REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie usługi zaliczamy do usług pomocniczych dla eksportu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka świadczy usługi polegające m.in. na wypełnianiu dokumentów spedytorsko-celnych, np. karnetu, i dokonywaniu zgłoszeń celnych towaru, który ma być wywieziony poza terytorium Wspólnoty

i który:

REKLAMA

Autopromocja

• jest towarem wspólnotowym - np.: pierwotna odprawa celna została dokonana w Niemczech, a w Polsce „otwierany” jest jedynie karnet TIR;

• nie jest towarem wspólnotowym - przejeżdża tranzytem (w rozumieniu przepisów celnych) przez Polskę z koniecznością dokonania odpowiednich odpraw celnych w momencie wwozu i wywozu poza granice Wspólnoty.

Czy opisana usługa może być traktowana jako bezpośrednio związana z organizacją eksportu towarów w rozumieniu prawa podatkowego, a więc opodatkowana stawką VAT 0%?

RADA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli wykonywane usługi są związane z eksportem towarów, będą opodatkowane stawką 0%. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Obniżoną stawkę VAT w wysokości 0% można stosować w przypadku eksportu towarów. W art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT przewidziano, że obniżoną stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się również do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych. W przypadku usług stawkę 0% można zastosować, pod warunkiem że będą spełnione dwa warunki:

• usługi będą polegać na organizacji eksportu, a w szczególności na wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych,

• wykonana usługa będzie miała związek z eksportem

W Państwa przypadku pierwszy warunek jest spełniony. Należy się więc zastanowić, czy w tym przypadku dochodzi do eksportu towarów.

Pojęcie eksportu zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 8 ustawy. Przez eksport towarów należy rozumieć potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 (dostaw towarów, które podlegają opodatkowaniu), jeżeli wywóz jest dokonany przez:

• dostawcę lub na jego rzecz, lub

• nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Państwa spółka świadczy usługi polegające m.in. na wypełnianiu dokumentów spedytorsko-celnych, np.: karnetu TIR (jeżeli transport międzynarodowy ma się odbyć pod procedurą karnetu TIR) i dokonywaniu zgłoszeń celnych dotyczących towaru, który ma być wywieziony poza terytorium Wspólnoty i który jest wywożony poza terytorium kraju przez podmioty niemające siedziby w Polsce.

Przepisy nie uzależniają uznania wywozu towarów poza terytorium kraju za eksport towarów od siedziby eksportera. Zatem jeżeli faktycznie ma miejsce wywóz towarów z kraju poza granice Wspólnoty, to czynności polegające na sporządzaniu stosownej dokumentacji niezbędnej do odprawy tych towarów poza polski obszar celny (a tym samym poza terytorium Wspólnoty) będą czynnościami, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 19 powołanej wyżej ustawy, i będą podlegały opodatkowaniu stawką 0%. Przy czym bez znaczenia jest siedziba podmiotu dokonującego eksportu towaru bądź kraj jego pochodzenia.

Dlatego świadczenie usług bezpośrednio związanych z obsługą eksportu, które polegają m.in. na wypełnianiu dokumentów spedytorsko-celnych oraz dokonywaniu zgłoszeń do odprawy celnej towarów, które mają być wywiezione poza terytorium Wspólnoty, jest opodatkowane stawką VAT 0%.

• art. 41 ust. 1, art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA