REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody osobowe, podatek VAT i księgowanie kosztów od 1 kwietnia 2014 r.

RESET2 Sp. z o.o
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowana 1 kwietnia 2014 r. ustawa o VAT zakłada możliwość odliczenia nawet 100% tego podatku dla samochodów osobowych. Abstrahując od tego czy jest to ogromna szansa, czy tylko potencjalna możliwość, tak czy inaczej należy zwrócić uwagę na obostrzenia, które nakłada na nas ustawodawca oraz zastanowić się, jak w prosty i najmniej inwazyjny sposób księgować omawiane koszty.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Odliczenie 100% podatku VAT


Możliwość odliczenia nawet 100% naliczonego podatku VAT w przypadku dowolnego typu pojazdu, w tym samochodu osobowego, jeżeli tylko będzie on wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej, jest dużą nowością. Niestety, to na podatniku spoczywa obowiązek przekonania organów skarbowych, iż sposób wykorzystania ww. pojazdu wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ponadto, ustawodawca uszczegóławia ten zapis, wskazując wprost na dwa warunki, z których przynajmniej jeden musi zostać spełniony, by skorzystać z pełnego odliczenia podatku VAT:

- sposób wykorzystywania tego pojazdu, dodatkowo potwierdzony prowadzoną ewidencją przebiegu, jasno i klarownie wyklucza jego użycie do celów prywatnych,

- konstrukcja tego pojazdu wyklucza jego wykorzystanie do celów prywatnych lub powoduje, że jego użycie do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą jest nieistotne.

REKLAMA

Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ewidencja przebiegu pojazdu


W przypadku uznania samochodu za wykorzystywany wyłącznie do celów firmowych, podatnik zobowiązany jest do rozpoczęcia prowadzenia szczegółowej ewidencji przebiegu pojazdu, począwszy od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, a skończywszy na dniu zakończenia jego wykorzystywania. Jeżeli samochód nabyliśmy przed 1 kwietnia 2014 r., należy rozpocząć prowadzenie ewidencji równocześnie z poniesieniem pierwszego wydatku eksploatacyjnego po 31 marca 2014 r.

Nie ma potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów dla samochodów przeznaczonych do odsprzedaży, sprzedaży czy odpłatnego najmu, dzierżawy, leasingu lub podobnych. Szczegółowej ewidencji przebiegu nie trzeba prowadzić również jeżeli podatnik zdecyduje się korzystać z ograniczonego prawa do odliczania podatku VAT, do wysokości 50% lub jeżeli wspomniane odliczenie w ogóle mu nie przysługuje, ponieważ pojazd wykorzystuje wyłącznie do działalności zwolnionej z VAT.

Odliczenie VAT od samochodów - ewidencja i VAT-26


Informacja dla organów skarbowych


W terminie 7 dni od dnia, w którym ponieśliśmy pierwszy wydatek związany z pojazdem, dla którego prowadzimy szczegółową ewidencję przebiegu, należy poinformować o tym fakcie właściwy Urząd Skarbowy na druku VAT-26. Dla podatników, którzy nabyli samochody przed 1 kwietnia 2014 r., deklaracja ta powinna być złożona do 7 dni od dnia, w którym po 31 marca 2014 r. ponieśli pierwszy wydatek eksploatacyjny, związany z tymi pojazdami.

W przypadku złożenia ww. deklaracji po terminie, należało będzie uznać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą dopiero od dnia jej złożenia. Wcześniejsze wydatki nie będą zatem kwalifikować się do odliczenia 100% naliczonego podatku VAT.

 

 


Narzędzia ułatwiające księgowanie


Jeżeli zdecydujemy się na korzystanie z ograniczonego prawa, gdzie przysługuje odliczenie tylko połowy naliczonego podatku VAT, kluczowym okaże się znalezienie programu, który w prosty sposób wspomoże automatycznym księgowaniem. Oprogramowanie takie powinno posiadać wbudowany mechanizm, wyręczający użytkownika w kłopotliwym i zabierającym sporo czasu rozksięgowaniu kosztów z 50-procentowym odliczeniem. Koszty te muszą bowiem trafić zarówno do rejestrów zakupów VAT, jak i później do deklaracji VAT oraz do kosztów podatku dochodowego w części, w której podatnikowi nie przysługuje odliczenie podatku VAT naliczonego.

Kiedy w grę wchodzi odliczenie całego podatku VAT, również warto zadbać o wybór tudzież zmianę programu księgowego na odpowiedni, który znacząco usprawni naszą pracę i pomoże np. stworzyć biblioteki przejazdów, celów czy zakupów eksploatacyjnych dla posiadanych pojazdów. Funkcje te nie tylko oszczędzą czas, ale również, automatycznie generując tzw. dowody wewnętrzne, pozwolą na jasne i klarowne udokumentowanie wykorzystania pojazdu, wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, przed Urzędem Skarbowym.

Odliczenie VAT od pojazdów specjalnych

Polecamy: Biuletyn VAT


Zachowanie praw nabytych


Ustawodawca zdecydował, że podatnicy, którzy nabyli pojazdy samochodowe przed 1 kwietnia 2014 r. mogą zachować pełne prawdo do całkowitego odliczenia podatku VAT, które przysługiwało w tamtym czasie. Warunkiem zachowania tego prawa było jednak wydanie pojazdu podatnikowi przed 1 kwietnia 2014 r., a także rejestracja umowy najmu czy leasingu we właściwym Urzędzie Skarbowym do 30 dni od dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy o VAT. Warto jednak zaznaczyć, że o ile w stosunku do samego pojazdu, podatnik będzie mógł odliczyć 100% VAT, o tyle do wszystkich pozostałych wydatków będzie musiał zastosować „nowe” zasady, tj. odliczenie tylko 50% VAT dla użytku mieszanego lub 100% VAT dla udokumentowanego i wyłącznego użytku firmowego.

 

Zapraszamy na forum o podatkach i rachunkowości

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA