REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy prowizja za sprzedaż powinna być potwierdzona fakturą wewnętrzną

Magdalena Jabłecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka jest producentem pasz i pokarmu dla zwierząt. Od niedawna oprócz odbiorców krajowych podpisaliśmy 3-letni kontrakt z firmą niemiecką. Dostarczamy im towar, natomiast oni sprzedają go we własnym zakresie. Nie są jednak żadnymi pośrednikami. Raz na kwartał wystawiają nam fakturę na prowizję od sprzedaży. To taki dodatkowy bonus, na który się zgodziliśmy i mamy to zapisane w kontrakcie. Ponieważ prowizji tej nie można połączyć z konkretną dostawą, nie bardzo wiemy, w jaki sposób to udokumentować, tym bardziej że jest to jakby usługa. Czy w takiej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę wewnętrzną i rozliczyć to jako import usług?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Nie należy takiej transakcji traktować jako import usług, a tym samym nie można wystawiać faktury wewnętrznej. Jak słusznie Czytelnik wskazał w pytaniu, kontrahent niemiecki nie jest pośrednikiem. Prowizja będzie naliczana od wartości już dostarczonych do niego wyrobów. Zatem transakcja ta powinna być opodatkowana przez kontrahenta zagranicznego na terenie jego państwa, natomiast rachunek za taką prowizję nie będzie w ogóle uwzględniony w deklaracji dla podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że niemiecki nabywca towarów dostarczanych przez polskiego producenta wystawia z tytułu sprzedaży tych towarów we własnym zakresie fakturę na prowizję z tytułu sprzedaży tych towarów. Prowizja prawdopodobnie dotyczy każdorazowo innych ilości faktycznie sprzedanych. Polski podatnik, tj. Czytelnik, chciałby tę czynność rozliczyć jako import usług, wystawiając fakturę wewnętrzną z należnym, a jednocześnie naliczonym VAT.

REKLAMA

Należy się jednak zastanowić, czy tego typu transakcja, do której zobowiązały się obydwie strony, co zostało potwierdzone w zawartym kontrakcie obejmującym 3-letnią współpracę, wyczerpuje definicję importu usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca. Ale podatnikami z tego tytułu są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Stosownie do art. 27 ust. 1 w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę ma stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.

Wyjątki zawarte w dalszej części powołanego w poprzednim zdaniu przepisu nie znajdą zastosowania w niniejszym przypadku. Mówią one bowiem o czynnościach wymienionych w art. 27 ust. 4. Naliczenia prowizji od obrotu z tytułu sprzedaży nie można przyporządkować do żadnej z wymienionych w tym przepisie usług.

Zatem aby doszło do importu usług, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1) miejscem świadczenia (opodatkowania) jest terytorium kraju,

2) usługodawca jest podatnikiem mającym siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (na terenie innego państwa Wspólnoty albo kraju trzeciego),

3) usługobiorcą jest osobą prawna, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobą fizyczną mającą siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium kraju i zobowiązaną do rozliczenia z polskim fiskusem,

4) usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi na rzecz usługobiorcy.

Ważne!

Z importem mamy do czynienia wtedy, gdy usługa jest opodatkowana w Polsce, usługodawcą jest zagraniczny podatnik, który nie rozliczył VAT w Polsce, a usługobiorca jest podatnikiem z Polski.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż czynność naliczenia prowizji od kwartalnego obrotu od sprzedaży przez niemieckiego kontrahenta będzie opodatkowana w Niemczech. Nie stanowi ona importu usług, który byłby zobowiązany rozliczyć polski podatnik.

Miejscem świadczenia usługi będzie bowiem miejsce, gdzie zagraniczny kontrahent posiada siedzibę, ewentualnie gdzie ma stałe miejsce prowadzenia działalności lub miejsce stałego zamieszkania, jeśli nie posiada ani siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności. Nie zostaje zatem spełniony jeden z podstawowych warunków do uznania tej czynności za import usług, a mianowicie czynność ta nie jest opodatkowana w Polsce. Stąd dla polskiego podatnika usługa naliczenia prowizji przez niemieckiego kontrahenta nie wywołuje żadnych skutków na gruncie podatku od towarów i usług. Tym samym nie należy jej wykazywać w deklaracji VAT ani też dokumentować jej fakturą wewnętrzną. Jeśli chodzi o czynności zagraniczne, to tylko w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne.

• art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1, art. 27 ust. 1, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm.Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Magdalena Jabłecka

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA