku opinii statystycznej nie jest przewidziana droga odwoławcza, ponieważ wydana informacja nie stanowi decyzji administracyjnej i nie ma charakteru wiążącego.

 

Przeglądarka opinii interpretacyjnych dotyczących PKWiU i innych klasyfikacji statystycznych

 

Źródło: GUS

*******************

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur wydaje informacje obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, ustalonych na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz.439 z późniejszymi zm.), w zakresie:

PKD - POLSKA KLASYFIKACJA DZIAŁALNOŚCI (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. Dz. U. Nr 251, poz. 1885, z późniejszymi zmianami).

PKWiU - POLSKA KLASYFIKACJA WYROBÓW I USŁUG (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późniejszymi zmianami).

CN - NOMENKLATURA TARYFOWA I STATYSTYCZNA (Określona przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 927/2012 z dnia 9 października 2012 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.

KŚT - KLASYFIKACJA ŚRODKÓW TRWAŁYCH (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. Dz. U. Nr 242, poz. 1622).

PKOB - POLSKA KLASYFIKACJA OBIEKTÓW BUDOWLANYCH (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późniejszymi zmianami).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA