REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć otrzymane od zagranicznego kontrahenta rabaty towarowe

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dokonujemy zakupów u dostawcy w Niemczech. Często do danej partii towarów otrzymujemy towary dodatkowe. Towary te widnieją na fakturze w kwocie 1 euro lub są przekazywane bez dodatkowej zapłaty. Jak ująć te zakupy na fakturze wewnętrznej dokumentującej WNT oraz w sprawozdaniu INTRASTAT? Czy kontynuacja tej promocji dla naszych klientów za 0 zł lub przysłowiową złotówkę wywoła u nas jakieś skutki podatkowe?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Gdy za dodatkowy towar należy zapłacić nawet symboliczną kwotę, to rozliczamy VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia. W przypadku otrzymania dodatkowych towarów bez zapłaty należy je traktować jako rabat naturalny, który obniży cenę jednostkową towaru. Oba nabycia należy wykazać w deklaracji INTRASTAT. Również kontynuacja tej promocji dla krajowych klientów spowoduje skutki w rozliczeniu VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W Państwa przypadku należy wyróżnić dwie sytuacje, a mianowicie gdy towary są przekazywane:

REKLAMA

1) za dodatkową opłatą,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) bez opłat.

W pierwszym przypadku mamy do czynienia z zakupem po obniżonej cenie. Zakup ten należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie, ponieważ odpłatne nabycie towarów za granicą od podatnika podatku od wartości dodanej zawsze traktowane jest jako wewnątrzwspólnotowe nabycie. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia podstawą opodatkowania jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Jednocześnie przy ustalaniu podstawy opodatkowania należy ją pomniejszyć o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Dlatego w Państwa przypadku podstawa opodatkowania będzie wynosić 1 euro. Tak jak w przypadku pozostałych towarów, to nabycie należy rozliczyć w deklaracji VAT-7, informacji podsumowującej oraz INTRASTAT, wykazując jako podstawę opodatkowania 1 euro, w przeliczeniu na złote.

Natomiast w drugim przypadku mamy do czynienia z rabatem naturalnym, ponieważ zakupując towar w określonej ilości lub o określonej wartości, otrzymujemy dodatkowo pewną ilość tego towaru nieodpłatnie. Rabat naturalny, czyli świadczenie w postaci dodatkowej ilości produktów, stanowi element obniżający podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towarów. Nabywca otrzymuje bowiem więcej towarów za tę samą kwotę należną.

Na takim stanowisku stoi również większość organów podatkowych. „W przypadku więc, gdy klient dokonuje określonego zakupu (w opisywanym przez wnioskodawcę przypadku jest to zakup powyżej kwoty 700,00 zł), a następnie sprzedawca przekazuje w zamian za to inną sztukę towaru, którego wartość mieści się w granicach upustu, to wówczas mamy do czynienia z rabatem, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, a więc obniżeniem ceny w stosunku do zakupywanego towaru” (pismo z 4 maja 2006 r. nr USPP/443/3/2006 Urzędu Skarbowego w Czechowicach-Dziedzicach).

Również w piśmie z 24 marca 2006 r. nr PP-3/4407/18/06 Izby Skarbowej w Krakowie czytamy, że: „Po rozpoznaniu złożonego zażalenia oraz akt sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza. Spółka dla celów zwiększenia atrakcyjności sprzedawanego towaru stosuje promocję polegającą na tym, że za daną cenę klient otrzymuje większą ilość danego nawozu. Prowadzi to de facto do obniżenia ceny jednostkowej za dany towar poprzez dołożenie dodatkowej ilości tego towaru.

W opisanej sytuacji dochodzi zatem do udzielenia z chwilą sprzedaży opustu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, który w obrocie gospodarczym przybrał nazwę >rabatu towarowego<. Zgodnie z tym przepisem obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłato podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podstawę opodatkowania w przypadku opisanym przez Spółkę stanowi obrót pomniejszony o kwotę opustu, czyli kwota należna pobierana od klienta, pomniejszona o podatek należny” .

Udzielony rabat pomniejsza cenę jednostkową towaru.

Jak czytamy w piśmie z 13 marca 2007 r. nr 1471/VTR1/443-459/06/AW Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie: „Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż przyznawane przez Stronę >rabaty towarowe< należy traktować jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4, gdyż prowadzi to de facto do obniżenia ceny jednostkowej za dany towar poprzez dołożenie dodatkowej ilości tego towaru. Zatem nie ma podstaw prawnych do wystawienia faktury wewnętrznej po udzieleniu rabatu”.

Przykład

Spółka zakupiła 50 sztuk towaru po 10 zł brutto każda. Otrzymała od swojego kontrahenta 2 sztuki gratis. Znaczy to, że sprzedawca powinien na fakturze wpisać jako wartość brutto poszczególnej sztuki 9,62 zł (50 x 10/52 = 9,62 zł) i wykazać 52 sztuki towaru.

Jednak niektóre organy podatkowe są innego zdania, uznając, że przekazujący towary powinien naliczyć VAT, gdy są spełnione warunki dla opodatkowania nieodpłatnych czynności określonych w art. 7 ust. 2 ustawy (pismo z 5 stycznia 2006 r. nr 1471/NTR2/443-508/05/MŻ Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie). Natomiast obdarowany nie powinien obniżać podstawy opodatkowania. Jednak stanowisko to nie jest prawidłowe.

W deklaracji INTRASTAT również należy wykazać dodatkowe towary. Za wartość transakcji zaliczanych do przywozu w systemie INTRASTAT, będących jednocześnie wewnątrzwspólnotowymi nabyciami w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, uznaje się kwotę będącą podstawą ich opodatkowania VAT (tj. bez kwoty samego podatku). Jeśli do podstawy opodatkowania jest wliczony podatek akcyzowy, nie należy go uwzględniać przy wyznaczaniu wartości tych transakcji. Wartość statystyczna nie obejmuje podatków i opłat należnych w przywozie, takich jak: VAT, akcyza i inne opłaty o podobnym charakterze. Dlatego zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku należy wykazać dodatkowe towary w deklaracji INTRASTAT, wpisując wartość, która jest podstawą opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Przekazywanie tych towarów klientom w kraju za przysłowiową złotówkę należy opodatkować jako odpłatną dostawą towarów, gdzie podstawą opodatkowania będzie 1 zł. W przypadku przekazywania niedopłatnego dodatkowych towarów, tak jak w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia, będzie stanowić rabat naturalny.

Ponieważ brak jest jednolitego stanowiska na temat opodatkowania rabatów towarowych, radzimy wystąpić o interpretację do Ministra Finansów za pośrednictwem dyrektora właściwej izby skarbowej.

• art. 5 pkt 4, art. 29 ust. 4, art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT - Dz.U. Nr 89, poz. 846; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 243, poz. 1765

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA