REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć otrzymane od zagranicznego kontrahenta rabaty towarowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dokonujemy zakupów u dostawcy w Niemczech. Często do danej partii towarów otrzymujemy towary dodatkowe. Towary te widnieją na fakturze w kwocie 1 euro lub są przekazywane bez dodatkowej zapłaty. Jak ująć te zakupy na fakturze wewnętrznej dokumentującej WNT oraz w sprawozdaniu INTRASTAT? Czy kontynuacja tej promocji dla naszych klientów za 0 zł lub przysłowiową złotówkę wywoła u nas jakieś skutki podatkowe?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Gdy za dodatkowy towar należy zapłacić nawet symboliczną kwotę, to rozliczamy VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia. W przypadku otrzymania dodatkowych towarów bez zapłaty należy je traktować jako rabat naturalny, który obniży cenę jednostkową towaru. Oba nabycia należy wykazać w deklaracji INTRASTAT. Również kontynuacja tej promocji dla krajowych klientów spowoduje skutki w rozliczeniu VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W Państwa przypadku należy wyróżnić dwie sytuacje, a mianowicie gdy towary są przekazywane:

1) za dodatkową opłatą,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) bez opłat.

W pierwszym przypadku mamy do czynienia z zakupem po obniżonej cenie. Zakup ten należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie, ponieważ odpłatne nabycie towarów za granicą od podatnika podatku od wartości dodanej zawsze traktowane jest jako wewnątrzwspólnotowe nabycie. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia podstawą opodatkowania jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Jednocześnie przy ustalaniu podstawy opodatkowania należy ją pomniejszyć o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Dlatego w Państwa przypadku podstawa opodatkowania będzie wynosić 1 euro. Tak jak w przypadku pozostałych towarów, to nabycie należy rozliczyć w deklaracji VAT-7, informacji podsumowującej oraz INTRASTAT, wykazując jako podstawę opodatkowania 1 euro, w przeliczeniu na złote.

Natomiast w drugim przypadku mamy do czynienia z rabatem naturalnym, ponieważ zakupując towar w określonej ilości lub o określonej wartości, otrzymujemy dodatkowo pewną ilość tego towaru nieodpłatnie. Rabat naturalny, czyli świadczenie w postaci dodatkowej ilości produktów, stanowi element obniżający podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towarów. Nabywca otrzymuje bowiem więcej towarów za tę samą kwotę należną.

Na takim stanowisku stoi również większość organów podatkowych. „W przypadku więc, gdy klient dokonuje określonego zakupu (w opisywanym przez wnioskodawcę przypadku jest to zakup powyżej kwoty 700,00 zł), a następnie sprzedawca przekazuje w zamian za to inną sztukę towaru, którego wartość mieści się w granicach upustu, to wówczas mamy do czynienia z rabatem, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, a więc obniżeniem ceny w stosunku do zakupywanego towaru” (pismo z 4 maja 2006 r. nr USPP/443/3/2006 Urzędu Skarbowego w Czechowicach-Dziedzicach).

Również w piśmie z 24 marca 2006 r. nr PP-3/4407/18/06 Izby Skarbowej w Krakowie czytamy, że: „Po rozpoznaniu złożonego zażalenia oraz akt sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza. Spółka dla celów zwiększenia atrakcyjności sprzedawanego towaru stosuje promocję polegającą na tym, że za daną cenę klient otrzymuje większą ilość danego nawozu. Prowadzi to de facto do obniżenia ceny jednostkowej za dany towar poprzez dołożenie dodatkowej ilości tego towaru.

W opisanej sytuacji dochodzi zatem do udzielenia z chwilą sprzedaży opustu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, który w obrocie gospodarczym przybrał nazwę >rabatu towarowego<. Zgodnie z tym przepisem obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłato podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podstawę opodatkowania w przypadku opisanym przez Spółkę stanowi obrót pomniejszony o kwotę opustu, czyli kwota należna pobierana od klienta, pomniejszona o podatek należny” .

Udzielony rabat pomniejsza cenę jednostkową towaru.

Jak czytamy w piśmie z 13 marca 2007 r. nr 1471/VTR1/443-459/06/AW Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie: „Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż przyznawane przez Stronę >rabaty towarowe< należy traktować jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4, gdyż prowadzi to de facto do obniżenia ceny jednostkowej za dany towar poprzez dołożenie dodatkowej ilości tego towaru. Zatem nie ma podstaw prawnych do wystawienia faktury wewnętrznej po udzieleniu rabatu”.

Przykład

Spółka zakupiła 50 sztuk towaru po 10 zł brutto każda. Otrzymała od swojego kontrahenta 2 sztuki gratis. Znaczy to, że sprzedawca powinien na fakturze wpisać jako wartość brutto poszczególnej sztuki 9,62 zł (50 x 10/52 = 9,62 zł) i wykazać 52 sztuki towaru.

Jednak niektóre organy podatkowe są innego zdania, uznając, że przekazujący towary powinien naliczyć VAT, gdy są spełnione warunki dla opodatkowania nieodpłatnych czynności określonych w art. 7 ust. 2 ustawy (pismo z 5 stycznia 2006 r. nr 1471/NTR2/443-508/05/MŻ Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie). Natomiast obdarowany nie powinien obniżać podstawy opodatkowania. Jednak stanowisko to nie jest prawidłowe.

W deklaracji INTRASTAT również należy wykazać dodatkowe towary. Za wartość transakcji zaliczanych do przywozu w systemie INTRASTAT, będących jednocześnie wewnątrzwspólnotowymi nabyciami w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, uznaje się kwotę będącą podstawą ich opodatkowania VAT (tj. bez kwoty samego podatku). Jeśli do podstawy opodatkowania jest wliczony podatek akcyzowy, nie należy go uwzględniać przy wyznaczaniu wartości tych transakcji. Wartość statystyczna nie obejmuje podatków i opłat należnych w przywozie, takich jak: VAT, akcyza i inne opłaty o podobnym charakterze. Dlatego zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku należy wykazać dodatkowe towary w deklaracji INTRASTAT, wpisując wartość, która jest podstawą opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Przekazywanie tych towarów klientom w kraju za przysłowiową złotówkę należy opodatkować jako odpłatną dostawą towarów, gdzie podstawą opodatkowania będzie 1 zł. W przypadku przekazywania niedopłatnego dodatkowych towarów, tak jak w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia, będzie stanowić rabat naturalny.

Ponieważ brak jest jednolitego stanowiska na temat opodatkowania rabatów towarowych, radzimy wystąpić o interpretację do Ministra Finansów za pośrednictwem dyrektora właściwej izby skarbowej.

• art. 5 pkt 4, art. 29 ust. 4, art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT - Dz.U. Nr 89, poz. 846; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 243, poz. 1765

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA