REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować sprzedaż przez internet do innego kraju UE

Anna Dudkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem podatnikiem VAT, prowadzę działalność polegającą na sprzedaży towarów (zabawki, akcesoria dla niemowląt) przez internet. Dokonuję dostaw również za granicę, do innych krajów członkowskich UE. Często nabywającymi są prywatne osoby z Niemiec. Jak powinienem opodatkować te transakcje?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dokonanie dostawy (sprzedaży) towaru do osoby prywatnej w Niemczech przez internet stanowi szczególny typ czynności opodatkowanej, zwany sprzedażą wysyłkową. Miejscem opodatkowania takiej dostawy będzie Polska lub Niemcy - zależy to od spełnienia omówionych w uzasadnieniu warunków. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W sytuacji gdy podatnik podatku od towarów i usług sprzedaje towar do innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej na rzecz podmiotu, który nie ma obowiązku rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia - dokonuje sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju.

REKLAMA

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polski podmiot dostarczył towar do podatnika niemieckiego zarejestrowanego do handlu wewnątrzwspólnotowego. Może zatem opodatkować tę transakcję stawką 0% jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów po spełnieniu dodatkowych przesłanek wymaganych ustawą o VAT. Jeśli jednak nabywca jest osobą prywatną (albo podatnikiem VAT, ale niemającym z różnych względów obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów) - polską firmę obowiązują zasady rozliczenia podatku z tytułu sprzedaży wysyłkowej.

W przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju możliwe jest, aby została ona opodatkowana w Polsce albo w kraju dokonania dostawy.

Co do zasady sprzedaż wysyłkowa jest opodatkowana w kraju konsumpcji, czyli kraju przeznaczenia towarów. Jeżeli jednak całkowita wartość towarów dostarczonych na terytorium danego państwa członkowskiego pomniejszona o kwotę podatku jest mniejsza lub równa w danym i poprzednim roku od tzw. limitu sprzedaży wysyłkowej - dostawa jest uznawana za dokonaną na terytorium kraju. Oznacza to, że sprzedaż jest opodatkowana w Polsce.

Limitem sprzedaży wysyłkowej jest natomiast kwota wyrażona w złotych, ustalona przez państwo członkowskie przeznaczenia towarów.

W związku z powyższym sprzedaż do wysokości kwoty limitu, który dla każdego kraju jest liczony niezależnie od sprzedaży do innych krajów, pozostaje opodatkowana w Polsce.

Każde państwo członkowskie ustala własny limit sprzedaży wysyłkowej - w przypadku Niemiec jest to kwota 100 000 euro.

Ważne!

Należy pamiętać, że przeliczenia kwoty limitu sprzedaży wysyłkowej na walutę polską dokonuje się na podstawie średniego kursu ogłoszonego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego w zaokrągleniu do 1000 zł.

W przypadku przekroczenia limitu miejsce opodatkowania na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia towarów obowiązuje, począwszy od dostawy, którą przekroczono tę kwotę.

Przykład

Polska firma dokonała dostawy towaru do osoby fizycznej niebędącej podatnikiem:

a) w Niemczech - jednak limit sprzedaży wysyłkowej na terytorium tego kraju został przekroczony.

W tej sytuacji miejscem opodatkowania tej czynności są Niemcy, a zatem polski przedsiębiorca powinien się tam zarejestrować i tam rozliczyć VAT;

b) w Hiszpanii - nie przekroczono limitu sprzedaży wysyłkowej, czyli miejscem opodatkowania czynności jest Polska, a zatem powinna ona zostać opodatkowana stawką właściwą zgodnie z ustawą o VAT.

Podatnik może jednak wybrać możliwość opodatkowania transakcji w kraju docelowym, bez względu na obowiązujące limity, pod warunkiem że we właściwym terminie (30 dni przed datą dokonania pierwszej dostawy) zawiadomi naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze skorzystania z tej opcji. Powinien on również powiadomić organy skarbowe w innym państwie członkowskim o zamiarze rozliczania podatku od wartości dodanej w tym państwie. Następnie - w terminie 30 dni od dokonania pierwszej dostawy - jest zobowiązany przedstawić w polskim urzędzie skarbowym dokument potwierdzający to powiadomienie.

 

Przykład

Podatnik dokonuje dostawy towaru do kontrahenta (osoba fizyczna) we Włoszech, nie przekroczył limitu ustalonego przez tamtejszą administrację podatkową. Chciałby jednak tam rozliczać VAT, zatem 1 lipca 2007 r. złożył w urzędzie skarbowym w Bydgoszczy zawiadomienie o takim zamiarze. Z opcji opodatkowania transakcji we Włoszech w ramach sprzedaży wysyłkowej może skorzystać dopiero 31 lipca 2007 r.

Należy pamiętać, że wspomniany wyżej wybór miejsca opodatkowania obowiązuje przez 2 lata od daty pierwszej dostawy dokonanej w tym trybie. W przypadku gdy podatnik rezygnuje z korzystania z opcji - minimum po 2 latach - jest obowiązany złożyć w urzędzie skarbowym pisemne zawiadomienie o rezygnacji.

Do powiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rozliczania podatku VAT w innym kraju lub o rezygnacji z tej opcji służy druk VAT-21.

Uwaga!

Podatnicy, którzy przekroczyli limit sprzedaży wysyłkowej do danego kraju, nie mają żadnej możliwości wyboru miejsca opodatkowania. Muszą płacić podatek w kraju dokonania dostawy (przeznaczenia towarów).

Ponadto warunkiem uznania sprzedaży wysyłkowej z terytorium Polski za sprzedaż dokonaną na terytorium innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej jest posiadanie przez podatnika, przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc (kwartał), dokumentów potwierdzających łącznie dostarczenie towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa przeznaczenia wysyłanych lub dostarczanych towarów.

Dokumentami tymi są:

1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju,

2) kopia faktury dostawy,

3) dokument potwierdzający odbiór towarów poza terytorium kraju.

W przypadku gdy dokumenty te nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towaru do nabywcy, dokumentami wskazującymi, że nastąpiła sprzedaż wysyłkowa, mogą być również:

1) korespondencja handlowa z nabywcą (w tym zamówienie),

2) dokument potwierdzający zapłatę za towar.

Ustawa o VAT przewiduje, że podatnik dokonujący sprzedaży wysyłkowej ma obowiązek wystawienia faktury VAT. Nie budzi wątpliwości fakt, iż dopóki dostawa ta jest opodatkowana na terytorium Polski, faktura będzie wystawiona zgodnie z polskimi zasadami dotyczącymi VAT. Jednak gdy transakcja będzie podlegała opodatkowaniu w kraju docelowym, nadal obowiązuje wymóg udokumentowania takiej dostawy fakturą. Ale w tym przypadku wydaje się uzasadnione, aby owa faktura była wystawiona zgodnie z przepisami kraju, w którym czynność została opodatkowana. Posiadanie kopii tego dokumentu jest warunkiem uznania sprzedaży wysyłkowej z Polski za dokonaną na terytorium innego państwa członkowskiego, zgodnie z przedstawionymi wyżej zasadami.

Dodatkowo należy pamiętać, że w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju opodatkowanej w kraju przeznaczenia wysyłanych lub transportowanych towarów istnieje możliwość odliczenia VAT naliczonego przy zakupach służących tej czynności. Zatem podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdy importowane lub nabyte towary (..) dotyczą dostawy towarów (...) dokonanej przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby te czynności były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiadałby dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju opodatkowana w innym państwie członkowskim powinna zostać wykazana w deklaracji VAT-7 w pozycji 21.

Uwaga: Opisane wyżej zasady opodatkowania sprzedaży wysyłkowej nie dotyczą:

• nowych środków transportu,

• towarów z montażem lub instalacją,

• wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

• art. 2 pkt 23, art. 23, art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Anna Dudkowska

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA