Odwrotne obciążenie w obrocie sprzętem elektronicznym - jak zweryfikować nabywcę?
REKLAMA
REKLAMA
1 lipca 2015 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o VAT wprowadzająca mechanizm odwrotnego obciążenia (z ang. reverse charge mechanism), zobowiązując nabywców wyrobów elektronicznych o łącznej wartości powyżej 20 tys. złotych do odprowadzenia podatku VAT.
REKLAMA
Mechanizm odwróconego obciążenia obejmie dostawy towarów z kategorii elektroniki, tj. telefonów komórkowych (w tym smartfonów), komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki, laptopy etc. oraz konsol do gier wideo (czyli towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT). Zastosowanie mechanizmu uzależniono jednak od spełnienia m.in. warunku posiadania przez nabywcę tych towarów statusu podatnika VAT czynnego.
Dostawcy, by móc rozliczyć daną transakcję na zasadach mechanizmu odwróconego obciążenia, powinni podjąć wszelkie niezbędne środki celem rzetelnego rozliczenia podatku od takich dostaw, w tym uzyskania przekonania, że dokonują ich na rzecz podatnika VAT czynnego. W tym celu dostawcy obowiązani są do zachowania należytej staranności przy weryfikacji statusu podatkowego swojego kontrahenta.
Ulga na złe długi po 1 lipca 2015 r.
Dostawca sprzętu elektronicznego będzie uprawniony do weryfikacji statusu nabywcy w bazie podatników VAT czynnych on-line, która aktualnie, jak informuje Ministerstwo Finansów, jest przygotowywana i będzie dostępna na stronie internetowej resortu. Ponadto możliwe będzie również skorzystanie z procedury przewidzianej w art. 96 ust. 13 ustawy o VAT, zgodnie z którym to przepisem na wniosek zainteresowanego naczelnik urzędu skarbowego jest obowiązany potwierdzić, czy podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony. Zainteresowanym może być zarówno sam podatnik, jak i osoba trzecia mająca interes prawny w złożeniu wniosku.
Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.
Należy również zwrócić uwagę, iż wykazujący się należytą starannością sprzedawca powinien podjąć działania w celu sprawdzenia, czy osoba fizyczna składająca zamówienie w imieniu podatnika jest do tego upoważniona i tym samym czy jej działanie może być rzeczywiście uznawane za równoznaczne z działaniem danego podatnika.
W tym zakresie niezbędna może być analiza odpowiednich rejestrów, w których ujmowane są dane dotyczące przedsiębiorców. Krajowy Rejestr Sądowy jest dostępny pod adresem https://ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu, natomiast dane Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej są dostępne pod adresem https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/CEIDG.Public.UI/Search.aspx. W przypadku gdy w imieniu podatnika do sprzedawcy zgłasza się natomiast osoba działająca w oparciu o pełnomocnictwo nie podlegające ujawnieniu we właściwych rejestrach, przykładowo działająca jako upoważniony do tego pracownik, wówczas istnieją podstawy do żądania przez dokonującego dostawy dokumentów potwierdzających takie uprawnienie.
Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.
W sytuacji, gdy zaistnieją wszystkie okoliczności, o których mowa w przepisach art. 17 ust. 2a i 2b ustawy o VAT, sprzedawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od przedmiotowej transakcji, obowiązek zaś taki będzie ciążył na nabywcy towarów (zgodnie z przepisem art. 108 ust. 4 ustawy o VAT). Podkreślić jednocześnie należy, że ochrona sprzedawcy, o której mowa w ww. przepisach art. 17 ust. 2a ustawy o VAT nie obejmuje sytuacji, gdy sprzedawca ten współuczestniczy w oszustwie podatkowym. Ta kwestia będzie oceniana w każdym indywidualnym przypadku przy uwzględnieniu całokształtu okoliczności występujących w danej sprawie.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat