REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawką opodatkowane są usługi agroturystyki

Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mam zamiar rozpocząć działalność agroturystyczną. Jaka stawkę VAT powinienem zastosować do tego typu usług? Może działalność taka jest zwolniona z VAT, ponieważ jest prowadzona przez rolnika?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Działalność agroturystyczna nie jest świadczeniem usług rolniczych i nie korzysta ze zwolnienia z VAT. Usługi agroturystyczne podlegają opodatkowaniu stawką VAT 7% jako usługi grupowane według ex 55.2, świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15).

UZASADNIENIE

Z pytania zdaje się wynikać, że Czytelnik prowadzi działalność rolniczą, a teraz zamierza prowadzić również działalność agroturystyczną i rozliczać się jako podatnik VAT.

REKLAMA

Wątpliwości dotyczą stosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do działalności agroturystycznej. Czytelnik - jak wynika z pytania - zakłada, że działalność ta podobnie jak usługi rolnicze jest zwolniona z VAT. Jest to jednak błędne rozumowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zwalnia z podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

W art. 2 pkt 19 ww. ustawy definiuje również pojęcie rolnika ryczałtowego. Przez rolnika ryczałtowego rozumie się mianowicie rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia przedmiotowego z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Wyjątkiem jest tutaj rolnik obowiązany na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Ważne!

Zwolnieniu z VAT podlega tylko dostawa produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej dokonywana przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Działalność rolnicza sklasyfikowana jest w grupowaniu PKWiU 01.4, tj. usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych.

W związku z powyższym oraz na podstawie poz. 22 załącznika nr 2 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że usługi o symbolu PKWiU ex 01.4, tj. usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt - stanowią usługi rolnicze, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Jednakże usługi agroturystyczne nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o VAT. Są natomiast rozumiane jako usługi grupowane według ex 55.2, świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15). Grupowanie to zostało wymienione w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy jako podlegające opodatkowaniu stawką 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT.

 

Jak zatem wynika z poz. 1 załącznika nr 4 do ustawy, w związku z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, usługi klasyfikowane do PKWiU 55.23.15 są zwolnione z VAT jedynie w zakresie usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich.

Tym samym usługi agroturystyczne jako zaklasyfikowane do PKWiU ex 55.2 podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT jako wymienione w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy.

Ważne!

Zwolnione z podatku od towarów i usług są jedynie usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich.

Jak wynika z pytania, Czytelnik będzie się rozliczał z tytułu działalności agroturystycznej jako podatnik VAT. Zatem będzie zobowiązany do wystawiania faktury VAT. Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy podatku od towarów i usług są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Trzeba w tym momencie zaznaczyć, że skoro zamierza Pan świadczyć usługi agroturystyczne, prawdopodobnie większość Pana klientów będzie osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Dlatego, na podstawie art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy nie mają obowiązku wystawiania im faktur, chyba że osoby takie zażądają faktury. Jeśli natomiast Czytelnik będzie świadczył usługi agroturystyczne dla podmiotów gospodarczych, wówczas bezwzględnie wymagane jest wystawianie faktur VAT. Faktura powinna zawierać elementy wskazane w § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Na podstawie § 9 ust. 7 ww. rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych niższą stawką podatku niż 22%, na fakturze należy podać również symbol towaru lub usługi określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W przypadku Czytelnika na fakturze dokumentującej świadczenie usług agroturystycznych powinien on zatem podać właściwy symbol PKWiU na usługi agroturystyczne.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż właściwą stawką, jaką Czytelnik powinien zastosować, opodatkowując usługi agroturystyczne, powinna być stawka VAT w wysokości 7%.

Jeśli Czytelnik mimo to ma jakiekolwiek wątpliwości, powinien wystąpić w celu ustalenia właściwego grupowania i o wskazanie zaklasyfikowania i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29. Następnie - dołączając klasyfikacje z GUS - należy wystąpić z wnioskiem o interpretację i o potwierdzenie swojego stanowiska do Ministra Finansów.

• art. 2 pkt 19, art. 41 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 3, art. 106 ust. 1 i ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

• § 9 ust. 1 i 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA