REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymóg ewidencjonowania przebiegu pojazdu i zgłoszenie VAT-26

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Wójcik
Wymóg ewidencjonowania przebiegu pojazdu  i zgłoszenie VAT-26
Wymóg ewidencjonowania przebiegu pojazdu i zgłoszenie VAT-26

REKLAMA

REKLAMA

Nieposiadanie ewidencji przebiegu pojazdu i niezgłoszenie pojazdu na druku VAT-26 skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego do tych samochodów osobowych (będących przedmiotem odsprzedaży). W przypadku innych wydatków podatnikowi będzie przysługiwało jedynie prawo do odliczenia 50% kwoty podatku.

W przypadku braku ewidencji przebiegu pojazdu i niezgłoszenia pojazdu na druku VAT-26 podatnikowi nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego do tych samochodów osobowych. Od pozostałych wydatków związanych z nabyciem części składowych, naprawą, konserwacją, usługami mycia i sprzątania samochodu, opłatami za przejazd autostradą, opłatami za parking przysługiwać będzie – w myśl art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - prawo do odliczenia tylko 50% kwoty podatku. Tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej o sygn. IPTPP4/443-838/14-6/ALN (stanowisko to potwierdza interpretacja indywidualna wydana Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o sygn. IBPP2/443-1254/14/ICz).

REKLAMA

Autopromocja

Przykład:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu używanymi samochodami osobowymi. Samochody w tego rodzaju działalności są towarami handlowymi. Towary są kupowane na umowę kupna-sprzedaży i sprzedawane na fakturę VAT. Firma została zgłoszona jako czynny podatnik VAT .Samochody są używane przez wyłącznie do przejechania z miejsca zakupu auta na plac właściciela, wyjazd do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta, wyjazd do wulkanizacji, wyjazd na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, na stację paliw. Podatnik nabywa towary i usługi związane z eksploatacją lub używaniem towarów handlowych: usługa mycia i sprzątania samochodu, opłata za przejazd autostradą, opłata za parking, zakup paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu. Zakup każdego samochodu jest zaksięgowany w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów z podaniem tam numeru rejestracyjnego samochodu, który to jednoznacznie identyfikuje dany samochód, jako zakup towaru handlowego. Podatnik nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu, ponieważ jego zdaniem,  w myśl art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, został  on zwolniony z tego obowiązku, nie składa także informacji VAT-26.

W wyżej przedstawionej sytuacji, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, podatnik nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT, ponieważ nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu i nie składa informacji VAT-26, co jest ustawowym warunkiem odliczenia podatku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, a prawo do odliczenia VAT

W art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy o VAT ustawodawca zrezygnował z wymogu prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odsprzedaży, jeżeli odsprzedaż tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika. Organ podatkowy wskazał, iż w przedstawionej sytuacji nie można uznać, że pojazd będzie przeznaczony wyłącznie do odsprzedaży, gdyż poza odsprzedażą będą przeprowadzane przy ich wykorzystaniu jazdy testowe przez potencjalnych nabywców, a także samochody te będą się przemieszczać do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta. Z kolei w art. 86a ust. 4 ustawy VAT ustawodawca wyjaśnił, że pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej, jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, (zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania) jest dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu. 


Interpretacja sformułowania „wykorzystanie wyłącznie do działalności gospodarczej”

Organ podatkowy wskazał, że użycie wyrazu „wyłącznie” w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów (np. wyjazd do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta, wyjazd do wulkanizacji, wyjazd na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, przejazd na stację paliw itp.). Zatem w odniesieniu do pojazdów, które będą przeznaczone do odsprzedaży, ale będą również wykorzystywane przez np. w celu wyjazdu do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta, wyjazdu do wulkanizacji, wyjazdu na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, przejazdu na stację paliw, nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji. Ewidencja dla tego rodzaju pojazdów musi być prowadzona i powinna zawierać wymagane przepisami elementy.

Zgoda pracodawcy na parkowanie samochodu przy domu a odliczenie VAT

 W sytuacji zatem, gdy Podatnik przeznacza samochód np. na wyjazd do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta, wyjazd do wulkanizacji, wyjazd na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, przejazd na stację paliw, jazdy próbnej wykluczając przy tym, poprzez wprowadzenie w firmie zasad jego używania wykluczających, możliwość wykorzystywania tego pojazdu w celach prywatnych, to ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku, jednakże pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i złożenia informacji VAT-26 dla przedmiotowych samochodów osobowych. wyjazdu do wulkanizacji, wyjazdu na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, przejazdu na stację paliw. W przypadku niespełnienia tych warunków, trzeba uznać, że samochody te wykorzystywane będą do działalności mieszanej (nie będą przeznaczone wyłącznie do odsprzedaży), a zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia całości podatku naliczonego. Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej w przypadku, jeśli jest to potwierdzone stosowną ewidencją.

Co musi zawierać ewidencja przebiegu pojazdu?

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy o VAT ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać następujące elementy:

1.  numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2. dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3. stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji,

4.   wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

  1. kolejny numer wpisu,
  2. datę i cel wyjazdu,
  3. opis trasy (skąd – dokąd),
  4. liczbę przejechanych kilometrów,
  5. imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
  • potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5. liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.


Informacja VAT-26

Art. 86a ust. 12 ustawy o VAT  stanowi, że podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

Aktualizacja VAT-26 po zmianie numeru rejestracyjnego samochodu

Składana informacja ma charakter sformalizowany, a jej wzór - w postaci druku VAT-26 - został określony przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej.

Podstawa prawna:

- Ustawa  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) – art. 86a ust. 5 pkt 1, 86a ust. 5 pkt 1 lit. a , art. 86a ust. 7; 86a ust. 5 pkt 1,

- Rozporządzenie Ministra Finansów  z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej.( Dz.U. z 2014r. poz 371).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA