REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od opłat za przejazd autostradą

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Odliczenie VAT od opłat za przejazd autostradą / Fot. Fotolia
Odliczenie VAT od opłat za przejazd autostradą / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma, która deleguje pracownika w podróż samochodem wykorzystywanym do celów mieszanych, odliczy tylko 50 proc. VAT od opłat za przejazd autostradą i za parking – tak orzekł WSA w Warszawie.

Sprawa dotyczyła firmy zajmującej się m.in. windykacją. Jej pracownicy często odbywają podróże służbowe. Korzystają z aut spółki, które parkują wtedy na płatnych parkingach. Płacą także za przejazdy autostradą.

Autopromocja

Samochody, których używają, są przeznaczone zarówno do celów biznesowych, jak i prywatnych – czyli do działalności mieszanej. Jednak koszty, o które toczył się spór (parkowania i przejazdu autostradą), miały związek wyłącznie z wyjazdami służbowymi.

Zgodnie z art. 86a ustawy o VAT pojazdy używane do celów mieszanych uprawniają do odliczania jedynie 50 proc. podatku – zarówno tego zawartego w cenie zakupu auta, jak i w wydatkach eksploatacyjnych (paliwo, naprawy itd.).

Polecamy: Zmiany wprowadzone w zakresie podatku od towarów i usług od 1 lipca 2015 - Wyjaśnienia MF (PDF)

Firma uważała jednak, że zakup biletów na autostradzie i parkingowych ma związek nie z samochodem jako takim, ale z podróżą służbową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego w tym wypadku powinna móc odliczać VAT w pełnej wysokości.

Powołała się na przepisy prawa pracy. Zgodnie z nimi niezbędnymi wydatkami związanymi z podróżą służbową są także te ponoszone w związku z przejazdami drogami płatnymi i autostradami oraz postojem w strefie płatnego parkowania. Tak mówi par. 4 ust. 2 rozporządzenia ministra pracy z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. poz. 167) – argumentowała spółka.

Odliczanie VAT od paliw do pojazdów wykorzystywanych do celów „mieszanych"

Z tym stanowiskiem nie zgodził się dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. Stwierdził, że przepisy prawa pracy nie mogą mieć pierwszeństwa przed ustawami podatkowymi. W jego przekonaniu opłaty za autostrady czy parkingi mają związek z użytkowaniem konkretnego samochodu. A skoro ten jest wykorzystywany do działalności mieszanej, to spółka może odliczyć tylko 50 proc. podatku.

Tę niekorzystną dla spółki interpretację utrzymał w mocy warszawski WSA. Wyjaśnił, że gdyby nie samochód, to spółka nie mogłaby ponieść wydatków na parking czy przejazd. Decydujące znaczenie ma zatem sposób jego wykorzystywania. W tym konkretnym przypadku uprawnia do odliczenia tylko połowy VAT. ©?

Z profiskalnym stanowiskiem można polemizować

Elżbieta Stawarczyk KSP T. Srokosz i Wspólnicy

W broszurze ministra finansów wydanej w związku z nowelizacją ustawy o VAT i zmianami, które weszły w życie 1 kwietnia 2014 r., opłaty za parking oraz przejazd autostradą zostały wprost wymienione jako przykład wydatków eksploatacyjnych.

Można z tym polemizować. Artykuł 86a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT mówi o wydatkach dotyczących towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdów. Wydatek poniesiony na opłatę za przejazd autostradą lub postój na parkingu jest jednak bardziej związany z używaniem parkingu czy autostrady niż samochodu.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Biorąc pod uwagę dominującą dotychczas linię orzeczniczą, trzeba jednak przyznać, że podatnicy będą mieć trudności z pełnym odliczeniem VAT od wydatków na parking czy auto stradę, jeśli wykorzystują auto do działalności mieszanej. ©?

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

ORZECZNICTWO

Wyrok WSA z 22 lipca 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 3507/14.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA