REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu przyłączenia nowego odbiorcy do sieci ciepłowniczej

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu przyłączenia nowego odbiorcy do sieci ciepłowniczej / Fot. Fotolia
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu przyłączenia nowego odbiorcy do sieci ciepłowniczej / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy przedsiębiorstwem prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie udzielonych kon­cesji w zakresie przesyłania i dystrybucji oraz obrotu ciepłem zakupionym z obcego źródła ciepła i przesyłanym do odbiorców za pośrednictwem własnej sieci ciepłowniczej. W celu dostarczenia cie­pła odbiorcom za pośrednictwem sieci ciepłowniczej niezbędne jest przyłączenie danego odbiorcy do sieci ciepłowniczej. Samo przyłącze jest naszą własnością, ale z tytułu jego wykonania pobierana jest od kontrahenta jednorazowa opłata za przyłączenie do sieci, która jest ustalana w oparciu o staw­ki opłat zawarte w taryfie, kalkulowane zgodnie z przepisami ustawy Prawo energetyczne. Kiedy po­winniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy dla tej czynności?

REKLAMA

REKLAMA

W opisanej przez Państwa sytuacji obowiązek podatkowy w odniesieniu do jednorazowej opłaty po­bieranej za przyłączenie nowego odbiorcy do sieci ciepłowniczej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 19a ust. 1, tj. w dacie wykonania usługi przyłączenia. Jest ona co prawda ści­śle związana z dostawami energii cieplnej, jednak mimo wszystko ma inny charakter. Dostawa energii cieplnej nie obejmuje bowiem przyłączenia do sieci ciepłowniczej, zatem nie można usługi przyłączenia do sieci z tą dostawą utożsamiać, chociaż niewątpliwie pobierana za tę usługę opłata stanowi element całokształtu opłat za dostawy ciepła. Z tych powodów nie ma do niej zastosowania szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, określony w art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a) ustawy o VAT.

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku podwójnej zapłaty za tę samą dostawę

REKLAMA

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 10 stycz­nia 2014 r. (sygn. IPTPP1/443-803/13-2/MW) czytamy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 W rozpatrywanej sprawie przyłącze - jak wskazał Wnioskodawca we wniosku - jest własnością przedsiębiorstwa ciepłowniczego. Stąd, w związku z przyłączeniem przez Wnioskodawcę nowe­go odbiorcy nie mamy do czynienia z dostawą towarów, o której mowa w ww. art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a) ustawy [od 1 stycznia 2014 r. - w art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a) ustawy o VAT - przyp. autora]. Po­twierdzeniem powyższego jest fakt, iż Spółka zawiera odrębną umowę z odbiorcą ciepła o przyłączenie do miejskiej sieci ciepłowniczej, na podstawie której Spółka pobiera jednorazową opłatę za przyłączenie oraz wystawia odrębną fakturę dokumentującą przyłączenie do sieci. Konsekwencją powyższego jest to, że w sytuacji będącej przedmiotem wniosku nie mamy do czynienia z dostawą towaru w postaci energii cieplnej, lecz ze świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz odbiorcy, w związku z czym obowią­zek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, o których mowa w art. 19 ust. 1 i ust 4 ustawy [od 1 stycz­nia 2014 r. - w art. 19a ust. 1 i ust. 8 ustawy o VAT - przyp. autora].

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

Reasumując, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu pobieranej opłaty za przy­łączenie nowego odbiorcy energii cieplnej do sieci ciepłowniczej powstaje zgodnie z art. 19 ust. 1 w po­wiązaniu z art. 19 ust. 4 ustawy, tj. na zasadach ogólnych [od 1 stycznia 2014 r. - zgodnie z art. 19a ust. 1 w powiązaniu z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT - przyp. autora].

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA