REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować transakcję, która ma miejsce poza terytorium Polski

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chrobak Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem podatnikiem zarejestrowanym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Nabyłem we Francji towar. Dokonując tej transakcji, podałem na fakturze zakupu polski NIP poprzedzony kodem PL. Towar został przetransportowany na terytorium Bułgarii. Potem wyeksportowałem go poza Unię Europejską. Nie jestem zarejestrowany dla celów rozliczania podatku w Bułgarii. Przedmiotowy towar nie został wprowadzony na terytorium RP. W związku z tym mam wątpliwość, czy jako podatnik polski nie jestem zobowiązany do rozpoznania tej transakcji jako wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium Polski.

RADA

Jest Pan zobowiązany do rozliczenia podatku od WNT zarówno w Polsce, jak i w państwie, w którym zakończył się transport towarów. Można jednak uniknąć konieczności opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Polsce, udowadniając, że transakcja ta została opodatkowana w kraju zakończenia transportu towarów, czyli Bułgarii, lub też została uznana za czynność opodatkowaną w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium tego państwa.

UZASADNIENIE
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dokonywane przez podatnika, konieczne jest spełnienie wszystkich poniższych warunków:

- transakcja musi mieć charakter wewnątrzwspólnotowy, tzn. musi dotyczyć fizycznego przemieszczenia towarów pomiędzy dwoma państwami Unii Europejskiej,

- w trakcie transakcji musi dojść do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,

- przedmiotem nabycia musi być towar,

- nabycie musi być dokonane za wynagrodzeniem,

- nabywca towaru musi być podatnikiem VAT lub podatnikiem od wartości dodanej (z wyjątkiem gdy przedmiotem nabycia są nowe środki transportu - aby doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia, nabywca nie musi być podatnikiem VAT UE),

- dostawcą musi być podmiot zarejestrowany na terytorium państwa Unii Europejskiej innym niż terytorium Polski jako podatnik VAT, chyba że przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Z sytuacji opisanej w pytaniu wynika, że firma nabyła towary od francuskiego kontrahenta. Na fakturze podała swój numer VAT UE poprzedzony kodem PL. Z powyższego wynika więc, że obydwa podmioty są zarejestrowanymi podatnikami VAT UE. Został zatem spełniony podstawowy warunek, by daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Ze stanu faktycznego wynika również, że towary trafiają bezpośrednio z Francji do Bułgarii, nie przekraczając granicy Polski. Zatem kolejny warunek, aby daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów - dotyczący przemieszczenia towarów pomiędzy terytoriami dwóch różnych państw członkowskich - również został spełniony.

Co do zasady wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane (opodatkowane) na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Przykład

Podatnik niemiecki sprzedał podatnikowi holenderskiemu maszynę rolniczą. Transport rozpoczyna się w Niemczech, a kończy w Holandii. Co do zasady opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powinno nastąpić w kraju zakończenia transportu, czyli w Holandii.

Przykład

Podatnik niemiecki sprzedaje podatnikowi holenderskiemu meble. Transport towarów rozpoczyna się w Niemczech, a kończy w Wielkiej Brytanii. Zgodnie z ogólną zasadą opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia powinno nastąpić w kraju zakończenia transportu, czyli w Wielkiej Brytanii.

Jednakże - nie wyłączając zastosowania powyższej zasady - w przypadku gdy nabywca przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów podał numer przyznany mu przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych inne niż państwo członkowskie, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane również na terytorium tego państwa członkowskiego. Oznacza to, że nabywca może być zobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia dwukrotnie. Nabywca może być też zwolniony z dwukrotnego rozliczenia VAT, pod warunkiem udowodnienia, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów:

- zostało opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu,

- zostało uznane za opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, ze względu na zastosowanie procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej.

Z powyższego wynika zatem, że jeżeli podatnik z kraju X sprzeda towar podatnikowi Y, posługującemu się numerem identyfikacyjnym kraju Y, który w następstwie dokonanej dostawy zostanie przetransportowany z kraju X do kraju Z - miejscem opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia z tego tytułu, obciążającym podatnika Y, będzie kraj Z (zakończenia transportu), jak również kraj Y, którego numerem identyfikacyjnym posługuje się podatnik.

Podatnik może jednak uniknąć konieczności opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w kraju, którego numerem się posłużył przy tej transakcji, poprzez udowodnienie, że transakcja ta została opodatkowana w kraju zakończenia transportu towarów lub też została uznana za czynność opodatkowaną w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium tego państwa.

Zatem o tym, gdzie dane nabycie wewnątrzwspólnotowe będzie opodatkowane, decyduje podanie przez kupującego na fakturze VAT numeru dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Jeśli numer ten został wydany przez inne państwo niż państwo członkowskie, na którym znajdują się towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, kupujący jest również obowiązany rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie na terytorium państwa członkowskiego, które wydało mu ten numer.

Podsumowując - z zasad ogólnych wynika, że wewnątrzwspólnotowa dostawa powinna zostać opodatkowana w państwie, w którym zakończył się transport towarów (w Bułgarii). W naszej sytuacji podatnik na fakturze VAT podał numer przyznany mu przez Polskę na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych poprzedzony przedrostkiem PL. Z tego też powodu firma, posiadająca numer przyznany jej przez państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych (Polska) inne niż państwo członkowskie, na którym znajdują się towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu (Bułgaria), obowiązana jest również rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie na terytorium państwa członkowskiego, które wydało jej ten numer (czyli w tym przypadku - w Polsce).

Jeżeli podatnik dokona rejestracji firmy w Bułgarii, zostanie mu przyznany przez to państwo numer na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz prawidłowo rozliczy tam wspomnianą transakcję (łącznie z odprowadzeniem podatku naliczonego od tej transakcji), to przysługuje mu prawo do ubiegania się w Polsce o zwrot podatku naliczonego od tej transakcji.

- art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Agnieszka Chrobak

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA