REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opinia interpretacyjna dotycząca PKWiU i innych klasyfikacji statystycznych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy zainteresowany podmiot (np. przedsiębiorca) samodzielnie klasyfikuje prowadzoną działalność według zasad danej klasyfikacji wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Unii Europejskiej. W razie wątpliwości można uzyskać w urzędzie statystycznym informację (tzw. opinię interpretacyjną) jak odpowiednio zaklasyfikować np. oferowane towary, usługi, czy środki trwałe.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby uzyskać taką opinię interpretacyjną należy złożyć wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Wydaje on informacje obowiązujących standardów w zakresie:

Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),

REKLAMA

Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nomenklatury Taryfowej i Statystycznej (CN),

Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) oraz

Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

Klasyfikacje statystyczne są zharmonizowane i ujednolicone z klasyfikacjami UE.

Co powinien zawierać wniosek

Nie ma określonego urzędowo wzoru formularza wniosku, zatem należy go sformułować w zwykłym piśmie z czytelnym podpisem osoby upoważnionej do reprezentowania danego podmiotu (wnioskodawcy).

W przypadku, gdy wniosek podpisuje podmiot trzeci w imieniu wnioskodawcy, należy załączyć upoważnienie lub pełnomocnictwo.

Dokument należy sporządzić precyzyjnie dokładnie opisując przedmiot klasyfikacji, dołączając  rysunki, zdjęcia oraz etykiety.

1. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji PKD należy zamieścić dokładny opis prowadzonej działalności.

2. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji PKWiU należy opisać:

- usługi będące przedmiotem klasyfikacji tzn. na czym polegają, co obejmują, na czyje zlecenie i na podstawie jakiej umowy są świadczone, a także kto jest właścielem wkładu.

- wyroby będące przedmiotem klasyfikacji, tzn. co to są za wyroby, do czego służą, jaka mają budowę lub skład.

3. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji CN należy opisać dokładnie wyrób tzn. jaką ma budowę, do czego służy, jaki ma skład.

4. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji KŚT należy opisać rodzaj, budowę i przeznaczenie środka trwałego.

5. W przypadku zapytania o nadanie symbolu według klasyfikacji PKOB należy zamieścić dokładny opis:

- obiektu inżynierii lądowej lub wodnej,

- budynku ze szczególnym uwzględnieniem powierzchni użytkowej tzn. jaki jest udział procentowy poszczególnych części w zależności od przeznaczenia.

 

Wniosek powinien zawierać adres wnioskodawcy wraz z numerem NIP, numerem telefonu i faxu oraz nazwiskiem i numerem telefonu osoby kontaktowej.

PKWiU 2008 - Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług

Klasyfikacje statystyczne (PKWiU 2008, PKOB, KŚT, PKD)

 

 

Jak złożyć wniosek

 

Można go dostarczyć:

- osobiście w siedzibie Ośrodka w godzinach:

w poniedziałek, środę, czwartek i piątek: 8:15‐16:15

we wtorek:8:15‐18:00

- zwykłą pocztą,

- mailem ( klasyfikacjeUSLDZ@stat.gov.pl ) lub

-  faksem: 42 683 90 10.

 

Adres:

Urząd Statystyczny w Łodzi

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur

ul. Suwalska 29

93-176 Łódź

 

telefony:

42 683 92 70,

42 683 92 72,

42 683 92 74,

fax: 42 683 90 10.

 

Uzyskałeś już kiedyś opinię interpretacyjną z GUS? Podziel się swoimi doświadczeniami na naszym FORUM

Opłata i procedura wydawania informacji

 

Należy pamiętać, że za przygotowanie informacji dotyczącej obowiązujących standardów klasyfikacyjnych Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur pobiera opłatę w wysokości 50 złotych + VAT od jednej pozycji klasyfikacyjnej.

Po przygotowaniu informacji Ośrodek przekazuje informację o kwocie do zapłaty wraz z numerem konta na numer faxu, adres emaliowy, adres korespondencyjny lub numer faxu.

Po dokonaniu opłaty opinia wraz z oryginałem faktury wysyłana jest pocztą.

 

Ośrodek ma 30 dni na przygotowanie informacji. W spawach skomplikowanych termin ten może być przedłużony do 60 dni. Odpowiedź jest przesyłana pocztą.

 

W przypadku opinii statystycznej nie jest przewidziana droga odwoławcza, ponieważ wydana informacja nie stanowi decyzji administracyjnej i nie ma charakteru wiążącego.

 

Przeglądarka opinii interpretacyjnych dotyczących PKWiU i innych klasyfikacji statystycznych

 

Źródło: GUS

*******************

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur wydaje informacje obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, ustalonych na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz.439 z późniejszymi zm.), w zakresie:

PKD - POLSKA KLASYFIKACJA DZIAŁALNOŚCI (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. Dz. U. Nr 251, poz. 1885, z późniejszymi zmianami).

PKWiU - POLSKA KLASYFIKACJA WYROBÓW I USŁUG (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późniejszymi zmianami).

CN - NOMENKLATURA TARYFOWA I STATYSTYCZNA (Określona przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 927/2012 z dnia 9 października 2012 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.

KŚT - KLASYFIKACJA ŚRODKÓW TRWAŁYCH (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. Dz. U. Nr 242, poz. 1622).

PKOB - POLSKA KLASYFIKACJA OBIEKTÓW BUDOWLANYCH (Wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późniejszymi zmianami).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA