REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować transakcję, która ma miejsce poza terytorium Polski

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chrobak Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem podatnikiem zarejestrowanym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Nabyłem we Francji towar. Dokonując tej transakcji, podałem na fakturze zakupu polski NIP poprzedzony kodem PL. Towar został przetransportowany na terytorium Bułgarii. Potem wyeksportowałem go poza Unię Europejską. Nie jestem zarejestrowany dla celów rozliczania podatku w Bułgarii. Przedmiotowy towar nie został wprowadzony na terytorium RP. W związku z tym mam wątpliwość, czy jako podatnik polski nie jestem zobowiązany do rozpoznania tej transakcji jako wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium Polski.

RADA

Jest Pan zobowiązany do rozliczenia podatku od WNT zarówno w Polsce, jak i w państwie, w którym zakończył się transport towarów. Można jednak uniknąć konieczności opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Polsce, udowadniając, że transakcja ta została opodatkowana w kraju zakończenia transportu towarów, czyli Bułgarii, lub też została uznana za czynność opodatkowaną w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium tego państwa.

UZASADNIENIE
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dokonywane przez podatnika, konieczne jest spełnienie wszystkich poniższych warunków:

- transakcja musi mieć charakter wewnątrzwspólnotowy, tzn. musi dotyczyć fizycznego przemieszczenia towarów pomiędzy dwoma państwami Unii Europejskiej,

- w trakcie transakcji musi dojść do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,

- przedmiotem nabycia musi być towar,

- nabycie musi być dokonane za wynagrodzeniem,

- nabywca towaru musi być podatnikiem VAT lub podatnikiem od wartości dodanej (z wyjątkiem gdy przedmiotem nabycia są nowe środki transportu - aby doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia, nabywca nie musi być podatnikiem VAT UE),

- dostawcą musi być podmiot zarejestrowany na terytorium państwa Unii Europejskiej innym niż terytorium Polski jako podatnik VAT, chyba że przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Z sytuacji opisanej w pytaniu wynika, że firma nabyła towary od francuskiego kontrahenta. Na fakturze podała swój numer VAT UE poprzedzony kodem PL. Z powyższego wynika więc, że obydwa podmioty są zarejestrowanymi podatnikami VAT UE. Został zatem spełniony podstawowy warunek, by daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Ze stanu faktycznego wynika również, że towary trafiają bezpośrednio z Francji do Bułgarii, nie przekraczając granicy Polski. Zatem kolejny warunek, aby daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów - dotyczący przemieszczenia towarów pomiędzy terytoriami dwóch różnych państw członkowskich - również został spełniony.

Co do zasady wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane (opodatkowane) na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Przykład

Podatnik niemiecki sprzedał podatnikowi holenderskiemu maszynę rolniczą. Transport rozpoczyna się w Niemczech, a kończy w Holandii. Co do zasady opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powinno nastąpić w kraju zakończenia transportu, czyli w Holandii.

Przykład

Podatnik niemiecki sprzedaje podatnikowi holenderskiemu meble. Transport towarów rozpoczyna się w Niemczech, a kończy w Wielkiej Brytanii. Zgodnie z ogólną zasadą opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia powinno nastąpić w kraju zakończenia transportu, czyli w Wielkiej Brytanii.

Jednakże - nie wyłączając zastosowania powyższej zasady - w przypadku gdy nabywca przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów podał numer przyznany mu przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych inne niż państwo członkowskie, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane również na terytorium tego państwa członkowskiego. Oznacza to, że nabywca może być zobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia dwukrotnie. Nabywca może być też zwolniony z dwukrotnego rozliczenia VAT, pod warunkiem udowodnienia, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów:

- zostało opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu,

- zostało uznane za opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, ze względu na zastosowanie procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej.

Z powyższego wynika zatem, że jeżeli podatnik z kraju X sprzeda towar podatnikowi Y, posługującemu się numerem identyfikacyjnym kraju Y, który w następstwie dokonanej dostawy zostanie przetransportowany z kraju X do kraju Z - miejscem opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia z tego tytułu, obciążającym podatnika Y, będzie kraj Z (zakończenia transportu), jak również kraj Y, którego numerem identyfikacyjnym posługuje się podatnik.

Podatnik może jednak uniknąć konieczności opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w kraju, którego numerem się posłużył przy tej transakcji, poprzez udowodnienie, że transakcja ta została opodatkowana w kraju zakończenia transportu towarów lub też została uznana za czynność opodatkowaną w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium tego państwa.

Zatem o tym, gdzie dane nabycie wewnątrzwspólnotowe będzie opodatkowane, decyduje podanie przez kupującego na fakturze VAT numeru dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Jeśli numer ten został wydany przez inne państwo niż państwo członkowskie, na którym znajdują się towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, kupujący jest również obowiązany rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie na terytorium państwa członkowskiego, które wydało mu ten numer.

Podsumowując - z zasad ogólnych wynika, że wewnątrzwspólnotowa dostawa powinna zostać opodatkowana w państwie, w którym zakończył się transport towarów (w Bułgarii). W naszej sytuacji podatnik na fakturze VAT podał numer przyznany mu przez Polskę na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych poprzedzony przedrostkiem PL. Z tego też powodu firma, posiadająca numer przyznany jej przez państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych (Polska) inne niż państwo członkowskie, na którym znajdują się towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu (Bułgaria), obowiązana jest również rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie na terytorium państwa członkowskiego, które wydało jej ten numer (czyli w tym przypadku - w Polsce).

Jeżeli podatnik dokona rejestracji firmy w Bułgarii, zostanie mu przyznany przez to państwo numer na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz prawidłowo rozliczy tam wspomnianą transakcję (łącznie z odprowadzeniem podatku naliczonego od tej transakcji), to przysługuje mu prawo do ubiegania się w Polsce o zwrot podatku naliczonego od tej transakcji.

- art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Agnieszka Chrobak

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA