REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować transakcję, która ma miejsce poza terytorium Polski

Chrobak Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem podatnikiem zarejestrowanym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Nabyłem we Francji towar. Dokonując tej transakcji, podałem na fakturze zakupu polski NIP poprzedzony kodem PL. Towar został przetransportowany na terytorium Bułgarii. Potem wyeksportowałem go poza Unię Europejską. Nie jestem zarejestrowany dla celów rozliczania podatku w Bułgarii. Przedmiotowy towar nie został wprowadzony na terytorium RP. W związku z tym mam wątpliwość, czy jako podatnik polski nie jestem zobowiązany do rozpoznania tej transakcji jako wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium Polski.

RADA

Jest Pan zobowiązany do rozliczenia podatku od WNT zarówno w Polsce, jak i w państwie, w którym zakończył się transport towarów. Można jednak uniknąć konieczności opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Polsce, udowadniając, że transakcja ta została opodatkowana w kraju zakończenia transportu towarów, czyli Bułgarii, lub też została uznana za czynność opodatkowaną w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium tego państwa.

UZASADNIENIE
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dokonywane przez podatnika, konieczne jest spełnienie wszystkich poniższych warunków:

- transakcja musi mieć charakter wewnątrzwspólnotowy, tzn. musi dotyczyć fizycznego przemieszczenia towarów pomiędzy dwoma państwami Unii Europejskiej,

- w trakcie transakcji musi dojść do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,

- przedmiotem nabycia musi być towar,

- nabycie musi być dokonane za wynagrodzeniem,

- nabywca towaru musi być podatnikiem VAT lub podatnikiem od wartości dodanej (z wyjątkiem gdy przedmiotem nabycia są nowe środki transportu - aby doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia, nabywca nie musi być podatnikiem VAT UE),

- dostawcą musi być podmiot zarejestrowany na terytorium państwa Unii Europejskiej innym niż terytorium Polski jako podatnik VAT, chyba że przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Z sytuacji opisanej w pytaniu wynika, że firma nabyła towary od francuskiego kontrahenta. Na fakturze podała swój numer VAT UE poprzedzony kodem PL. Z powyższego wynika więc, że obydwa podmioty są zarejestrowanymi podatnikami VAT UE. Został zatem spełniony podstawowy warunek, by daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Ze stanu faktycznego wynika również, że towary trafiają bezpośrednio z Francji do Bułgarii, nie przekraczając granicy Polski. Zatem kolejny warunek, aby daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów - dotyczący przemieszczenia towarów pomiędzy terytoriami dwóch różnych państw członkowskich - również został spełniony.

Co do zasady wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane (opodatkowane) na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Przykład

Podatnik niemiecki sprzedał podatnikowi holenderskiemu maszynę rolniczą. Transport rozpoczyna się w Niemczech, a kończy w Holandii. Co do zasady opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powinno nastąpić w kraju zakończenia transportu, czyli w Holandii.

Przykład

Podatnik niemiecki sprzedaje podatnikowi holenderskiemu meble. Transport towarów rozpoczyna się w Niemczech, a kończy w Wielkiej Brytanii. Zgodnie z ogólną zasadą opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia powinno nastąpić w kraju zakończenia transportu, czyli w Wielkiej Brytanii.

Jednakże - nie wyłączając zastosowania powyższej zasady - w przypadku gdy nabywca przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów podał numer przyznany mu przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych inne niż państwo członkowskie, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane również na terytorium tego państwa członkowskiego. Oznacza to, że nabywca może być zobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia dwukrotnie. Nabywca może być też zwolniony z dwukrotnego rozliczenia VAT, pod warunkiem udowodnienia, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów:

- zostało opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu,

- zostało uznane za opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, ze względu na zastosowanie procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej.

Z powyższego wynika zatem, że jeżeli podatnik z kraju X sprzeda towar podatnikowi Y, posługującemu się numerem identyfikacyjnym kraju Y, który w następstwie dokonanej dostawy zostanie przetransportowany z kraju X do kraju Z - miejscem opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia z tego tytułu, obciążającym podatnika Y, będzie kraj Z (zakończenia transportu), jak również kraj Y, którego numerem identyfikacyjnym posługuje się podatnik.

Podatnik może jednak uniknąć konieczności opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w kraju, którego numerem się posłużył przy tej transakcji, poprzez udowodnienie, że transakcja ta została opodatkowana w kraju zakończenia transportu towarów lub też została uznana za czynność opodatkowaną w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium tego państwa.

Zatem o tym, gdzie dane nabycie wewnątrzwspólnotowe będzie opodatkowane, decyduje podanie przez kupującego na fakturze VAT numeru dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Jeśli numer ten został wydany przez inne państwo niż państwo członkowskie, na którym znajdują się towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, kupujący jest również obowiązany rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie na terytorium państwa członkowskiego, które wydało mu ten numer.

Podsumowując - z zasad ogólnych wynika, że wewnątrzwspólnotowa dostawa powinna zostać opodatkowana w państwie, w którym zakończył się transport towarów (w Bułgarii). W naszej sytuacji podatnik na fakturze VAT podał numer przyznany mu przez Polskę na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych poprzedzony przedrostkiem PL. Z tego też powodu firma, posiadająca numer przyznany jej przez państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych (Polska) inne niż państwo członkowskie, na którym znajdują się towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu (Bułgaria), obowiązana jest również rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie na terytorium państwa członkowskiego, które wydało jej ten numer (czyli w tym przypadku - w Polsce).

Jeżeli podatnik dokona rejestracji firmy w Bułgarii, zostanie mu przyznany przez to państwo numer na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz prawidłowo rozliczy tam wspomnianą transakcję (łącznie z odprowadzeniem podatku naliczonego od tej transakcji), to przysługuje mu prawo do ubiegania się w Polsce o zwrot podatku naliczonego od tej transakcji.

- art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Agnieszka Chrobak

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA