REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy prowizja za sprzedaż powinna być potwierdzona fakturą wewnętrzną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jabłecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka jest producentem pasz i pokarmu dla zwierząt. Od niedawna oprócz odbiorców krajowych podpisaliśmy 3-letni kontrakt z firmą niemiecką. Dostarczamy im towar, natomiast oni sprzedają go we własnym zakresie. Nie są jednak żadnymi pośrednikami. Raz na kwartał wystawiają nam fakturę na prowizję od sprzedaży. To taki dodatkowy bonus, na który się zgodziliśmy i mamy to zapisane w kontrakcie. Ponieważ prowizji tej nie można połączyć z konkretną dostawą, nie bardzo wiemy, w jaki sposób to udokumentować, tym bardziej że jest to jakby usługa. Czy w takiej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę wewnętrzną i rozliczyć to jako import usług?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie należy takiej transakcji traktować jako import usług, a tym samym nie można wystawiać faktury wewnętrznej. Jak słusznie Czytelnik wskazał w pytaniu, kontrahent niemiecki nie jest pośrednikiem. Prowizja będzie naliczana od wartości już dostarczonych do niego wyrobów. Zatem transakcja ta powinna być opodatkowana przez kontrahenta zagranicznego na terenie jego państwa, natomiast rachunek za taką prowizję nie będzie w ogóle uwzględniony w deklaracji dla podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że niemiecki nabywca towarów dostarczanych przez polskiego producenta wystawia z tytułu sprzedaży tych towarów we własnym zakresie fakturę na prowizję z tytułu sprzedaży tych towarów. Prowizja prawdopodobnie dotyczy każdorazowo innych ilości faktycznie sprzedanych. Polski podatnik, tj. Czytelnik, chciałby tę czynność rozliczyć jako import usług, wystawiając fakturę wewnętrzną z należnym, a jednocześnie naliczonym VAT.

REKLAMA

Należy się jednak zastanowić, czy tego typu transakcja, do której zobowiązały się obydwie strony, co zostało potwierdzone w zawartym kontrakcie obejmującym 3-letnią współpracę, wyczerpuje definicję importu usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca. Ale podatnikami z tego tytułu są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Stosownie do art. 27 ust. 1 w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę ma stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.

Wyjątki zawarte w dalszej części powołanego w poprzednim zdaniu przepisu nie znajdą zastosowania w niniejszym przypadku. Mówią one bowiem o czynnościach wymienionych w art. 27 ust. 4. Naliczenia prowizji od obrotu z tytułu sprzedaży nie można przyporządkować do żadnej z wymienionych w tym przepisie usług.

Zatem aby doszło do importu usług, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1) miejscem świadczenia (opodatkowania) jest terytorium kraju,

2) usługodawca jest podatnikiem mającym siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (na terenie innego państwa Wspólnoty albo kraju trzeciego),

3) usługobiorcą jest osobą prawna, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobą fizyczną mającą siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium kraju i zobowiązaną do rozliczenia z polskim fiskusem,

4) usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi na rzecz usługobiorcy.

Ważne!

Z importem mamy do czynienia wtedy, gdy usługa jest opodatkowana w Polsce, usługodawcą jest zagraniczny podatnik, który nie rozliczył VAT w Polsce, a usługobiorca jest podatnikiem z Polski.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż czynność naliczenia prowizji od kwartalnego obrotu od sprzedaży przez niemieckiego kontrahenta będzie opodatkowana w Niemczech. Nie stanowi ona importu usług, który byłby zobowiązany rozliczyć polski podatnik.

Miejscem świadczenia usługi będzie bowiem miejsce, gdzie zagraniczny kontrahent posiada siedzibę, ewentualnie gdzie ma stałe miejsce prowadzenia działalności lub miejsce stałego zamieszkania, jeśli nie posiada ani siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności. Nie zostaje zatem spełniony jeden z podstawowych warunków do uznania tej czynności za import usług, a mianowicie czynność ta nie jest opodatkowana w Polsce. Stąd dla polskiego podatnika usługa naliczenia prowizji przez niemieckiego kontrahenta nie wywołuje żadnych skutków na gruncie podatku od towarów i usług. Tym samym nie należy jej wykazywać w deklaracji VAT ani też dokumentować jej fakturą wewnętrzną. Jeśli chodzi o czynności zagraniczne, to tylko w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne.

• art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1, art. 27 ust. 1, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm.Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Magdalena Jabłecka

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA