REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć i wykazać kwotę zwrotu bezpośredniego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki

REKLAMA

Proszę o interpretację art. 87 ust. 3 ustawy o VAT. Co oznacza ona dla podatnika sprzedającego towary ze stawką 3%? Czy możliwość obniżenia podatku należnego (sprzedaż opodatkowana 3%) o naliczony (zakupy opodatkowane 22%) w deklaracji VAT oznacza dla tego rolnika zwrot podatku w wysokości 19%, np. sprzedaż 100,00 x 3% = 3,00 i sprzedaż 100,00 x 22% = 22,00, w deklaracji 22,00 - 3,00 = 19,00 do zwrotu, czy też ustala się tę kwotę w inny sposób? Jak obliczać i wykazywać kwotę zwrotu VAT w tym przypadku?

 

rada

 

Kwoty zwrotu nie oblicza się w sposób wskazany w pytaniu. Kwota zwrotu jest to nadwyżka podatku naliczonego nad należnym. W deklaracji najpierw wykazuje się kwotę podatku należnego, następnie VAT naliczonego. Gdy kwota podatku naliczonego jest wyższa niż należnego, powstałą różnicę podatnik może wykazać do zwrotu bezpośredniego. W zależności od okoliczności konkretnego przypadku podatnik może się ubiegać o zwrot w terminie 60 lub 180 dni. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Podstawowe zasady rozliczania VAT są następujące:

l opodatkowanie dokonywanej sprzedaży podatkiem od towarów i usług stawką VAT przewidzianą dla danego rodzaju towaru i usługi (podatek należny),

l jednocześnie przy dokonywaniu sprzedaży opodatkowanej (np. stawką VAT w wysokości 3%) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług z faktur (lub innych dokumentów uprawniających do odliczenia VAT) dokumentujących to nabycie (podatek naliczony),

l w celu ustalenia zarówno kwoty podatku należnego, jak i naliczonego za dany okres rozliczeniowy konieczne jest prowadzenie odpowiednich ewidencji (art. 109 ust. 3 ustawy o VAT); są one niezbędne do prawidłowego rozliczenia VAT w deklaracji podatkowej (ewidencje),

l wykazywanie w deklaracji łącznej kwoty podatku należnego od całego obrotu wykazanego w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu lub dla podatników stosujących kwartalne rozliczenie VAT - kwartalne) (deklarowanie VAT należnego),

l wykazywanie w deklaracji łącznej kwoty podatku naliczonego za dany okres rozliczeniowy podlegającej odliczeniu za miesiąc (kwartał) rozliczeniowy (deklarowanie VAT naliczonego),

l rozliczanie kwot podatku należnego i naliczonego w deklaracjach VAT składanych za okresy miesięczne (VAT-7) lub kwartalne (VAT-7K) (rozliczenie VAT należnego i VAT naliczonego w deklaracji).

Rejestry zakupów i sprzedaży

W celu ustalenia kwot podatku należnego i naliczonego za dany okres rozliczeniowy podatnik powinien przede wszystkim prowadzić odpowiednie rejestry zakupu i sprzedaży. Na ich podstawie podatnik ustala kwoty podatku należnego i naliczonego za dany miesiąc od dokonanych w nim obrotów i zakupów. Przepisy ustawy o VAT nie narzucają formy prowadzenia tych ewidencji. W praktyce podatnik powinien prowadzić odrębnie ewidencje sprzedaży według rodzajów sprzedaży wykazanych w deklaracji VAT w dziale C, np. rejestr dostawy towarów oraz świadczenia usług opodatkowanych stawką 3%, rejestr dostawy towarów oraz świadczenia usług opodatkowanych stawką 22% itd. Natomiast w odniesieniu do dokonywania zakupów i ustalania kwot podatku naliczonego konieczne jest prowadzenie ewidencji zakupów w podziale na rejestr nabycia towarów i usług zaliczanych do środków trwałych oraz rejestr nabycia pozostałych towarów i usług (od których przysługuje prawo do odliczenia VAT).

Na podstawie sporządzonych ewidencji podatnik powinien wykazać w odpowiednich polach deklaracji wartości podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego odnośnie do sprzedaży w polach 20-39 deklaracji. Łączna kwota obrotu wynikała będzie z sumy wykazanej w polu 40 deklaracji, a łączna kwota podatku należnego w polu 41 deklaracji. Podobnie należy postąpić z wartością nabytych towarów i usług oraz kwotą podatku naliczonego podlegającą odliczeniu, wykazując je w polach 44-47 deklaracji. Wartość nabytych środków trwałych należy wykazać w poz. 44 i 45 deklaracji. Łączna kwota podatku naliczonego podlegająca odliczeniu wykazana zostanie w poz. 50 deklaracji. Następnie należy porównać ze sobą kwotę podatku należnego z kwotą podatku naliczonego. W zależności od tego, która z tych kwot będzie większa, ich różnica będzie stanowić albo kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego (poz. 53 deklaracji), albo nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym (poz. 55 deklaracji).

Powstała nadwyżka podatku naliczonego nad należnym może stanowić kwotę żądanego zwrotu na rachunek bankowy (poz. 56 deklaracji) albo też może zostać zadysponowana do przeniesienia do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy (poz. 59 deklaracji). Nie ma przeszkód, aby podatnik wykazał całą kwotę nadwyżki podatku naliczonego jako kwotę przysługującego mu zwrotu bezpośredniego. W zależności od konkretnego przypadku zwrot może być dokonany w terminach 60 lub 180 dni od dnia złożenia deklaracji VAT. W terminie 60 dni podatnik może żądać zwrotu m.in. w przypadku nabycia środków trwałych lub też dokonywania sprzedaży opodatkowanej stawkami niższymi niż 22%. O takiej sytuacji Czytelnik wspomina w pytaniu. Należy zauważyć, że podatnicy mogą żądać zwrotu w terminach krótszych niż 180 dni tylko w przypadkach określonych przepisami art. 87 ustawy o VAT. W sytuacjach niewskazanych przepisami podatnikowi przysługuje zwrot w terminie 180 dni.

Zwrot w terminie 60 dni

Na podstawie regulacji art. 87 ust. 3 ustawy o VAT podatnik może żądać zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni. Podatnik może żądać zwrotu w tym terminie tylko kwoty nieprzekraczającej określonego limitu. Na podstawie tego przepisu kwota zwrotu nie może przekroczyć sumy: kwoty podatku naliczonego od nabycia środka trwałego i 22% obrotu opodatkowanego stawkami niższymi niż 22% oraz obrotu z tytułu czynności, których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju (wykazane w poz. 21 deklaracji). Sposób wyliczenia tej kwoty zaprezentowano w przykładzie.
PRZYKŁAD
Załóżmy, że w kwietniu rolnik nabył środek trwały o wartości netto 200 000 zł, VAT do odliczenia stanowi 44 000 zł. Ponadto nabył inne towary opodatkowane również stawką 22% o wartości łącznej netto 25 000 zł, od których odliczy VAT w kwocie 5500 zł.

Łączna wartość podatku naliczonego w poz. 50 deklaracji stanowiła kwotę 49 500 zł.

Jednocześnie w miesiącu tym rolnik dokonał sprzedaży towarów opodatkowanych stawką VAT 3% o wartości 34 000 zł. Kwota podatku należnego wynosi zatem w poz. 41 deklaracji wartość 1020 zł. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym stanowi kwotę (49 500 - 1020) = 48 480 zł. Limit kwoty zwrotu w terminie 60 dni należy ustalić następująco:

Wartość podatku naliczonego od zakupu środka trwałego 44 000 zł + 7480 zł (22% z kwoty obrotu opodatkowanego stawką niższą niż podstawowa, czyli 22% z 34 000 zł) = 51 480 zł.

Ze względu na fakt, że kwota nadwyżki podatku naliczonego wykazana w deklaracji nie przewyższa tak ustalonej kwoty limitu, rolnik ma prawo żądać zwrotu kwoty 48 480 zł na rachunek bankowy (zwrot bezpośredni) w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy o VAT. W celu otrzymania zwrotu podatnik powinien wykazać całą wartość kwoty do zwrotu w poz. 57 deklaracji VAT.

Podstawa prawna

l art. 87 ust. 3, art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA