REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody osobowe, podatek VAT i księgowanie kosztów od 1 kwietnia 2014 r.

RESET2 Sp. z o.o
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowana 1 kwietnia 2014 r. ustawa o VAT zakłada możliwość odliczenia nawet 100% tego podatku dla samochodów osobowych. Abstrahując od tego czy jest to ogromna szansa, czy tylko potencjalna możliwość, tak czy inaczej należy zwrócić uwagę na obostrzenia, które nakłada na nas ustawodawca oraz zastanowić się, jak w prosty i najmniej inwazyjny sposób księgować omawiane koszty.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Odliczenie 100% podatku VAT


Możliwość odliczenia nawet 100% naliczonego podatku VAT w przypadku dowolnego typu pojazdu, w tym samochodu osobowego, jeżeli tylko będzie on wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej, jest dużą nowością. Niestety, to na podatniku spoczywa obowiązek przekonania organów skarbowych, iż sposób wykorzystania ww. pojazdu wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ponadto, ustawodawca uszczegóławia ten zapis, wskazując wprost na dwa warunki, z których przynajmniej jeden musi zostać spełniony, by skorzystać z pełnego odliczenia podatku VAT:

- sposób wykorzystywania tego pojazdu, dodatkowo potwierdzony prowadzoną ewidencją przebiegu, jasno i klarownie wyklucza jego użycie do celów prywatnych,

- konstrukcja tego pojazdu wyklucza jego wykorzystanie do celów prywatnych lub powoduje, że jego użycie do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą jest nieistotne.

REKLAMA

Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ewidencja przebiegu pojazdu


W przypadku uznania samochodu za wykorzystywany wyłącznie do celów firmowych, podatnik zobowiązany jest do rozpoczęcia prowadzenia szczegółowej ewidencji przebiegu pojazdu, począwszy od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, a skończywszy na dniu zakończenia jego wykorzystywania. Jeżeli samochód nabyliśmy przed 1 kwietnia 2014 r., należy rozpocząć prowadzenie ewidencji równocześnie z poniesieniem pierwszego wydatku eksploatacyjnego po 31 marca 2014 r.

Nie ma potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów dla samochodów przeznaczonych do odsprzedaży, sprzedaży czy odpłatnego najmu, dzierżawy, leasingu lub podobnych. Szczegółowej ewidencji przebiegu nie trzeba prowadzić również jeżeli podatnik zdecyduje się korzystać z ograniczonego prawa do odliczania podatku VAT, do wysokości 50% lub jeżeli wspomniane odliczenie w ogóle mu nie przysługuje, ponieważ pojazd wykorzystuje wyłącznie do działalności zwolnionej z VAT.

Odliczenie VAT od samochodów - ewidencja i VAT-26


Informacja dla organów skarbowych


W terminie 7 dni od dnia, w którym ponieśliśmy pierwszy wydatek związany z pojazdem, dla którego prowadzimy szczegółową ewidencję przebiegu, należy poinformować o tym fakcie właściwy Urząd Skarbowy na druku VAT-26. Dla podatników, którzy nabyli samochody przed 1 kwietnia 2014 r., deklaracja ta powinna być złożona do 7 dni od dnia, w którym po 31 marca 2014 r. ponieśli pierwszy wydatek eksploatacyjny, związany z tymi pojazdami.

W przypadku złożenia ww. deklaracji po terminie, należało będzie uznać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą dopiero od dnia jej złożenia. Wcześniejsze wydatki nie będą zatem kwalifikować się do odliczenia 100% naliczonego podatku VAT.

 

 


Narzędzia ułatwiające księgowanie


Jeżeli zdecydujemy się na korzystanie z ograniczonego prawa, gdzie przysługuje odliczenie tylko połowy naliczonego podatku VAT, kluczowym okaże się znalezienie programu, który w prosty sposób wspomoże automatycznym księgowaniem. Oprogramowanie takie powinno posiadać wbudowany mechanizm, wyręczający użytkownika w kłopotliwym i zabierającym sporo czasu rozksięgowaniu kosztów z 50-procentowym odliczeniem. Koszty te muszą bowiem trafić zarówno do rejestrów zakupów VAT, jak i później do deklaracji VAT oraz do kosztów podatku dochodowego w części, w której podatnikowi nie przysługuje odliczenie podatku VAT naliczonego.

Kiedy w grę wchodzi odliczenie całego podatku VAT, również warto zadbać o wybór tudzież zmianę programu księgowego na odpowiedni, który znacząco usprawni naszą pracę i pomoże np. stworzyć biblioteki przejazdów, celów czy zakupów eksploatacyjnych dla posiadanych pojazdów. Funkcje te nie tylko oszczędzą czas, ale również, automatycznie generując tzw. dowody wewnętrzne, pozwolą na jasne i klarowne udokumentowanie wykorzystania pojazdu, wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, przed Urzędem Skarbowym.

Odliczenie VAT od pojazdów specjalnych

Polecamy: Biuletyn VAT


Zachowanie praw nabytych


Ustawodawca zdecydował, że podatnicy, którzy nabyli pojazdy samochodowe przed 1 kwietnia 2014 r. mogą zachować pełne prawdo do całkowitego odliczenia podatku VAT, które przysługiwało w tamtym czasie. Warunkiem zachowania tego prawa było jednak wydanie pojazdu podatnikowi przed 1 kwietnia 2014 r., a także rejestracja umowy najmu czy leasingu we właściwym Urzędzie Skarbowym do 30 dni od dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy o VAT. Warto jednak zaznaczyć, że o ile w stosunku do samego pojazdu, podatnik będzie mógł odliczyć 100% VAT, o tyle do wszystkich pozostałych wydatków będzie musiał zastosować „nowe” zasady, tj. odliczenie tylko 50% VAT dla użytku mieszanego lub 100% VAT dla udokumentowanego i wyłącznego użytku firmowego.

 

Zapraszamy na forum o podatkach i rachunkowości

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA