REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody osobowe, podatek VAT i księgowanie kosztów od 1 kwietnia 2014 r.

RESET2 Sp. z o.o
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowana 1 kwietnia 2014 r. ustawa o VAT zakłada możliwość odliczenia nawet 100% tego podatku dla samochodów osobowych. Abstrahując od tego czy jest to ogromna szansa, czy tylko potencjalna możliwość, tak czy inaczej należy zwrócić uwagę na obostrzenia, które nakłada na nas ustawodawca oraz zastanowić się, jak w prosty i najmniej inwazyjny sposób księgować omawiane koszty.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Odliczenie 100% podatku VAT


Możliwość odliczenia nawet 100% naliczonego podatku VAT w przypadku dowolnego typu pojazdu, w tym samochodu osobowego, jeżeli tylko będzie on wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej, jest dużą nowością. Niestety, to na podatniku spoczywa obowiązek przekonania organów skarbowych, iż sposób wykorzystania ww. pojazdu wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ponadto, ustawodawca uszczegóławia ten zapis, wskazując wprost na dwa warunki, z których przynajmniej jeden musi zostać spełniony, by skorzystać z pełnego odliczenia podatku VAT:

- sposób wykorzystywania tego pojazdu, dodatkowo potwierdzony prowadzoną ewidencją przebiegu, jasno i klarownie wyklucza jego użycie do celów prywatnych,

- konstrukcja tego pojazdu wyklucza jego wykorzystanie do celów prywatnych lub powoduje, że jego użycie do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ewidencja przebiegu pojazdu


W przypadku uznania samochodu za wykorzystywany wyłącznie do celów firmowych, podatnik zobowiązany jest do rozpoczęcia prowadzenia szczegółowej ewidencji przebiegu pojazdu, począwszy od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, a skończywszy na dniu zakończenia jego wykorzystywania. Jeżeli samochód nabyliśmy przed 1 kwietnia 2014 r., należy rozpocząć prowadzenie ewidencji równocześnie z poniesieniem pierwszego wydatku eksploatacyjnego po 31 marca 2014 r.

Nie ma potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów dla samochodów przeznaczonych do odsprzedaży, sprzedaży czy odpłatnego najmu, dzierżawy, leasingu lub podobnych. Szczegółowej ewidencji przebiegu nie trzeba prowadzić również jeżeli podatnik zdecyduje się korzystać z ograniczonego prawa do odliczania podatku VAT, do wysokości 50% lub jeżeli wspomniane odliczenie w ogóle mu nie przysługuje, ponieważ pojazd wykorzystuje wyłącznie do działalności zwolnionej z VAT.

Odliczenie VAT od samochodów - ewidencja i VAT-26


Informacja dla organów skarbowych


W terminie 7 dni od dnia, w którym ponieśliśmy pierwszy wydatek związany z pojazdem, dla którego prowadzimy szczegółową ewidencję przebiegu, należy poinformować o tym fakcie właściwy Urząd Skarbowy na druku VAT-26. Dla podatników, którzy nabyli samochody przed 1 kwietnia 2014 r., deklaracja ta powinna być złożona do 7 dni od dnia, w którym po 31 marca 2014 r. ponieśli pierwszy wydatek eksploatacyjny, związany z tymi pojazdami.

W przypadku złożenia ww. deklaracji po terminie, należało będzie uznać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą dopiero od dnia jej złożenia. Wcześniejsze wydatki nie będą zatem kwalifikować się do odliczenia 100% naliczonego podatku VAT.

 

 


Narzędzia ułatwiające księgowanie


Jeżeli zdecydujemy się na korzystanie z ograniczonego prawa, gdzie przysługuje odliczenie tylko połowy naliczonego podatku VAT, kluczowym okaże się znalezienie programu, który w prosty sposób wspomoże automatycznym księgowaniem. Oprogramowanie takie powinno posiadać wbudowany mechanizm, wyręczający użytkownika w kłopotliwym i zabierającym sporo czasu rozksięgowaniu kosztów z 50-procentowym odliczeniem. Koszty te muszą bowiem trafić zarówno do rejestrów zakupów VAT, jak i później do deklaracji VAT oraz do kosztów podatku dochodowego w części, w której podatnikowi nie przysługuje odliczenie podatku VAT naliczonego.

Kiedy w grę wchodzi odliczenie całego podatku VAT, również warto zadbać o wybór tudzież zmianę programu księgowego na odpowiedni, który znacząco usprawni naszą pracę i pomoże np. stworzyć biblioteki przejazdów, celów czy zakupów eksploatacyjnych dla posiadanych pojazdów. Funkcje te nie tylko oszczędzą czas, ale również, automatycznie generując tzw. dowody wewnętrzne, pozwolą na jasne i klarowne udokumentowanie wykorzystania pojazdu, wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, przed Urzędem Skarbowym.

Odliczenie VAT od pojazdów specjalnych

Polecamy: Biuletyn VAT


Zachowanie praw nabytych


Ustawodawca zdecydował, że podatnicy, którzy nabyli pojazdy samochodowe przed 1 kwietnia 2014 r. mogą zachować pełne prawdo do całkowitego odliczenia podatku VAT, które przysługiwało w tamtym czasie. Warunkiem zachowania tego prawa było jednak wydanie pojazdu podatnikowi przed 1 kwietnia 2014 r., a także rejestracja umowy najmu czy leasingu we właściwym Urzędzie Skarbowym do 30 dni od dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy o VAT. Warto jednak zaznaczyć, że o ile w stosunku do samego pojazdu, podatnik będzie mógł odliczyć 100% VAT, o tyle do wszystkich pozostałych wydatków będzie musiał zastosować „nowe” zasady, tj. odliczenie tylko 50% VAT dla użytku mieszanego lub 100% VAT dla udokumentowanego i wyłącznego użytku firmowego.

 

Zapraszamy na forum o podatkach i rachunkowości

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA