REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymóg ewidencjonowania przebiegu pojazdu i zgłoszenie VAT-26

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Wójcik
Wymóg ewidencjonowania przebiegu pojazdu  i zgłoszenie VAT-26
Wymóg ewidencjonowania przebiegu pojazdu i zgłoszenie VAT-26

REKLAMA

REKLAMA

Nieposiadanie ewidencji przebiegu pojazdu i niezgłoszenie pojazdu na druku VAT-26 skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego do tych samochodów osobowych (będących przedmiotem odsprzedaży). W przypadku innych wydatków podatnikowi będzie przysługiwało jedynie prawo do odliczenia 50% kwoty podatku.

W przypadku braku ewidencji przebiegu pojazdu i niezgłoszenia pojazdu na druku VAT-26 podatnikowi nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego do tych samochodów osobowych. Od pozostałych wydatków związanych z nabyciem części składowych, naprawą, konserwacją, usługami mycia i sprzątania samochodu, opłatami za przejazd autostradą, opłatami za parking przysługiwać będzie – w myśl art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - prawo do odliczenia tylko 50% kwoty podatku. Tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej o sygn. IPTPP4/443-838/14-6/ALN (stanowisko to potwierdza interpretacja indywidualna wydana Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o sygn. IBPP2/443-1254/14/ICz).

REKLAMA

Przykład:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu używanymi samochodami osobowymi. Samochody w tego rodzaju działalności są towarami handlowymi. Towary są kupowane na umowę kupna-sprzedaży i sprzedawane na fakturę VAT. Firma została zgłoszona jako czynny podatnik VAT .Samochody są używane przez wyłącznie do przejechania z miejsca zakupu auta na plac właściciela, wyjazd do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta, wyjazd do wulkanizacji, wyjazd na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, na stację paliw. Podatnik nabywa towary i usługi związane z eksploatacją lub używaniem towarów handlowych: usługa mycia i sprzątania samochodu, opłata za przejazd autostradą, opłata za parking, zakup paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu. Zakup każdego samochodu jest zaksięgowany w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów z podaniem tam numeru rejestracyjnego samochodu, który to jednoznacznie identyfikuje dany samochód, jako zakup towaru handlowego. Podatnik nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu, ponieważ jego zdaniem,  w myśl art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, został  on zwolniony z tego obowiązku, nie składa także informacji VAT-26.

W wyżej przedstawionej sytuacji, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, podatnik nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT, ponieważ nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu i nie składa informacji VAT-26, co jest ustawowym warunkiem odliczenia podatku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, a prawo do odliczenia VAT

W art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy o VAT ustawodawca zrezygnował z wymogu prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odsprzedaży, jeżeli odsprzedaż tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika. Organ podatkowy wskazał, iż w przedstawionej sytuacji nie można uznać, że pojazd będzie przeznaczony wyłącznie do odsprzedaży, gdyż poza odsprzedażą będą przeprowadzane przy ich wykorzystaniu jazdy testowe przez potencjalnych nabywców, a także samochody te będą się przemieszczać do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta. Z kolei w art. 86a ust. 4 ustawy VAT ustawodawca wyjaśnił, że pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej, jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, (zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania) jest dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu. 


Interpretacja sformułowania „wykorzystanie wyłącznie do działalności gospodarczej”

Organ podatkowy wskazał, że użycie wyrazu „wyłącznie” w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów (np. wyjazd do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta, wyjazd do wulkanizacji, wyjazd na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, przejazd na stację paliw itp.). Zatem w odniesieniu do pojazdów, które będą przeznaczone do odsprzedaży, ale będą również wykorzystywane przez np. w celu wyjazdu do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta, wyjazdu do wulkanizacji, wyjazdu na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, przejazdu na stację paliw, nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji. Ewidencja dla tego rodzaju pojazdów musi być prowadzona i powinna zawierać wymagane przepisami elementy.

Zgoda pracodawcy na parkowanie samochodu przy domu a odliczenie VAT

 W sytuacji zatem, gdy Podatnik przeznacza samochód np. na wyjazd do mechanika/lakiernika w celu naprawy auta, wyjazd do wulkanizacji, wyjazd na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, przejazd na stację paliw, jazdy próbnej wykluczając przy tym, poprzez wprowadzenie w firmie zasad jego używania wykluczających, możliwość wykorzystywania tego pojazdu w celach prywatnych, to ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku, jednakże pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i złożenia informacji VAT-26 dla przedmiotowych samochodów osobowych. wyjazdu do wulkanizacji, wyjazdu na badanie techniczne pojazdu, do auto myjni, przejazdu na stację paliw. W przypadku niespełnienia tych warunków, trzeba uznać, że samochody te wykorzystywane będą do działalności mieszanej (nie będą przeznaczone wyłącznie do odsprzedaży), a zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia całości podatku naliczonego. Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej w przypadku, jeśli jest to potwierdzone stosowną ewidencją.

Co musi zawierać ewidencja przebiegu pojazdu?

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy o VAT ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać następujące elementy:

1.  numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2. dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3. stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji,

4.   wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

  1. kolejny numer wpisu,
  2. datę i cel wyjazdu,
  3. opis trasy (skąd – dokąd),
  4. liczbę przejechanych kilometrów,
  5. imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
  • potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5. liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.


Informacja VAT-26

Art. 86a ust. 12 ustawy o VAT  stanowi, że podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

Aktualizacja VAT-26 po zmianie numeru rejestracyjnego samochodu

Składana informacja ma charakter sformalizowany, a jej wzór - w postaci druku VAT-26 - został określony przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej.

Podstawa prawna:

- Ustawa  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) – art. 86a ust. 5 pkt 1, 86a ust. 5 pkt 1 lit. a , art. 86a ust. 7; 86a ust. 5 pkt 1,

- Rozporządzenie Ministra Finansów  z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej.( Dz.U. z 2014r. poz 371).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA