REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki wywołuje wystawienie faktur z błędnym numerem NIP

Alicja Sadowiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług budowlano-montażowych. Zakupiłem program do drukowania faktur. Omyłkowo do pamięci wpisałem NIP, w którym przestawiłem dwie cyfry. Po pewnym czasie zorientowałem się, że drukowane przeze mnie faktury miały błędny NIP. Czy w związku z tym moi klienci mogli odliczyć z takich faktur VAT? Czy powinienem wystawić fakturę korygującą? A może to klienci powinni wystawić notę korygującą?

RADA

Błąd w NIP sprzedawcy lub nabywcy na fakturze VAT ma charakter błędu formalnego i nie wpływa na ważność takiej faktury oraz możliwość odliczenia z niej VAT. Sprzedawca, który wystawił fakturę zawierającą błąd w NIP, może go poprawić poprzez wystawienia faktury korygującej. Błąd może również zostać poprawiony przez nabywcę, który może wystawić w tym celu notę korygującą. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zasady wystawiania faktur zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie w sprawie zwrotu VAT). W § 9 tego rozporządzenia określono, co powinna zawierać faktura dokumentująca sprzedaż. Wśród wymienionych tam elementów znalazły się m.in.:

- imiona i nazwiska sprzedawcy i nabywcy,

- dzień, miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia faktury,

- numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy.

Oznacza to, że wszyscy podatnicy mają obowiązek zamieszczania na fakturze m.in. prawidłowego NIP, zarówno swojego, jak i kontrahenta.

Z pytania wynika, że w wyniku błędnego wpisania do programu komputerowego Pana numeru identyfikacji podatkowej wystawiał Pan przez jakiś czas kontrahentom faktury z nieprawidłowym NIP.

Błędy związane z NIP, polegające na jego braku na fakturze lub nieprawidłowym wpisaniu niektórych cyfr, określane są jako błędy formalne, które nie powodują nieważności faktury.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 18 sierpnia 2004 r. nr PP-443/204/04 Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze stwierdził, że: „Należy stwierdzić, że zarówno brak podpisu odbiorcy na fakturze, jak i brak numeru NIP odbiorcy na fakturze nie powodują sankcji w postaci nieważności faktury, ponieważ przepisy ustawy VAT ani rozporządzenia wykonawczego do ustawy VAT takiej sytuacji nie regulują”.

Jeżeli chodzi o prawo do odliczenia VAT z takiej faktury przez Pana kontrahentów, to należy się odwołać do art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, w którym wymieniono, jakie faktury i dokumenty celne nie dają prawa do obniżenia podatku należnego. Wymieniono wśród nich m.in. przypadki, w których:

- sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

- wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

- w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii,

- transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku - a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana (od 1 stycznia 2008 r. VAT z takiej faktury nie podlega odliczeniu również gdy należność została uregulowana),

- wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż.

Ponieważ przepisy określające przypadki, w których wyłączono prawo do obniżenia VAT, znalazły się tylko w ustawie o podatku od towarów i usług i nie ma wśród nich sytuacji, w której sprzedaż została potwierdzona fakturą, na której znalazły się błędy w elementach faktury wymienionych w § 9 rozporządzenia w sprawie zwrotu VAT, to należy uznać, że nie ma żadnych przeszkód, aby Pana kontrahenci odliczyli VAT wynikający z otrzymanych od Pana faktur.

Jeżeli chodzi o poprawienie tego rodzaju błędu na wystawionych już fakturach, to można to zrobić na dwa sposoby. Pan jako sprzedawca może wystawić faktury korygujące lub Pana kontrahenci jako nabywcy mogą wystawić noty korygujące.

Zasady wystawiania faktur korygujących zostały zawarte w rozporządzeniu w sprawie zwrotu VAT. Sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą, w sytuacji gdy:

- po wystawieniu faktury udzielono rabatów,

- podwyższono cenę po wystawieniu faktury, stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z powyższego wynika, że fakturę korygującą wystawia się nie tylko z powodu udzielenia rabatów lub zmian ceny, ale również w przypadku innych błędów w pozostałych pozycjach faktury. Oznacza to, że jeżeli na skutek błędu w programie komputerowym przez określony czas były wystawiane faktury z nieprawidłowym NIP sprzedawcy, powinien to Pan skorygować przez wystawienie faktur korygujących.

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 20 marca 2006 r. nr DV/443-38/06 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gdańsku odpowiadał na pytanie, czy podatnik powinien wystawiać fakturę korygującą w przypadku braku NIP na fakturze pierwotnej. Urząd odpowiadając, stwierdził, że: „Nieprawidłowości w wystawianych przez podatników fakturach VAT można usunąć poprzez wystawienie faktury korygującej, o której mowa w § 16 i 17 powyższego rozporządzenia. Zgodnie z ww. przepisem fakturę korygującą wystawia się w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury”.

Jak wspomniano, w przypadku pomyłek w NIP oprócz możliwości wystawienia faktury korygującej przez sprzedawcę błąd może zostać również poprawiony przez nabywcę poprzez wystawienie noty korygującej.

Zgodnie bowiem z § 18 rozporządzenia w sprawie zwrotu VAT nabywca towaru, który otrzyma od sprzedawcy fakturę, na której znalazły się pomyłki związane ze sprzedawcą lub nabywcą, może wystawić fakturę określaną jako nota korygująca. Nota korygująca powinna zawierać co najmniej:

- numer kolejny i datę jej wystawienia,

- imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury albo faktury korygującej,

- dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca,

- wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej, w tym przypadku będzie to nieprawidłowy NIP nabywcy.

Wystawiona przez Pana kontrahenta nota korygująca powinna zawierać wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”.

Po wystawieniu noty korygującej powinna ona zostać przesłana przez kontrahenta do Pana wraz z kopią w celu zaakceptowania naniesionych zmian podpisem.

W związku z wystawieniem przez Pana faktury korygującej lub noty korygującej przez Pana kontrahentów może powstać wątpliwość, czy dokumenty te nie będą skutkowały koniecznością korekty terminu, w jakim nastąpiło odliczenie VAT z faktur pierwotnych. Odpowiedź na to pytanie jest jednak przecząca. W przypadku otrzymania faktury korygującej lub wystawienia noty korygującej do faktury pierwotnej, na której znalazły się drobne błędy o charakterze formalnym, nie ma konieczności korygowania terminu, w jakim nastąpiło odliczenie VAT z faktury pierwotnej. Wystawione przez Pana faktury korygujące nie będą bowiem dotyczyły udzielenia rabatu, podwyższenia ceny, zmiany stawki lub kwoty podatku, na skutek czego zmniejszeniu lub zwiększeniu ulegnie kwota VAT odliczonego na podstawie faktury pierwotnej.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 21 lipca 2006 r. nr VI/443-124/06/JD Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego, odpowiadając na pytanie, czy w przypadku otrzymania faktur VAT z błędami o charakterze formalnym, w tym wypadku brakiem NIP, a następnie wystawieniem przez nabywcę not korygujących, nabywca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach pierwotnych, stwierdził, że: „Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT). Przepisy ustawy o VAT oraz rozporządzenia nie przewidują ograniczeń co do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w przypadku wystawienia noty korygującej, uzależniając to prawo od terminu akceptacji wystawionej noty. Tym samym jeśli zakupione towary lub usługi wykorzystane były do wykonywania czynności opodatkowanych, Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określoną w pierwotnej fakturze otrzymanej przez Podatnika, w terminach określonych w cytowanych wyżej przepisach”.

Postawa prawna

- art. 86 ust. 10 i 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 16 , 17 i 18 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860


Alicja Sadowiak

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dlaczego gospodarka strefy euro słabnie wobec USA od czasu wprowadzenia waluty euro?

    W ciągu 25 lat od wprowadzenia euro przewaga gospodarcza Stanów Zjednoczonych nad strefą euro zwiększyła się niemal trzykrotnie. W 1999 r. roku, kiedy wprowadzono walutę euro, gospodarka USA była o 11% większa niż gospodarka strefy euro pod względem parytetu siły nabywczej. Od tego czasu różnica ta wzrosła do 30% - piszą eksperci Allianz Trade w obszernym opracowaniu Allianz Research: „Europa wydaje się pozostawać w tyle za Stanami Zjednoczonymi na wielu frontach” w lutym 2024 r.

    Masz czteroletnie obligacje skarbowe indeksowane inflacją? Opłaca się teraz sprzedać i kupić nowe takie same

    Czteroletnie obligacje indeksowane inflacją otrzymają w marcu 2024 r. oprocentowanie niższe niż Ministerstwo Finansów oferuje za nowe papiery tego samego typu. Ze strony inwestorów racjonalnym działaniem byłoby umorzenie starszych serii i zakup nowych papierów. Konwersja może dotyczyć papierów o wartości około…  84 mld zł. Tak radzi w komentarzu z 23 lutego 2024 r. Emil Szweda z Obligacje.pl,

    Zakup startupu - jak nie kupić kota w worku? Kluczowe: due dilligence. Poradnik dla inwestora

    Akwizycja firmy jest inwestycją, która ma się opłacać. To oczywiste twierdzenie staje się jeszcze bardziej prawdziwe w przypadku nabycia startupu, który kupuje się po to, by rozwijać biznes z pomysłem, mający duży potencjał. Zakup startupu zazwyczaj jest łatwiejszy niż założenie firmy od zera, szczególnie takiej, która ma się okazać jednorożcem w świecie biznesu. Jednak podjęcie takiego kroku jest obarczone sporym ryzykiem. Aż 9 na 10 nowo tworzonych startupów upada, z czego 20 proc. kończy działalność w ciągu pierwszego roku, a kolejne 50 proc. nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 5 lat [Źródło: Startup Genome]. Można dyskutować z tymi statystykami, ale jeżeli nawet są prawdziwie tylko w połowie, to i tak wskazują na pewne negatywne zjawisko. Ryzyka biznesowego przy zakupie startupu nie da się zupełnie wyeliminować, ale można zadbać o to, by ograniczyć je do minimum. 

    Żądanie zmniejszenia kary umownej – sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania. Orzeczenie Sądu Najwyższego

    Występując o zmniejszenie kary umownej dłużnik jest zobligowany wskazać, do jakiej wysokości zmniejszenia żąda. Wyinterpretować to może również sąd, pod warunkiem, że taką możliwość daje całokształt działań procesowych dłużnika. Sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania, jeśli z działań strony nie wynika chęć zgłoszenia żądania o to - orzekł w wyroku z 16 listopada 2022 r. Sąd Najwyższy (sygn. akt II CSKP 578/22).

    Przekształcenie, połączenie, wniesienie aportu a możliwość stosowania estońskiego CIT

    Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.

    MF: Kasowy PIT od 2025 roku. Niedługo pojawi się projekt

    W Ministerstwie Finansów toczą się już prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wdrożenia w polskim systemie podatkowym kasowego PIT. W najbliższych dniach projekt ten ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazał 22 lutego 2024 r. w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman. Ale te nowe przepisy wejdą w życie nie wcześniej niż od 2025 roku.

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe?

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe w 2024 roku? Od czego zależy wysokość kary?

    Składka zdrowotna na ryczałcie - progi przychodów w 2024 roku

    O wysokości składki zdrowotnej dla podatników na ryczałcie decydują progi osiąganych przychodów oraz wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Jak prawidłowo obliczyć składkę zdrowotną dla ryczałtu w 2024 roku?

    Ulga dla seniorów przed otrzymaniem emerytury - co mówi prawo?

    Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.

    Niestaranny pracodawca zapłaci podatek za oszustwo pracownika. Wyrok TSUE nie usuwa wszystkich wątpliwości i nie daje wytycznych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. orzekł, że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku  Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika. Jeżeli pracodawca takiej staranności nie dochował, to poniesie konsekwencje sam i będzie musiał zapłacić podatek.

    REKLAMA