REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nieodpłatne przekazanie towarów podlega VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jabłecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma produkuje artykuły piśmiennicze: markery, długopisy, pióra. Podczas akcji promocyjnych rozdajemy produkty, na których znajduje się logo naszej firmy. Nie są to ani próbki, ani prezenty o małej wartości. Podatek naliczony związany z tymi produktami został odliczony, bowiem traktujemu te czynności jako reklamę, a więc ponoszone na ten cel wydatki możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast same towary będą przekazane nieodpłatnie. Czy w związku z tym, że jest to czynność nieodpłatnego przekazania towarów związana z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT?

RADA

Nie, czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu. Nieodpłatne przekazanie towarów związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jeśli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi towarami, w całości lub w części, podlega opodatkowaniu VAT. Nie ma w tym momencie znaczenia, że jest to przekazanie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Przy nieodpłatnym przekazaniu towarów podstawowe znaczenie ma to, czy podatnik miał prawo do całkowitego bądź częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z przekazanymi towarami. W takim tonie ukształtowały się zarówno linia orzecznictwa sądowego, jak i stanowisko organów podatkowych.

UZASADNIENIE

Z treści pytania wynika, że firma nieodpłatnie przekazuje towary podczas akcji promocyjnych swoim potencjalnym klientom. Podatek naliczony związany z tymi towarami został przez firmę odliczony. Ponadto czynność nieodpłatnego przekazania ewidentnie jest związana z prowadzonym przez firmę przedsiębiorstwem. Ma bowiem na celu pozyskanie kolejnych kontrahentów.

Aby odpowiedzieć na pytanie, kiedy nieodpłatne przekazanie podlega opodatkowaniu VAT, należy poznać treść art. 5 i art. 7 ustawy o VAT. Te dwa przepisy w rozpatrywanym przypadku będą miały decydujące znaczenie.

I tak, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytoriom kraju. Przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

l przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

l wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu tego nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Z treści pytania wynika, że nie mamy do czynienie z tego rodzaju towarami.

Ważne!

Nieodpłatna dostawa towarów na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością podlega opodatkowaniu, w przypadku gdy podatnikowi przysługiwało odliczenie VAT w jakiejkolwiek części od przekazanych towarów.

Czynności, które są przedmiotem zapytania Czytelnika, a więc nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, również są uważane za dostawę towarów. Jednakże nieodpłatne czynności tylko wówczas są uznawane za odpłatną dostawę towarów, jeśli podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego albo częściowego odliczenia podatku naliczonego.

Ponieważ ten warunek w sytuacji Czytelnika jest spełniony, dojdzie do opodatkowania tej nieodpłatnej dostawy towarów.

Jak wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z 15 czerwca 2007 r. nr 1401/PH-II/4407/14-12/07/MZ: „jeśli podatnik odliczył podatek naliczony przy nabyciu towarów, to ich nieodpłatne przekazanie - gdyby było nieopodatkowane - w istocie stanowiłoby nabycie bez opodatkowania. Stoi to w sprzeczności z zasadą powszechności oraz neutralności opodatkowania. Jeśli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku, to nieodpłatne przekazanie tego towaru pozostaje neutralne podatkowo, gdyż podatnik już raz został obciążony faktycznym kosztem podatku (w tej części wystąpił więc jako konsument, a nie jako podatnik VAT). Nie ma tutaj znaczenia, czy podatnik odliczył podatek, czy też nie, istotne jest jedynie, czy mu to prawo przysługiwało. Uznać ponadto trzeba, że dotyczyć to będzie zarówno przypadków, gdy podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia pełnego, jak i częściowego”.

Ponadto należy zwrócić jeszcze uwagę na przepisy Dyrektywy. Z treści art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady Unii Europejskiej z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej wynika, że wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do jego celów prywatnych lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie, lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów albo ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów. Za odpłatną dostawę towarów nie uznaje się jednakże wykorzystania do celów działalności przedsiębiorstwa podatnika towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki.

Z przepisu tego wynika zatem, iż za dostawę towarów uważa się zarówno nieodpłatne zbycie towarów do celów innych niż prowadzona działalności gospodarcza, jak i do celów tej działalności.

Ważne!

Za dostawę towarów uważa się zarówno nieodpłatne przekazanie (zbycie) towarów do celów innych niż prowadzona działalności gospodarcza, jak i do celów tej działalności, z wyjątkiem sytuacji gdy przedmiotem przekazania są prezenty o niskiej wartości i próbki.

Takie stanowisko reprezentują również sądy. Z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z Bydgoszczy z 23 listopada 2005 r., sygn. akt I SA/Bd 473/05 (publ. LEX 182822), wynika, że nieodpłatne przekazania towarów podlegają opodatkowaniu, jeśli przy nabyciu tych towarów przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia całości lub części podatku naliczonego. Ponadto czytamy w nim, iż: „zastosowanie przez podatnika towarów stanowiących część aktywów jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych jego lub jego pracowników, lub też pozbycie się ich nieodpłatnie albo, bardziej ogólnie, użycie ich do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, jeśli podatek od wartości dodanej od powyższych towarów lub ich części składowych podlegały w całości lub w części odliczeniu, będzie traktowane jako dostawa odpłatna. Jednakże jako takie nie jest traktowane przekazanie próbek towarów lub towarów stanowiących prezenty o małej wartości do celów działalności podatnika”.

W dalszej części uzasadnienia wyroku czytamy, iż: „sformułowanie zawarte w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług ograniczyło zakres przedmiotowy czynności, które podlegają opodatkowaniu, do przekazania na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, z pominięciem nieodpłatnych przekazań towarów na cele związane z przedsiębiorstwem. Dopiero wnioskowanie z ust. 3 art. 7 ustawy pozwala na interpretację zgodną z art. 5(6) Szóstej Dyrektywy. Ten ostatni przepis ustawy nie miałby bowiem sensu, gdyby na podstawie ust. 2 art. 7 nie podlegało opodatkowaniu nieodpłatne przekazanie towarów przez podatnika na cele prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa. Jeżeli przepis dopuszcza różną interpretację, to należy wybrać takie jego znaczenie, które zapewnia zgodność normy krajowej z normą wspólnotową”.

Czytelnik w swoim pytaniu zasugerował, że skoro przekazanie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, to nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT. Prawdopodobnie oparł swoje zdanie na zasadach, jakie obowiązują przy nieodpłatnym świadczeniu usług. Przy nieodpłatnym świadczeniu usług uznaje się bowiem, że nie podlega opodatkowaniu VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów, jeśli jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Natomiast gdyby przekazanie takie nie było związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a odliczenie by przysługiwało - wówczas trzeba by opodatkować to nieodpłatne świadczenie usług.

Jednak takie zasady obowiązują przy nieodpłatnym świadczeniu usług, a nie przy nieodpłatnym przekazaniu towarów.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż za opodatkowaną dostawę towarów uznaje się wszelkie przekazanie należących do podatnika towarów bez wynagrodzenia, niezależnie od tego, czy następuje one na cele prowadzonej działalności gospodarczej, czy też nie, jeżeli podatnikowi przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Zatem w przypadku Czytelnika dojdzie do opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów.

Czynność nieodpłatnego przekazania towarów należy udokumentować, wystawiając fakturę wewnętrzną. Nie ma konkretnego wzoru takiej faktury. Wygląda ona tak samo jak faktura VAT, z tym że jest oznaczona jako „faktura wewnętrzna VAT”.

Na fakturze należy określić podstawę opodatkowania oraz VAT. Określając podstawę opodatkowania, należy przyjąć koszt wytworzenia towaru bądź wartość netto, czyli cenę nabycia towaru. Obliczając podatek, należy zastosować stawkę właściwą dla sprzedaży tych towarów w kraju.

Obowiązek podatkowy powstanie na zasadach ogólnych. A więc w momencie wystawienia faktury wewnętrznej, nie później jednak niż w 7 dniu od dnia przekazania towaru.

Ponadto należy przypomnieć, iż przepisy dopuszczają możliwość wystawiania jednej zbiorczej faktury wewnętrznej. Zatem jeśli podatnik dokona kilku czynności przekazania nieodpłatnie towarów, wówczas może to udokumentować jedną zbiorczą fakturą wewnętrzną, która obejmie wszystkie transakcje z całego miesiąca.

Wystawiając taką wewnętrzną fakturę, trzeba jednak pamiętać o tym, że należy ją wystawić nie później niż 7 dnia od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego.

l art. 5 ust. 1, art. 7, art. 8 ust. 1-2, art. 29 ust. 10, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Magdalena Jabłecka

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA