REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT od zakupu paliwa przy wynajmie samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy można odliczyć VAT z faktur zakupu wystawianych na spółkę za paliwo tankowane przez klientów? Samochody są wynajmowane przez naszą spółkę. Koszt paliwa jest wliczany w cenę świadczonej usługi najmu.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli faktury za zakup paliwa od samochodów wynajmowanych przez Państwa spółkę są wystawione na nią, przysługuje Państwu prawo do odliczenia wykazanego w nich VAT. Na fakturze powinien być również wykazany numer rejestracyjny samochodu, do baku którego paliwo zostało wlane.

UZASADNIENIE

Czynność wynajmu samochodów w ramach prowadzonej działalności jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. Zgodnie z podstawową zasadą odliczania VAT określoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wprawdzie prawo do odliczenia VAT od zakupu paliwa podlega ograniczeniu w zależności od rodzaju samochodu, to jednak w omawianej sytuacji ograniczenie to nie będzie miało zastosowania, nawet jeśli przedmiotem wynajmu są samochody osobowe. W myśl przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (i niespełniających warunków określonych w art. 86 ust. 4 ustawy). Ograniczenie to nie ma jednak zastosowania m.in. w dwu przypadkach, a mianowicie gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

• odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• oddanie ich w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, pod warunkiem że są one przeznaczone przez podatnika na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy. Oczywiście nie chodzi tu o czas trwania poszczególnych umów najmu samochodu do użytkowania (np. na kilkudniowy okres) tylko czas przeznaczenia tych samochodów przez spółkę na cele wynajmu w ramach prowadzonej działalności.

Jeżeli Państwa spółka świadczy usługi najmu, to wszystkie wydatki związane z najmem uprawniają ją do odliczenia VAT, w tym również od zakupów paliwa do tych samochodów nabywanego przez klientów. Warunkiem odliczenia VAT jest posiadanie faktury za zakup paliwa wystawionej na Państwa spółkę (a nie na klienta). Na fakturze powinien być również podany numer rejestracyjny samochodu.

Jak wynika z pytania, zgodnie z umową koszt paliwa jest wliczany w cenę świadczonej usługi najmu. Zatem Państwa spółka powinna stosować następujący sposób rozliczania VAT.

Podmiot wynajmujący samochód tankując paliwo, powinien pobierać faktury wystawione na Państwa spółkę, a następnie przekazać je spółce. Spółka odliczy z nich VAT, a później, fakturując usługę, uwzględni w jej cenie również wartość paliwa. Najemca z otrzymanej faktury dokumentującej usługę najmu odlicza odpowiednio albo 60% VAT, gdy przedmiotem najmu jest samochód osobowy lub inny pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (i niespełniający warunków określonych w art. 86 ust. 4 ustawy), albo całą kwotę VAT na zasadach ogólnych.

Przykład

Pan Malinowski (podatnik czynny VAT) wynajął na jeden miesiąc od spółki samochód osobowy do działalności opodatkowanej VAT. Zgodnie z umową koszt paliwa zostanie wliczony w cenę usługi najmu. Pan Malinowski użytkując samochód, zużył paliwo za 600 zł, VAT 132 zł. Przekazał spółce wystawione na nią faktury dokumentujące nabycie paliwa (i otrzymał zwrot należności). Spółka odliczy z nich VAT, a do ceny usługi doliczy 600 zł kosztów za paliwo. Łączna wartość usługi to 1800 zł plus VAT 396 zł. Pan Malinowski odliczy od niej VAT w wysokości 60%, czyli 238 zł. Gdyby natomiast faktury za paliwo były wystawione na pana Malinowskiego, wartość usługi stanowiłaby 1200 zł plus VAT w kwocie 264 zł, a kwota odliczenia to 158 zł. Ponieważ pan Malinowski użytkował samochód osobowy, w tym przypadku nie miał prawa do odliczenia VAT od zakupu paliwa z posiadanych faktur dokumentujących jego nabycie.

Przedstawione stanowisko potwierdzają również organy skarbowe. Przykładowo Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w piśmie z 22 grudnia 2006 r. nr 1471/NUR2/443-372/06/JP stwierdził m.in.: (...) „Zakaz odliczania podatku od paliwa, o którym mowa w art. 88 ust. l pkt 3, nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy o VAT. Pojazdy te nie stanowią bowiem samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie paliwa kupowanego do samochodów służących do wynajmu na zasadach ogólnych”.

• art. 86 ust. 1-4, art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• § 9 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA