REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O zwrot VAT od paliwa można walczyć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którym ograniczono prawo do odliczenia VAT od paliw, mogą odzyskać podatek. Pomocny może okazać się wyrok WSA we Wrocławiu, w którym zakwestionowano tzw. wzór Lisaka.

Wyrok - co podkreślają eksperci - można wykorzystać także do zakwestionowania obecnych zasad odliczania VAT. W praktyce oznacza to, że wszyscy, którym nowy przepis ogranicza możliwość odliczenia VAT, powinni skorzystać z prawa do odwołania lub domagać się zwrotu nadpłaty.

Przełomowa interpretacja

Przypomnijmy, że WSA we Wrocławiu wyjaśnił, że art. 88 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT sprzeciwia się celowi i treści VI Dyrektywy, zwłaszcza narusza jej art. 17 ust. 6.

- Jak podkreślił WSA, niezgodność ta dotyczy tych sytuacji, w jakich rozszerzono zakres ograniczenia prawa do odliczenia VAT rzeczywiście stosowanego przed wejściem w życie VI Dyrektywy do polskiego porządku prawnego - mówi Adrian Jonca, doradca podatkowy Beiten Burkhardt.

Zdaniem sądu polski ustawodawca nie miał prawa po wejściu Polski do UE wprowadzać przepisów, które ograniczałyby prawo do odliczenia VAT bardziej restrykcyjnie niż przepisy obowiązujące w momencie akcesji.

Zdaniem Agnieszki Smolińskiej-Wiśnioch, menedżera w firmie doradczej KPMG, wyrok ten, wraz z innymi dotyczącymi m.in. odliczenia VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją podatnika dla celów VAT potwierdza, że polskie sądy respektują przepisy VI Dyrektywy oraz orzecznictwo ETS.

Można żądać zwrotu

Na wyrok powinni powoływać się wszyscy podatnicy, którzy stracili lub tracą prawo do odliczenia VAT zarówno na gruncie zakwestionowanych przez sąd przepisów, jak i tych aktualnych.

Najważniejszym argumentem, jaki daje wyrok, jest uznanie, że podatnicy, których samochody nie spełniały warunku ładowności zawartego we wzorze Lisaka, ale w uprzednim, tj. obowiązującym do 1 maja 2004 r., systemie opodatkowania VAT - nadal zachowali prawo do odliczenia podatku od paliwa kupionego do napędu samochodów. To z kolei otwiera możliwości żądania zwrotu nadpłaconego podatku.

- Orzeczenie WSA wiąże oczywiście organy podatkowe tylko w indywidualnej sprawie - mówi Robert Krasnodębski, radca prawny z Kancelarii Weil, Gotshal&Manges.

Dodaje jednak, że ze względu na trafność poglądu w nim wyrażonego można żywić przekonanie, że jego praktyczne oddziaływanie będzie duże. Podatnicy, którzy stracili możliwość odliczenia VAT ze względu na przepisy nowej ustawy o VAT, mogą podjąć walkę o odzyskanie pieniędzy. Wyrok można wykorzystać zarówno w przypadku, gdy organ podatkowy zakwestionuje zastosowane odliczenie, jak i wtedy, gdy podatnik z niego nie skorzystał. Podatnik, któremu organy podatkowe zakwestionowały odliczenie VAT, powinien już na etapie odwołania powoływać się na korzystny wyrok WSA.

Potrzebna skarga

Jeżeli organ odwoławczy nie przychyli się do tych argumentów, podatnik powinien skierować sprawę do sądu administracyjnego. W uzasadnieniu skargi należy powołać interpretację WSA we Wrocławiu. Podatnik, który postąpił zgodnie z zakwestionowanym przepisem i nie odliczył VAT, musi skorygować deklaracje za miesiące, w których nie skorzystał z odliczenia VAT. Korekty deklaracji wraz z wyjaśnieniem przyczyn korekty i wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatnik składa w swoim urzędzie skarbowym. Jeżeli fiskus odmówi, należy odwołać się.

Odwołanie od decyzji pierwszoinstancyjnej wnosi się w terminie 14 dni od doręczenia decyzji. Jest to warunek niezbędny do skierowania sprawy do sądu administracyjnego. Podatnik po wyczerpaniu trybu odwoławczego może złożyć skargę do WSA w terminie 30 dni od doręczenia decyzji za pośrednictwem organu odwoławczego. Gdyby WSA nie przyznał racji podatnikowi, może on wnieść skargę kasacyjną do NSA.

Podatnicy powinni pamiętać, że jeśli w związku z brakiem możliwości rozliczenia VAT zaliczyli go do kosztów uzyskania przychodów, będą musieli jednocześnie dokonać korekty w podatku dochodowym i ewentualnie dokonać dopłaty podatku z odsetkami.

Ostatecznym potwierdzeniem stanowiska korzystnego dla podatników zawartego w wyroku WSA we Wrocławiu będzie wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego. Termin sprawy nie został jeszcze wyznaczony, ale do sądu wpłynęła skarga kasacyjna dyrektora izby skarbowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Wzór skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego


Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA