REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych

Obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych / Fotolia
Obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych / Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych świadczonych na rzecz osób fizycznych; jak rozliczyć zaliczkę otrzymaną na poczet usług budowlanych; kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach budowlano-montażowych, jeżeli fakturę wystawiono z opóźnieniem; kiedy powstanie obowiązek podatkowy przy pracach rozbiórkowych prowadzonych etapami; a także czy dziennik budowy pomoże w ustaleniu, kiedy powstał obowiązek podatkowy w firmie budowlanej?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych świadczonych na rzecz osób fizycznych

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prowadzę firmę budowlano-remontową. Robiliśmy dla klienta - osoby fizycznej - przebudowę domu. Czy obowiązek podatkowy powstanie u mnie w chwili, kiedy wystawię fakturę na przeprowadzone roboty?

Nie. Chociaż w przypadku świadczenia usług budowlanych i budowlano-montażowych obowiązuje za­sada, że moment podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, to jednak reguła ta dotyczy tylko tych sytuacji, kiedy podatnik ma w ogóle obowiązek wystawić fakturę. Tak jest w przypadku wykonywania prac na rzecz innych podatników VAT. W przypadku robót wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie ma obowiązku wystawiania faktury, a to oznacza, że obowiązek podatkowy z tytułu wykonanych usług budowlanych powstaje dopiero z chwilą wykonania usługi. Nawet, jeśli wystawi Pan fakturę na żądanie osoby fizycznej, nie zmieni to momentu powstania obowiązku podat­kowego - dalej będzie nim chwila wykonania usługi.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 28 stycznia 2014 r. pt. Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) [wykonanie usługi budowlanej lub budowlano-montażowej - przyp. autora] na rzecz pozostałych podmiotów niebędących podatnikami podatku VAT, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze obowiązek podatkowy będzie powstawał na zasadach ogól­nych, tj. z chwilą wykonania usługi lub - jeśli przed tym momentem otrzymano całość lub część zapłaty - z chwilą otrzymania zapłaty w odniesieniu do otrzymanej części. Wystawienie zatem w takiej sytuacji faktury na żądanie ww. podmiotów lub otrzymanie zapłaty po wykonaniu usługi pozostanie bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a), art. 19a ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Jak rozliczyć zaliczkę otrzymaną na poczet usług budowlanych

Przeprowadzamy remont na zamówienie firmy, która jest podatnikiem VAT. Przed przystąpieniem do pracy otrzymaliśmy od niej 30 maja 2014 r. zaliczkę, która wpłynęła na konto 2 czerwca 2014 r. Fak­turę na zaliczkę wystawiliśmy 6 czerwca 2014 r. Czy w dniu wystawienia faktury zaliczkowej powstał u nas obowiązek podatkowy?

Nie. To, kiedy została wystawiona faktura na otrzymaną zaliczkę, nie ma w tym przypadku wpływu na określenie, kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu świadczonych usług. Obowiązek podatkowy powstał u Państwa z chwilą otrzymania zaliczki, a nie w dniu wystawienia faktury zaliczkowej.

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 28 stycznia 2014 r. pt. Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r.:

Otrzymanie przed wykonaniem usługi całości lub części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, natomiast otrzymanie zapłaty już po wykonaniu usługi pozostaje bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.

Faktura potwierdzająca zaliczkę powinna być wystawiona najpóźniej 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik ją otrzymał.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach budowlano-montażowych, jeżeli fakturę wystawiono z opóźnieniem

27 maja 2014 r. wykonaliśmy na rzecz innej firmy usługę budowlano-montażową. Fakturę wystawili­śmy jednak dopiero na początku lipca 2014 r.? Czy VAT od tej usługi powinniśmy odprowadzić w de­klaracji za lipiec 2014 r.?

Nie, nie powinni Państwo odprowadzać VAT od wykonanej w maju 2014 r. usługi budowlano-monta­żowej w deklaracji za lipiec 2014 r. Powinni to Państwo zrobić już w deklaracji VAT-7 za czerwiec 2014 r.

Od 1 stycznia 2014 r., w przypadku gdy usługa budowlano-montażowa jest wykonywana na rzecz innego podatnika, obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wystawienia faktury. Powiązanie terminu powstania obowiązku podatkowego z datą wystawienia faktury dotyczy wyłącznie faktur spo­rządzonych w obowiązującym terminie, czyli w ciągu 30 dni od dnia wykonania usługi budowlano- montażowej. Opóźnienie w wystawieniu faktury bądź niewystawienie jej w ogóle będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego z chwilą upływu terminu do wystawienia faktury. A zatem, po­nieważ w opisanym przez Państwa przypadku faktura za wykonaną w maju 2014 r. usługę budowlano- -montażową powinna być wystawiona najpóźniej 26 czerwca 2014 r., a została wystawiona dopiero w lipcu 2014 r., to powinni Państwo odprowadzić VAT od tej usługi już deklaracji za czerwiec 2014 r.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy u małego podatnika rozliczającego się metodą kasową

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 28 stycznia 2014 r. pt. Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r.:

W przypadku świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych: na rzecz innego podatnika podatku VAT, podatku od wartości dodanej czy też podatku o po­dobnym charakterze lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wystawienia faktury.

Faktura taka powinna być wystawiona najpóźniej 30. dnia od dnia wykonania ww. usług. Jeżeli podatnik nie wystawił w tym terminie faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek po­datkowy powstanie z chwilą upływu terminu na jej wystawienie, tj. 30. dnia od dnia wykonania usług.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy przy pracach rozbiórkowych prowadzonych etapami

Dostaliśmy od innej firmy zamówienie na wykonanie prac rozbiórkowych starego budynku. Prace wyburzeniowe będą prowadzone w dwóch etapach. Każdy etap będzie odbierał inwestor. Faktura zostanie wystawiona po wykonaniu usługi. Kwota za wykonaną usługę oraz termin płatności zosta­ną określone na tej fakturze. Kiedy w takiej sytuacji powstanie u nas obowiązek podatkowy?

Od dnia 1 stycznia 2014 r. momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu prowadzonych przez podatnika prac polegających na rozbiórce budynku (choć ta sama zasada dotyczy też budowy i przebudowy) na rzecz innego podatnika jest chwila wystawienia faktury dokumentującej wykona­nie prac. Z pytania wynika, że wprawdzie prace będą prowadzone etapami i częściowo przyjmowane przez inwestora, ale faktura zostanie wystawiona po zakończeniu usługi. Płatność również nastąpi po wykonaniu usługi. W związku z tym, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury za wykonanie zamówionych robót. Jeśli faktura nie zostanie wystawiona albo zostanie wystawiona po ter­minie, za moment powstania obowiązku podatkowego uznać należy dzień, w którym upływa termin do wystawienia faktury, czyli w Państwa przypadku 30 dni od dnia wykonania robót rozbiórkowych.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy dziennik budowy pomoże w ustaleniu, kiedy powstał obowiązek podatkowy w firmie budowlanej

Prowadzę firmę budowlaną. Budowałem dom dla klienta (podatnika VAT), który ten zgodnie z umową powinien przyjąć protokołem. Jednak zwleka z tym już ponad dwa tygodnie i nie chce ode mnie przy­jąć faktury. Jak mam w tej sytuacji ustalić, kiedy u mnie powstaje obowiązek podatkowy?

Protokół odbioru podpisany (bądź nie) przez klienta nie jest decydujący dla ustalenia, kiedy powstaje obowiązek podatkowy. Kluczowe znaczenie ma tutaj faktyczne zakończenie robót i faktura wystawiona, dla ich udokumentowania. Ponieważ przepisy ustawy o VAT nie przewidują, w jaki sposób udokumento­wać zakończenie robót, radzimy korzystać z dokumentacji pomocniczej. Za taką będzie można uznać np. dziennik budowy. Jeśli z zawartych w nim wpisów wynika, że wszystkie roboty zostały wykonane, po­winien Pan wystawić fakturę za usługi budowlane i uznać, że powstał w związku z tym u Pana obowiązek podatkowy. W przypadku bowiem, gdy usługa budowlana jest wykonywana na rzecz innego podatnika obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Jeśli faktura nie zostanie wystawiona albo zostanie wystawiona po terminie, za moment powstania obowiązku podatkowego uznać należy dzień, w którym upływa termin do wystawienia faktury, czyli w naszym przypadku 30 dni od dnia zakończenia prac budowlanych.

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 28 stycznia 2014 r. pt. Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r.:

W przypadku świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych: na rzecz innego podatnika podatku VAT, podatku od wartości dodanej czy też podatku o po­dobnym charakterze lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wystawienia faktury.

Faktura taka powinna być wystawiona najpóźniej 30. dnia od dnia wykonania ww. usług.

Jeżeli podatnik nie wystawił w tym terminie faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatko­wy powstanie z chwilą upływu terminu na jej wystawienie, tj. 30. dnia od dnia wykonania usług.

Prawidłowe określenie momentu wykonania usług budowlanych i budowlano-montażowych ma istotne znaczenie dla prawidłowego wystawienia faktury z tytułu świadczenia tych usług. O wykonaniu usług budowlanych lub budowlano-montażowych będzie decydować faktyczne wykonanie tych usług, nie zaś przyjęcie tych usług na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych. Protokół zdawczo-odbiorczy po­twierdza fakt wykonania tych usług, jednak nie przesądza o terminie i zakresie ich wykonania.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA