REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pośrednicy zajmujący się eksportem mają prawo do zwrotu akcyzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jabłecka

REKLAMA

Czy zwrot akcyzy z tytułu eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przysługuje tylko podatnikowi? Czy także pośrednikowi z tytułu transakcji eksportu?
RADA
Z literalnego brzmienia przepisów rozporządzenia wykonawczego do ustawy o akcyzie wynika, że zwrot przysługuje wyłącznie podatnikowi akcyzy. Jednak jest to sprzeczne z samą ustawą i dyrektywami europejskimi. Dlatego też pojawiają się już pierwsze wyroki sądów krajowych, z których orzecznictwa wynika, że podmiot, który wyeksportował wyroby akcyzowe zharmonizowane, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, jest uprawniony do otrzymania zwrotu podatku akcyzowego z tytułu dokonanego eksportu. Nie zawężają one kręgu uprawnionych podmiotów do podatników akcyzy. Uznają, że prawo do zwrotu mają również pośrednicy.
UZASADNIENIE
W przypadku eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju przysługuje podatnikowi, który:
• dokonał zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium kraju;
• dokonał eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą;
• posiada dokument odprawy celnej SAD potwierdzający wywóz wyrobów z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej.
Zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju następuje na pisemny wniosek podatnika, składany do właściwego naczelnika urzędu celnego, w ciągu roku od dnia dokonania eksportu. Do wniosku dołącza się w szczególności:
• dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;
• dokument SAD potwierdzony przez graniczny urząd celny;
• faktury i inne dokumenty potwierdzające dokonanie eksportu.
Kwota wnioskowanego zwrotu akcyzy nie może być niższa niż kwota stanowiąca równowartość w złotych 100 euro, według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP z dnia składania wniosku.
Zwrot akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest dokonywany w złotych polskich na rachunek bankowy podatnika wskazany we wniosku o zwrot akcyzy. W przypadku gdy zwrot akcyzy jest dokonywany na rachunek podatnika mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania, albo miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w państwie członkowskim, koszty związane z dokonaniem tego zwrotu ponosi podatnik.
Właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję o wysokości uznanej kwoty zwrotu akcyzy w eksporcie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i dokonuje zwrotu tej kwoty w terminie 30 dni od dnia złożenia, wraz z załączonymi dokumentami, wniosku o zwrot akcyzy.
 
WAŻNE!
Zwrot akcyzy z tytułu eksportu towarów akcyzowych zharmonizowanych przysługuje w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Z przepisu art. 60. ustawy o akcyzie wynika natomiast, że podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy. Jej zwrot następuje na wniosek podmiotu. Zwrot przysługuje również w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju.
Zwrotowi nie podlega akcyza od dostaw wewnątrzwspólnotowych i eksportu wyrobów oznaczonych znakami akcyzy.
 
WAŻNE!
W ustawie o akcyzie czytamy, że zwrot z tytułu wyeksportowanych wyrobów akcyzowych przysługuje podmiotowi, który dokonał eksportu. Nie ma w nim mowy o podatniku akcyzy, tylko o podmiocie.
Rozważany problem dotyczy niedoprecyzowania przez ustawodawcę zapisu w rozporządzeniu wykonawczym. Otóż, w przepisie § 5 ustawodawca wskazuje, iż prawo do zwrotu akcyzy zapłaconej w Polsce z tytułu wyeksportowanych następnie towarów akcyzowych zharmonizowanych mają podatnicy, a nie podmioty. W ten sposób zawężony został krąg uprawnionych do wystąpienia o zwrot zapłaconej na terytorium kraju akcyzy tylko do podatników. Natomiast prawo to powinno przysługiwać również innym spełniającym warunki do otrzymania zwrotu, tj. m.in. pośrednikom.
Dochodzi w tym momencie do sytuacji, że zwrotu z tytułu eksportu nie otrzymają producenci wyrobów, gdyż tak naprawdę nie eksportują. Robi to za nich pośrednik, któremu sprzedają wyroby, ale on również nie otrzyma zwrotu, ponieważ nie jest podatnikiem podatku akcyzowego.
Dzięki wyrokowi Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie można mieć nadzieję na przełom, że w takich sytuacjach urzędy celne zaczną zwracać akcyzę również pośrednikom.
W wyroku z 7 lipca 2006 r., sygn. akt III SA/Wa 1457/06, Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekał bowiem, że podmiot, a zatem również pośrednik, który wyeksportował wyroby akcyzowe zharmonizowane, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, jest uprawniony do otrzymania zwrotu podatku akcyzowego z tytułu dokonanego eksportu.
Sąd przyznał, iż zwrot akcyzy przysługuje podmiotowi, który dokonał eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. W świetle takiej regulacji ustawy „dokonane w rozporządzeniu zawężenie kręgu podmiotów uprawnionych do skorzystania z tej formy ulgi podatkowej do kategorii podatnika podatku akcyzowego było sprzeczne z powyższymi przepisami ustawy, a także z art. 217 Konstytucji RP, a zatem nie może stanowić podstawy odmowy zwrotu podatku”.
Zwrot akcyzy następuje na wniosek podmiotu, który dostarczył wyroby akcyzowe na terytorium państwa członkowskiego, a nie tylko podatnika akcyzy. Oznacza to, iż w przypadku eksportu zwrot ten przysługuje podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe na terytorium państwa trzeciego, a więc eksporterowi tych wyrobów. Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał więc, że zakres podmiotowy, czyli wskazanie kręgu osób, którym przysługuje prawo do zwrotu akcyzy, i to w przypadku zarówno dostawy wewnątrzwspólnotowej, jak i eksportu, ustawodawca zawarł odpowiednio w ust. 1 i ust. 2 art. 60.
Sąd jednocześnie uznał, iż określając w § 5 rozporządzenia w sprawie zwrotu akcyzy podmioty, którym przysługuje ten zwrot, Minister Finansów przekroczył przekazany mu w art. 60 ust. 5 ustawy o akcyzie zakres spraw do uregulowania w drodze rozporządzenia. Minister Finansów nie był upoważniony do dokonywania w rozporządzeniu jakiejkolwiek modyfikacji kręgu podmiotowego osób uprawnionych do otrzymania zwrotu akcyzy w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w stosunku do zakresu podmiotowego określonego w ustawie.
Ponadto w uzasadnieniu wyroku czytamy, iż § 5 rozporządzenia w sprawie zwrotu akcyzy w zakresie, w jakim przepis ten zawęża krąg podmiotów uprawnionych do zwrotu podatku akcyzowego z tytułu eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do kategorii podatników podatku akcyzowego, którzy dokonali zapłaty akcyzy na terytorium kraju, i tym samym wyłącza z tego kręgu eksporterów tych wyrobów, niebędących jednocześnie tymi podatnikami, jest sprzeczny z art. 60 ust. 2 w związku z art. 60 ust. 1 uopa, a tym samym narusza również art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji RP.
• art. 60 ust. 1 i 2 ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym - Dz.U. Nr 29, poz. 257; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 169, poz.1199
• § 5, § 6, § 7, § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - Dz.U. Nr 74, poz. 674
Magdalena Jabłecka
ekspert w zakresie akcyzy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA