REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć otrzymane od zagranicznego kontrahenta rabaty towarowe

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dokonujemy zakupów u dostawcy w Niemczech. Często do danej partii towarów otrzymujemy towary dodatkowe. Towary te widnieją na fakturze w kwocie 1 euro lub są przekazywane bez dodatkowej zapłaty. Jak ująć te zakupy na fakturze wewnętrznej dokumentującej WNT oraz w sprawozdaniu INTRASTAT? Czy kontynuacja tej promocji dla naszych klientów za 0 zł lub przysłowiową złotówkę wywoła u nas jakieś skutki podatkowe?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Gdy za dodatkowy towar należy zapłacić nawet symboliczną kwotę, to rozliczamy VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia. W przypadku otrzymania dodatkowych towarów bez zapłaty należy je traktować jako rabat naturalny, który obniży cenę jednostkową towaru. Oba nabycia należy wykazać w deklaracji INTRASTAT. Również kontynuacja tej promocji dla krajowych klientów spowoduje skutki w rozliczeniu VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W Państwa przypadku należy wyróżnić dwie sytuacje, a mianowicie gdy towary są przekazywane:

REKLAMA

1) za dodatkową opłatą,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) bez opłat.

W pierwszym przypadku mamy do czynienia z zakupem po obniżonej cenie. Zakup ten należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie, ponieważ odpłatne nabycie towarów za granicą od podatnika podatku od wartości dodanej zawsze traktowane jest jako wewnątrzwspólnotowe nabycie. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia podstawą opodatkowania jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Jednocześnie przy ustalaniu podstawy opodatkowania należy ją pomniejszyć o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Dlatego w Państwa przypadku podstawa opodatkowania będzie wynosić 1 euro. Tak jak w przypadku pozostałych towarów, to nabycie należy rozliczyć w deklaracji VAT-7, informacji podsumowującej oraz INTRASTAT, wykazując jako podstawę opodatkowania 1 euro, w przeliczeniu na złote.

Natomiast w drugim przypadku mamy do czynienia z rabatem naturalnym, ponieważ zakupując towar w określonej ilości lub o określonej wartości, otrzymujemy dodatkowo pewną ilość tego towaru nieodpłatnie. Rabat naturalny, czyli świadczenie w postaci dodatkowej ilości produktów, stanowi element obniżający podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towarów. Nabywca otrzymuje bowiem więcej towarów za tę samą kwotę należną.

Na takim stanowisku stoi również większość organów podatkowych. „W przypadku więc, gdy klient dokonuje określonego zakupu (w opisywanym przez wnioskodawcę przypadku jest to zakup powyżej kwoty 700,00 zł), a następnie sprzedawca przekazuje w zamian za to inną sztukę towaru, którego wartość mieści się w granicach upustu, to wówczas mamy do czynienia z rabatem, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, a więc obniżeniem ceny w stosunku do zakupywanego towaru” (pismo z 4 maja 2006 r. nr USPP/443/3/2006 Urzędu Skarbowego w Czechowicach-Dziedzicach).

Również w piśmie z 24 marca 2006 r. nr PP-3/4407/18/06 Izby Skarbowej w Krakowie czytamy, że: „Po rozpoznaniu złożonego zażalenia oraz akt sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza. Spółka dla celów zwiększenia atrakcyjności sprzedawanego towaru stosuje promocję polegającą na tym, że za daną cenę klient otrzymuje większą ilość danego nawozu. Prowadzi to de facto do obniżenia ceny jednostkowej za dany towar poprzez dołożenie dodatkowej ilości tego towaru.

W opisanej sytuacji dochodzi zatem do udzielenia z chwilą sprzedaży opustu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, który w obrocie gospodarczym przybrał nazwę >rabatu towarowego<. Zgodnie z tym przepisem obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłato podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podstawę opodatkowania w przypadku opisanym przez Spółkę stanowi obrót pomniejszony o kwotę opustu, czyli kwota należna pobierana od klienta, pomniejszona o podatek należny” .

Udzielony rabat pomniejsza cenę jednostkową towaru.

Jak czytamy w piśmie z 13 marca 2007 r. nr 1471/VTR1/443-459/06/AW Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie: „Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż przyznawane przez Stronę >rabaty towarowe< należy traktować jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4, gdyż prowadzi to de facto do obniżenia ceny jednostkowej za dany towar poprzez dołożenie dodatkowej ilości tego towaru. Zatem nie ma podstaw prawnych do wystawienia faktury wewnętrznej po udzieleniu rabatu”.

Przykład

Spółka zakupiła 50 sztuk towaru po 10 zł brutto każda. Otrzymała od swojego kontrahenta 2 sztuki gratis. Znaczy to, że sprzedawca powinien na fakturze wpisać jako wartość brutto poszczególnej sztuki 9,62 zł (50 x 10/52 = 9,62 zł) i wykazać 52 sztuki towaru.

Jednak niektóre organy podatkowe są innego zdania, uznając, że przekazujący towary powinien naliczyć VAT, gdy są spełnione warunki dla opodatkowania nieodpłatnych czynności określonych w art. 7 ust. 2 ustawy (pismo z 5 stycznia 2006 r. nr 1471/NTR2/443-508/05/MŻ Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie). Natomiast obdarowany nie powinien obniżać podstawy opodatkowania. Jednak stanowisko to nie jest prawidłowe.

W deklaracji INTRASTAT również należy wykazać dodatkowe towary. Za wartość transakcji zaliczanych do przywozu w systemie INTRASTAT, będących jednocześnie wewnątrzwspólnotowymi nabyciami w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, uznaje się kwotę będącą podstawą ich opodatkowania VAT (tj. bez kwoty samego podatku). Jeśli do podstawy opodatkowania jest wliczony podatek akcyzowy, nie należy go uwzględniać przy wyznaczaniu wartości tych transakcji. Wartość statystyczna nie obejmuje podatków i opłat należnych w przywozie, takich jak: VAT, akcyza i inne opłaty o podobnym charakterze. Dlatego zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku należy wykazać dodatkowe towary w deklaracji INTRASTAT, wpisując wartość, która jest podstawą opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Przekazywanie tych towarów klientom w kraju za przysłowiową złotówkę należy opodatkować jako odpłatną dostawą towarów, gdzie podstawą opodatkowania będzie 1 zł. W przypadku przekazywania niedopłatnego dodatkowych towarów, tak jak w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia, będzie stanowić rabat naturalny.

Ponieważ brak jest jednolitego stanowiska na temat opodatkowania rabatów towarowych, radzimy wystąpić o interpretację do Ministra Finansów za pośrednictwem dyrektora właściwej izby skarbowej.

• art. 5 pkt 4, art. 29 ust. 4, art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT - Dz.U. Nr 89, poz. 846; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 243, poz. 1765

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA