REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych

Obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych / Fotolia
Obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych / Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych świadczonych na rzecz osób fizycznych; jak rozliczyć zaliczkę otrzymaną na poczet usług budowlanych; kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach budowlano-montażowych, jeżeli fakturę wystawiono z opóźnieniem; kiedy powstanie obowiązek podatkowy przy pracach rozbiórkowych prowadzonych etapami; a także czy dziennik budowy pomoże w ustaleniu, kiedy powstał obowiązek podatkowy w firmie budowlanej?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych świadczonych na rzecz osób fizycznych

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prowadzę firmę budowlano-remontową. Robiliśmy dla klienta - osoby fizycznej - przebudowę domu. Czy obowiązek podatkowy powstanie u mnie w chwili, kiedy wystawię fakturę na przeprowadzone roboty?

Nie. Chociaż w przypadku świadczenia usług budowlanych i budowlano-montażowych obowiązuje za­sada, że moment podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, to jednak reguła ta dotyczy tylko tych sytuacji, kiedy podatnik ma w ogóle obowiązek wystawić fakturę. Tak jest w przypadku wykonywania prac na rzecz innych podatników VAT. W przypadku robót wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie ma obowiązku wystawiania faktury, a to oznacza, że obowiązek podatkowy z tytułu wykonanych usług budowlanych powstaje dopiero z chwilą wykonania usługi. Nawet, jeśli wystawi Pan fakturę na żądanie osoby fizycznej, nie zmieni to momentu powstania obowiązku podat­kowego - dalej będzie nim chwila wykonania usługi.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 28 stycznia 2014 r. pt. Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) [wykonanie usługi budowlanej lub budowlano-montażowej - przyp. autora] na rzecz pozostałych podmiotów niebędących podatnikami podatku VAT, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze obowiązek podatkowy będzie powstawał na zasadach ogól­nych, tj. z chwilą wykonania usługi lub - jeśli przed tym momentem otrzymano całość lub część zapłaty - z chwilą otrzymania zapłaty w odniesieniu do otrzymanej części. Wystawienie zatem w takiej sytuacji faktury na żądanie ww. podmiotów lub otrzymanie zapłaty po wykonaniu usługi pozostanie bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a), art. 19a ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Jak rozliczyć zaliczkę otrzymaną na poczet usług budowlanych

Przeprowadzamy remont na zamówienie firmy, która jest podatnikiem VAT. Przed przystąpieniem do pracy otrzymaliśmy od niej 30 maja 2014 r. zaliczkę, która wpłynęła na konto 2 czerwca 2014 r. Fak­turę na zaliczkę wystawiliśmy 6 czerwca 2014 r. Czy w dniu wystawienia faktury zaliczkowej powstał u nas obowiązek podatkowy?

Nie. To, kiedy została wystawiona faktura na otrzymaną zaliczkę, nie ma w tym przypadku wpływu na określenie, kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu świadczonych usług. Obowiązek podatkowy powstał u Państwa z chwilą otrzymania zaliczki, a nie w dniu wystawienia faktury zaliczkowej.

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 28 stycznia 2014 r. pt. Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r.:

Otrzymanie przed wykonaniem usługi całości lub części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, natomiast otrzymanie zapłaty już po wykonaniu usługi pozostaje bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.

Faktura potwierdzająca zaliczkę powinna być wystawiona najpóźniej 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik ją otrzymał.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach budowlano-montażowych, jeżeli fakturę wystawiono z opóźnieniem

27 maja 2014 r. wykonaliśmy na rzecz innej firmy usługę budowlano-montażową. Fakturę wystawili­śmy jednak dopiero na początku lipca 2014 r.? Czy VAT od tej usługi powinniśmy odprowadzić w de­klaracji za lipiec 2014 r.?

Nie, nie powinni Państwo odprowadzać VAT od wykonanej w maju 2014 r. usługi budowlano-monta­żowej w deklaracji za lipiec 2014 r. Powinni to Państwo zrobić już w deklaracji VAT-7 za czerwiec 2014 r.

Od 1 stycznia 2014 r., w przypadku gdy usługa budowlano-montażowa jest wykonywana na rzecz innego podatnika, obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wystawienia faktury. Powiązanie terminu powstania obowiązku podatkowego z datą wystawienia faktury dotyczy wyłącznie faktur spo­rządzonych w obowiązującym terminie, czyli w ciągu 30 dni od dnia wykonania usługi budowlano- montażowej. Opóźnienie w wystawieniu faktury bądź niewystawienie jej w ogóle będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego z chwilą upływu terminu do wystawienia faktury. A zatem, po­nieważ w opisanym przez Państwa przypadku faktura za wykonaną w maju 2014 r. usługę budowlano- -montażową powinna być wystawiona najpóźniej 26 czerwca 2014 r., a została wystawiona dopiero w lipcu 2014 r., to powinni Państwo odprowadzić VAT od tej usługi już deklaracji za czerwiec 2014 r.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy u małego podatnika rozliczającego się metodą kasową

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 28 stycznia 2014 r. pt. Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r.:

W przypadku świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych: na rzecz innego podatnika podatku VAT, podatku od wartości dodanej czy też podatku o po­dobnym charakterze lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wystawienia faktury.

Faktura taka powinna być wystawiona najpóźniej 30. dnia od dnia wykonania ww. usług. Jeżeli podatnik nie wystawił w tym terminie faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek po­datkowy powstanie z chwilą upływu terminu na jej wystawienie, tj. 30. dnia od dnia wykonania usług.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy przy pracach rozbiórkowych prowadzonych etapami

Dostaliśmy od innej firmy zamówienie na wykonanie prac rozbiórkowych starego budynku. Prace wyburzeniowe będą prowadzone w dwóch etapach. Każdy etap będzie odbierał inwestor. Faktura zostanie wystawiona po wykonaniu usługi. Kwota za wykonaną usługę oraz termin płatności zosta­ną określone na tej fakturze. Kiedy w takiej sytuacji powstanie u nas obowiązek podatkowy?

Od dnia 1 stycznia 2014 r. momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu prowadzonych przez podatnika prac polegających na rozbiórce budynku (choć ta sama zasada dotyczy też budowy i przebudowy) na rzecz innego podatnika jest chwila wystawienia faktury dokumentującej wykona­nie prac. Z pytania wynika, że wprawdzie prace będą prowadzone etapami i częściowo przyjmowane przez inwestora, ale faktura zostanie wystawiona po zakończeniu usługi. Płatność również nastąpi po wykonaniu usługi. W związku z tym, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury za wykonanie zamówionych robót. Jeśli faktura nie zostanie wystawiona albo zostanie wystawiona po ter­minie, za moment powstania obowiązku podatkowego uznać należy dzień, w którym upływa termin do wystawienia faktury, czyli w Państwa przypadku 30 dni od dnia wykonania robót rozbiórkowych.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy dziennik budowy pomoże w ustaleniu, kiedy powstał obowiązek podatkowy w firmie budowlanej

Prowadzę firmę budowlaną. Budowałem dom dla klienta (podatnika VAT), który ten zgodnie z umową powinien przyjąć protokołem. Jednak zwleka z tym już ponad dwa tygodnie i nie chce ode mnie przy­jąć faktury. Jak mam w tej sytuacji ustalić, kiedy u mnie powstaje obowiązek podatkowy?

Protokół odbioru podpisany (bądź nie) przez klienta nie jest decydujący dla ustalenia, kiedy powstaje obowiązek podatkowy. Kluczowe znaczenie ma tutaj faktyczne zakończenie robót i faktura wystawiona, dla ich udokumentowania. Ponieważ przepisy ustawy o VAT nie przewidują, w jaki sposób udokumento­wać zakończenie robót, radzimy korzystać z dokumentacji pomocniczej. Za taką będzie można uznać np. dziennik budowy. Jeśli z zawartych w nim wpisów wynika, że wszystkie roboty zostały wykonane, po­winien Pan wystawić fakturę za usługi budowlane i uznać, że powstał w związku z tym u Pana obowiązek podatkowy. W przypadku bowiem, gdy usługa budowlana jest wykonywana na rzecz innego podatnika obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Jeśli faktura nie zostanie wystawiona albo zostanie wystawiona po terminie, za moment powstania obowiązku podatkowego uznać należy dzień, w którym upływa termin do wystawienia faktury, czyli w naszym przypadku 30 dni od dnia zakończenia prac budowlanych.

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 28 stycznia 2014 r. pt. Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r.:

W przypadku świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych: na rzecz innego podatnika podatku VAT, podatku od wartości dodanej czy też podatku o po­dobnym charakterze lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wystawienia faktury.

Faktura taka powinna być wystawiona najpóźniej 30. dnia od dnia wykonania ww. usług.

Jeżeli podatnik nie wystawił w tym terminie faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatko­wy powstanie z chwilą upływu terminu na jej wystawienie, tj. 30. dnia od dnia wykonania usług.

Prawidłowe określenie momentu wykonania usług budowlanych i budowlano-montażowych ma istotne znaczenie dla prawidłowego wystawienia faktury z tytułu świadczenia tych usług. O wykonaniu usług budowlanych lub budowlano-montażowych będzie decydować faktyczne wykonanie tych usług, nie zaś przyjęcie tych usług na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych. Protokół zdawczo-odbiorczy po­twierdza fakt wykonania tych usług, jednak nie przesądza o terminie i zakresie ich wykonania.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA