REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu przyłączenia nowego odbiorcy do sieci ciepłowniczej

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu przyłączenia nowego odbiorcy do sieci ciepłowniczej / Fot. Fotolia
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu przyłączenia nowego odbiorcy do sieci ciepłowniczej / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy przedsiębiorstwem prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie udzielonych kon­cesji w zakresie przesyłania i dystrybucji oraz obrotu ciepłem zakupionym z obcego źródła ciepła i przesyłanym do odbiorców za pośrednictwem własnej sieci ciepłowniczej. W celu dostarczenia cie­pła odbiorcom za pośrednictwem sieci ciepłowniczej niezbędne jest przyłączenie danego odbiorcy do sieci ciepłowniczej. Samo przyłącze jest naszą własnością, ale z tytułu jego wykonania pobierana jest od kontrahenta jednorazowa opłata za przyłączenie do sieci, która jest ustalana w oparciu o staw­ki opłat zawarte w taryfie, kalkulowane zgodnie z przepisami ustawy Prawo energetyczne. Kiedy po­winniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy dla tej czynności?

REKLAMA

W opisanej przez Państwa sytuacji obowiązek podatkowy w odniesieniu do jednorazowej opłaty po­bieranej za przyłączenie nowego odbiorcy do sieci ciepłowniczej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 19a ust. 1, tj. w dacie wykonania usługi przyłączenia. Jest ona co prawda ści­śle związana z dostawami energii cieplnej, jednak mimo wszystko ma inny charakter. Dostawa energii cieplnej nie obejmuje bowiem przyłączenia do sieci ciepłowniczej, zatem nie można usługi przyłączenia do sieci z tą dostawą utożsamiać, chociaż niewątpliwie pobierana za tę usługę opłata stanowi element całokształtu opłat za dostawy ciepła. Z tych powodów nie ma do niej zastosowania szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, określony w art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a) ustawy o VAT.

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku podwójnej zapłaty za tę samą dostawę

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 10 stycz­nia 2014 r. (sygn. IPTPP1/443-803/13-2/MW) czytamy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 W rozpatrywanej sprawie przyłącze - jak wskazał Wnioskodawca we wniosku - jest własnością przedsiębiorstwa ciepłowniczego. Stąd, w związku z przyłączeniem przez Wnioskodawcę nowe­go odbiorcy nie mamy do czynienia z dostawą towarów, o której mowa w ww. art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a) ustawy [od 1 stycznia 2014 r. - w art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a) ustawy o VAT - przyp. autora]. Po­twierdzeniem powyższego jest fakt, iż Spółka zawiera odrębną umowę z odbiorcą ciepła o przyłączenie do miejskiej sieci ciepłowniczej, na podstawie której Spółka pobiera jednorazową opłatę za przyłączenie oraz wystawia odrębną fakturę dokumentującą przyłączenie do sieci. Konsekwencją powyższego jest to, że w sytuacji będącej przedmiotem wniosku nie mamy do czynienia z dostawą towaru w postaci energii cieplnej, lecz ze świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz odbiorcy, w związku z czym obowią­zek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, o których mowa w art. 19 ust. 1 i ust 4 ustawy [od 1 stycz­nia 2014 r. - w art. 19a ust. 1 i ust. 8 ustawy o VAT - przyp. autora].

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

Reasumując, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu pobieranej opłaty za przy­łączenie nowego odbiorcy energii cieplnej do sieci ciepłowniczej powstaje zgodnie z art. 19 ust. 1 w po­wiązaniu z art. 19 ust. 4 ustawy, tj. na zasadach ogólnych [od 1 stycznia 2014 r. - zgodnie z art. 19a ust. 1 w powiązaniu z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT - przyp. autora].

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA