REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT od zakupu paliwa przy wynajmie samochodu

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy można odliczyć VAT z faktur zakupu wystawianych na spółkę za paliwo tankowane przez klientów? Samochody są wynajmowane przez naszą spółkę. Koszt paliwa jest wliczany w cenę świadczonej usługi najmu.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli faktury za zakup paliwa od samochodów wynajmowanych przez Państwa spółkę są wystawione na nią, przysługuje Państwu prawo do odliczenia wykazanego w nich VAT. Na fakturze powinien być również wykazany numer rejestracyjny samochodu, do baku którego paliwo zostało wlane.

UZASADNIENIE

Czynność wynajmu samochodów w ramach prowadzonej działalności jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. Zgodnie z podstawową zasadą odliczania VAT określoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wprawdzie prawo do odliczenia VAT od zakupu paliwa podlega ograniczeniu w zależności od rodzaju samochodu, to jednak w omawianej sytuacji ograniczenie to nie będzie miało zastosowania, nawet jeśli przedmiotem wynajmu są samochody osobowe. W myśl przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (i niespełniających warunków określonych w art. 86 ust. 4 ustawy). Ograniczenie to nie ma jednak zastosowania m.in. w dwu przypadkach, a mianowicie gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

• odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• oddanie ich w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, pod warunkiem że są one przeznaczone przez podatnika na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy. Oczywiście nie chodzi tu o czas trwania poszczególnych umów najmu samochodu do użytkowania (np. na kilkudniowy okres) tylko czas przeznaczenia tych samochodów przez spółkę na cele wynajmu w ramach prowadzonej działalności.

Jeżeli Państwa spółka świadczy usługi najmu, to wszystkie wydatki związane z najmem uprawniają ją do odliczenia VAT, w tym również od zakupów paliwa do tych samochodów nabywanego przez klientów. Warunkiem odliczenia VAT jest posiadanie faktury za zakup paliwa wystawionej na Państwa spółkę (a nie na klienta). Na fakturze powinien być również podany numer rejestracyjny samochodu.

Jak wynika z pytania, zgodnie z umową koszt paliwa jest wliczany w cenę świadczonej usługi najmu. Zatem Państwa spółka powinna stosować następujący sposób rozliczania VAT.

Podmiot wynajmujący samochód tankując paliwo, powinien pobierać faktury wystawione na Państwa spółkę, a następnie przekazać je spółce. Spółka odliczy z nich VAT, a później, fakturując usługę, uwzględni w jej cenie również wartość paliwa. Najemca z otrzymanej faktury dokumentującej usługę najmu odlicza odpowiednio albo 60% VAT, gdy przedmiotem najmu jest samochód osobowy lub inny pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (i niespełniający warunków określonych w art. 86 ust. 4 ustawy), albo całą kwotę VAT na zasadach ogólnych.

Przykład

REKLAMA

Pan Malinowski (podatnik czynny VAT) wynajął na jeden miesiąc od spółki samochód osobowy do działalności opodatkowanej VAT. Zgodnie z umową koszt paliwa zostanie wliczony w cenę usługi najmu. Pan Malinowski użytkując samochód, zużył paliwo za 600 zł, VAT 132 zł. Przekazał spółce wystawione na nią faktury dokumentujące nabycie paliwa (i otrzymał zwrot należności). Spółka odliczy z nich VAT, a do ceny usługi doliczy 600 zł kosztów za paliwo. Łączna wartość usługi to 1800 zł plus VAT 396 zł. Pan Malinowski odliczy od niej VAT w wysokości 60%, czyli 238 zł. Gdyby natomiast faktury za paliwo były wystawione na pana Malinowskiego, wartość usługi stanowiłaby 1200 zł plus VAT w kwocie 264 zł, a kwota odliczenia to 158 zł. Ponieważ pan Malinowski użytkował samochód osobowy, w tym przypadku nie miał prawa do odliczenia VAT od zakupu paliwa z posiadanych faktur dokumentujących jego nabycie.

Przedstawione stanowisko potwierdzają również organy skarbowe. Przykładowo Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w piśmie z 22 grudnia 2006 r. nr 1471/NUR2/443-372/06/JP stwierdził m.in.: (...) „Zakaz odliczania podatku od paliwa, o którym mowa w art. 88 ust. l pkt 3, nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy o VAT. Pojazdy te nie stanowią bowiem samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie paliwa kupowanego do samochodów służących do wynajmu na zasadach ogólnych”.

• art. 86 ust. 1-4, art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• § 9 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA