REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć otrzymane od zagranicznego kontrahenta rabaty towarowe

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dokonujemy zakupów u dostawcy w Niemczech. Często do danej partii towarów otrzymujemy towary dodatkowe. Towary te widnieją na fakturze w kwocie 1 euro lub są przekazywane bez dodatkowej zapłaty. Jak ująć te zakupy na fakturze wewnętrznej dokumentującej WNT oraz w sprawozdaniu INTRASTAT? Czy kontynuacja tej promocji dla naszych klientów za 0 zł lub przysłowiową złotówkę wywoła u nas jakieś skutki podatkowe?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Gdy za dodatkowy towar należy zapłacić nawet symboliczną kwotę, to rozliczamy VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia. W przypadku otrzymania dodatkowych towarów bez zapłaty należy je traktować jako rabat naturalny, który obniży cenę jednostkową towaru. Oba nabycia należy wykazać w deklaracji INTRASTAT. Również kontynuacja tej promocji dla krajowych klientów spowoduje skutki w rozliczeniu VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W Państwa przypadku należy wyróżnić dwie sytuacje, a mianowicie gdy towary są przekazywane:

REKLAMA

1) za dodatkową opłatą,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) bez opłat.

W pierwszym przypadku mamy do czynienia z zakupem po obniżonej cenie. Zakup ten należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie, ponieważ odpłatne nabycie towarów za granicą od podatnika podatku od wartości dodanej zawsze traktowane jest jako wewnątrzwspólnotowe nabycie. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia podstawą opodatkowania jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Jednocześnie przy ustalaniu podstawy opodatkowania należy ją pomniejszyć o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Dlatego w Państwa przypadku podstawa opodatkowania będzie wynosić 1 euro. Tak jak w przypadku pozostałych towarów, to nabycie należy rozliczyć w deklaracji VAT-7, informacji podsumowującej oraz INTRASTAT, wykazując jako podstawę opodatkowania 1 euro, w przeliczeniu na złote.

Natomiast w drugim przypadku mamy do czynienia z rabatem naturalnym, ponieważ zakupując towar w określonej ilości lub o określonej wartości, otrzymujemy dodatkowo pewną ilość tego towaru nieodpłatnie. Rabat naturalny, czyli świadczenie w postaci dodatkowej ilości produktów, stanowi element obniżający podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towarów. Nabywca otrzymuje bowiem więcej towarów za tę samą kwotę należną.

Na takim stanowisku stoi również większość organów podatkowych. „W przypadku więc, gdy klient dokonuje określonego zakupu (w opisywanym przez wnioskodawcę przypadku jest to zakup powyżej kwoty 700,00 zł), a następnie sprzedawca przekazuje w zamian za to inną sztukę towaru, którego wartość mieści się w granicach upustu, to wówczas mamy do czynienia z rabatem, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, a więc obniżeniem ceny w stosunku do zakupywanego towaru” (pismo z 4 maja 2006 r. nr USPP/443/3/2006 Urzędu Skarbowego w Czechowicach-Dziedzicach).

Również w piśmie z 24 marca 2006 r. nr PP-3/4407/18/06 Izby Skarbowej w Krakowie czytamy, że: „Po rozpoznaniu złożonego zażalenia oraz akt sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza. Spółka dla celów zwiększenia atrakcyjności sprzedawanego towaru stosuje promocję polegającą na tym, że za daną cenę klient otrzymuje większą ilość danego nawozu. Prowadzi to de facto do obniżenia ceny jednostkowej za dany towar poprzez dołożenie dodatkowej ilości tego towaru.

W opisanej sytuacji dochodzi zatem do udzielenia z chwilą sprzedaży opustu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, który w obrocie gospodarczym przybrał nazwę >rabatu towarowego<. Zgodnie z tym przepisem obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłato podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podstawę opodatkowania w przypadku opisanym przez Spółkę stanowi obrót pomniejszony o kwotę opustu, czyli kwota należna pobierana od klienta, pomniejszona o podatek należny” .

Udzielony rabat pomniejsza cenę jednostkową towaru.

Jak czytamy w piśmie z 13 marca 2007 r. nr 1471/VTR1/443-459/06/AW Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie: „Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż przyznawane przez Stronę >rabaty towarowe< należy traktować jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4, gdyż prowadzi to de facto do obniżenia ceny jednostkowej za dany towar poprzez dołożenie dodatkowej ilości tego towaru. Zatem nie ma podstaw prawnych do wystawienia faktury wewnętrznej po udzieleniu rabatu”.

Przykład

Spółka zakupiła 50 sztuk towaru po 10 zł brutto każda. Otrzymała od swojego kontrahenta 2 sztuki gratis. Znaczy to, że sprzedawca powinien na fakturze wpisać jako wartość brutto poszczególnej sztuki 9,62 zł (50 x 10/52 = 9,62 zł) i wykazać 52 sztuki towaru.

Jednak niektóre organy podatkowe są innego zdania, uznając, że przekazujący towary powinien naliczyć VAT, gdy są spełnione warunki dla opodatkowania nieodpłatnych czynności określonych w art. 7 ust. 2 ustawy (pismo z 5 stycznia 2006 r. nr 1471/NTR2/443-508/05/MŻ Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie). Natomiast obdarowany nie powinien obniżać podstawy opodatkowania. Jednak stanowisko to nie jest prawidłowe.

W deklaracji INTRASTAT również należy wykazać dodatkowe towary. Za wartość transakcji zaliczanych do przywozu w systemie INTRASTAT, będących jednocześnie wewnątrzwspólnotowymi nabyciami w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, uznaje się kwotę będącą podstawą ich opodatkowania VAT (tj. bez kwoty samego podatku). Jeśli do podstawy opodatkowania jest wliczony podatek akcyzowy, nie należy go uwzględniać przy wyznaczaniu wartości tych transakcji. Wartość statystyczna nie obejmuje podatków i opłat należnych w przywozie, takich jak: VAT, akcyza i inne opłaty o podobnym charakterze. Dlatego zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku należy wykazać dodatkowe towary w deklaracji INTRASTAT, wpisując wartość, która jest podstawą opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Przekazywanie tych towarów klientom w kraju za przysłowiową złotówkę należy opodatkować jako odpłatną dostawą towarów, gdzie podstawą opodatkowania będzie 1 zł. W przypadku przekazywania niedopłatnego dodatkowych towarów, tak jak w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia, będzie stanowić rabat naturalny.

Ponieważ brak jest jednolitego stanowiska na temat opodatkowania rabatów towarowych, radzimy wystąpić o interpretację do Ministra Finansów za pośrednictwem dyrektora właściwej izby skarbowej.

• art. 5 pkt 4, art. 29 ust. 4, art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT - Dz.U. Nr 89, poz. 846; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 243, poz. 1765

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA