REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki wywołuje wystawienie faktur z błędnym numerem NIP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Alicja Sadowiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług budowlano-montażowych. Zakupiłem program do drukowania faktur. Omyłkowo do pamięci wpisałem NIP, w którym przestawiłem dwie cyfry. Po pewnym czasie zorientowałem się, że drukowane przeze mnie faktury miały błędny NIP. Czy w związku z tym moi klienci mogli odliczyć z takich faktur VAT? Czy powinienem wystawić fakturę korygującą? A może to klienci powinni wystawić notę korygującą?

RADA

Błąd w NIP sprzedawcy lub nabywcy na fakturze VAT ma charakter błędu formalnego i nie wpływa na ważność takiej faktury oraz możliwość odliczenia z niej VAT. Sprzedawca, który wystawił fakturę zawierającą błąd w NIP, może go poprawić poprzez wystawienia faktury korygującej. Błąd może również zostać poprawiony przez nabywcę, który może wystawić w tym celu notę korygującą. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zasady wystawiania faktur zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie w sprawie zwrotu VAT). W § 9 tego rozporządzenia określono, co powinna zawierać faktura dokumentująca sprzedaż. Wśród wymienionych tam elementów znalazły się m.in.:

- imiona i nazwiska sprzedawcy i nabywcy,

- dzień, miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia faktury,

- numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy.

Oznacza to, że wszyscy podatnicy mają obowiązek zamieszczania na fakturze m.in. prawidłowego NIP, zarówno swojego, jak i kontrahenta.

Z pytania wynika, że w wyniku błędnego wpisania do programu komputerowego Pana numeru identyfikacji podatkowej wystawiał Pan przez jakiś czas kontrahentom faktury z nieprawidłowym NIP.

Błędy związane z NIP, polegające na jego braku na fakturze lub nieprawidłowym wpisaniu niektórych cyfr, określane są jako błędy formalne, które nie powodują nieważności faktury.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 18 sierpnia 2004 r. nr PP-443/204/04 Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze stwierdził, że: „Należy stwierdzić, że zarówno brak podpisu odbiorcy na fakturze, jak i brak numeru NIP odbiorcy na fakturze nie powodują sankcji w postaci nieważności faktury, ponieważ przepisy ustawy VAT ani rozporządzenia wykonawczego do ustawy VAT takiej sytuacji nie regulują”.

Jeżeli chodzi o prawo do odliczenia VAT z takiej faktury przez Pana kontrahentów, to należy się odwołać do art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, w którym wymieniono, jakie faktury i dokumenty celne nie dają prawa do obniżenia podatku należnego. Wymieniono wśród nich m.in. przypadki, w których:

- sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

- wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

- w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii,

- transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku - a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana (od 1 stycznia 2008 r. VAT z takiej faktury nie podlega odliczeniu również gdy należność została uregulowana),

- wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż.

Ponieważ przepisy określające przypadki, w których wyłączono prawo do obniżenia VAT, znalazły się tylko w ustawie o podatku od towarów i usług i nie ma wśród nich sytuacji, w której sprzedaż została potwierdzona fakturą, na której znalazły się błędy w elementach faktury wymienionych w § 9 rozporządzenia w sprawie zwrotu VAT, to należy uznać, że nie ma żadnych przeszkód, aby Pana kontrahenci odliczyli VAT wynikający z otrzymanych od Pana faktur.

Jeżeli chodzi o poprawienie tego rodzaju błędu na wystawionych już fakturach, to można to zrobić na dwa sposoby. Pan jako sprzedawca może wystawić faktury korygujące lub Pana kontrahenci jako nabywcy mogą wystawić noty korygujące.

Zasady wystawiania faktur korygujących zostały zawarte w rozporządzeniu w sprawie zwrotu VAT. Sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą, w sytuacji gdy:

- po wystawieniu faktury udzielono rabatów,

- podwyższono cenę po wystawieniu faktury, stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z powyższego wynika, że fakturę korygującą wystawia się nie tylko z powodu udzielenia rabatów lub zmian ceny, ale również w przypadku innych błędów w pozostałych pozycjach faktury. Oznacza to, że jeżeli na skutek błędu w programie komputerowym przez określony czas były wystawiane faktury z nieprawidłowym NIP sprzedawcy, powinien to Pan skorygować przez wystawienie faktur korygujących.

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 20 marca 2006 r. nr DV/443-38/06 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gdańsku odpowiadał na pytanie, czy podatnik powinien wystawiać fakturę korygującą w przypadku braku NIP na fakturze pierwotnej. Urząd odpowiadając, stwierdził, że: „Nieprawidłowości w wystawianych przez podatników fakturach VAT można usunąć poprzez wystawienie faktury korygującej, o której mowa w § 16 i 17 powyższego rozporządzenia. Zgodnie z ww. przepisem fakturę korygującą wystawia się w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury”.

Jak wspomniano, w przypadku pomyłek w NIP oprócz możliwości wystawienia faktury korygującej przez sprzedawcę błąd może zostać również poprawiony przez nabywcę poprzez wystawienie noty korygującej.

Zgodnie bowiem z § 18 rozporządzenia w sprawie zwrotu VAT nabywca towaru, który otrzyma od sprzedawcy fakturę, na której znalazły się pomyłki związane ze sprzedawcą lub nabywcą, może wystawić fakturę określaną jako nota korygująca. Nota korygująca powinna zawierać co najmniej:

- numer kolejny i datę jej wystawienia,

- imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury albo faktury korygującej,

- dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca,

- wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej, w tym przypadku będzie to nieprawidłowy NIP nabywcy.

Wystawiona przez Pana kontrahenta nota korygująca powinna zawierać wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”.

Po wystawieniu noty korygującej powinna ona zostać przesłana przez kontrahenta do Pana wraz z kopią w celu zaakceptowania naniesionych zmian podpisem.

W związku z wystawieniem przez Pana faktury korygującej lub noty korygującej przez Pana kontrahentów może powstać wątpliwość, czy dokumenty te nie będą skutkowały koniecznością korekty terminu, w jakim nastąpiło odliczenie VAT z faktur pierwotnych. Odpowiedź na to pytanie jest jednak przecząca. W przypadku otrzymania faktury korygującej lub wystawienia noty korygującej do faktury pierwotnej, na której znalazły się drobne błędy o charakterze formalnym, nie ma konieczności korygowania terminu, w jakim nastąpiło odliczenie VAT z faktury pierwotnej. Wystawione przez Pana faktury korygujące nie będą bowiem dotyczyły udzielenia rabatu, podwyższenia ceny, zmiany stawki lub kwoty podatku, na skutek czego zmniejszeniu lub zwiększeniu ulegnie kwota VAT odliczonego na podstawie faktury pierwotnej.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 21 lipca 2006 r. nr VI/443-124/06/JD Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego, odpowiadając na pytanie, czy w przypadku otrzymania faktur VAT z błędami o charakterze formalnym, w tym wypadku brakiem NIP, a następnie wystawieniem przez nabywcę not korygujących, nabywca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach pierwotnych, stwierdził, że: „Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT). Przepisy ustawy o VAT oraz rozporządzenia nie przewidują ograniczeń co do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w przypadku wystawienia noty korygującej, uzależniając to prawo od terminu akceptacji wystawionej noty. Tym samym jeśli zakupione towary lub usługi wykorzystane były do wykonywania czynności opodatkowanych, Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określoną w pierwotnej fakturze otrzymanej przez Podatnika, w terminach określonych w cytowanych wyżej przepisach”.

Postawa prawna

- art. 86 ust. 10 i 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 16 , 17 i 18 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860


Alicja Sadowiak

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA