REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować transakcję, która ma miejsce poza terytorium Polski

Chrobak Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem podatnikiem zarejestrowanym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Nabyłem we Francji towar. Dokonując tej transakcji, podałem na fakturze zakupu polski NIP poprzedzony kodem PL. Towar został przetransportowany na terytorium Bułgarii. Potem wyeksportowałem go poza Unię Europejską. Nie jestem zarejestrowany dla celów rozliczania podatku w Bułgarii. Przedmiotowy towar nie został wprowadzony na terytorium RP. W związku z tym mam wątpliwość, czy jako podatnik polski nie jestem zobowiązany do rozpoznania tej transakcji jako wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium Polski.

RADA

Jest Pan zobowiązany do rozliczenia podatku od WNT zarówno w Polsce, jak i w państwie, w którym zakończył się transport towarów. Można jednak uniknąć konieczności opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Polsce, udowadniając, że transakcja ta została opodatkowana w kraju zakończenia transportu towarów, czyli Bułgarii, lub też została uznana za czynność opodatkowaną w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium tego państwa.

UZASADNIENIE
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dokonywane przez podatnika, konieczne jest spełnienie wszystkich poniższych warunków:

- transakcja musi mieć charakter wewnątrzwspólnotowy, tzn. musi dotyczyć fizycznego przemieszczenia towarów pomiędzy dwoma państwami Unii Europejskiej,

- w trakcie transakcji musi dojść do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,

- przedmiotem nabycia musi być towar,

- nabycie musi być dokonane za wynagrodzeniem,

- nabywca towaru musi być podatnikiem VAT lub podatnikiem od wartości dodanej (z wyjątkiem gdy przedmiotem nabycia są nowe środki transportu - aby doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia, nabywca nie musi być podatnikiem VAT UE),

- dostawcą musi być podmiot zarejestrowany na terytorium państwa Unii Europejskiej innym niż terytorium Polski jako podatnik VAT, chyba że przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Z sytuacji opisanej w pytaniu wynika, że firma nabyła towary od francuskiego kontrahenta. Na fakturze podała swój numer VAT UE poprzedzony kodem PL. Z powyższego wynika więc, że obydwa podmioty są zarejestrowanymi podatnikami VAT UE. Został zatem spełniony podstawowy warunek, by daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Ze stanu faktycznego wynika również, że towary trafiają bezpośrednio z Francji do Bułgarii, nie przekraczając granicy Polski. Zatem kolejny warunek, aby daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów - dotyczący przemieszczenia towarów pomiędzy terytoriami dwóch różnych państw członkowskich - również został spełniony.

Co do zasady wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane (opodatkowane) na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Przykład

Podatnik niemiecki sprzedał podatnikowi holenderskiemu maszynę rolniczą. Transport rozpoczyna się w Niemczech, a kończy w Holandii. Co do zasady opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powinno nastąpić w kraju zakończenia transportu, czyli w Holandii.

Przykład

Podatnik niemiecki sprzedaje podatnikowi holenderskiemu meble. Transport towarów rozpoczyna się w Niemczech, a kończy w Wielkiej Brytanii. Zgodnie z ogólną zasadą opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia powinno nastąpić w kraju zakończenia transportu, czyli w Wielkiej Brytanii.

Jednakże - nie wyłączając zastosowania powyższej zasady - w przypadku gdy nabywca przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów podał numer przyznany mu przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych inne niż państwo członkowskie, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane również na terytorium tego państwa członkowskiego. Oznacza to, że nabywca może być zobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia dwukrotnie. Nabywca może być też zwolniony z dwukrotnego rozliczenia VAT, pod warunkiem udowodnienia, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów:

- zostało opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu,

- zostało uznane za opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, ze względu na zastosowanie procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej.

Z powyższego wynika zatem, że jeżeli podatnik z kraju X sprzeda towar podatnikowi Y, posługującemu się numerem identyfikacyjnym kraju Y, który w następstwie dokonanej dostawy zostanie przetransportowany z kraju X do kraju Z - miejscem opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia z tego tytułu, obciążającym podatnika Y, będzie kraj Z (zakończenia transportu), jak również kraj Y, którego numerem identyfikacyjnym posługuje się podatnik.

Podatnik może jednak uniknąć konieczności opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w kraju, którego numerem się posłużył przy tej transakcji, poprzez udowodnienie, że transakcja ta została opodatkowana w kraju zakończenia transportu towarów lub też została uznana za czynność opodatkowaną w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium tego państwa.

Zatem o tym, gdzie dane nabycie wewnątrzwspólnotowe będzie opodatkowane, decyduje podanie przez kupującego na fakturze VAT numeru dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Jeśli numer ten został wydany przez inne państwo niż państwo członkowskie, na którym znajdują się towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, kupujący jest również obowiązany rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie na terytorium państwa członkowskiego, które wydało mu ten numer.

Podsumowując - z zasad ogólnych wynika, że wewnątrzwspólnotowa dostawa powinna zostać opodatkowana w państwie, w którym zakończył się transport towarów (w Bułgarii). W naszej sytuacji podatnik na fakturze VAT podał numer przyznany mu przez Polskę na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych poprzedzony przedrostkiem PL. Z tego też powodu firma, posiadająca numer przyznany jej przez państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych (Polska) inne niż państwo członkowskie, na którym znajdują się towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu (Bułgaria), obowiązana jest również rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie na terytorium państwa członkowskiego, które wydało jej ten numer (czyli w tym przypadku - w Polsce).

Jeżeli podatnik dokona rejestracji firmy w Bułgarii, zostanie mu przyznany przez to państwo numer na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz prawidłowo rozliczy tam wspomnianą transakcję (łącznie z odprowadzeniem podatku naliczonego od tej transakcji), to przysługuje mu prawo do ubiegania się w Polsce o zwrot podatku naliczonego od tej transakcji.

- art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Agnieszka Chrobak

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA