REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować sprzedaż przez internet do innego kraju UE

Anna Dudkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem podatnikiem VAT, prowadzę działalność polegającą na sprzedaży towarów (zabawki, akcesoria dla niemowląt) przez internet. Dokonuję dostaw również za granicę, do innych krajów członkowskich UE. Często nabywającymi są prywatne osoby z Niemiec. Jak powinienem opodatkować te transakcje?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Dokonanie dostawy (sprzedaży) towaru do osoby prywatnej w Niemczech przez internet stanowi szczególny typ czynności opodatkowanej, zwany sprzedażą wysyłkową. Miejscem opodatkowania takiej dostawy będzie Polska lub Niemcy - zależy to od spełnienia omówionych w uzasadnieniu warunków. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W sytuacji gdy podatnik podatku od towarów i usług sprzedaje towar do innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej na rzecz podmiotu, który nie ma obowiązku rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia - dokonuje sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju.

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polski podmiot dostarczył towar do podatnika niemieckiego zarejestrowanego do handlu wewnątrzwspólnotowego. Może zatem opodatkować tę transakcję stawką 0% jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów po spełnieniu dodatkowych przesłanek wymaganych ustawą o VAT. Jeśli jednak nabywca jest osobą prywatną (albo podatnikiem VAT, ale niemającym z różnych względów obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów) - polską firmę obowiązują zasady rozliczenia podatku z tytułu sprzedaży wysyłkowej.

W przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju możliwe jest, aby została ona opodatkowana w Polsce albo w kraju dokonania dostawy.

Co do zasady sprzedaż wysyłkowa jest opodatkowana w kraju konsumpcji, czyli kraju przeznaczenia towarów. Jeżeli jednak całkowita wartość towarów dostarczonych na terytorium danego państwa członkowskiego pomniejszona o kwotę podatku jest mniejsza lub równa w danym i poprzednim roku od tzw. limitu sprzedaży wysyłkowej - dostawa jest uznawana za dokonaną na terytorium kraju. Oznacza to, że sprzedaż jest opodatkowana w Polsce.

Limitem sprzedaży wysyłkowej jest natomiast kwota wyrażona w złotych, ustalona przez państwo członkowskie przeznaczenia towarów.

W związku z powyższym sprzedaż do wysokości kwoty limitu, który dla każdego kraju jest liczony niezależnie od sprzedaży do innych krajów, pozostaje opodatkowana w Polsce.

Każde państwo członkowskie ustala własny limit sprzedaży wysyłkowej - w przypadku Niemiec jest to kwota 100 000 euro.

Ważne!

Należy pamiętać, że przeliczenia kwoty limitu sprzedaży wysyłkowej na walutę polską dokonuje się na podstawie średniego kursu ogłoszonego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego w zaokrągleniu do 1000 zł.

W przypadku przekroczenia limitu miejsce opodatkowania na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia towarów obowiązuje, począwszy od dostawy, którą przekroczono tę kwotę.

Przykład

Polska firma dokonała dostawy towaru do osoby fizycznej niebędącej podatnikiem:

a) w Niemczech - jednak limit sprzedaży wysyłkowej na terytorium tego kraju został przekroczony.

W tej sytuacji miejscem opodatkowania tej czynności są Niemcy, a zatem polski przedsiębiorca powinien się tam zarejestrować i tam rozliczyć VAT;

b) w Hiszpanii - nie przekroczono limitu sprzedaży wysyłkowej, czyli miejscem opodatkowania czynności jest Polska, a zatem powinna ona zostać opodatkowana stawką właściwą zgodnie z ustawą o VAT.

Podatnik może jednak wybrać możliwość opodatkowania transakcji w kraju docelowym, bez względu na obowiązujące limity, pod warunkiem że we właściwym terminie (30 dni przed datą dokonania pierwszej dostawy) zawiadomi naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze skorzystania z tej opcji. Powinien on również powiadomić organy skarbowe w innym państwie członkowskim o zamiarze rozliczania podatku od wartości dodanej w tym państwie. Następnie - w terminie 30 dni od dokonania pierwszej dostawy - jest zobowiązany przedstawić w polskim urzędzie skarbowym dokument potwierdzający to powiadomienie.

 

Przykład

Podatnik dokonuje dostawy towaru do kontrahenta (osoba fizyczna) we Włoszech, nie przekroczył limitu ustalonego przez tamtejszą administrację podatkową. Chciałby jednak tam rozliczać VAT, zatem 1 lipca 2007 r. złożył w urzędzie skarbowym w Bydgoszczy zawiadomienie o takim zamiarze. Z opcji opodatkowania transakcji we Włoszech w ramach sprzedaży wysyłkowej może skorzystać dopiero 31 lipca 2007 r.

Należy pamiętać, że wspomniany wyżej wybór miejsca opodatkowania obowiązuje przez 2 lata od daty pierwszej dostawy dokonanej w tym trybie. W przypadku gdy podatnik rezygnuje z korzystania z opcji - minimum po 2 latach - jest obowiązany złożyć w urzędzie skarbowym pisemne zawiadomienie o rezygnacji.

Do powiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rozliczania podatku VAT w innym kraju lub o rezygnacji z tej opcji służy druk VAT-21.

Uwaga!

Podatnicy, którzy przekroczyli limit sprzedaży wysyłkowej do danego kraju, nie mają żadnej możliwości wyboru miejsca opodatkowania. Muszą płacić podatek w kraju dokonania dostawy (przeznaczenia towarów).

Ponadto warunkiem uznania sprzedaży wysyłkowej z terytorium Polski za sprzedaż dokonaną na terytorium innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej jest posiadanie przez podatnika, przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc (kwartał), dokumentów potwierdzających łącznie dostarczenie towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa przeznaczenia wysyłanych lub dostarczanych towarów.

Dokumentami tymi są:

1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju,

2) kopia faktury dostawy,

3) dokument potwierdzający odbiór towarów poza terytorium kraju.

W przypadku gdy dokumenty te nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towaru do nabywcy, dokumentami wskazującymi, że nastąpiła sprzedaż wysyłkowa, mogą być również:

1) korespondencja handlowa z nabywcą (w tym zamówienie),

2) dokument potwierdzający zapłatę za towar.

REKLAMA

Ustawa o VAT przewiduje, że podatnik dokonujący sprzedaży wysyłkowej ma obowiązek wystawienia faktury VAT. Nie budzi wątpliwości fakt, iż dopóki dostawa ta jest opodatkowana na terytorium Polski, faktura będzie wystawiona zgodnie z polskimi zasadami dotyczącymi VAT. Jednak gdy transakcja będzie podlegała opodatkowaniu w kraju docelowym, nadal obowiązuje wymóg udokumentowania takiej dostawy fakturą. Ale w tym przypadku wydaje się uzasadnione, aby owa faktura była wystawiona zgodnie z przepisami kraju, w którym czynność została opodatkowana. Posiadanie kopii tego dokumentu jest warunkiem uznania sprzedaży wysyłkowej z Polski za dokonaną na terytorium innego państwa członkowskiego, zgodnie z przedstawionymi wyżej zasadami.

Dodatkowo należy pamiętać, że w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju opodatkowanej w kraju przeznaczenia wysyłanych lub transportowanych towarów istnieje możliwość odliczenia VAT naliczonego przy zakupach służących tej czynności. Zatem podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdy importowane lub nabyte towary (..) dotyczą dostawy towarów (...) dokonanej przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby te czynności były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiadałby dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju opodatkowana w innym państwie członkowskim powinna zostać wykazana w deklaracji VAT-7 w pozycji 21.

Uwaga: Opisane wyżej zasady opodatkowania sprzedaży wysyłkowej nie dotyczą:

• nowych środków transportu,

• towarów z montażem lub instalacją,

• wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

• art. 2 pkt 23, art. 23, art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Anna Dudkowska

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA