REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymóg ewidencjonowania przebiegu pojazdu i zgłoszenie VAT-26

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Wójcik
Wymóg ewidencjonowania przebiegu pojazdu  i zgłoszenie VAT-26
Wymóg ewidencjonowania przebiegu pojazdu i zgłoszenie VAT-26

REKLAMA

REKLAMA

Nieposiadanie ewidencji przebiegu pojazdu i niezgłoszenie pojazdu na druku VAT-26 skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego do tych samochodów osobowych (będących przedmiotem odsprzedaży). W przypadku innych wydatków podatnikowi będzie przysługiwało jedynie prawo do odliczenia 50% kwoty podatku.

W przypadku braku ewidencji przebiegu pojazdu i niezgłoszenia pojazdu na druku VAT-26 podatnikowi nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego do tych samochodów osobowych. Od pozostałych wydatków związanych z nabyciem części składowych, naprawą, konserwacją, usługami mycia i sprzątania samochodu, opłatami za przejazd autostradą, opłatami za parking przysługiwać będzie – w myśl art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - prawo do odliczenia tylko 50% kwoty podatku. Tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej o sygn. IPTPP4/443-838/14-6/ALN (stanowisko to potwierdza interpretacja indywidualna wydana Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o sygn. IBPP2/443-1254/14/ICz).

REKLAMA

Przykład:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu używanymi samochodami osobowymi. Samochody w tego rodzaju działalności są towarami handlowymi. Towary są kupowane na umowę kupna-sprzedaży i sprzedawane na fakturę VAT. Firma została zgłoszona jako czynny podatnik VAT .Samochody są używane przez wyłącznie do przejechania z miejsca zakupu auta na plac właściciela, wyjazd do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta, wyjazd do wulkanizacji, wyjazd na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, na stację paliw. Podatnik nabywa towary i usługi związane z eksploatacją lub używaniem towarów handlowych: usługa mycia i sprzątania samochodu, opłata za przejazd autostradą, opłata za parking, zakup paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu. Zakup każdego samochodu jest zaksięgowany w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów z podaniem tam numeru rejestracyjnego samochodu, który to jednoznacznie identyfikuje dany samochód, jako zakup towaru handlowego. Podatnik nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu, ponieważ jego zdaniem,  w myśl art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, został  on zwolniony z tego obowiązku, nie składa także informacji VAT-26.

W wyżej przedstawionej sytuacji, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, podatnik nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT, ponieważ nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu i nie składa informacji VAT-26, co jest ustawowym warunkiem odliczenia podatku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, a prawo do odliczenia VAT

W art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy o VAT ustawodawca zrezygnował z wymogu prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odsprzedaży, jeżeli odsprzedaż tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika. Organ podatkowy wskazał, iż w przedstawionej sytuacji nie można uznać, że pojazd będzie przeznaczony wyłącznie do odsprzedaży, gdyż poza odsprzedażą będą przeprowadzane przy ich wykorzystaniu jazdy testowe przez potencjalnych nabywców, a także samochody te będą się przemieszczać do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta. Z kolei w art. 86a ust. 4 ustawy VAT ustawodawca wyjaśnił, że pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej, jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, (zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania) jest dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu. 


Interpretacja sformułowania „wykorzystanie wyłącznie do działalności gospodarczej”

Organ podatkowy wskazał, że użycie wyrazu „wyłącznie” w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów (np. wyjazd do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta, wyjazd do wulkanizacji, wyjazd na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, przejazd na stację paliw itp.). Zatem w odniesieniu do pojazdów, które będą przeznaczone do odsprzedaży, ale będą również wykorzystywane przez np. w celu wyjazdu do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta, wyjazdu do wulkanizacji, wyjazdu na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, przejazdu na stację paliw, nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji. Ewidencja dla tego rodzaju pojazdów musi być prowadzona i powinna zawierać wymagane przepisami elementy.

Zgoda pracodawcy na parkowanie samochodu przy domu a odliczenie VAT

 W sytuacji zatem, gdy Podatnik przeznacza samochód np. na wyjazd do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta, wyjazd do wulkanizacji, wyjazd na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, przejazd na stację paliw, jazdy próbnej wykluczając przy tym, poprzez wprowadzenie w firmie zasad jego używania wykluczających, możliwość wykorzystywania tego pojazdu w celach prywatnych, to ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku, jednakże pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i złożenia informacji VAT-26 dla przedmiotowych samochodów osobowych. wyjazdu do wulkanizacji, wyjazdu na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, przejazdu na stację paliw. W przypadku niespełnienia tych warunków, trzeba uznać, że samochody te wykorzystywane będą do działalności mieszanej (nie będą przeznaczone wyłącznie do odsprzedaży), a zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia całości podatku naliczonego. Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej w przypadku, jeśli jest to potwierdzone stosowną ewidencją.

Co musi zawierać ewidencja przebiegu pojazdu?

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy o VAT ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać następujące elementy:

1.  numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2. dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3. stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji,

4.   wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

  1. kolejny numer wpisu,
  2. datę i cel wyjazdu,
  3. opis trasy (skąd – dokąd),
  4. liczbę przejechanych kilometrów,
  5. imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
  • potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5. liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.


Informacja VAT-26

Art. 86a ust. 12 ustawy o VAT  stanowi, że podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

Aktualizacja VAT-26 po zmianie numeru rejestracyjnego samochodu

Składana informacja ma charakter sformalizowany, a jej wzór - w postaci druku VAT-26 - został określony przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej.

Podstawa prawna:

- Ustawa  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) – art. 86a ust. 5 pkt 1, 86a ust. 5 pkt 1 lit. a , art. 86a ust. 7; 86a ust. 5 pkt 1,

- Rozporządzenie Ministra Finansów  z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej.( Dz.U. z 2014r. poz 371).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA