REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja podsumowująca w zakresie mechanizmu odwróconego obciążenia – wyjaśnienia MF

Subskrybuj nas na Youtube
Informacja podsumowująca w zakresie mechanizmu odwróconego obciążenia – wyjaśnienia MF / Fot. Fotolia
Informacja podsumowująca w zakresie mechanizmu odwróconego obciążenia – wyjaśnienia MF / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2015 r. razem ze zmianami przepisów dotyczących mechanizmu odwróconego obciążenia (reverse charge), wprowadzono obowiązek składania informacji podsumowującej w obrocie krajowym oraz obowiązek korygowania tej informacji, jeżeli dane zawarte w informacji ulegają zmianie. W artykule prezentujemy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów w tym zakresie.

REKLAMA

Wzór informacji podsumowującej/korekty informacji podsumowującej (VAT-27) został określony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 czerwca 2015 r. w sprawie wzoru informacji podsumowującej w obrocie krajowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 849).

Informacja podsumowująca w obrocie krajowym

Obowiązek składania Informacji dotyczy podatników, dokonujących dostawy towarów lub świadczących usługi (sprzedawców), dla których podatnikiem jest nabywca, w przypadkach, gdy sprzedawca i nabywca prowadzą działalność gospodarczą na terytorium Polski. Podstawa prawna: art. 101a ust. 1 ustawy o VAT

Odwrotne obciążenie w obrocie sprzętem elektronicznym - jak zweryfikować nabywcę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedawca składa Informację za okresy rozliczeniowe, w których powstał obowiązek podatkowy, w terminach przewidzianych dla złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług (zwanych dalej deklaracjami VAT). 

Oznacza to, że sprzedawca składa Informację, jeżeli w okresie rozliczeniowym wystąpiły dostawy lub świadczenie usług, od których to transakcji powstał obowiązek podatkowy u nabywcy (w tym z tytułu dokonanych wpłat zaliczek), w terminie przewidzianym dla złożenia deklaracji VAT przez sprzedawcę, tj. do 25 miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, w którym wystąpiły te transakcje. W przypadku gdy takie transakcje nie wystąpiły sprzedawca nie składa Informacji.

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Okresem rozliczeniowym jest miesiąc lub kwartał, w zależności od tego, za jakie okresy sprzedawca jest obowiązany składać deklaracje VAT

Oznacza to, że jeżeli np. podatnik (sprzedawca) jest obowiązany składać deklaracje podatkowe za okresy miesięczne, jest on również obowiązany do składania VAT-27 za okresy miesięczne.

Sprzedawca sporządza Informację zbiorczo, podając nazwę i NIP nabywców, łączną wartość transakcji sprzedaży towarów (w części C) oraz usług (w części D) dla poszczególnych nabywców, w danym okresie rozliczeniowym.

Uwaga!

W przypadku zmiany wartości dostaw towarów lub świadczonych usług - objętych obowiązkiem informacyjnym (VAT-27), korekty tych wartości dokonuje się za okres, w którym sprzedawca dokonuje korekty podstawy opodatkowania w deklaracji VAT.

Przykład:

Podatnik (sprzedawca X) składający deklaracje za okresy miesięczne (VAT-7), w lipcu 2015 r. dokonał dostawy telefonów komórkowych (w ramach jednolitej gospodarczo transakcji)  na rzecz nabywcy Y będącego podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, o łącznej wartości 120 000 zł. 

Sprzedawca X w informacji podsumowującej (VAT-27) za lipiec 2015 r. w części C wykazał przedmiotową dostawę. 

We wrześniu 2015 r. nabywca Y zwrócił sprzedawcy X część zakupionych w lipcu telefonów na kwotę 20 000 zł. 

Sprzedawca X zmniejszając podstawę opodatkowania w rozliczeniu (deklaracji VAT-7) za wrzesień 2015 r., jednocześnie w informacji podsumowującej VAT-27 za wrzesień 2015 r. pomniejsza wartość dostaw dokonywanych na rzecz nabywcy Y o kwotę 20 000 zł. W przypadku, gdy we wrześniu podatnik X nie dokonywał dostaw (objętych odwrotnym obciążeniem) na rzecz tego podatnika, w informacji VAT-27 wykazuje nazwę oraz NIP podatnika Y oraz łączną wartość dostaw „-20 000,00” (wartość ujemna).

Odwrotne obciążenie VAT od 1 lipca 2015 r. – wyjaśnienia MF

Korekta Informacji w obrocie krajowym 

Korektę należy złożyć niezwłocznie, jeżeli w złożonej uprzednio Informacji: wystąpił błąd w jakiejkolwiek pozycji lub wystąpiła konieczność zmiany (korekty) wartości dostaw lub świadczonych usług, z innego powodu niż błąd. 

Korektę składa się podobnie jak korektę deklaracji VAT, na tym samym formularzu (VAT-27) zaznaczając w poz. 8 kwadrat „2. Korekta informacji”. Korekta informacji powinna zawierać wszystkie prawidłowe dane wykazane w złożonej wcześniej informacji podsumowującej oraz poprawione dane (które wymagały korekty). Jeżeli korekta dotyczyła kolumny „b”, „c” lub „d” w części C lub D formularza, w kolumnie „a” należy zaznaczyć kwadrat „Tak”. W przypadku skorygowania w kolumnie „d” wartości do zera (0), w kolumnach „b” i „c” należy powtórzyć dane nabywcy, a w kolumnie „d” wpisać „0,00”  i w kolumnie „a” zaznaczyć kwadrat „Tak”.

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Przykład:

Podatnik (sprzedawca A) w lipcu 2015 r. dokonał dostawy prętów stalowych na rzecz nabywcy B, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, o wartości 50 000 zł. Wystawiając fakturę sprzedawca pomylił się wpisując kwotę 5 000 zł, taką kwotę ujął w ewidencji prowadzonej dla celów podatku VAT, przez co zaniżył podstawę opodatkowania w deklaracji VAT-7, a także w informacji podsumowującej złożonej za lipiec 2015 r. wykazał łączną wartość transakcji dla nabywcy B w kwocie 5 000 zł. Po złożeniu informacji podatnik zorientował się, że zaniżył wartość dostaw. Powinien więc niezwłocznie (obok dokonania korekty faktury i złożenia korekty deklaracji VAT-7) złożyć korektę informacji podsumowującej za lipiec 2015 r., powtarzając wszystkie prawidłowe dane z wcześniej złożonej informacji podsumowującej oraz prawidłową wartość dostaw (50 000,00) dla nabywcy B, zaznaczając jednocześnie w kolumnie „a” kwadrat „TAK”. 

Uwaga!!!

Informację podsumowującą/korektę informacji podsumowującej w obrocie krajowym można składać w wersji papierowej albo elektronicznej

W wersji papierowej, w sytuacji, gdy liczba nabywców przekroczy liczbę wierszy przeznaczonych do ich wpisywania, podatnik musi wypełnić kolejną Informację i oznaczyć ją kolejnym nr załącznika, w ogólnej liczbie złożonych załączników (w poz. 6). W związku z powyższą sytuacją pozycje 11 i 12 „razem” są wypełniane tylko na ostatnim załączniku.  W przypadku wersji elektronicznej (interaktywnej) formularza, nie funkcjonują załączniki, a wiersze w części C i D stanowią listę rozwijalną.

Podstawa prawna: 

  • art. 101a ust. 1 i 4 ustawy o VAT ,
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 czerwca 2015 r. w sprawie wzoru informacji podsumowującej w obrocie krajowym  

Zmiany w deklaracjach dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K, VAT-7D, VAT-9M, VAT-8)

VAT-7(15), VAT-7K(9) i VAT-7D(6) 

Nowe wzory deklaracji, oparte na wzorach obowiązujących do 30 czerwca br. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku i usług (Dz. U. poz. 394), zostały wprowadzone przede wszystkim w związku ze zmianami, które dotyczą rozszerzonego i doprecyzowanego mechanizmu odwrotnego obciążenia. Wiążą się one z wprowadzonym obowiązkiem składania informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27). Zmiana wzorów deklaracji ma na celu, z jednej strony, umożliwić podatnikom bardziej precyzyjne rozliczenie dostawy towarów i świadczenia usług, dla których podatnikiem jest nabywca (przez dostawców i nabywców odrębnie), z drugiej strony, ma zapewnić organom podatkowym większą skuteczność kontroli stosowania mechanizmu reverse charge. 

Wprowadzone zmiany w stosunku do obowiązujących do 30 czerwca br. wzorach deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-7D dotyczą, m.in.:

1) wiersza 11 i 11a i - są to zmiany o charakterze technicznym – w nowej wersji usunięto wiersz 11a, który został umieszczony, w odrębnym, kolejnym wierszu – 12; z wiersza 11 wyłączono import usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej;

2) wiersza 12 (przed zmianą), który został podzielony na 3 wiersze:

  • „13. Dostawa towarów oraz świadczenie usług, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 lub 8 ustawy (wypełnia dostawca)”,
  • „14. Dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy (wypełnia nabywca)”,
  • „15. Dostawa towarów oraz świadczenie usług, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 lub 8 ustawy (wypełnia nabywca)”;

REKLAMA

wiersze 13 i 15 nowego wzoru (poz. 31, 34 i 35) służą do rozliczenia dostaw towarów i świadczenia usług, dla których podatnikiem jest nabywca, objętych obowiązkiem informacyjnym nałożonym na sprzedawcę (obowiązek składania informacji podsumowującej w obrocie krajowym VAT-27), przy czym wiersz 13 przeznaczony jest do wypełnienia przez sprzedawcę tylko w zakresie podstawy opodatkowania, a wiersz 15 – przez nabywcę zarówno w zakresie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego.

Ponadto, uwzględniając dotychczasowe doświadczenia w stosowaniu wcześniej obowiązujących wzorów deklaracji, w części D.3. dodano wiersz „Korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 1 ustawy”. W wierszu tym (poz. 47) dłużnik wykazuje korektę podatku naliczonego (ze znakiem minus), jeżeli nie uregulował należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Powyższa zmiana ułatwi porównanie kwot korekty podatku należnego z tytułu nieściągalnych wierzytelności dokonanej przez wierzyciela (i podanych przez wierzyciela w zawiadomieniu VAT-ZD złożonym w urzędzie skarbowym wraz z deklaracja VAT) z korektą podatku naliczonego dokonaną przez dłużnika, bez konieczności podejmowania czynności sprawdzających.

Wzory VAT-8(6) i VAT-9M(4) 

Deklaracje VAT-8 i VAT-9M wypełniają co do zasady podatnicy zwolnieni z VAT (nie mający obowiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-7K lub VAT-7D), jeżeli dokonują wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów (VAT-8), importu usług lub nabyć towarów otrzymanych w ramach dostaw dla których podatnikiem jest nabywca (VAT-8 lub VAT-9M).

Zmiana ww. wzorów, tak jak w przypadku zmian wzorów deklaracji VAT-7, VAT-7K i VAT-7D, wynika przede wszystkim ze zmian dotyczących mechanizmu reverse charge.

W nowych wzorach dokonano następujących zmian:  

1) wiersz „Import usług” otrzymał nowe brzmienie „Import usług z wyłączeniem usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy”

REKLAMA

2) wiersz „w tym nabycie od podatników podatku od wartości dodanej usług, do których stosuje się art. 28b ustawy”, otrzymał nowe brzmienie „Import usług nabywany od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy”;

zmiana w ww. wierszach (poz. 10 -13 deklaracji VAT-9M, poz. 12 - 15 deklaracji VAT-8) ma charakter techniczny i polega na wyłączeniu z wiersza pierwszego importu usług, o którym mowa w wyodrębnionym wierszu drugim;

3) wiersz „Dostawa towarów oraz świadczenie usług, dla których podatnikiem jest nabywca

(wypełnia nabywca)”, który otrzymał nowe brzmienie „Dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy (wypełnia nabywca)”;  zmiana ta wynika przede wszystkim ze zmiany art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, zgodnie z którą od 1 lipca 2015 r. dostawa towarów w transakcjach krajowych do podatników zwolnionych podmiotowo z VAT nie jest już objęta mechanizmem  reverse charge; podatnik zwolniony z VAT nabywając więc towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT zapłaci sprzedawcy kwotę brutto, tj. łącznie z podatkiem VAT, i nie będzie w tym zakresie obowiązany do rozliczania podatku należnego od tej transakcji;

4) z ww. wiersza (w poprzednim brzmieniu) wydzielono nowy wiersz „Świadczenie usług, dla których podatnikiem jest nabywca, o którym jest mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy

(wypełnia nabywca)”;  wydzielenie odrębnych pozycji dla poszczególnych transakcji ma na celu ułatwienie  podatnikom rozliczania tych transakcji, a jednocześnie pozwoli na uzyskanie danych ułatwiających organom podatkowym monitoring stosowania przez podatników mechanizmu reverse charge.

Przepisy przejściowe

Wszystkie wzory deklaracji VAT (VAT-7(14), VAT-7K(8), VAT-7D(5), VAT-8(5), VAT9M(3)) obowiązujące do 30 czerwca 2015 r., mogą być stosowane do końca 2015 r. przez podatników, którzy w okresie rozliczeniowym nie dokonają w obrocie krajowym dostaw towarów, świadczenia usług oraz nabyć towarów i usług – dla których transakcji podatnikiem jest nabywca (§3 niżej wymienionego rozporządzenia Ministra Finansów)

Nabywcy towarów zwolnieni podmiotowo z podatku VAT, którzy zgodnie z przepisami obowiązującymi przed 1 lipca 2015 r., obowiązani byli rozliczać podatek należny od dostaw, dla których nabywca jest podatnikiem (art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT), dokonujący nabycia towarów po 30 czerwca 2015 r. na poczet, którego przed 1 lipca 2015 r. uiścili całość lub część zapłaty, obowiązani są do rozliczenia podatku należnego od tego nabycia w deklaracji VAT-9M lub VAT-8 wg wzoru obowiązującego przed zmianą (§4 niżej wymienionego rozporządzenia).

Podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 czerwca 2015 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 914) – dostępne na stronie http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2015/914/1.

oprac. Adam Kuchta

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA